Jag utökar nu min kull med afrikansk dvärgklogroda till 7 individer, med förhoppning på smått senare. De blir ensamna invånare i ett 175l kar. Jag hoppas ha kunnat ge dom en bra miljö redan innan, men vill gärna kunna optimera miljön nu.
Jag tänker byta från engelsk sjösten till medelfin sand, bra eller dåligt? Ljus eller mörk? I övrigt tänkte jag skaffa bakgrund, typ btn, med bergsväggslook och tillhörande grottor i stort och smått. Svärdsplantor och anubis får stå kvar, tänkte mig en "jungeldel" med massor av växter eftersom de verkar gilla dessa. Lite grenar, en spinkig och spretig sort, tänkte jag också införskaffa och halvt gräva ner i sanden.
Hur låter detta ur en biotop-synpunkt? Vad tror ni om grodornas trivsel, något de skulle ogilla/sakna? Att de överlever som det är vet jag, men jag vill nu göra det bästa, bästa. Massor av roliga tips och förslag önskas!
Eftersom grodorna håller till på botten, skulle jag vilja komplettera med en endaste fiskart för lite mer rörelse. Det ska vara en medelstor fisk (större än molly, mindre än scalare) med 3-4 individer från någorlunda samma område. Vad tror ni skulle vara bra val?
Hjälp mig fantisera ihop det perfekta karet!