Dvärgciklider i 54 liters

#1 - 31 januari 2010 19:42
Finns det någon dvärgsiklid som jag kan ha i ett 54 liters där man kan ha
1 st hane och 2 st honor, eller blir det för mycket?

OM man kan ha detta så kom gärna med förslag vilken jag skulle ha, har läst artbeskr. men förstår inte om det går att ha 1+2 eller inte i ett sånt litet kar.
#2 - 31 januari 2010 19:45
Apistogramma borellii "Opal" är ett hett tips:).
#3 - 31 januari 2010 19:46
Ok,kan jag köra 1+2 med dessa?
#4 - 31 januari 2010 19:50
Jepp, och bli inte förvånad ifall de trivs och de tar fram varsin kull samtidigt:).
Tätt planterat, rötter och gömslen, fin sand och inte för mycket fart på vattnet så ska du få se på f-n:D.
#5 - 31 januari 2010 19:51
Anjso: har du nån bild på denna sort? Hittar bara vanlig i artbeskr.
#6 - 31 januari 2010 19:52
ansjo skrev:
Jepp, och bli inte förvånad ifall de trivs och de tar fram varsin kull samtidigt:).

Tätt planterat, rötter och gömslen, fin sand och inte för mycket fart på vattnet så ska du få se på f-n:D.

Nice...:) rötter, fin sand är redan klart, får skaffa fler gömslen :)
#8 - 31 januari 2010 20:00
Tack Anjso!

Jag hade glömt att det var den sorten han hade, hade ju skickat ett BM till honom för ett tag sen där jag frågade var det var för sort han hade på bilden.

Tack igen, du är en klippa, man får alltid så bra svar från dig :)
#9 - 31 januari 2010 20:01
Ska du låna pengar:p?
#10 - 31 januari 2010 20:03
näää...
#11 - 31 januari 2010 20:05
vill bara att du skall få lite kredd för alla konstiga frågor som du hjälper mig med...[:o]
#12 - 31 januari 2010 20:06
Skoja bara, hoppas att du hittar vad du söker och har inte affären hemma dessa nu så kan du säkert beställa. Grossisten Imazo har fina ex hemma just nu:).
#13 - 31 januari 2010 20:06
PiaJo skrev:
vill bara att du skall få lite kredd för alla konstiga frågor som du hjälper mig med...[:o]

Tack:)!
#14 - 31 januari 2010 20:18
Men imazo...tar inte dom bara bäställningar från djuraffärer???
#15 - 31 januari 2010 20:22
Jo, därav att hon kan beställa via affären;).
#16 - 31 januari 2010 20:25
Jag kollade på Åleds hemsida, de har inte fisken i lager men jag skall inte ha fisken just nu men om två veckor eller så. Den affären jag handlar av tar all sin fisk från Åleds.
#17 - 31 januari 2010 20:30
Aha, ja då är det inte annat än bra kvalité på den fisken iaf:).
Risken är bara att de inte har den hemma om två veckor heller...det låter som du handlar i den nyöppnade affären som Arnold byggt akvarium till? Har inte varit där själv ännu, men det kommer:).
#18 - 31 januari 2010 20:33
Ja, han har varit där och byggt akvariumen..är det samma affär vi pratar om, den utanför Borås?
Hur lång tid tror du att det kan ta innan de får in fisken i lager, är den mycket ovanlig?
#19 - 31 januari 2010 20:42
Jo, då är det samma affär:). Karen byggde Arnold i Åled på sitt lager och satte sedan upp ställningarna på plats och det är nog kanske ett år sedan?
Det är jättesvårt att säga hur lång tid det tar, han kan ha den i karantän och då tar det inte så lång tid, men de kan även inte ha den på ingång och då är det svårt att säga...
#20 - 1 februari 2010 11:02
Ok, kan jag gå efter den "vanliga" borellins artbeskrivning, vill veta så mycket som möjligt innan jag skaffar en ny sorts fisk.

Jag skall till affären idag och köpa lite växter, skall kolla om de kan få in fisken och vilken tid det skulle ta.

De har även bra utbud på växter, bra kvalitet med på dessa.
#21 - 1 februari 2010 11:16
Halloj Pia! Kul att se att du funderar på att skaffa borelli opal. Nu när inte vår excellente Ansjo är här och svarar så passar jag på lite lätt.:) Du kan gå på den "vanliga" borellins beskrivning.
Om du vill kolla lite på "opaler" så kan du ta en titt i denna tråden - karet är något större (80-liter) och jag hade tre honor med en hane. Det var fantastiska apisar detta - mycket vackra och intressanta!:)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124400
#22 - 1 februari 2010 11:20
Tack, skall kolla igenom tråden är jag inte är på jobbet:)
#23 - 1 februari 2010 11:44
Hej Pia! Kul att du fastnade för Opalerna *Ler* De är vackra och inte svår att få till lek :)
Tror ditt 54l skulle passa utmärkt för Opalerna :)
Har själv 1+2 :)
#24 - 1 februari 2010 19:11
Jag var hos fiskaffären idag, han tog hela 295 kr/st för ap. borelli, den "vanliga" är det priset de ligger på? Det ligger i klar överkant för mig just nu...:(

Finns det några andra fiskar som ni kan rekomendera, gärna då 1+2?
#25 - 1 februari 2010 19:15
Jävlaaaaaar!! fy vad dyrt!!! Köpte min hane för 120kr. (200kr /par.) Det tyckte jag var dyrt med tanke på att honorna kostade 50kr st.
Kika runt på fler djurbutik. Tycker priset för Borellisarna är TOK för mkt!!
#26 - 1 februari 2010 19:19
Tack, får nog kolla runt lite, kan kolla i Göteborg.
Jag trodde att jag skulle bli av med hela veckopengen...;)
#27 - 1 februari 2010 19:21
Kolla Göteborg :) Eller oxå Eskilstuna (på torsdagar) ;)
#28 - 2 februari 2010 11:26
MaxB: vet du vad Opalerna eller de vanliga ligger på för pris i Göteborg?
#29 - 2 februari 2010 11:32
PiaJo skrev:
MaxB: vet du vad Opalerna eller de vanliga ligger på för pris i Göteborg?

Hmmm, jag har inte sett dom på ett tag... men jag kan kolla upp det.
Innan Ansjo stack till Thailand köpte han en liten familj opaler, kommer dock inte ihåg vad han betalade (han tittar nog snart in här och berättar). De jag köpte har jag för mig kostade runt 60-70:-.
:)
#30 - 2 februari 2010 11:34
MaxB skrev:
Hmmm, jag har inte sett dom på ett tag... men jag kan kolla upp det.

Tack, det vore snällt:)
Ringde även till herkules Zoo, men just nu svarade de inte...
#31 - 2 februari 2010 11:37
PiaJo skrev:
Tack, det vore snällt:)

Ringde även till herkules Zoo, men just nu svarade de inte...

Jag skall ner till min lokale handlare imorgon och lämna en massa fisk, så jag kan fråga vad han tar för dom!:)
#32 - 2 februari 2010 12:04
Bra att kolla runt Pia! :) För 200kr för en Op, neee.
#33 - 2 februari 2010 12:26
Nubi skrev:
Bra att kolla runt Pia! :) För 200kr för en Op, neee.

295 kr nää, det är för mycket.. hoppas att jag hittar dessa billigare någon annanstans. Hoppas bara att det inte blir sämre kvalitet för att de är billigare..:confused:
#34 - 2 februari 2010 12:40
PiaJo skrev:
295 kr nää, det är för mycket.. hoppas att jag hittar dessa billigare någon annanstans. Hoppas bara att det inte blir sämre kvalitet för att de är billigare..:confused:

Njae , sämre kvalitet skall det väl inte bli. Jag tror att det handlar lite om att det skall finnas hemma, t.ex. hos Imazo, och hur många det finns att tillgå.
Sedan kollar du/vi om handlarn (som man förhoppningsvis har lite skönt flyt med) har lust att ta hem några stycken och vad det är för dagspris på dom.
#35 - 2 februari 2010 12:43
Herkules Zoo hade inga, men jag skulle återkomma om någon vecka.

Jag kan även nöja mig med den vanliga Borellin, för den är fin den med:)
#36 - 2 februari 2010 12:47
Den som väntar på ngt gott.... tycker du ska vänta :) ha tålamod :D
#37 - 2 februari 2010 12:50
Ja, jag har inte bråttom.
Har ju precis startat upp 54l så platysarna får kämpa på och göra sitt jobb och gå in karet först :)
#38 - 2 februari 2010 12:52
Ja, vi kan la vänta ett tag och se vad som finns att tillgå, och vad dom kostar i nuläget. Jag skall höra mig för imorgon så kan vi iallafall få ett pris på dom!:)
#39 - 2 februari 2010 13:11
MaxB skrev:
Ja, vi kan la vänta ett tag och se vad som finns att tillgå, och vad dom kostar i nuläget. Jag skall höra mig för imorgon så kan vi iallafall få ett pris på dom!:)

Tack, det vore vänligt.
#40 - 2 februari 2010 13:39
Pia du ska ha Opal Borelli :D och inget annat;)
#41 - 2 februari 2010 13:45
ok, om du säger det, så får det bli det ;):D
#42 - 2 februari 2010 14:00
piajo skrev:
ok, om du säger det, så får det bli det ;):d

:d goood ;)
#43 - 2 februari 2010 14:04
...och så läskar jag på lite ytterligare:p!
#44 - 2 februari 2010 14:10
Lyllos!! fick du yngel på dina! :) Vill oxå!
Mina ska senare få bo i 60l i sovrummet eller i 720l :D
#45 - 2 februari 2010 14:12
Nubi skrev:
Lyllos!! fick du yngel på dina! :) Vill oxå!

Mina ska senare få bo i 60l i sovrummet eller i 720l :D

Alla tre honorna hade yngel samtidigt i vissa omgångar - det var duktiga töser och en redigt präktig pôjk!:)
#46 - 2 februari 2010 14:14
MaxB skrev:
Alla tre honorna hade yngel samtidigt i vissa omgångar - det var duktiga töser och en redigt präktig pôjk!:)

Den hanen var Grymt snygg :D påminde lite om min jag hade :D
hoppas på att denna lille hanen ska bli en stor och präktig pöjk :)
Han har hittat en plats i 225l. Får hoppas att tjejerna gillar honom :)
#47 - 2 februari 2010 14:15
Ähh, dra mig baklänges, sånna SKA jag ha, det bara är så :D

Så fina!
#48 - 2 februari 2010 14:19
PiaJo skrev:

Så fina!

Jag sa ju det! :P
#49 - 2 februari 2010 14:21
PiaJo skrev:

Så fina!

Haha:D! Javisst, det är klart att du skall!:)
Sådär brukar jag säga när t.ex. Kaj slänger in någon bild på vissa discusar - man får lätt ett habegär som inte är av denna världen!
#50 - 2 februari 2010 18:15
Jag försöker hitta Opal borelli (är det rätt) i sötvattensfiskavdelningen men den finns inte ??
#51 - 2 februari 2010 18:52
Den finns inte med där tyvärr. Kolla lite på MaxB´s bilder i denna tråden så ser du hur den ser ut.
#52 - 2 februari 2010 18:57
jag tycker ändå du ska köra Baenschi :) Mycket tuffare än borelli *ler*
#53 - 2 februari 2010 19:11
ok, men det jag var ute efter var infon om den :)
#54 - 2 februari 2010 20:28
ok, det skall vara samma som "vanliga" borelliin, om jag fattade det rätt.
#55 - 2 februari 2010 21:58
Det handlar alltså om Apistogramma borelli, varav "opal" är en variant med lite mer skimrande grönblå metallicfärg.
Jag tycker att alla apistogrammorna är mycket tuffare än alla de andra...:D
Men, om nu någon vill ha en redigt tuff apisto - så ta och testa A. agassizii - det är iallafall de i särklass jävligaste apisar jag har stött på!
#56 - 4 februari 2010 11:37
Vad tycker ni, skall jag bara ha 1+2 av Borelliarna eller kan jag ha någon mer fisk i som rör sig mer i den övre delen av akvariet?
Bilagor:
#57 - 4 februari 2010 12:06
Jag skulle personligen hoppa över det om du vill ha yngel kvar eller/och att apisarna får mer lugn och ro samt att karet är ganska litet.
Spelar inte detta någon roll så finns det lite att välja mellan, såsom Corydoras pygmaeus, Kolglödstetror och liknande midre fisk:).
#58 - 4 februari 2010 12:08
:) Skit i mindre fiskar och kör på körsbärsräkor :D Har jag haft med mina cacaduor. man såg inte räkorna hela tiden, men de fanns där :)
Eller några sniglar, Äppelsnäckor ;)
#59 - 4 februari 2010 12:09
ansjo skrev:
Jag skulle personligen hoppa över det om du vill ha yngel kvar eller/och att apisarna får mer lugn och ro samt att karet är ganska litet.

Spelar inte detta någon roll så finns det lite att välja mellan, såsom Corydoras pygmaeus, Kolglödstetror och liknande midre fisk:).

Ansjo, äre inte bättre med typ Rasboras istället för tetor?
#60 - 4 februari 2010 12:11
Det beror på vilken tetra, Kolglöden är liten och har liten mun samt inte så kaxig som en del rasboror kan vara men ändå tuffare än de mindre sorternas rasbora.
Sedan kommer de från olika världsdelar med, om det nu har någon betydelse i sammanhanget (som det ibland kan ha).
#61 - 4 februari 2010 12:16
mocitos tänkte jag på :) De har jag haft med Ap. Det gick bra, Ap satte de på plats om de kom FÖR nära ynglerna. :)
#62 - 4 februari 2010 16:33
Jag vill gärna ha yngel så då blir det nog utan några andra fiskar.
Har köpt mer kokosnötter idag, hur många grottor bör jag ha för 2 st honor?
#63 - 4 februari 2010 17:02
Du bör minst ha 2 st, i varsin ända av karet men gärna fler för honorna att välja mellan.
#64 - 4 februari 2010 17:14
Bra, då tänkte jag rätt :)
#65 - 4 februari 2010 17:53
Halloj Pia!
Har snackat med handlarn idag (glömde det igår när jag var där och installerade en massa ungfisk...[:o]). Just nu fanns det inga borelli att tillgå (med det kommer kontinuerligt) - vanliga borelli fanns det dock och dom ligger på sisådär 70-75:- styck. Man får väl räkna med ett något högre pris för borelli, kanske runt 100:- styck - men det återstå att se vad de kostar när de finns hemma hos grossisten.:)
#66 - 4 februari 2010 17:55
Tack, tack!
Det priset är helt ok för mig.

Vad heter affären så kan jag kolla med dem själv, så slipper du besväret?
#67 - 4 februari 2010 18:06
PiaJo skrev:
Tack, tack!

Det priset är helt ok för mig.

Vad heter affären så kan jag kolla med dem själv, så slipper du besväret?

Ja, det här är nere på min lokala z-shop, Torslanda zoologiska - och han har alltså inte inne några borreli i själva affären...
Det bästa är att ta kontakt med den affär som man mest brukar handla med och där man liksom är "stammis". Ett problem är ju att handlarna inte tar hem "bara ett enstaka par av någon fisk" utan de köper större kvantiteter för att ha i sina kar. Så jag föreslår att du snackar med "din" zooaffär och kollar med dom om det finns en chans att de antingen tänker ta hem ett parti borelli opal - eller alternativt fråga om de kan göra ett undantag och plocka hem fisk enbart till dig, när de gör sin nästa beställning hos grossisten.
Jag kan givetvis ställa frågan om det finns möjlighet att plocka hem några borelli vid nästa tillfälle - men då måste han veta att de blir sålda direkt. Utav den anledningen är det alltid bäst att göra "såna grejer" där man har lite "tjalle" med handlarn. Men, som sagt, jag kan ställa frågan, helt klart!:)
#68 - 4 februari 2010 18:15
Kollade lite Mats och Pia, och just "opal" är bland de apisar som är dyrast i inköp, så jag skulle tippa på att affären tar runt 125:-/st för dem.
#69 - 4 februari 2010 18:15
Ok, då kollar jag här hemma först. Jag återkommer om det inte går här hemma.

Om det inte går att få tag på dem, så nöjer jag mig med den "vanliga" borelliin, för den är väldigt fin med.
#70 - 4 februari 2010 18:17
ansjo skrev:
Kollade lite Mats och Pia, och just "opal" är bland de apisar som är dyrast i inköp, så jag skulle tippa på att affären tar runt 125:-/st för dem.

Ok, affärn utanför Borås skulle ha 295kr styck för vanliga.
#71 - 4 februari 2010 18:19
ansjo skrev:

PiaJo skrev:
Ok, då kollar jag här hemma först. Jag återkommer om det inte går här hemma.

Om det inte går att få tag på dem, så nöjer jag mig med den "vanliga" borelliin, för den är väldigt fin med.

Ja, det stämmer nog ganska på pricken Anders!

Pia, visst kolla med din lokale handlare vad denna/denne kan göra för att hjälpa dig - och stöter du på patrull så får vi hjälpas åt att kolla var de kan tänkas ha dom hemma, alternativt att man "frågar snällt" om de kan fixa hem en liten personlig sändning - om de finns hos grossisten.
Vanliga borelli är vrålfina de också!:)

Edit; jag sitter i lite samma sits som du. Jag har letat efter en A. nijsseni-hane till min ensamma hona - men det är lögn i helvete att hitta dessa just nu.
#72 - 4 februari 2010 21:11
PiaJo skrev:
Ok, affärn utanför Borås skulle ha 295kr styck för vanliga.

Ett par eller styck? Är det styck är det rent ut sagt ett jä*la pris...
MaxB skrev:
Edit; jag sitter i lite samma sits som du. Jag har letat efter en A. nijsseni-hane till min ensamma hona - men det är lögn i helvete att hitta dessa just nu.

Deutschland, deutschland über alles:p. Kanske det är ordnat efter helgen;).
#73 - 5 februari 2010 07:39
ansjo skrev:

Deutschland, deutschland über alles:p. Kanske det är ordnat efter helgen;).

Ja... vad säger man...? Vielen Dank!
Ni ser vilken guldpuck han är, den gode Ansjo!
#74 - 7 februari 2010 00:17
Du kan ju kolla med http://www.tropakvariefiskimport.com/index.php också, han har väl flest kar i Göteborg och en hel del ciklider :)
#75 - 9 februari 2010 10:16
Jag har också ett litet 54liters akvarium som just nu går som räk/snigel akvarium. Om man skulle stoppa i ett par borelii i det tror ni det skulle bli åtgång på räkor/räkyngel?
#76 - 9 februari 2010 11:32
PiaJo skrev:
Jag vill gärna ha yngel så då blir det nog utan några andra fiskar.

Har köpt mer kokosnötter idag, hur många grottor bör jag ha för 2 st honor?

Jag har några akvarier med Borellii, bland annat ett par st på ca 50 liter. Jag har borelli, vietnamesisk kardinalfisk och Ancistrus(små) och jag har både borellii yngel och kardinalfiskyngel konstant i de akvarierna. Kardinal fiskarna rör varken sina egna yngel eller borellii ynglen. Och kardinalfisk ynglen är alldeles för snabba för Borelliin.
Så testa dem tycker jag...
#77 - 13 februari 2010 16:48
Hade inte tänkt att ha fler fiskar i karet än opalerna men skulle jag kunna ha ett litet stim med Otocinclusar som algätare? Vill inte att det skall bli alger i karet. Äter de yngel?

Dock får Herr och Fru Korallplaty gå kvar i karet, så länge..

Det kommer snart bilder på karet så får ni se opalernas blivande hem. Det är nyrenoverat idag. :)
#78 - 13 februari 2010 18:58
Här kommer lite bilder, tror ni att de kommer att trivas?
Kommentera gärna!

Det är tyvärr lite bös kvar sen "renoveringen"

Ursäkta bildkvaliteten, är ingen bra fotograf[:o]
#79 - 14 februari 2010 05:32
Ser riktigt trevligt ut, där kommer de säkerligen att trivas:).
#80 - 15 februari 2010 11:43
Pia har du fått tag på fisken ännu ;) Fan att jag inte hade det i bakhuvudet när vi var i Tyskland, såg ett par super super snygga borelli i sista fiskaffären vi var på och de ville ha 100 för ett par! O_O De hade Opal med, kommer inte ihåg priset.

Karet ser jätte jätte mysigt ut! :D
#81 - 15 februari 2010 11:45
MaxB skrev:

Trist att det är såååå långt till dig från Strängnäs.
Eskilstuna har de inne! De sålde hanar och honor för sig Riktigt snygga och stora hanar hade de :D för 80 kr st!
#82 - 15 februari 2010 11:51
Ja, du bor alldeles för långt borta ;)

jag har fått tag på opalerna, skall hämta dem på fredag om allt går som det skall...skall bli såå roligt.
#83 - 15 februari 2010 11:59
PiaJo skrev:
Ja, du bor alldeles för långt borta ;)

jag har fått tag på opalerna, skall hämta dem på fredag om allt går som det skall...skall bli såå roligt.

Visst är det kul att räkna ner dagarna :D
privatperson eller affär?[SIZE=1] vad får du pröjsa för de?[/SIZE]
#84 - 15 februari 2010 12:02
Privat, 160 kr för alla tre...:) Det är en snäll man...:D
#85 - 15 februari 2010 12:03
PiaJo skrev:
Privat, 160 kr för alla tre...:) Det är en snäll man...:D

en snäll Anders kanske ;)
#86 - 15 februari 2010 12:10
nubi skrev:
en snäll anders kanske ;)

:d
#87 - 15 februari 2010 12:15
PiaJo skrev:
:d

Hahahaha!! Han e för go han :D
Jag känner min fiskguru FÖR väl *skratt* Så han får plats med sina paletter
#88 - 15 februari 2010 12:16
Nu väntar jag bara på dina snäckor..nu får det snart bli blidväder..
#89 - 15 februari 2010 23:10
Nubi skrev:
Trist att det är såååå långt till dig från Strängnäs.

Eskilstuna har de inne! De sålde hanar och honor för sig Riktigt snygga och stora hanar hade de :D för 80 kr st!

Det har redan löst sig, hittade ett snyggt par i Tyskland som numera simmar på Hisingen:)...
#90 - 16 februari 2010 09:28
ansjo skrev:
Det har redan löst sig, hittade ett snyggt par i Tyskland som numera simmar på Hisingen:)...

Niiice :) *hehe*
#91 - 17 februari 2010 12:11
En liten bild på den lilla hannen, skulle vara kul att se honom när han blir fullvuxen och riktigt utfärgad:)...
[ATTACH]27814[/ATTACH]
#92 - 17 februari 2010 12:43
ansjo skrev:
En liten bild på den lilla hannen, skulle vara kul att se honom när han blir fullvuxen och riktigt utfärgad:)...

[ATTACH]27814[/ATTACH]

Nice :D
#93 - 17 februari 2010 12:55
Och här är den manliga ersättaren:p:
[ATTACH]27815[/ATTACH]
#94 - 17 februari 2010 14:31
ansjo skrev:

[ATTACH]27815[/ATTACH]

Hur rätt hade inte jag :D!
#95 - 17 februari 2010 16:10
ansjo skrev:

[ATTACH]27815[/ATTACH]

Nice, han med :D
#96 - 17 februari 2010 16:43
Den första är grymt tjusig :)
#97 - 20 februari 2010 20:31
Nu har Opalerna gjort sig hemmastadda, hämtade de igår.

Hanen talade genast om för platysarna att nu är det han som är herre i karet :D

Bilder kommer så snart rutorna är putsade ;)[:o]
#98 - 20 februari 2010 23:33
Trevligt, får de bara käka upp sig i storlek med, så kommer du att få trevliga stunder framför karet när de vallar kring sina småttingar:).
Bilagor:
#99 - 26 februari 2010 06:19
ansjo skrev:
Trevligt, får de bara käka upp sig i storlek med, så kommer du att få trevliga stunder framför karet när de vallar kring sina småttingar:).

Hur stora/gamla behöver de vara för att kunna skapa småttingar?

Märker att tjejerna inte är så blyga längre, nu flyr de inte och gömmer sig när jag kommer :)
De har väl vant sig att jag springer där i tid och otid ;):d
#100 - 26 februari 2010 14:32
De korvade sig för hannen den sista veckan när de var här, så det lär inte dröja allt för länge innan de leker för första gången:).
#101 - 26 februari 2010 14:37
ok, då vet jag att när de "korvar" sig så är det ett lekbeetende :d Har sett det lite "korvning" här med de sista dagarna.

Ansictrusen jag stoppade i igår får bara vara kvar ett tag till tills alla kiselalger är borta. Vill ju inte att han käkar opp rommen.
#102 - 26 februari 2010 14:49
Tror inte h*n kommer åt rommen, de brukar lägga den i trånga grottor som är såpass svåra att komma in i så hannen får lägga sin mjölke i mynningen på ingången till grottan.
#103 - 26 februari 2010 14:51
ansjo skrev:
Tror inte h*n kommer åt rommen, de brukar lägga den i trånga grottor som är såpass svåra att komma in i så hannen får lägga sin mjölke i mynningen på ingången till grottan.

OK, då kan jag ju trycka ner nötterna ännu mer ner i sanden så det blir bara en liten springa, kanske?
#104 - 26 februari 2010 15:05
Hon kommer att gräva i sanden och nästan täta springan själv innifrån, men tycker du att hålet ser lite stort ut så kan du nog trycka ner skalet lite mer:).
#105 - 2 mars 2010 12:32
Jag tror den ena honona håller på att lägga rom för hon åker in och ut i grottan.
Hon är lite "spetsig" framför analfenan, heter den så?
Och sen simmar hon in framför hannen och viftar med stjärtfenan, precis som hon vill visa upp sig, kan det vara lek på gång??

Hoppas, hoppas...det hade varit roligt:)
#106 - 2 mars 2010 12:33
Låter som om vi ska bli mor och farföräldrar:D:p....
#107 - 2 mars 2010 12:35
:d:d
Det är tur ibland att man åker hem för att man är sjuk så man inte missar saker..:)

Det kanske triggade dem att jag stökade lite med grottorna igår, tryckte till så att ingångarna blev mindre..kanske?
#108 - 2 mars 2010 12:39
PiaJo skrev:
Finns det någon dvärgsiklid som jag kan ha i ett 54 liters där man kan ha

1 st hane och 2 st honor, eller blir det för mycket?

OM man kan ha detta så kom gärna med förslag vilken jag skulle ha, har läst artbeskr. men förstår inte om det går att ha 1+2 eller inte i ett sånt litet kar.

Du kan alltid gå till din favorit akvariebutik och fråga dom som jobbar där. Dom brukar veta det mesta.;)
#109 - 2 mars 2010 12:57
Nu har jag lite "girlfight" i akvariet också, mycket spännande på samma gång!:D
#110 - 2 mars 2010 14:02
Vad är nu detta..:confused:
Nu tror jag att båda tjejerna lägger rom..:D Det ser så ut iallafall, de har samma beteende:D
Blir de "inspirerade" av varandra, mån tro?
#111 - 2 mars 2010 14:05
PiaJo skrev:

Nu tror jag att båda tjejerna lägger rom..:D Det ser så ut iallafall, de har samma beteende:D

Det kan vara så att de blir "inspirerade" av varandra, om man så säger.
Sedan när båda tjejerna har yngel kan du kanske få se att en av honorna snor åt sig yngel av den andra och gör sin egen svärm lite större - ett riktigt kul skådespel!:)
#112 - 2 mars 2010 14:08
PiaJo skrev:

det är inte helt ovanligt att det blir lek av flera fiskar samtidigt.

första paret avger en del hormoner i karet som kan trigga andra fiskar.

.
#113 - 2 mars 2010 14:13
Spännande!
#114 - 2 mars 2010 16:58
Oh vad spännande!!! Hoppas på Borelli bebisar :D
Mina Borellisar har 1000 andra saker att tänka på, de tänker INTE på att leka pappa mamma barn *hehe*
Söndag kommer jag hem med ett 56l som de ska få bo i,. förhoppningsvis så får de vårkänslor :D
#115 - 2 mars 2010 17:01
Ja, visst är det spännande!

Hoppas att dina borellisar får vårkänslor;) så snart när de flyttat in i 56-an.
#116 - 2 mars 2010 17:28
Jag saknar bilder?!
#117 - 2 mars 2010 17:38
Lovar att komma med lite bilder snart [:o]

Men det blir inga riktigt bra bilder/färger för vattnet är tefärgat och har dåligt ljus från rampen, men skall försöka ta så snart jag gjort ett vattenbyte för då minskar det gula i vattnet.
Bilagor:
#118 - 3 mars 2010 09:18
Ärsh skit i thevattnet, ta kort och lägg upp :) Behöver inte vara bilder som suger till fototävlingen ;)...duger gött att stilla vår nyfikenhet :D
#119 - 3 mars 2010 10:00
Ok, skall bara hitta kameran....:( tror att den ligger i min mans bil...:(
#120 - 3 mars 2010 11:20
oooh Naughty naughty ;)
vad gör en kamera i bilen :p

PiaJo skrev:
Ok, skall bara hitta kameran....:( tror att den ligger i min mans bil...:(
#121 - 4 mars 2010 18:28
Här kommer lite bilder!

Inte de bästa, men det är bilder [:o]

Övre vänster- Ap.borelli "opal" hannen
Övre till höger- Ap. Borelli "opal" honan
Nedre till höger - honan som vaktar rommen, man ser henne knappt i öppningen på grottan.
#122 - 4 mars 2010 19:07
Trevligt, då är det bara att vänta några dagar till honan kommer ut med en liten svärm:).
#123 - 4 mars 2010 19:28
OjojOj, Var ett tag sen jag kollade in och du har ju kommit väääääldigt långt!
Hoppas du får en svärm med yngel :)
#124 - 4 mars 2010 22:17
Det här var väl kul - klart att det blir yngel! Om några dagar så!:)
#125 - 5 mars 2010 10:23
Vad kul att de trivs som fiskar i vattnet i ditt kar :) *avis*
#126 - 11 mars 2010 17:58
Nu har hon vart i grottan i en vecka när kommer hon ut??
Jag är otålig..vill se om det blev några småttingar..
#127 - 11 mars 2010 18:05
Ca tre dagar innan rommen kläcks, sedan ytterligare några dagar till de är frisimmande så ett tips är att det är ganska nära nu:).
#128 - 11 mars 2010 18:06
Tur att jag är hemma och vabbar imorgon så då kanske man kan se nåt, hoppas hoppas :)
#129 - 11 mars 2010 21:34
PiaJo skrev:
Tur att jag är hemma och vabbar imorgon så då kanske man kan se nåt, hoppas hoppas :)

Jodu, dom kommer snart fram - en härlig syn kan jag lova!:)
Här är en liten läskning på hur det kan komma att se ut (taget med den gamla kassa kameran...)
#130 - 12 mars 2010 07:51
Igår kväll när jag stirrade i grottan (så att jag fick ont i ögonen ) så tyckte jag att nåt smått rörde sig i öppningen. :D
Kan ha varit skit också...

Min bågfenshonan förlorade alla ynglen igår...synd men hon klarade de längre tid denna gången, hoppas att det går bättre för borellisarna.
#131 - 12 mars 2010 09:51
ansjo skrev:
Ca tre dagar innan rommen kläcks, sedan ytterligare några dagar till de är frisimmande så ett tips är att det är ganska nära nu:).

Nu är de ute ur grottan! :D Tror att de är ca 10 st det är lite svårt att räkna för de syns knappt.

Jaha, nu kommer man att sitta i pannrummet/tvättstuga ett par dagar och glo på nått som knappt inte syns ;):)
#132 - 12 mars 2010 09:54
PiaJo skrev:
Nu är de ute ur grottan! :D Tror att de är ca 10 st det är lite svårt att räkna för de syns knappt.

Jaha, nu kommer man att sitta i pannrummet/tvättstuga ett par dagar och glo på nått som knappt inte syns ;):)

Wow, vad kul!:) Nu har du verkligen en spännande tid framför dig - bara att njuta av skådespelet!:)
#133 - 12 mars 2010 10:17
Håller med, kul att det även gick så fort från de kom hem till dig till de har frismimmande yngel:)!
#134 - 12 mars 2010 10:19
Ja, det verkar som de trivs i mitt djungelkar.
#135 - 12 mars 2010 16:21
Snart skall platysarn flytta till mitt andra kar, tror ni att cikliderna är på och äter upp körsbärsräkor om jag köper några sådana?
#136 - 12 mars 2010 16:24
Kanske inte om de är stora, men räklingarna får nog acceptera att bli uppätna:p...
#137 - 12 mars 2010 16:26
Ok :)
Du nämde glödkoltetra, tror du den tar yngel eller är lätta att få tag på?
Bilagor:
#138 - 12 mars 2010 16:31
PiaJo skrev:

Microrasbora är fina och de håller sig på ovandelen av karet :)
Har själv 12 st och de går fint tillsammans med borellis och räkorna :D
#139 - 12 mars 2010 16:34
PiaJo skrev:

Den har relativt liten mun och kommer säkerligen inte att röra så mycket yngel, men jag skulle nog personligen bara ha Apistona för sig själva i karet så de får dra upp lite kullar yngel:).
#140 - 12 mars 2010 18:20
Ok, det lutar att de skall gå själva med funderar på lite räkor och se om det går.

Har försökt att ta en bild på ynglen men har ingen bra kamera så de syns inte. Skall göra nytt försök imorgon.:)
#141 - 12 mars 2010 19:02
Då tror jag räkor är en bättre idé, och ifall de skulle ta en och annan räkling så spelar ju det ingen roll då det är bra foder för dem:p...
#142 - 12 mars 2010 22:27
ansjo skrev:
Då tror jag räkor är en bättre idé, och ifall de skulle ta en och annan räkling så spelar ju det ingen roll då det är bra foder för dem:p...

Ja, tänkte så med :)
Nån räkling borde ju kunna gömma sig i all mossa annars är de dåliga på kurragömma :p
#143 - 13 mars 2010 08:43
PiaJo skrev:
Ja, tänkte så med :)

Nån räkling borde ju kunna gömma sig i all mossa annars är de dåliga på kurragömma :p

Bara å köpa räkor :) Hitta från privatpersoner, de är tåligare och BILLIGARE :D än i affärerna.
#144 - 13 mars 2010 18:43
Nu verkar det som att den andra "tanten" vaktar rom :)
Det är såå spännande!

Det blir inga andra fiskar i karet bara några räkor, lutar åt körsbär för de är tåliga och tål pmdd :p
#145 - 13 mars 2010 18:53
Det låter bra, jag tror inte du ångrar dig på den punkten:).
#146 - 13 mars 2010 18:57
Nä, jag tror inte att jag ångrar mig. Tack för att du talade mig till rätta [:o]

För nu när jag frisimmande yngel så ligger korallplaysarna illa till, de får vara i en hörna av karet. Skall se om jag kan fiska upp dem imorgon så de får komma därifrån.
#147 - 15 mars 2010 19:36
Här kommer en bild på karet, vi kallar det för djungelkaret :)
Bilagor:
#148 - 16 mars 2010 17:14
PiaJo skrev:
Här kommer en bild på karet, vi kallar det för djungelkaret :)

såååååååå mysigt!!! :D
#149 - 16 mars 2010 18:32
Ja visst är det mysigt :) Tänker lite att ju mer växter och rötter desto bättre :)
#150 - 17 mars 2010 08:27
Se ifall du hittar små rötter, så du kan köpa många av de som du kan göra en "hullerombuller" känsla där du har din rot nu :)
#151 - 17 mars 2010 09:36
Jag letar efter smårötter, tänkte göra precis så som du föreslog :d
#152 - 17 mars 2010 10:43
Gratulerar till ynglen! Riktigt snyggt litet kar. Behöver du verkligen mer rötter idet? Tycker det ser alldeles utmärkt nu.. Kan bli för plottrigt oxå!
Bilagor:
#153 - 17 mars 2010 10:48
Tack, de är bara ca 4 st kvar nu, hoppas att de överlever.

Jag tänkte ev. byta ut roten till flera smårötter.
#154 - 2 april 2010 08:52
Det blev inga yngel denna gången men nu ligger hon på rom igen, tror jag.

Här kommer lite bilder.
#155 - 2 april 2010 10:41
Han e riktigt tjusig den där gubben :)
#156 - 2 april 2010 11:14
danne0301 skrev:
Han e riktigt tjusig den där gubben :)

Jaa, han är så fin min lille guldklimp [:-50]
#157 - 2 april 2010 15:34
riktigt fina pia

en väldigt vacker hona, vilket många verkar missa.. Hon apistos är ju så sjukt fina på ett subtilt vis :)
#158 - 2 april 2010 15:42
Läckerrrrr!
Passa så jag inte snor honom från dig ;)
#159 - 5 april 2010 12:46
Klara några av ynglen sig? Vad gav du för yngelfoder?
#160 - 5 april 2010 17:30
Första kullen klarade sig inte, jag ger nåt yngelfoder på burk. Det är som ett pulver, novo...nåt heter den.
#161 - 12 april 2010 18:32
Här kommer bilder på karet.
Har nyss fixat till det lite ha försökt att få fast mossa med lite sytråd, hoppas att mossan växer snabbt så jag slipper se tråden, det är inte så snyggt. Slängde i en halvkrasslig anubis från 105:an, slängde på lite sten på rötterna så den skall hålla sig på plats.

Den ena honan tror jag har frisimmande yngel, hon gömmer sig längst bak bland växterna. :)
Den andra ligger på rom, tror jag för hon har vart där i ett par dagar nu :)
#162 - 12 april 2010 19:33
Ser så mysigt och ombonat ut :)
#163 - 12 april 2010 19:53
Hur får alla sina Akvarier så snygga!? ;)
#164 - 12 april 2010 20:14
Låter trevligt och ser trevligt ut, Pia:)! En får gratulera!
#165 - 12 april 2010 20:29
Riktigt snyggt du fått till det må jag säga....
#166 - 13 april 2010 07:32
danne0301 skrev:
Ser så mysigt och ombonat ut :)

ansjo skrev:
Låter trevligt och ser trevligt ut, Pia:)! En får gratulera!

Danne_85 skrev:
Riktigt snyggt du fått till det må jag säga....

Tack, tack :D
#167 - 13 april 2010 18:35
Hur väl kan en hona med troligtvis frisimmande yngel gömma sig i ett 54Liters...har inte sett skymten av honan eller ev. yngel...:(

Vill ju se dem så jag kan räkna antalet.
Finns det nåt speciellt lockrop tro..;):D
#168 - 18 april 2010 18:20
Lite bilder på de fina fiskarna :) gillar verkligen dessa!
Hoppas att ynglen klarar sig, har just nu 3 st frisimmande kvar... undrar vem som äter upp dem, honan vaktar i min mening mycket bra..
#169 - 18 april 2010 18:59
Sicken fullfjädrad punkarfisk :D
#170 - 18 april 2010 19:17
Jepp, han är en riktig blå-gul punkare när han skall impa på tjejerna :d
#171 - 18 april 2010 21:11
De ser ut att trivas hos dig, och har lagt på sig storleksmässigt med ser jag:)...
#172 - 19 april 2010 07:59
Vad snyggt Pia! Snygga bilder och Anders hittar alltid snygga fiskar :)

(Jag har ännu inte hittat min hane, får väl ge upp i att hitta honom. Får se vad som blir de nya invånarna till 54l.)
#173 - 19 april 2010 16:25
ansjo skrev:
De ser ut att trivas hos dig, och har lagt på sig storleksmässigt med ser jag:)...

Ja, de har blivit lite större nu, de har färgat ut bra också.

Kan någon rekomendera nåt bra ynglelfoder, jag kör nu med JBL´s Novo Tom, står att det är 10 % artemia och att det är powder, är det bra?
Bilagor:
#174 - 19 april 2010 16:36
Har du testat antingen nykläckt artemia eller skalad artemia? Annars är det inte fel alls...
#175 - 19 april 2010 16:37
Skalad artemia? , vart köper man det eller är det nåt man fixar själv?

Om man skulle göra egen artemia, vart köper man själva äggen?
#176 - 19 april 2010 16:41
Du köper båda delarna i zoobutiken om de är välförsedda, annars kanske du har vägarna förbi Varberg snart;)?
Skalad artemia är artemiaägg som är kläckta på kemisk väg, och då har artemian inte blivit av med någon energi för att kläckas och ska tydligen vara ännu mer näringsrikt än nykläckt artemia.
Det finns även frusna artemianauplier att köpa som frysfoder, tror Åleds har detta iaf.
#177 - 19 april 2010 16:42
snyggt kar :).
#178 - 19 april 2010 16:46
Ok, då vet jag lite mer.

Skall till Varberg helgen innan Kristi flygare och Kristi flygarehelgen ;):)
#179 - 19 april 2010 16:47
ansjo skrev:
Tror Åleds har detta iaf.

Skall kolla med min fiskaffär för han säljer Åleds frysfoder, men inget går upp mot hemmagjord räkmix ;):)
#180 - 19 april 2010 16:49
Annars har ciklidhuset i lerum, iaf skalad artemia, fast lite långt för en snabb tur o retur kanske :)
#181 - 19 april 2010 16:51
Skall till Göteborg om någon vecka, skall kanske titta in hos Herkules Zoo och köpa nytt innerfilter, kan kanske ta en tur till Lerum med..aldrig varit i den affären.
#182 - 19 april 2010 16:51
Hör av dig om du ska häråt helgen efter kristiflygare, helgen före jobbar jag om strejken är avblåst tills dess...
#183 - 19 april 2010 16:53
ansjo skrev:
Hör av dig om du ska häråt helgen efter kristiflygare, helgen före jobbar jag om strejken är avblåst tills dess...

Ok, det gör jag.
Vet ju aldrig när längtan efter Varberg/Apelviken sätter in..:)
#184 - 19 april 2010 16:56
Så kunde du få testa både vanlig artemia du kläcker själv samt skalad artemia, den sistnämda är en favvis som inte långt ifrån kan tävla i popularitet med räkmixen:p....
#185 - 19 april 2010 17:23
Tack så mycket!
Kan du passa på att visa mig hur man enklast skall kläcka, behöver man en speciell anordning?
#186 - 19 april 2010 17:28
PiaJo skrev:
Tack så mycket!

Kan du passa på att visa mig hur man enklast skall kläcka, behöver man en speciell anordning?

Oj, så många länkar det fanns hur man bär sig åt med artemia mm.

Skall nog läsa på lite...
#187 - 19 april 2010 19:18
Det här sättet verkar enkelt men du har nog redan hittat det :)
http://zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=46

Han har lite luriga öppettider i lerum, kväll och helger http://ciklidhuset.se/
Många kar och värt ett besök tycker jag dock. Troppen har du varit på eller? Om du ändå ska göra gbg sightseeing tänkte jag :) Han har flest kar i storgöteborg http://www.tropakvariefiskimport.com/

Herkules är en av dom jag personligen tycker sämst om faktiskt :p
#188 - 20 april 2010 15:06
Idag såg jag att det var två yngel kvar, hoppas att de överlever. De har blivit lite större nu, lite mer än en prick:D

Hittade även en räkling, hoppas att den överlever med :)
#189 - 20 april 2010 15:08
danne0301 skrev:
Det här sättet verkar enkelt men du har nog redan hittat det :)

http://zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=46

Han har lite luriga öppettider i lerum, kväll och helger http://ciklidhuset.se/

Många kar och värt ett besök tycker jag dock. Troppen har du varit på eller? Om du ändå ska göra gbg sightseeing tänkte jag :) Han har flest kar i storgöteborg http://www.tropakvariefiskimport.com/

Herkules är en av dom jag personligen tycker sämst om faktiskt :p

Det verkar som det blir en resa med akvarie-tema för mig snart...:d

Herkules har bra priser på filter, ramper mm iallafall om räknar på vad de tar här hemma, minst 100 kr billigare.
#190 - 23 april 2010 12:22
Nu har jag lyckats att ta lite fler fina bilder på mina älsklingar :)

Djungelkaret, ja det namnet kan det leva upp till snart ordentligt. Alla "överblivna" växter hamnar där i tillsvidare.
#191 - 23 april 2010 12:24
Skall man känna sig mycket elak om man flyttar över guppysar från 105:an för att få lite levande foder inför sommaren??
#192 - 23 april 2010 16:29
Äh, så gör jag (mot barnens högljudda protester :p). Problemet är bara att mina yngel överlever, apistorna vill inte jaga dom vid ytan och det är där dom tillbringar all sin tid :(
#193 - 23 april 2010 16:56
Vad fin"djungelkar" du har PiaJo! Tycker inte alls det såå vildvuxet ut!
#194 - 24 april 2010 06:20
Vad fin"djungelkar" du har PiaJo! Tycker inte alls det såå vildvuxet ut!

Tack så mycket
#195 - 24 april 2010 15:07
Grymt snygg Borelli hane Pia!! :) Han e så fin med sin teckning :)
Karet var riktigt mysig:D
#196 - 24 april 2010 15:53
Nubi skrev:
Grymt snygg Borelli hane Pia!! :) Han e så fin med sin teckning :)

Karet var riktigt mysig:D

Ja, visst är han snygg, är såå glad att jag fått tag på dessa fiskar :D
#197 - 4 maj 2010 18:29
Blev så glad idag för nu vaktar den ena honan rom igen, hoppas att de lyckas att överleva denna gången.

Sen fick jag en glad överraskning till, trodde att de flesta körsbärsräkorna hade dött eller försvunnit på nåt sätt men när jag tittade till lite extra så hittade jag 9 st stora fina, illröda räkor :) och två ganska stora räklingar:)
#198 - 4 maj 2010 18:42
Ojojoj, va kul :D
#199 - 4 maj 2010 19:14
hej
förlåt om ni inte vill ha detta inlägg i denna tråd men ville undvika o göra en ny :)
finns det några andra fina och snälla dvärg ciklider som går att ha med andra små fiskar i ett 63 liters akvarium ? tack på förhand för svar hehe....
#200 - 4 maj 2010 19:22
mycket fint akvarium :), gillar dina apisto. borelli. jag ska testa på dem någon gång :). är de lätta att få i lek??
#201 - 4 maj 2010 19:23
Kevin_III skrev:
hej

förlåt om ni inte vill ha detta inlägg i denna tråd men ville undvika o göra en ny :)

finns det några andra fina och snälla dvärg ciklider som går att ha med andra små fiskar i ett 63 liters akvarium ? tack på förhand för svar hehe....

finns nog några, finna kakadua, fjäril m.m. kolla in zoopets artregister och kolla in där. står mycket matnyttig info om dem :).
#202 - 5 maj 2010 17:20
macke_fisk skrev:
mycket fint akvarium :), gillar dina apisto. borelli. jag ska testa på dem någon gång :). är de lätta att få i lek??

Jag har haft lek 3 gånger sen jag fick hem dem i slutet av februari, problemet är att jag inte fått ynglen att överleva...[:o]

Jag har fått dem till frisimmande ett par dagar men sen började ynglen försvinna.
#203 - 5 maj 2010 19:38
PiaJo skrev:
Jag har haft lek 3 gånger sen jag fick hem dem i slutet av februari, problemet är att jag inte fått ynglen att överleva...[:o]

Jag har fått dem till frisimmande ett par dagar men sen började ynglen försvinna.

Okej, hoppas att du får några yngel att klarar sig någon gång :). Jag har ska beställa 1 hanne och 2 honor av ap. borelli till mitt kar. Blev sugen när jag läst om dina :).
#204 - 6 maj 2010 08:13
PiaJo skrev:

Pia, om du orkar och har lust köp ett mindre kar (platsbalja funkar oxå) mini pump och så kör du igång den, sen när det blir yngel igen så slänger du över de där i och matar. Ha några snäckor däri som städar :)

Eller mkt mkt mkt mkt mer växter i 54l för att ynglerna ska klara sig från hungriga föräldrar.
#205 - 6 maj 2010 09:30
Nubi skrev:
Pia, om du orkar och har lust köp ett mindre kar (platsbalja funkar oxå) mini pump och så kör du igång den, sen när det blir yngel igen så slänger du över de där i och matar. Ha några snäckor däri som städar :)

Eller mkt mkt mkt mkt mer växter i 54l för att ynglerna ska klara sig från hungriga föräldrar.

Jag hade gärna startat upp ett till kar/platsbalja men då går gobben här hemma i taket :(

Jag har mer växter än vad det är på bilderna och en hel hög med mossa, det skall i lite mer mossa som de kan gömma sig i. Honan vaktar bra det är nog hanen som äter upp de som kommer på avvägar från honan..
#206 - 6 maj 2010 12:00
PiaJo skrev:
Jag hade gärna startat upp ett till kar/platsbalja men då går gobben här hemma i taket :(

Jag har mer växter än vad det är på bilderna och en hel hög med mossa, det skall i lite mer mossa som de kan gömma sig i. Honan vaktar bra det är nog hanen som äter upp de som kommer på avvägar från honan..

D tror ja med :) Ärsh du kan överaska honom och säga "det är ett tillfälligt kar"
#207 - 6 maj 2010 18:11
Nubi skrev:
D tror ja med :) Ärsh du kan överaska honom och säga "det är ett tillfälligt kar"

Näää, tror inte att det funkar....detta kar är ju ett "tillfälligt yngel kar" ;) men min man är inte dum så han har nog fattat att det inte är "tillfälligt yngelkar" :p

Yngeln får lära sig att inte bli uppätna den hårda vägen tyvärr..

Men som alltid hoppas jag att nån skall överleva, en dag kanske någon gör detta.:)
Bilagor:
#208 - 20 maj 2010 17:10
Visst är guppyhannen fin :) tycker att han har fina färger.

Slänger med lite andra kort med
#209 - 20 maj 2010 17:11
Hey! Du, guppy hanen är det kanske en rundstjärtad guppy?!?! De är såååååååååå fina :D
Gillar din borelli hane :)
#210 - 20 maj 2010 17:19
PiaJo skrev:
Visst är guppyhannen fin :) tycker att han har fina färger.

Slänger med lite andra kort med

Vilka färger din borelli hane har :). Min är har inte färgat ut än för att den är för liten :(.
#211 - 20 maj 2010 17:21
Nubi skrev:
Hey! Du, guppy hanen är det kanske en rundstjärtad guppy?!?! De är såååååååååå fina :D

Gillar din borelli hane :)

Jag har tänkt samma sak, ser nästan ut så men vet inte för jag har inte köpt dem utan fått dem av en kompis.
#212 - 20 maj 2010 17:23
Här är jag i ett blåsigt Varberg i söndag, var och "lånade" lite sten....
#213 - 20 maj 2010 17:31
macke_fisk skrev:
Vilka färger din borelli hane har :). Min är har inte färgat ut än för att den är för liten :(.

Det kommer snart, undrar om din Borellihanne kommer att få liknande färger som min fast min är en Borelli Opal eller om de är mycket olika?
#214 - 20 maj 2010 17:49
PiaJo skrev:
Det kommer snart, undrar om din Borellihanne kommer att få liknande färger som min fast min är en Borelli Opal eller om de är mycket olika?

Min är ingen opal, det är en vanlig. Får se vad som händer :p.
#215 - 22 maj 2010 13:26
Ni som har problem med att ynglen överlever, har ni använt nåt för att sänka PHn? Tänk på att kranvattnet har ett PH på 8, (iaf här i Borås) vilket skiljer sig från vad kakaduan ska ha.
#216 - 24 maj 2010 12:13
Blokk skrev:
Ni som har problem med att ynglen överlever, har ni använt nåt för att sänka PHn? Tänk på att kranvattnet har ett PH på 8, (iaf här i Borås) vilket skiljer sig från vad kakaduan ska ha.

PH värdet brukar inte vara ett problem när man väl kommit så långt som till yngel, det är mer ett problem i romfasen då romen av någon anledning kan/börjar ruttna. Varför vet jag faktiskt inte.

Har själv lyckats hålla ett yngel levande av mina Baenschi nu, men det är allt och där fanns nästan 30 yngel i början, det är väl dock inte så konstigt i ett kar befolkat av ännu ett par ciklider, malar och tetror. Dock ligger honan på rom igen nu så vi får hoppas på bättre resultat nu, har även kommit igång ordentligt med artemia så man kan mata direkt de är frisimmande.
#217 - 24 maj 2010 17:44
Idag har jag 5 st frisimmande yngel och de är minst 8-9 dagar gamla :D
#218 - 24 maj 2010 17:47
PiaJo skrev:
Idag har jag 5 st frisimmande yngel och de är minst 8-9 dagar gamla :D

Vad roligt :). Jag ser knappt röken av min hona :/, hon är så skygg av sig :(. Min hane däremot ser jag flera ggr per dag :D.

Lycka till med dina yngel :D!
#219 - 2 juni 2010 17:48
Har fortfarande 2 eller 3 st yngel som honan vaktar bra. De är nu ca 2,5 veckor.:)
#220 - 2 juni 2010 19:34
PiaJo skrev:
Har fortfarande 2 eller 3 st yngel som honan vaktar bra. De är nu ca 2,5 veckor.:)

kul att dina yngel fortfarande lever :). Mina borelli har dött :(. Ingen av dem ville äta riktigt. Hittade precis hanen död, honorna dog för någon dag sen.
#221 - 3 juni 2010 18:49
macke_fisk skrev:
kul att dina yngel fortfarande lever :). Mina borelli har dött :(. Ingen av dem ville äta riktigt. Hittade precis hanen död, honorna dog för någon dag sen.

Vad tråkigt.
#222 - 3 juni 2010 18:54
Vet inte hur jag skall göra med guppysarna om de får gå kvar eller inte, eller om de får flytta till 105:an, tror att det kanske är lite trångt i karet.

Jag vet...man borde lyssna bättre på de som vet...[:o] men, men ibland måste man lära sig av sina egna misstag...

De stör inte borellisarna i yngelvården eller så det är nästan tvärtom för borellisarna har blivit mer aktiva och vågar sig upp från botten bättre nu.
#223 - 4 juni 2010 22:25
Lägg ett meddelande till mig nästa gång du har frisimmande yngel på borrelin så kan jag ha dem i räkkaret tills det vuxit upp en bit så behöver du inte överaska gobben med tillfälliga kar. Jag tar med jätten hinken så att det får gå i vatten de är vana vid om mina räkor skulle stryka med i vatten bytet så må det vara hänt. Sultanen har mitt telefon nummer. Jag åker förbi hos falskog akvarium i var vecka. =)
#224 - 5 juni 2010 07:43
Mick13 skrev:
Lägg ett meddelande till mig nästa gång du har frisimmande yngel på borrelin så kan jag ha dem i räkkaret tills det vuxit upp en bit så behöver du inte överaska gobben med tillfälliga kar. Jag tar med jätten hinken så att det får gå i vatten de är vana vid om mina räkor skulle stryka med i vatten bytet så må det vara hänt. Sultanen har mitt telefon nummer. Jag åker förbi hos falskog akvarium i var vecka. =)

Tack, jag skall komma ihåg detta.:)
#225 - 7 juni 2010 20:02
Jag kan även tänka mig husera bågfens cikliders avkomma om det skulle finnas behov =)
Jöses jag låvade mig själv när jag började med kar att jag INTE skulle bli en ciklid tok men det är vad jag blivit =)
#226 - 12 september 2010 09:40
Jag är så ledsen, min opal-kille mår inte bra [:-28]

Han bara ligger på botten och sen allmänt ledsen och trött ut, han kan inte riktigt stänga munnen?

Vad kan jag göra, jag har gjort vattenbyte och släckt akvariet så att det blir mörkt.

Hur länge lever dom, kan han vara gammal?
#227 - 12 september 2010 09:48
Tveksamt, när jag köpte honom var han ett ungdjur, och det är inte så jättelänge sedan. Det är nog inte så mycket annat du kan göra än att hålla tummarna, och ev. håla koll i affärerna om du kan hitta en ny pojke till honorna...
Bilagor:
#228 - 12 september 2010 09:55
Nää, tänkte det med att han inte var så gammal och jag håller tummarna stenhårt.

Den andra dog i somras, hon hade svårt att få komma till maten för den andra honan och det blev ju längre mellan måltiderna under semestern så hon klarade det inte det.

Kvarvarande honan verkar må bra äter och så.
#229 - 12 september 2010 10:01
Om det blir ytterligare ett dödsfall, ska du fortsätta på den inslagna linjen eller testa något annat?
#230 - 12 september 2010 10:07
Testa annat menar du annan fisk eller behandlingsmetod?
#231 - 12 september 2010 10:17
Du menar fisk va´? är lite snurrigt idag....
Bilagor:
#232 - 12 september 2010 10:21
Jepp, annan fisk? Eller räkor?
#233 - 12 september 2010 13:31
Vet inte men jag gillar ju dvärgcikliderna mycket så kanske.
Räkor har jag i min vas oh det räcker.

Jus nu håller jag tummarna att han fixar vad det nu är för skit han mår dåligt av.
#234 - 13 september 2010 18:17
Han fixade det inte [:-28]

Här får man möjligheten att köpa fisk från Ansjo så går fisken och dör för mig det är pinsamt att jag inte kunde hålla alla vid liv.
#235 - 13 september 2010 18:23
Tråkigt, men tyvärr sådant som händer...bit ihop och leta upp något kul att stoppa i karet igen:)!
#236 - 13 september 2010 18:25
Ok, just nu får honan gå kvar ensam så att det inte var nåt smittsamt. Men sen får jag hitta nåt annat :)
#237 - 14 september 2010 06:11
Ingen nackdel, så hålls bakteriekulturen i karet igång med:).
#238 - 16 september 2010 15:18
Jag är såld på fjärillscikliden de kan bli rätt gamla med Akvarie baronen har en i butiken som är "jätte " stor vet inte hur gammal den är men den är säkert 2cm längre än mina vuxna individer.
#239 - 6 oktober 2010 18:54
har du hittat på något nytt i 54'an??
Det är klart mer meck med ett kar i den storleken än i den dubbla volymen.
#240 - 6 oktober 2010 18:56
Ja, jag har hittat Pygméguramisar :D
#241 - 6 oktober 2010 19:00
Nice, då är det bara att handla:p...
#242 - 6 oktober 2010 19:10
De simmar redan där, har snart gjort i 2 veckor :)
#243 - 6 oktober 2010 19:13
#244 - 7 oktober 2010 06:41
Ah, hängde inte riktigt med där:p..

Annons