Dvärgciklider, deras revir och lynne...

#1 - 12 januari 2010 16:38
Hej, jag är en påläst men relativt oerfaren akvarist (har haft mitt första akvarium igång i 2 år) som under uppstarten av mitt andra akvarium (180 liter, 45*50*80) blivit intesserad av skaffa dvärgciklider men även upptäckt att det råder delade meningar om hur många olika arter av dessa man kan hålla i ett akvarium och deras lynne mot individer av den egna arten och andra akvarieinvånare.

För att ge alla av olika åsikt ett tillfälle att diskutera detaljerna inom att hålla dvärgciklider har jag öppnat denna tråd och inviger den med min egen fråga: Hur många olika dvärgciklider kan jag hålla i mitt nya akvarium?? Frågan inkluderar även hur många av olika arter man kan hålla (stim/gruppbeteende eller våldsamma revirstrider).

Dessa är de arter jag överväger:
-Apistogramma-arterna
-Laetacara-arterna
-Fjärilsciklid (Mikroeophagus Ramirezi)
-Nannacarorna (Anomala och Taenia)
-Thomasciklid (Anomalochromis thomasi)
-Pelvicachromis-arterna (Främst palettcikliden men även de andra i släktet)

Alla som har någon erfarenhet i att hålla en en helst flera av dessa arter så får ni hemskt gärna informera mig om hur det gick, revirbråk, fenbitande eller ett liv i harmoni. Även annan erfarenhet av dem vore till stor hjälp för mig.

Om någon undrar bor redan ett par otocinclus, ett 20-tal "crystal red"-räkor och 2 pansarmalar (fler av dessa sötnosar skall dock inhandlas) och förutom dvärgcikliderna skall ett större stim med fredliga tetror inhandlas.

Kom ihåg att detta inte bara är en fråga utan också ett tillfälle att diskutera olika sätt att hålla dessa arter och deras närmaste släktingar där alla med någon form av erfarenhet av att hålla dessa arter kan vara med.

Mvh. Jonathan
#2 - 12 januari 2010 17:00
Otroligt bra tråd!!
kanske lite för jag har ungefär samma fråga! [:I]

För det jag undrar är ifall ni här på Zoopet tror det går att ha en mal, 3 guppy, 5 tetror och en ensam kampfisk hona(vet inte vad jag ska göra med stackarn) i ett 63 l akvarium tillsammans med 2 eller 4 fjärilsciklider!?

Alltså min fråga är ska/kan jag ha 4 fjärilsciklider (för det är det jag har blivit rekomenderad) i ett 63l akvarium?
Eller blir det för många fiskar/för lite revir för två par?

P.S
Hoppas ni förstår mina knäppa frågor! D.S[:o]
#3 - 12 januari 2010 17:10
Speedo skrev:
Otroligt bra tråd!!

kanske lite för jag har ungefär samma fråga! [:I]

För det jag undrar är ifall ni här på Zoopet tror det går att ha en mal, 3 guppy, 5 tetror och en ensam kampfisk hona(vet inte vad jag ska göra med stackarn) i ett 63 l akvarium tillsammans med 2 eller 4 fjärilsciklider!?

Alltså min fråga är ska/kan jag ha 4 fjärilsciklider (för det är det jag har blivit rekomenderad) i ett 63l akvarium?

Eller blir det för många fiskar/för lite revir för två par?

P.S

Hoppas ni förstår mina knäppa frågor! D.S[:o]

Det låter iaf i mina öron som om deras revir skulle bli lite väl små, vilket skulle innebära en hel del slagsmål och stress för fjärilshanarna.
Det kan väl funka om du har rikligt med rötter, stenar och växter men jag hade åtminstone inte försökt mig på det.
Å andra sidan är jag ingen expert på dvärgar hehe
#4 - 12 januari 2010 17:43
Marnat skrev:
Det låter iaf i mina öron som om deras revir skulle bli lite väl små, vilket skulle innebära en hel del slagsmål och stress för fjärilshanarna.

Det kan väl funka om du har rikligt med rötter, stenar och växter men jag hade åtminstone inte försökt mig på det.

Å andra sidan är jag ingen expert på dvärgar hehe

:d
Okej, ja jag har tyckt att det låter lite mycket...
Jag tycker själv jag har ganska många gömställen[:I]
Ett skal som ligger över en rot och ett "kokoskal"
sen har jag ett som min kampfiskhona tagit över som ett jäkla fort! :p
men sen har jag 2 stora växter och 2 lite mindre!!!

Tyvär så vet jag inte hur man lägger in bilder för då hade det varit lättare för ni vet vad man säger :p "En bild säger mer än tusen ord!" :d
#5 - 12 januari 2010 17:52
Fjärilar är rätt oförutsägbara tycker jag. Jag har två hanar och tre honor i mitt 250 liters kar och det de gör mest är stimma med rosentetrorna :confused::)

Hälsningar
Jennifer
#6 - 12 januari 2010 18:00
jenmad skrev:
Fjärilar är rätt oförutsägbara tycker jag. Jag har två hanar och tre honor i mitt 250 liters kar och det de gör mest är stimma med rosentetrorna :confused::)

Hälsningar

Jennifer

Okej, ja jag ska in på Fredag så jag ska höra med affären vad dom tycker!!
#7 - 12 januari 2010 18:41
Nu var det väl så att det var Jonathan i 1:a inlägget som ville ha svar på sina funderingar, hans tråd blev ju totalkapad här tycker jag. :)

Jag har Apistogramma, thomasi, palett och fjärilsciklid i samma akvarium och det fungerar jättebra, men då har jag dessa i ett 720L. Hur det funkar i 180L vet jag inte riktigt, men det kan säkert någon annan kunnig svara på.
#8 - 12 januari 2010 18:49
Ja, det blev den faktiskt :]
Jag vet inte om man får göra så här men nu startar vi om den tycker jag!!!
Sorry Jonathan!:] :)

Hej, jag är en påläst men relativt oerfaren akvarist (har haft mitt första akvarium igång i 2 år) som under uppstarten av mitt andra akvarium (180 liter, 45*50*80) blivit intesserad av skaffa dvärgciklider men även upptäckt att det råder delade meningar om hur många olika arter av dessa man kan hålla i ett akvarium och deras lynne mot individer av den egna arten och andra akvarieinvånare.

För att ge alla av olika åsikt ett tillfälle att diskutera detaljerna inom att hålla dvärgciklider har jag öppnat denna tråd och inviger den med min egen fråga: Hur många olika dvärgciklider kan jag hålla i mitt nya akvarium?? Frågan inkluderar även hur många av olika arter man kan hålla (stim/gruppbeteende eller våldsamma revirstrider).

Dessa är de arter jag överväger:
-Apistogramma-arterna
-Laetacara-arterna
-Fjärilsciklid (Mikroeophagus Ramirezi)
-Nannacarorna (Anomala och Taenia)
-Thomasciklid (Anomalochromis thomasi)
-Pelvicachromis-arterna (Främst palettcikliden men även de andra i släktet)

Alla som har någon erfarenhet i att hålla en en helst flera av dessa arter så får ni hemskt gärna informera mig om hur det gick, revirbråk, fenbitande eller ett liv i harmoni. Även annan erfarenhet av dem vore till stor hjälp för mig.

Om någon undrar bor redan ett par otocinclus, ett 20-tal "crystal red"-räkor och 2 pansarmalar (fler av dessa sötnosar skall dock inhandlas) och förutom dvärgcikliderna skall ett större stim med fredliga tetror inhandlas.

Kom ihåg att detta inte bara är en fråga utan också ett tillfälle att diskutera olika sätt att hålla dessa arter och deras närmaste släktingar där alla med någon form av erfarenhet av att hålla dessa arter kan vara med.
#9 - 12 januari 2010 18:50

Mvh. Jonathan

mikey13 skrev:
Nu var det väl så att det var Jonathan i 1:a inlägget som ville ha svar på sina funderingar, hans tråd blev ju totalkapad här tycker jag. :)

Han sa i början att han ville få igång en allmän diskussion, det var därföpr jag bara svarade på speedos fråga, då jag inte känner mig varm nog i kläderna för att på ett bra sätt svara på ottos fråga.
#10 - 12 januari 2010 19:09
Marnat skrev:
Han sa i början att han ville få igång en allmän diskussion, det var därföpr jag bara svarade på speedos fråga, då jag inte känner mig varm nog i kläderna för att på ett bra sätt svara på ottos fråga.

Okej!
#11 - 12 januari 2010 20:35
Jag har Apistogramma, thomasi, palett och fjärilsciklid i samma akvarium och det fungerar jättebra, men då har jag dessa i ett 720L. Hur det funkar i 180L vet jag inte riktigt, men det kan säkert någon annan kunnig svara på.

Hur många individer av varje art är det? Jag vet att apistogramma-hanar är starkt revirhävdande men hur lever västafrikanerna ihop, har dom samma sorts revir eller....?
#12 - 12 januari 2010 21:03
För att svara trådskaparens fråga kan jag säga att jag inte har någon egen erfarenhet av alla möjliga kombinationer som 5 olika släkten ger men jag har haft några utav dem.

I ett 180-liters med 0,4m2 bottenyta handlar allt om inredning. I ett öppet kar kan du inte ha lika många som i ett tätt planterat. Kommer här endast kommentera om sydamerikanerna.

Apistogrammor är allmänt betydligt mer aggresiva och revirhävande än den andra släktena. Två arter är möjliga om de har varsin sida i akvariumet, men du kan då inte räkna med att du kan har någon annan typ av dvärgciklid i akvariumet. Ska du ha två olika arter av apistos bör du se upp med att honorna ser för lika ut då det finns risk för inavel. Har du endast en art och tätt planterat bör du kunna ha ett par fjärilar. Räkna dock med att de kanske kan bli aningen mer skygga då det vandrar en apistohanne i karet.

Fjärilar är betydligt mer känsliga och försiktiga och har inte alls samma tendens till något revir så länge de inte sitter på rom. Mina simmar mest pigga och glada längst framrutan och väntar på mat. Jag skulle dock inte ha mer än ett par i ett 180-liters om jag vill ha någon mer dvärgciklid - framförallt då någon apistogramma. När par väl är etablerade kan hanarna bli lite småtjinkiga med varandra framförallt mot ensamma hannar som ännu inte skaffat någon partner. Dock har jag aldrig varit med om någon grövre form utav mobbing utan de tål för det mesta varandra utom vid romläggning (har dock haft mina fjärilar i större kar (540l)). Satsta förövrigt inte på någon avelsform utan kör naturformen! Avservärt mycket tåligare, friskare och framförallt modigare.

Nannacara (har bara haft bågfenor) är också fredligare och lugnare än apistogramorna. Har tyvärr inte någon erfarenhet av dessa tillsammans med fjärilar men jag vågar påstå att det skulle fungera utan problem. Har aldrig haft två hannar tillsammans så jag vet inte hur pass irriterande de blir mot varandra.

Laetacara är fredliga och parbildande och är inte överdrivet revirhävdande så länge du inte har flera arter inom detta släkte/art. Vid fler par eller arter inom samma släkte väcks deras defensiva instinkter men annars så är de som fjärilar, ganska frisimmande runt i akvariumet och väldigt fredliga och lugna.

Paletter har jag aldrig haft ihop med någon annan typ av dvärgciklid då de är afrikaner och min enda erfarenhet av dessa är i ett kar med fisksoppa som jag började hobbyn med för 15 år sedan så jag vågar varken säga bu eller bä här. Thomascidkliden som också är afrikan har aldrig varit i min ägo så den tiger jag också om.:d

För att summera sydamerikanerna
Apistogramor: 1 eller max 2 arter beroende på om du vill ha någon annat släkte. Tätt planterat, endast en hane av varje art. Undvik arter där honorna liknar varandra för mycket. Vill ha revir. Fler honor till en hane rekommenderat.

Fjärilar: Kan du ha ett gäng av, köp gärna 4 eller fler och behåll ett eller två par. Går ihop med alla andra dvärgar men då de är mer sköra och försiktiga blir de ganska skygga ihop med tuffare fiskar. Tät plantering är ett måste om du vill ha en apistoart med dina fjärilar i ditt 180l om du vill de ska lägga rom. Klarar sig utmärkt utan revir.

Laetacara: Fredliga och lugna men tål (i ett 180l) inte andra par och liksom apistos inte arter inom samma släkte även om det inte är lika påtagligt. Skaffa ett gäng och behåll sedan ett par. Inte särskilt revirhävdande.

Bågfenor: Tåliga som apistos men inte alls lika aggresiva, honorna är otroligt vackra vid lek. Vill ha revir. Skaffa helst fler honor till en hane.

Oavsett hur du ser det så bör du utan problem kunna ha minst två arter, tre arter bör också gå men då endast med en (1) apistoart samt tät växtlighet och rikligt med gömställen. Undviker du apistos bör du ganska säkert kunna ha en art av de övriga tre släktena. Vill dock påtala att apistos inte är djävulen själv men utav de fem släktena nämnda är deras humör mest aggresivt. Lycka till!

Blev visst en väldigt lång post :p
#13 - 13 januari 2010 10:18
Jag skulle nog inte blanda afrikanerna med S.A.
Skulle nog säga att tomas är för tuffa och palleter är för stora och även något i tuffaste laget.
#14 - 14 januari 2010 15:06
Tack så hemskt mycket Twitch, massor av bra information och råd. Det enda som är lite oklart för mig är om laetacaras, vad jag förstår kunde man inte ha dom ihop med några andra parbildande och framför allt inom det egna släktet. Är jag helt ute och cyklar eller var det så du menade och hur är det med fjärilarna?

Nu är det bara att bestämma sig kvar :).

Tack igen, Twitch, och kom ihåg att ni alltid kan använda denna tråd om ni har några frågor om dvärgciklider.
#15 - 14 januari 2010 15:58
Tack så hemskt mycket Twitch, massor av bra information och råd. Det enda som är lite oklart för mig är om laetacaras, vad jag förstår kunde man inte ha dom ihop med några andra parbildande och framför allt inom det egna släktet. Är jag helt ute och cyklar eller var det så du menade och hur är det med fjärilarna?

Nu är det bara att bestämma sig kvar :).

Tack igen, Twitch, och kom ihåg att ni alltid kan använda denna tråd om ni har några frågor om dvärgciklider.

Ja jag var nog lite otydlig i meningsuppbyggnaden där :P
Jag menar att de kan bli lite extra irriterade av andra par av samma art eller släkte (Dorsigera/Curviceps). Det är inga problem att ha dem med andra par av annat släkte som t.ex. fjärilsciklider.
#16 - 19 januari 2010 15:13
Kom bara att tänka på en sak. Kan t.ex. en apistogrammas och en nannacaras revir överlappa varandra eller försvarar en nannacara sitt revir mot en apistogramma på samma sätt som mot en annan nannacara??
#17 - 19 januari 2010 16:53
När tråden ändå är igång, har ett 100l akvarium och har tänkt införskaffa ett par av någon av de följande arterna nedanför. Har redan guppys och två ancistrus kommer införskaffa glödbandstetra och någon annan tetra sort. Söker någon form av dvärgciklid som är relativt fredlig, tålig som kan passa till min akvariestorlek.

Boliviansk Fjärilsciklid
Gul Fjärilsciklid
Grön Bågciklid
Kakdua Ciklid
Kurvciklid
Thomasciklid
#18 - 19 januari 2010 18:42
GustavE skrev:
När tråden ändå är igång, har ett 100l akvarium och har tänkt införskaffa ett par av någon av de följande arterna nedanför. Har redan guppys och två ancistrus kommer införskaffa glödbandstetra och någon annan tetra sort. Söker någon form av dvärgciklid som är relativt fredlig, tålig som kan passa till min akvariestorlek.

Boliviansk Fjärilsciklid

Gul Fjärilsciklid

Grön Bågciklid

Kakdua Ciklid

Kurvciklid

Thomasciklid

Om du bara vill ha en art så tror jag nog att du kan välja vilken av dom du vill. Det är tillräckligt stort för alla arter, fast bara en eller två åt gången :p, och de borde vara fredliga mot alla andra akvarieinvånare. En av de arter du nämner som kan vara tåligare än de andra vore nog boliviansk fjärilsciklid men med regelbunden skötsel borde inte någon av arterna ha några problem. (Inte med det i alla fall :P)

Om det var något jag missade kan du ju alltid läsa twitch's eller någon annan i tråden inlägg.
#19 - 19 januari 2010 21:47
GustavE skrev:

Boliviansk Fjärilsciklid

Gul Fjärilsciklid

Grön Bågciklid

Kakdua Ciklid

Kurvciklid

Thomasciklid

Av de arter du nämnt hade jag valt Bågcikliden. Varför?
Passar ditt akvarium och invånare
Passar nybörjaren
Lättodlad så det finns god chans för romläggning (se till att det är relativt tätt planterat/finns gömställen bara då honan blir mycket aggresiv mot hanen när hon vaktar)
Fredlig men är inte feg
Lättsköt och tålig
Oerhört vackra

En utmärkt dvärgciklid att börja med med andra ord!

Slänger in ett par bilder på en av mina jag hade för ett tag sedan :)
http://pici.se/pictures/yPkSMUCtD.jpg
http://pici.se/pictures/QvQngAXSv.jpg (lekdräkt)
#20 - 19 januari 2010 21:54
Okej, tack så hemskt mycket. Skall bara hitta en schysst sorterad ciklidaffär i Skåne då, har ni några tips?:d Sorry om jag tagit över tråden på något sätt.
#21 - 21 januari 2010 14:18
Vet inte särskilt mycket om akvarieaffärer i skåne (bor strax norr om stockholm) men strax utan får halmstad (Det ligger i halland, jag vet) ligger åleds akvarium (Åleds akvarium), en riktigt bra affär men kanske lite långt bort från dig...
#22 - 21 januari 2010 14:22
Det känns som min tidigare fråga glömdes bort (Inget illa menat, bara det att jag vill ha svar på den :)) så här kommer den igen:

Kom bara att tänka på en sak. Kan t.ex. en apistogrammas och en nannacaras revir överlappa varandra eller försvarar en nannacara sitt revir mot en apistogramma på samma sätt som mot en annan nannacara??
#23 - 21 januari 2010 19:52

Oftast är de mer noga med att hålla borta artfränder än andra. Vid vakt av rom/yngel brukar det dock inte göra någon skillnad. Kommer de för nära åker de på en smäll.
#24 - 10 september 2010 08:44
Tänder upp en gammal tråd då den är lite allmän om dvärgciklider.

Jag har testat vanlig fjärilciklid men inte lyckats så bra. Av 8 st har endast 2 överlevt de 2 månader jag haft dem. Jag räknar iskallt med att de andra 2 kommer att gå samma öde tillmötes. Min fråga är om den bolivianska fjärilscikliden är tåligare? Den är ju lite dyrare så om man skaffar ett gäng vill man ju gärna att de lever längre än ett par månader.

Ska tilläggas att vattenvärdena är bra och jag har inga problem med mina andra fiskar.
#25 - 10 september 2010 15:25
slade skrev:
Tänder upp en gammal tråd då den är lite allmän om dvärgciklider.

Jag har testat vanlig fjärilciklid men inte lyckats så bra. Av 8 st har endast 2 överlevt de 2 månader jag haft dem. Jag räknar iskallt med att de andra 2 kommer att gå samma öde tillmötes. Min fråga är om den bolivianska fjärilscikliden är tåligare? Den är ju lite dyrare så om man skaffar ett gäng vill man ju gärna att de lever längre än ett par månader.

Ska tilläggas att vattenvärdena är bra och jag har inga problem med mina andra fiskar.

Bolivanskfjärisciklid brukar vara tåligare, iaf om man jämför med den ganska känsliga "vanliga" fjärilscikliden.
#26 - 10 september 2010 19:23
Om så många dör på så kort tid brukar det vara något skumt i vattnet, kanske kan vara klokt att avvakta tills liemannen lämnat baljan?
#27 - 10 september 2010 20:28
Skägget skrev:
Om så många dör på så kort tid brukar det vara något skumt i vattnet, kanske kan vara klokt att avvakta tills liemannen lämnat baljan?

Har lite svårt att tänka mig det. Har inga problem med några andra fiskar. PH ligger stabilt på runt 7, KH 3 och inte någon mätbar nitrit. Göder med PMDD och HappyCarbo och växterna trivs. Får ansa bort en halv spann i månaden.

Vad mer kan man kolla?
#28 - 10 september 2010 20:49
Näe det verkar ju på pappret som om det inte borde vara några problem. Har du någon annan småkänslig fisk eller är de andra av lite mer robust typ? Fjärilar är ju lite känsligare än t.ex. endlers men så kinkiga är de ju inte så lite lurt är det ju ändå att så många dött på så kort tid. De kan ju också ha levt ett tärande liv innan de kom hem till dig. En sak är ju säker och det är ju att bolivianer generellt är tåligare.
#29 - 11 september 2010 17:39
Skägget skrev:
Näe det verkar ju på pappret som om det inte borde vara några problem. Har du någon annan småkänslig fisk eller är de andra av lite mer robust typ? Fjärilar är ju lite känsligare än t.ex. endlers men så kinkiga är de ju inte så lite lurt är det ju ändå att så många dött på så kort tid. De kan ju också ha levt ett tärande liv innan de kom hem till dig. En sak är ju säker och det är ju att bolivianer generellt är tåligare.

Jag har väl inga jättekänsliga fiskar direkt. Har ett par apistogramma cacatuoides, neontetra, sorgmanteltetra, rosentretra, scalarer, L128, L081, Ancistrus samt black molly. Har även några guldbarber som jag fick med karet när det köptes. Hade tänkt låta dessa dö ut men de ynglr av sig istället. Vet inte om jag ska vara glad eller ledsen för det. Det åär iofs kul att de trivs.

Vet att jag har lite väl mycket fisk om det möjligen kan ställa till det.
#30 - 14 september 2010 12:49
Jag hade Bolivianer till förra veckan då alla dog. Men det berodde på en spricka i botten på akvariet och burken blev torrlagd!
Jag köpte fem stycken yngre individer och fick ha dem i ett halvår. De höll sig hela tiden pigga och alerta. För att vara ciklider tycker jag att de var makalöst fredliga. De gick med ett hundratal guppy som förökade sig som om de inte fanns i burken. Vet inte om de ens tog yngel.
#31 - 16 januari 2011 16:21
Har fyra Bolivianer tillsammans med Platy, Kardinaltetror, Metallpansarmal, ancistrus och Red crystal räkor i ett 180 L.
I akvariet är det en Platy hona (!) som dominerar... annars funkar det bra
#32 - 16 januari 2011 16:53
Speedo skrev:
:d

Okej, ja jag har tyckt att det låter lite mycket...

Jag tycker själv jag har ganska många gömställen[:I]

Ett skal som ligger över en rot och ett "kokoskal"

sen har jag ett som min kampfiskhona tagit över som ett jäkla fort! :p

men sen har jag 2 stora växter och 2 lite mindre!!!

Tyvär så vet jag inte hur man lägger in bilder för då hade det varit lättare för ni vet vad man säger :p "En bild säger mer än tusen ord!" :d

Det verkar som fjärillar och bolivianska fjärillar helt olika sinne - vad jag förstår av inf jag fått så är bolivaner mildare än det som man i dagligt tal bara kallar för fjärillsciklider. Jag har 8 bolivianer som oxå hänger med rosentetrorna...

Annons