Vic skrev:Beror på vad för släkte/n av dvärgciklid du tänkt ha och hur inredningen ser ut i akvariumet.
Simon--B skrev:Jag har några sorter jag skulle tänka mig att ha sen får vi se hur många som får plats men dem är ialla fall: Röd dvärgciklid, Kakaduaciklid.
Fjärillsciklid, Gul fjärillsciklid.
Kurvciklid och dorsigerus. Vilka passar tillsammans och hur många kan man ha ? Alla ligger på mellan 7-12 cm när dem är fullvuxna MVH Simon :)
Vic skrev:Om du endast har fjärilsciklider så kan du lungt ha 2 par. Av apistogrammasläktet bör du inte ha fler hanar av samma art, annars går det bra med 2-3 hanar, fast av olika apistogramma-art.
Radioaktiva Räkor skrev:Dvärgciklider är ingen nybörjarfisk direkt och du kanske skulle bli varm i kläderna med lite robustare fiskar först?
//C
Simon--B skrev:Okej Men vilken fisk är Apistogramma ? MVH Simon är helt ny med ciklider och ska kanske köpa fiskar nästa vecka så förlåt om jag ställer lite knäppa frågår :) :D
Vic skrev:Apistogramma är bland annat Röd dvärgciklid och Kakaduaciklid som du nämner.
Jag håller nog med RR, prova med lite tåligare fiskar till en början. Ditt akvarium är tillräckligt stort för ett 15 cm par av nån art.
Vic skrev:Jag håller nog med RR, prova med lite tåligare ciklider till en början. Ditt akvarium är tillräckligt stort för ett 15 cm par av nån art.
Erik Åhlander skrev:Det beror lite på vilken art och övriga fiskar. Om ett par av 15 cm långa cichlider, även av en relativt fredlig art, plötsligt blir inbördes osams så är 240 liter inte särskilt mycket. Likadant om dom leker och man har fler fiskar i akvariet. Å andra sidan kan små arter vara nog så ettriga och patrullera av flera kvadratmeter om det kniper. Om man har territoriella fiskar som cichlider är det alltid bra att har ett extra akvarium i beredskap så man snabbt kan skilja fiskarna åt om det skulle gå åt helvete. En nödlösning kan vara att sätta ned en glasskiva mitt i akvariet så man delar det i två halvor.
PlatyYngel skrev:Dorsigerus är ett bra val, det lovar jag, du lär inte bli besviken.