Asynja skrev:Hej! Nu har vi bestämt att vi ska ha dvärgciklider i vår 280L kub, frågan är bara vilken sort? Jag tänkte att det säkert finns massa roligt folk här som har massa dvärgar hemma och gärna delar med sig av kort? Jag vill gärna ha tips på vilka dvärgar som passar ihop (om jag får plats med 2 par, eller ev 1+3), vilka dvärgar som är roligas att titta på, vackrast att titta på...Ja, jag vill helt enkelt veta allt om just era favoritdvärgar! Jag vill se masor med fina bilder helt enkelt. Tack på förhand!
Asynja skrev:Nu var du snabb :D. Jag vill gärna se fler filmer, de är så otroligt vackra fiskar!
MaxB skrev:Ja, nu när jag inte har några kar kvar (de flesta är borta nästa vecka) kommer jag inte ha annat för mig här på forumet än att ladda upp en massa gamla bilder och filmer - så det kan nog bli ett antal i denna tråden vad det lider!:)
Asynja skrev:Trevligt Max! Väntar med förtjusning! Men nu måste jag fördriva tid på annan plats, dags att hämta monstret på dagis :D
Asynja skrev:Vilka underbara fiskar Max! Tack för att du delar med dig! Vilken är din favorit?
Asynja skrev:*s* & jag tryckte på fel knapp när jag skulle posta så det inlägget försvann det också...
MaxB skrev:Jävlarrrrr, jag skrev ett låååååångt fint svar och så la den jävla nätuppkopplingen av... Groooaaarrr[:(!]:mad:[:(!]:mad:
Men... puuh... det är svårt att svara på - det finns så många olika att gilla. Viejitan är dock en favorit, hongsloi, panduro, nijsseni, baenschi, borelli plus många till är också väldigt trevliga.
Asynja skrev:Marnat sa att jag inte borde skaffa baenchi och nijsseni och en till, kan det ha varit panda, för de är tydligen lite svårare, vad har du för erfarenhet av dem?
Asynja skrev:Marnat sa att jag inte borde skaffa baenchi och nijsseni och en till, kan det ha varit panda, för de är tydligen lite svårare, vad har du för erfarenhet av dem?
MaxB skrev:Ja, det beror nog på hur man definierar "svår" - får de bara rätt förutsättningar så säger min erfarenhet av dessa att de inte är svårare än många andra Apisto. Men dessa är ganska lika varandra och skall nog inte gå tillsammans i ett mindre kar - och nu är just ditt kar av storleken "mindre", pga att det är kubformat och bygger en hel del på höjden. De här cikliderna vill gärna ha spejs på bottnen med massor av gömställen - så jag skulle satsat på enbart en art av dessa i ditt kar.
Marnat skrev:Njae svårare sa jag väl ändå inte :) Däremot är de mer parorienterade jämfört med andra dvärgar dvs att de trivs bättre som 1+1 än 1+2 ;)
Asynja skrev:F`låt, mindes fel som vanligt...inte lätt att hålla reda på allt nytt [:I]
Men då hajjar jag vad ni båda menar. Jag borde alltså sikta in mig på en som har harem istället...
Förlåt Marnat att jag snurrar till det! (kan jag skylla på att jag är blondin och det tar tid att få in allt i min hjärna? :D)
Asynja skrev:Hur mår sonen förresten Marnat? Min fick feber här på eftermiddagen, så det blir till att bara vara hemma imorgon...eller, kanske en liiiten prommis till djurmagazinet *s*
Marnat skrev:Ingen fara, det är massvis med information att ta in :)
Jag hade definitivt satsat på Baenschi eller panduro om du kan leva med att inte ha mkt fler apistos då dessa är riktigt kaxiga och fruktansvärt snygga dvärgar :D
han har fortf feber tyvärr, läkaren trodde det var 3 dagars febern som han fått från storebror.
Asynja skrev:Vad trist! Johannes lär väl i vanlig ordning spy upp vällingen ikväll eller i natt och sen kommer han må skit i typ 2 dar, sen är det som bortblåst igen. Han har hållit på såhär varannan vecka sen dagisstart, börjar bli jobbigt. Men i morgon rymmer jag till karrokaja ett tag på kvällen, så då kan jag andas igen :).
Jaha, Baenchi eller panduro...om jag inte väljer en snubbe som gillar flera brudar alltså... Vi får välan se vad jag faller för sen då :).
Marnat skrev:våra två har bytt sjukdomar nu och varit konstant sjuka i 6 veckor, det känns kan jag säga med sömnbrist och allt vad det innebär.
Det gör inget att de bara har en hona då baenshi honorna är det snyggaste du kan tänka dig i honväg :D knallgula med svarta streck :)
Nubi skrev:Kollat in Kakaduan?
De är väldigt snygga och ritkigt trevliga AP. :D
Asynja skrev:Det ska jag göra! Tack för tipset. Jag har iof kollat alla här på zoopet, men jag blir ju helt snurrig i huvudet och tillslut glömmer jag bort vilken som såg ut hur, om du fattar vad jag menar... :)
Nubi skrev:Lånar sidan lite, någon som vet något om Apistogramma Steel Blue??&feature=player_embedded#" target="_blank">&feature=player_embedded#
Grymt snygga men är det genetisk manipulerat??
Nubi skrev:Grymt snygga men är det genetisk manipulerat??
PiaJo skrev:Jag har ett par bågfensciklider och 1+2 Borellisar "opal" just nu.
Har haft tidigare ett par men pandaciklider och ett par av kakaduan (dog dock snabbt)
Att tänka på är att bågfenornas honor är mycket aggressiva mot hanne när den har rom eller yngel, man måste han mycket gömställen.
Jag har också blivit helt såld på dvärgciklider :D
maggan55 skrev:Såg i länken Ap nijsseni (gul med svarta fläckar) urfin? Finns dem att köpa?
http://images.google.se/images?um=1&...=f&oq=&start=0
maggan55 skrev:Åh vad fina! Kan du berätta lite om dem? Hur stora är dem?
Azur skrev:Odlingsformer och hybrider finns det ju gott om, men det kan vara en obeskriven art också.
Personligen har jag alltid tyckt borelli var jättesnygg, men min kärlek är tyvärr obesvarad: hanarna bara dör. Honorna hade jag i två-tre år innan jag gav bort dem, men jag försökte med fem hanar från olika källor som alla slutade äta och dog inom en månad efter inköp. Till slut fick jag liksom bara acceptera att jag inte kunde hålla borelli.
maggan55 skrev:Åh vad fina! Kan du berätta lite om dem? Hur stora är dem?
Nubi skrev:En annan snygg ciklid jag såg idag var : Nannacara anomala
http://img452.imageshack.us/i/nannacaram8qz.jpg/
PiaJo skrev:Sån har jag :D Mycket trevlig fisk men honan är dock väldigt aggressiv när hon har rom eller yngel, värsta pms-besvären brukar jag säga.:p Men dom är så fina så det överväger.
Asynja skrev:Usch...Jag har nog gjort bort mig lite... Jag pratade ju om mitt lilla kar som jag ville ha dvärgar i... Jag var på zooaffären idag och jag KAN verkligen inte bara gå och titta, så jag köpte 2 (1+1) palettcilklider, de var sååå fina. Jag frågade tjejen om det passade till mitt lilla kar & det tyckte hon, men så kommer jag hem här och läser att de ska ha minst 80L att röra sig på...Vad tror ni? Eller tycker rättare sagt...HAR jag gjort bort mig? Kan de tänkas trivas hos mig trots att jag bara har 54L? Jag köpte 2 nya rötter till karet också så det finns gömställen...
MaxB skrev:Du läste liksom inte innan... ..?
Men, vad har du mer för fisk i det lilla karet? Hur är det inrett?
Asynja skrev:Grejen är den att jag har läst så mycket om alla sorts ciklider att jag tydligen har blandat ihop endel... Så jo, jag har läst innan, men just där och då mindes jag inte vad jag läste om vem...eh...eller nåt (blondin).
Jag har neoner, några guppys, dvärggurami och corydoras i karet. Jag köpte 2st rötter idag och så finns där en stor "grotta" i mitten som liksom delar upp karet i 2 delar. Ganska mycket växter.
MaxB skrev:Hmmm... ja, jag är gråhårig...
Det är väl egentligen inget som hindrar att det går ett par paletter i ditt "lilla" kar. Är det "vanliga" paletter så är ju dessa ganska tåliga och leklystna - grejen är den att det kommer nog bli lite ruljans i burken då lekarna och yngelvården sätter igång...
Nu har du liksom köpt dom och får väl hålla ett litet öga på hur de utvecklar sig. Hoppas det kommer att funka bra!:)
Asynja skrev:Jo, det har jag tänkt på också, de är visst lite "griniga" när de leker. Jag släppte i dem nyss och hanen började med och jag de 2 små platy ynglena jag har där...Undrar just om jag inte ska flytta över dem till det stora karet (alltså ynglen). Vi får väl se hur det går. Märker jag att nån fisk far illa av att jag skaffade dem så kan grannpojken få ta över den/de fiskarna isf. Han har en liten burk med 4st neoner just nu, ser lite torftigt ut *s*.