Dvärgciklidval - Röd, grön eller kakadua?

#1 - 17 oktober 2005 12:11
Hej!
Jag har lite beslutsångest när det gäller vilka dvärgciklider jag ska välja. Jag funderar främst på någon av dessa tre sorter:

Apistogramma hongsloi ([font=Times New Roman]Röd dvärgciklid[/font])
Apistogramma cacatuoides ([font=Times New Roman]Kakaduaciklid[/font])
Nannacara anomala ([font=Times New Roman]Grön Bågfensciklid[/font])

Jag tänkte ha dem tillsammans med kardinaltetror & ancistrus (& ev någon form av corydoras). Passar dessa ihop? Läste någonstans att det kunde bli bråk med ancistrusarna om gömställena?

Vilken är tåligast?
Vad är ungefärliga priser?

Berätta gärna vad du har för allmänna erfarenheter av de olika sorterna =)
#2 - 17 oktober 2005 16:56
Alla tre artena passar ihop med neontetror, ancistrus och corydoras, det handlar egentligen bara om hur stort akvarium du har. Det blir inga bråk om du har tillräckligt med gömställen, några rötter och lite grottor (ex. blomkrukor).

Tåligast är Nannacara anomala, därefter A. cactuoides och sist A. hongsloi, men samtliga är ganska lätta dvärgciklider.

Priser ca 50, 50 och 90 per styck skulle jag tycka var rimligt, ge eller ta nån tia på priset. Hade du bott i närheten av Borås hade du kunnat få ett gäng av de två första mycket billigt av mig.

Kolla in den här tråden här står det lite mer http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=79164
#3 - 17 oktober 2005 17:04
Har bara 105 liter... än så länge. Men alla sorterna är väl ganska små? Tänkte ha en hane & tre honor tillsammans med 2 ancistrus (10-12 cm) och kanske 15-20 neontetror... Är det lagom?

Synd att man inte bor längre söderut då.... ;)
#4 - 17 oktober 2005 17:35
1. Ja (namnet dvärgciklider säger väl allt ;))
2. Ja, men läs nedan

Det är bra med i hane och tre honor på dessa arter, sen är ju frågan om akvarieaffären vill sälja den fördelningen till dig, det är inte alls säkert. Men bara ett par fungerar också bra enligt mina erfarenheter.

Vad gäller Nannacara Anomala hade jag hållt mig till ett par enbart pga storleken på akvariumet. Honorna är rätt tuffa under yngelvården, skulle en hona leka skulle övriga fiskar däribland hanen få det lite väl tufft.
#5 - 18 oktober 2005 14:21
Hej,
Kan tycka att det kan bli lite trångt med en hane och tre honor i ett 105 liter akvarium. Ofta är det honorna som bråkar sinsemellan om reviren och leker de så utökas reviret ytterligare. Givetvis beror sånt på hur du inreder.
Jag tycker du skall strunta in Ancisturusarna (de kan vara lite bråkiga för apistogrammor), de alger som bildas kan vara bra för framtida yngel i vilka de kan leta mikromat.

Cacatouidesen är en lättlekt art som är lätt att få tag på och är inte heller så dyr. Hongsloien har jag just nu själv och jag blev förvånad att den så väl lyckades ta sig ett revir mitt i mitt 540 kar, eftersom jag en vecka innan skaffat Ap Steindachneri. Hongsloi verkar därför vara ganska hårdför och en så klen som jag trodde.
Hongsloi är lite dyrare och svårare att få tag på
#6 - 18 oktober 2005 14:29
[QUOTE=matt.is]
Kan tycka att det kan bli lite trångt med en hane och tre honor i ett 105 liter akvarium. [/QUOTE]Kan man ha ett par istället? Eller blir det bråk då?

[QUOTE=matt.is]
Jag tycker du skall strunta i Ancisturusarna [/QUOTE]Problemet är att jag redan äger 2 st...

[QUOTE=matt.is]
Cacatouidesen är en lättlekt art som är lätt att få tag på och är inte heller så dyr. [/QUOTE]=) Den är ju också vacker...
#7 - 18 oktober 2005 20:24
Jag har A.Cacatuoides och N.Anomala och jag skulle nog rekommendera A.Cacatuoides, de är tåliga, lagom tuffa och jag tror att du kan ha 1+2 i ditt akvarium och slippa flyttar om de leker vilket kan bli tvunget om du skaffar dig N.Anomala eftersom honan blir ruskigt aggressiv mot hanen när de har lekt.

Annons