Dvärggurami.

#1 - 30 november 2005 22:48
[font=Comic Sans MS]Då flera av mina fiskar inom sinom tid kommer att behöva flytta från mitt kar pga att de "växer ur" det så har jag funderat över att då enbart ha dv. gurami (förutom malar).

Har inga planer på att köpa nya fiskar i dagsläget utan har bara för avsikt att hitta info så man är förbered och inte behöver upptäcka det den tråkiga vägen.

Har dock ett par frågor som jag skulle får svar på. Har försökt lösa de själv men utan större framgång.

Kan börja med att nämna att karet är på 150 liter.

Hur många hanar kan jag ha i karet?
Går det att ha flera honor till en hane?
Hur pass revirhävdande är hanarna gentemot varandra?
Vilka typer av malar går att ha ihop med dv. gurami?
Vad behöver man tänka på?[/font]
#2 - 9 december 2005 17:46
dvärgurami

Hej Jessica,
Jag har också ett 150 l akvarium med dvärggurami mm. Jag har nu 3 hannar och 4 honor det går OK. 2 av honorna är lite krassliga-1 klarade inte av transporten från affär och hem till mig. 1 har haft sårigt huvud pga för mycket slagsmål när det bara fanns 2 guramis i akvariet men hon är helt klart på bättringsvägen.
De andra dvs 3 hannar o 2 honor mår fin fint. För mig verkar det gå bättre när det är flera guramis,då blir inte en helt dominerande och aggressiv utan det blir bättre balans. Förresten är hannarna ju väldigt vackra när de spänner sig mot varandra. Dvärgguramis verkar dock vara lite känsliga.

Dessutom har jag i detta akvariet 2 skäggmunsmal, 5 platy, 5 honunggurami och 6 vuxna guppy. Plus ovisst antal yngel. Jag ska försöka avveckla platy o guppysarna och satsa på guramis i stället. Honunggurami är mina nya favoriter!

De behöver helt klart mycket växter! Så det är viktigt att du har innan du köper in alla guramisar. Förresten hade jag 2 hannar och 2 honor länge. Det gick ganska bra fast ena hannen var förtryckt och gömde sig i ett hörn hela tiden. Jag tycker att de 3 hannar som jag har nu fungerar bättre.
Jag gjorde en dumhet och sänkte temperaturen till 24 grader för att få stopp på guppysarnas ynglande. Det fungerade inte alls. Guppysarna la yngel och guramisarna blev sjuka. Så håll temperatur 26-27 grader. Innan denna katastrof byggde guramihannarna skumbon och det var ju jättekul att se. För det verkar de behöva massa flytväxter ca 5 cm lager.
Jag vet inte om detta var så mycket råd egentligen men kanske.
Hälsningar
Mint
#3 - 15 december 2005 20:39
[font=Comic Sans MS]Hej.[/font]

Klart att ditt svar hjälper. Anse att alla råd är bra även om de är dåliga. Misstolka mig inte nu. Anser inte att dina råd är dåliga på ngot sätt.

Jessica.

Annons