Hej, jag är en påläst men relativt oerfaren akvarist (har haft mitt första akvarium igång i 2 år) som under uppstarten av mitt andra akvarium (180 liter, 45*50*80) blivit intesserad av skaffa dvärgciklider men även upptäckt att det råder delade meningar om hur många olika arter av dessa man kan hålla i ett akvarium och deras lynne mot individer av den egna arten och andra akvarieinvånare.
För att ge alla av olika åsikt ett tillfälle att diskutera detaljerna inom att hålla dvärgciklider har jag öppnat denna tråd och inviger den med min egen fråga: Hur många olika dvärgciklider kan jag hålla i mitt nya akvarium?? Frågan inkluderar även hur många av olika arter man kan hålla (stim/gruppbeteende eller våldsamma revirstrider).
Dessa är de arter jag överväger:
-Apistogramma-arterna
-Laetacara-arterna
-Fjärilsciklid (Mikroeophagus Ramirezi)
-Nannacarorna (Anomala och Taenia)
-Thomasciklid (Anomalochromis thomasi)
-Pelvicachromis-arterna (Främst palettcikliden men även de andra i släktet)
Alla som har någon erfarenhet i att hålla en en helst flera av dessa arter så får ni hemskt gärna informera mig om hur det gick, revirbråk, fenbitande eller ett liv i harmoni. Även annan erfarenhet av dem vore till stor hjälp för mig.
Om någon undrar bor redan ett par otocinclus, ett 20-tal "crystal red"-räkor och 2 pansarmalar (fler av dessa sötnosar skall dock inhandlas) och förutom dvärgcikliderna skall ett större stim med fredliga tetror inhandlas.
Kom ihåg att detta inte bara är en fråga utan också ett tillfälle att diskutera olika sätt att hålla dessa arter och deras närmaste släktingar där alla med någon form av erfarenhet av att hålla dessa arter kan vara med.
Mvh. Jonathan