Dvärgciklider

#1 - 23 februari 2006 19:47
För cirka 5 månader sedan startade jag upp mitt första akvarium, en 110 liters fisksoppa. Jag älskar bara akvaristik mer och mer och har nu börjat intressera mig för biotopakvarium. :rolleyes:

Jag har speciellt fastnat för sydamerikanska dvärgciklider, men jag kan ännu inte mycket om dessa vackra, färgsprakande varelser. Drömmen vore ju att ha ungefär 200 liter Sydamerika...
Hur aggressiva/revirhävdande är egentligen dvärgciklider? Går det att ha olika arter ihop i ett akvarium, hur många och ge isåfall gärna exempel på vilka ;P Rekommendera gärna trevliga arter också.

Det är inte alls säkert att den här planen går att genomföra, troligen inte då min mor inte vill ha in ett akvarium till i det här huset [V] Sedan är platsbrist och en mager tonårsplånbok ett problem :( Om jag mot förmodan skulle lyckas bearbeta min kära moder så skulle min akvariedröm ändå inte kunna genomföras förrän om cirka ett halvår, men jag kan lika gärna börja höra mig för redan nu :D
#2 - 23 februari 2006 20:33
är det nån art du är speciellt intresserad av?
#3 - 23 februari 2006 20:40
I ett 200-liters får du in ganska många dvärgciklider, men risken finns att det blir ltie plottrigt att bara göra på det. I så fall ahde jag haft tex kakaduaciklider och bolviansk fjärilsciklid, och sen någon lite större, tex nyckelhålciklid.

Eller så kan du komplettera dvärgcikliderna med något stim tetror.

Om du väldigt gärna vill ha dvärgciklider kan du ju lätt ha ett par fjärilar eller kakaduor (eller någon annan apistogamma) i ett hyffsat litet kar, på kanske 60 liter.
#4 - 23 februari 2006 20:41
Regnbågsciklid, fjärilsciklid och viejita (tror den hette så) är himla fina :)
#5 - 23 februari 2006 20:45
[quote=Nils Holmström]I ett 200-liters får du in ganska många dvärgciklider, men risken finns att det blir ltie plottrigt att bara göra på det. I så fall ahde jag haft tex kakaduaciklider och bolviansk fjärilsciklid, och sen någon lite större, tex nyckelhålciklid.

Eller så kan du komplettera dvärgcikliderna med något stim tetror.

Om du väldigt gärna vill ha dvärgciklider kan du ju lätt ha ett par fjärilar eller kakaduor (eller någon annan apistogamma) i ett hyffsat litet kar, på kanske 60 liter.[/quote]
Jag har funderat på att skaffa någon ciklid till mitt sällskaps men det är rätt fullt :P Iochförsej ska jag troligen ge bort mina marmorguramis, men sen är jag lite rädd för att ciklider skulle ge sig på min filterräka.
#6 - 23 februari 2006 21:26
Verkar som att du har fastnat vid apistogramma. Apistogramma är väldigt härliga i större grupper.Om jag bara hade vågat/haft plats till dem så hade jag helt testat att ha 10 apistogramma av en stort i ett akvarium. Då kanske en 3 hanar och 7 honor. Om jag inte finns helt fel så var det någon som hade 500 apistogrammor i ett 700 liters eller så. och 100 i 170 liters. Och detta gick väldigt bra.

www.apistogramma.com är en väldigt bra sida med ett bra forum.
#7 - 24 februari 2006 12:05
[QUOTE=Watermelon]Jag har funderat på att skaffa någon ciklid till mitt sällskaps men det är rätt fullt :P Iochförsej ska jag troligen ge bort mina marmorguramis, men sen är jag lite rädd för att ciklider skulle ge sig på min filterräka.[/QUOTE]

Har du haft gurami ihop med filter räkan och den lever så är det nog ingen risk att ha dvärgciklider ihop med den har själv en amano på ca 3 cm och den har inte ens scalarerna gett sig på.:D

Mvh Mattias
#8 - 24 februari 2006 13:13
[quote=Linda_A]Verkar som att du har fastnat vid apistogramma. Apistogramma är väldigt härliga i större grupper.Om jag bara hade vågat/haft plats till dem så hade jag helt testat att ha 10 apistogramma av en stort i ett akvarium. Då kanske en 3 hanar och 7 honor. Om jag inte finns helt fel så var det någon som hade 500 apistogrammor i ett 700 liters eller så. och 100 i 170 liters. Och detta gick väldigt bra.

www.apistogramma.com är en väldigt bra sida med ett bra forum.[/quote]

100 st i ett 170 cm verkar enormt mycket, jag har väldigt svårt att se att de utvecklar sina beteenden och tar revir när det är så packat i ett så litet kar, så brukar ju uppväxtkar kunna se ut. Jag har 10 bilbukar, 5 kakaduor och 2 bolivianer i ett 240 liters och det tycker jag räcker, det är tillräckligt mycket revirfighter redan nu.
#9 - 24 februari 2006 16:37
[quote=MantaC0re]Har du haft gurami ihop med filter räkan och den lever så är det nog ingen risk att ha dvärgciklider ihop med den har själv en amano på ca 3 cm och den har inte ens scalarerna gett sig på.:D

Mvh Mattias[/quote]
Då kanske det funkar, då :) Guramisarna har aldrig brytt sig om räkan, men jag har blivit varnad för att just ciklider skulle kunna skada den eftersom de är rovfiskar.
Kanske överväger att skaffa några kakadua eller fjäril till burken...:) Men biotop-planen finns kvar ;) Får försöka skaffa ett välbetalt sommarjobb :D
#10 - 24 februari 2006 16:45
[INDENT]Tsss. Apistogramma....[:-124]

Nyckelhålsciklider.....[:-50]

[/INDENT]
#11 - 24 februari 2006 16:52
[quote=gladhertha][INDENT]Tsss. Apistogramma....[:-124]

Nyckelhålsciklider.....[:-50]

[/INDENT][/quote]HAHA!
Apistogramma är ju hur vackra som helst [:D]
#12 - 24 februari 2006 17:07
Naj, ful form tkr jag
#13 - 24 februari 2006 17:08
[quote=ovj78]100 st i ett 170 cm verkar enormt mycket, jag har väldigt svårt att se att de utvecklar sina beteenden och tar revir när det är så packat i ett så litet kar, så brukar ju uppväxtkar kunna se ut. Jag har 10 bilbukar, 5 kakaduor och 2 bolivianer i ett 240 liters och det tycker jag räcker, det är tillräckligt mycket revirfighter redan nu.[/quote]

Det var inte jag som hade det. Men samtidigt så lever de tätt i det vilda med.

Jag kommer inte ihåg vem det var men jag har för mig att det var någon på apistogrammas mailingslista.;)

Plus att jag anser att det beror helt på hur karet är inrett m.m. Har för mig att det var avkommor till en mindre grupp. Jag tror inte att en grupp på 5 ger rättvisa till hur det är i större grupper.

Där med inte sagt att personen skulle ha det. Jag rekommenderade faktiskt en mycket mindre grupp.
#14 - 24 februari 2006 17:09
[quote=Watermelon]Då kanske det funkar, då :) Guramisarna har aldrig brytt sig om räkan, men jag har blivit varnad för att just ciklider skulle kunna skada den eftersom de är rovfiskar.
[/quote]
Jag hade blå ciklider som var extremt elaka mot min filterräka.. Inge bra.. Han var väldigt skygg och mobbad så länge dom bodde ihop och då var dom blå ca 4 och 7 cm stora.. Inte dvärgciklider men ändå.. Värt att tänka på..
#15 - 24 februari 2006 17:31
[quote=miiaoo]Jag hade blå ciklider som var extremt elaka mot min filterräka.. Inge bra.. Han var väldigt skygg och mobbad så länge dom bodde ihop och då var dom blå ca 4 och 7 cm stora.. Inte dvärgciklider men ändå.. Värt att tänka på..[/quote]
Nej, det var det som jag var rädd för :S

Någon som vet vilken den "snällaste" apistogramma-arten är? :P
#16 - 24 februari 2006 17:42
Hallå Watermelon!
Mina Ap. Viejita var iaf väldans snälla! :) Dock verkar de lätt drabbas av hål i huvet sjukan.. men det skulle jag tror beror på att jag har lite för högt Ph för att de ska trivas..
Vad har du för Ph värde hos dig? :)
#17 - 24 februari 2006 17:55
Ganska neutralt, om jag genmför min plan så får jag väl köpa torv och sänka lite ;P
#18 - 24 februari 2006 18:22
Apistogramma borellii räknas till en av de snällaste.

Men ingen av apistogrammorna är att jämnföra direkt med blå ciklid.
#19 - 24 februari 2006 19:44
[quote=Watermelon]Ganska neutralt, om jag genmför min plan så får jag väl köpa torv och sänka lite ;P[/quote]
Du kanske kan ha torv under sanden/gruset till växterna och ha torvgranulat i filtret?
Så kör jag i mitt sydamerikakar och alla fiskar (förutom viejitorna.. :( ) Verkar trivas iaf :) Lycka till och hoppas att du kan köpa dig ett sydamerikanskt kar någon gång i framtiden! :)
#20 - 24 februari 2006 22:36
Det finns extremt många varianter av apistogrammor med olika kroppsformer, fenor, färger och temperament. Ang räkor så kan jag säga att jag har räkor i stort sett i alla mina kar och jag har nästan bara dvärgciklider, för närvarande håller jag ca 6 arter dvärgciklider, varav 4 arter är apistogrammor. Det enda man bör tänka på är att inte skaffa allt för små räkor då de kan få en del stryk när det vankas lek.

Annons