Dvärgciklider från kardinaltetra-biotop?

#1 - 29 juni 2007 08:53
Någon som vet vilka dvärgciklider som kommer från samma biotoper som kardinaltetran? Jag vet jag är biotopsfreak :D

Jag är helst intresserad av små arter som inte är alltför känsliga.
#2 - 29 juni 2007 10:36
Apistogramma hongsloi både den och kardinaltetra ska finnas i Orinoco Basin.
Är väl inte 100% säkert, men hyfsat iaf. Fö. så är hongsloi mycket snygg:)
#3 - 29 juni 2007 10:58
Tack för tipset! Ja de är verkligen snygga :p Vad jag förstått ska de dock ha svårt att lyckas med lek och yngel i akvarium..
#4 - 29 juni 2007 11:06
Gör så likt biotopen som möjligt så kanske det funkar?
#5 - 29 juni 2007 11:09
#6 - 29 juni 2007 12:16
batski skrev:
Någon som vet vilka dvärgciklider som kommer från samma biotoper som kardinaltetran? Jag vet jag är biotopsfreak :D

Jag är helst intresserad av små arter som inte är alltför känsliga.

Dicrossus filamentosus finns ihop med dom i naturen.
#7 - 29 juni 2007 12:40
Tack Guy! Ska kolla!

Kjaer: Tack för tipset! Men de är så känsliga så de är uteslutna för min del.
#8 - 29 juni 2007 12:42
batski skrev:
Tack för tipset! Ja de är verkligen snygga :p Vad jag förstått ska de dock ha svårt att lyckas med lek och yngel i akvarium..

Vet inte det jag. Har en kull nu o det var utan o göra något Vanligt kranvatten bara.
#9 - 29 juni 2007 12:50
kaj.p skrev:
Vet inte det jag. Har en kull nu o det var utan o göra något Vanligt kranvatten bara.

Jaha? Hur stort är akvariet och hur är det inrett?
#10 - 29 juni 2007 12:53
Guy Palm skrev:

Nu har jag kollat. Apistogramma iniridae finns bland dem som enligt den siten kommer just från samma område. Någon som har nån info om dem? På en holländsk sida står det att de inte är så lättlekta, men ingenting om hur känsliga de är, vilket för mig är det avgörande.
#11 - 29 juni 2007 12:58
batski skrev:
Jaha? Hur stort är akvariet och hur är det inrett?

100 liter, fin sand, en rot några småkrukor samt javamossa. Enbart svampfilter då de inte vill ha flöde och medboende är ett gäng på ca 20 Corydoras sp. Redstripe.
#12 - 29 juni 2007 13:05
kaj.p skrev:
100 liter, fin sand, en rot några småkrukor samt javamossa. Enbart svampfilter då de inte vill ha flöde och medboende är ett gäng på ca 20 Corydoras sp. Redstripe.

Tack för den utförliga beskrivningen! Låter som om det skulle funka i mitt..

Förresten, vad är det för firre på din avatar?
#13 - 29 juni 2007 13:10
Hehe Det är A Borreli "opal" men det är ingen amazonasfirre utan finns mer söderut på slättlandet ända ner till argentina.
#14 - 29 juni 2007 13:21
Tack! Vacker firre :p
#15 - 29 juni 2007 13:27
Har haft A iniridae också. Fick även lek på dessa men ynglena försvann alltid efter ett tag. Körde dessa i betydligt surare vatten men hjälp av alkottar Men också en vacker fisk.
#16 - 29 juni 2007 13:38
Vill bara bryta in som hastigast och tacka för en inspirerande tråd med många fina småciklidtips - här finns verkligen ett antal arter att bli sugen på!:)
#17 - 29 juni 2007 13:56
Jag ha alltid gillat apsitos o tycker de är underskattade. Håller man dom bara rätt så är de kanonfina. :D
Här en annan från samma biotrop. Fortfarande rätt dyr men har börjat komma ner i pris. A Elizabethae
#18 - 29 juni 2007 13:59
kaj.p skrev:
Jag ha alltid gillat apsitos o tycker de är underskattade. Håller man dom bara rätt så är de kanonfina. :D

Här en annan från samma biotrop. Fortfarande rätt dyr men har börjat komma ner i pris. A Elizabethae

Oj, vad fin den ær!
#19 - 29 juni 2007 16:25
kaj.p skrev:
Har haft A iniridae också. Fick även lek på dessa men ynglena försvann alltid efter ett tag. Körde dessa i betydligt surare vatten men hjälp av alkottar Men också en vacker fisk.

Riktigt vackra fenor :p

Var de känsliga tycker du? Varför tror du att ynglen dog? Vilka andra fiskar fanns det i akvariet och hur stort var det?

Mitt är på 250 liter och där bor en del tetror, corydoras och parotocinclus. Vattnet är ganska mjukt (KH 3-4) och pH ligger runt 6.7-6.8.

Hade alkottarna i filtret? Jag har läst att även mandelblad sänker pH.
#20 - 29 juni 2007 16:30
kaj.p skrev:

Väldigt fin! Någon som vet var man hittar såna lite uddare ciklider i närheten av Göteborg? Sen tycker jag som sagt att det är viktigt att de är relativt tåliga.
#21 - 29 juni 2007 16:37
batski skrev:
Väldigt fin! Någon som vet var man hittar såna lite uddare ciklider i närheten av Göteborg? Sen tycker jag som sagt att det är viktigt att de är relativt tåliga.

Zoomässan i Kungsbacka är nog den som har störst sortiment av apistos
#22 - 29 juni 2007 16:50
Tack för info! Får ta och åka dit igen nån gång. Var där för flera år sen innan de flyttade.
#23 - 29 juni 2007 20:11
batski skrev:
Riktigt vackra fenor :p

Var de känsliga tycker du? Varför tror du att ynglen dog? Vilka andra fiskar fanns det i akvariet och hur stort var det?

Mitt är på 250 liter och där bor en del tetror, corydoras och parotocinclus. Vattnet är ganska mjukt (KH 3-4) och pH ligger runt 6.7-6.8.

Hade alkottarna i filtret? Jag har läst att även mandelblad sänker pH.

Nej det tror jag inte. De gick ensamma i ett 105 liters kar. ( kör de flesta apsitos idessa kar) Men var 6 st varav minst två hannar o det var nog det som var problemet. Tycker sedan alkottar funkar fint även mandelblad går bra. De sälj som antibakteriella men det är nog snarare ph sänkningsfunktionen som fixar detta, jag tycker alkottar är väl så bra om inte bätte.
Har sedan dåliga erfarenheter av mandelträdsblad då det gav mig stora problem i tullen en gång. :D:D
#24 - 29 juni 2007 23:04
kaj.p skrev:
Har sedan dåliga erfarenheter av mandelträdsblad då det gav mig stora problem i tullen en gång. :D:D

Hahahahaha :D :D :D

Sorry ,men det var ganska kul :D

Annons