Det har skrivits att pH-värdet inte är så viktigt, snarare att det är stabilt och inte svajar för mycket. Jag har pH strax under 7 helt naturligt i mina kar och det trivs de i. Mina gröna bågfenor lekte och fick yngel som inte klarade sig pga min oerfarenhet. Just nu har jag ett par Laetacara dorsiger som har yngel i ett kar där pH-värdet i karet ligger på 6,8. Jag gör inget särskilt med vattnet utan tillsätter bara beredningsmedel för mitt eget samvetes skull. Förmodligen kan jag nog skippa det också om jag vill. pH i min kran är ca 7 -7,2. Till mina gröna bågfenor använde jag aquacid från JBL och ToruMin från Tetra för att göra vattnet en aning surare. Nu verkar det vara stabilt i karet utan dessa medel så detta tillsätter jag mycket sparsamt.
Ska du skaffa dvärgciklider så rekommenderar jag varmt gröna bågfensciklider (nannacara anomala på latin, bilden på zoopet gör dem verkligen inte rättvisa!!), laetacara dorsiger (inte heller här är zoopets bilder bra, kolla in Micke_A's zoon,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336 eller min zoon) eller kakaduaciklider, som soleroi rekommenderade, finns bilder på min zoon på dessa också)
Lycka till!