Dvärgciklider

#1 - 22 maj 2008 19:02
Heej alla jag undrar om någon kan hjälpa mig hur många dvärgciklider man som mest kan ha ett 240 liters akvarium så dem har plats och inte simmar på varandra :) Tacksam för svar MVH Simon:)
#2 - 22 maj 2008 19:10
Beror på vad för släkte/n av dvärgciklid du tänkt ha och hur inredningen ser ut i akvariumet.
#3 - 22 maj 2008 19:15
Vic skrev:
Beror på vad för släkte/n av dvärgciklid du tänkt ha och hur inredningen ser ut i akvariumet.

Jag har några sorter jag skulle tänka mig att ha sen får vi se hur många som får plats men dem är ialla fall: Röd dvärgciklid, Kakaduaciklid.
Fjärillsciklid, Gul fjärillsciklid.
Kurvciklid och dorsigerus. Vilka passar tillsammans och hur många kan man ha ? Alla ligger på mellan 7-12 cm när dem är fullvuxna MVH Simon :)
#4 - 22 maj 2008 19:20
Simon--B skrev:
Jag har några sorter jag skulle tänka mig att ha sen får vi se hur många som får plats men dem är ialla fall: Röd dvärgciklid, Kakaduaciklid.

Fjärillsciklid, Gul fjärillsciklid.

Kurvciklid och dorsigerus. Vilka passar tillsammans och hur många kan man ha ? Alla ligger på mellan 7-12 cm när dem är fullvuxna MVH Simon :)

Om du endast har fjärilsciklider så kan du lungt ha 2 par. Av apistogrammasläktet bör du inte ha fler hanar av samma art, annars går det bra med 2-3 hanar, fast av olika apistogramma-art.
#5 - 22 maj 2008 19:24
Vic skrev:
Om du endast har fjärilsciklider så kan du lungt ha 2 par. Av apistogrammasläktet bör du inte ha fler hanar av samma art, annars går det bra med 2-3 hanar, fast av olika apistogramma-art.

Okej men man kan väl ha lite olika arter man behöver väl inte ha samma? Men kan man ha 3 olika arter och 6 fiskar sammanlagt eftersom alla ska vara par ?
#6 - 22 maj 2008 19:26
Simon--B skrev:
Okej men man kan väl ha lite olika arter man behöver väl inte ha samma? Men kan man ha 3 olika arter och 6 fiskar sammanlagt eftersom alla ska vara par ?

Det ska nog inte vara några problem. Apistogramma ska helst vara 2 honor per hane.
#7 - 22 maj 2008 19:31
Vic skrev:
Det ska nog inte vara några problem. Apistogramma ska helst vara 2 honor per hane.

Okej Men vilken fisk är Apistogramma ? MVH Simon är helt ny med ciklider och ska kanske köpa fiskar nästa vecka så förlåt om jag ställer lite knäppa frågår :) :D
#8 - 22 maj 2008 20:04
Dvärgciklider är ingen nybörjarfisk direkt och du kanske skulle bli varm i kläderna med lite robustare fiskar först?

//C
#9 - 22 maj 2008 20:07
Dvärgciklider är ingen nybörjarfisk direkt och du kanske skulle bli varm i kläderna med lite robustare fiskar först?

//C

Okej ssom tex ? MVH Simon
#10 - 22 maj 2008 20:16
Simon--B skrev:
Okej Men vilken fisk är Apistogramma ? MVH Simon är helt ny med ciklider och ska kanske köpa fiskar nästa vecka så förlåt om jag ställer lite knäppa frågår :) :D

Apistogramma är bland annat Röd dvärgciklid och Kakaduaciklid som du nämner.
Jag håller nog med RR, prova med lite tåligare ciklider till en början. Ditt akvarium är tillräckligt stort för ett 15 cm par av nån art.
#11 - 22 maj 2008 20:20
Vic skrev:
Apistogramma är bland annat Röd dvärgciklid och Kakaduaciklid som du nämner.

Jag håller nog med RR, prova med lite tåligare fiskar till en början. Ditt akvarium är tillräckligt stort för ett 15 cm par av nån art.

okej men kan man bara ha ett par då? Inte mer ? Men då kan man inte ha tetror eller ? Men kan ni ge nådra exempel´på fiskar som man kan ha MVH Simon :)
#12 - 23 maj 2008 07:25
Vic skrev:
Jag håller nog med RR, prova med lite tåligare ciklider till en början. Ditt akvarium är tillräckligt stort för ett 15 cm par av nån art.

Det beror lite på vilken art och övriga fiskar. Om ett par av 15 cm långa cichlider, även av en relativt fredlig art, plötsligt blir inbördes osams så är 240 liter inte särskilt mycket. Likadant om dom leker och man har fler fiskar i akvariet. Å andra sidan kan små arter vara nog så ettriga och patrullera av flera kvadratmeter om det kniper. Om man har territoriella fiskar som cichlider är det alltid bra att har ett extra akvarium i beredskap så man snabbt kan skilja fiskarna åt om det skulle gå åt helvete. En nödlösning kan vara att sätta ned en glasskiva mitt i akvariet så man delar det i två halvor.
Bilagor:
#13 - 23 maj 2008 07:32
Det beror lite på vilken art och övriga fiskar. Om ett par av 15 cm långa cichlider, även av en relativt fredlig art, plötsligt blir inbördes osams så är 240 liter inte särskilt mycket. Likadant om dom leker och man har fler fiskar i akvariet. Å andra sidan kan små arter vara nog så ettriga och patrullera av flera kvadratmeter om det kniper. Om man har territoriella fiskar som cichlider är det alltid bra att har ett extra akvarium i beredskap så man snabbt kan skilja fiskarna åt om det skulle gå åt helvete. En nödlösning kan vara att sätta ned en glasskiva mitt i akvariet så man delar det i två halvor.

Okej tack för hjälpen men tycker du att dvärgciklider är svårt och bör jag välja en annan ciklid ? I så fall viklen/a ? MVH Simon
#14 - 23 maj 2008 09:58
Simon--B
Välj grammodes:D *skämtar*
Dvärg behöver inte nödvändigtvis vara svåra.
Kurv och dorsirgerus är sävliga ciklider.
Nyckelhål och fjäril och även flagg är bra fiskar.

Ska du ha lite mera stridiga fiskar så kanske zebraciklid eller blåciklid är någe för dig?
Jag har dorsigerus 4st 2+2 i ett 90liters med neontetror och en hel del växter och de har inte rört neonerna eller växterna inte ens någon grop har de grävt.
De har dessutom lekt och lagt beslag på varsitt hörn med stenröse.
Vattenbyte 1ggr/13dagar, matning 2ggr/dag(flingfoder o mygglarver).
Måttlig cirkulation(aquael fan1+) som ej körs på max ens, bytte dock filtermatta till blå grov från orginal.
#15 - 23 maj 2008 12:50
Laetacara dorsigera tycker även jag kan vara lämplig. Den beter sig som de större kurvcichliderna men är mindre aggressiv. Dessutom vacker och trevlig.

Den vanliga kurvcichliden, Laetacara curviceps m fl, är egentligen flera arter där några håller ganska stora revir. Man kan ha otur och få fel sort.

Cleithracara maronii, nyckelhålscichlid är också bra, men kanske inte så färgstark - och mer sällsynt i butikerna idag.

Fjärilcichlider, Mikrogeophagus ramirezi, kan vara lite knepiga. Kanske inte det bästa att börja med.

Flaggcichlider, släktet Mesonauta, kan bli ganska aggressiva under leken och är stora fiskar. Det är inte så lätt att köpa ett vuxet par. Och skall man dra upp sex ungdjur till vuxet format så är 240 liter på gränsen. Kan fungera, men inga marginaler.

Om du skall ha tetror tillsammans med cichliderna så kan det vara smart att undvika just kardinal- och neontetra om du inte får tag i vuxna djur. När dom sover är dom mer lättfångade för rovfiskar än många andra tetror.
#16 - 23 maj 2008 14:52
Okej jag har bestämt mig för att ha Kakadua ciklider 1 hane och 3 honor och sen dorsigerus 1 hane och 1 hona och några tetroe i mitt 240 liters akvarium. Men har ni förslag på fina växter eller speciella stenar sdom man bör ha till säg till:D MVH SIMON
#17 - 23 maj 2008 14:58
Dorsigerus är ett bra val, det lovar jag, du lär inte bli besviken.
#18 - 23 maj 2008 16:36
PlatyYngel skrev:
Dorsigerus är ett bra val, det lovar jag, du lär inte bli besviken.

Okeej det var roligt att höra :)

Annons