[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag bara avgudar dvärggurami! Tycker de är så fridfulla och vackra!! Just nu har vi inget akvarium de passar i men så småningom vill jag ha sådana igen... Jag har läst många skräcktrådar här på zoopet om aggressiva dvärguramihanar med ett helt normalt (?) guramibeteende men själv aldrig upplevt det. Jag har väl haft minst 8 par dvärggurami genom åren och alla har varit lika fredliga. De lever ju inte så länge och är relativt känsliga för dålig vattenkvalitet är min erfarenhet. Ett missat vattenbyte så har de mått dåligt direkt. Hanarna jag haft har varit så himlans gulliga när de bygger sina skumbon. De använder ju växtdelar i det så de har letat runt i akvariet, buffat runt med javamossan, lyckats få loss en liten javamossesladd och sedan likt en fågel simmat upp till sitt skumbo för att "fästa" den lilla moss-sladden däri- Sedan vaktat boet som en liten ilsken terrier mot övriga akvarieinvånare. För mig är detta verkligen en favorit; vacker och ett charmigt beteende!! Men man måste verkligen ge dem det de vill ha: God vattenkvalitet![/COLOR][/FONT]