dvärgciklid problem

#1 - 6 mars 2003 11:31
hej

har ett mindre problem med mina dvärgciklider. Ett par kakadua och ett par grön bågciklid.

Kakaduorna har tagit över hela akvariet 160 liter, är det någon som har ett tips för att få bättre balans i akvariet.
#2 - 6 mars 2003 12:19
Hej.

Svårt att säga utan beskrivning på akvariets inredning. Men försök skapa bra skillnader mellan stenar/rötter/växter linande och tomma ytor, vilket gör att fler revir lättare kan skapas.

Men sen är det väl samma med de flesta revir hävdande par att kombinationen 2 par är svårats, 1,3,4 osv men ej 2, funkar oftast bättre.

Jag har 4nyckelhålsciklider, 1par röd ciklid, 1par paletter, 2 bolovianks fjäril, 1par kurvciklider samt 2 acistrusar i mitt 222 liters. Och fast både röd och palett cikliderna leker ibland och har revir kan de andra nytja stor del av akvariets yta.

Förstås bara mina erfarenheter och tankar :)

//erik
#3 - 6 mars 2003 14:35
Som föregånde talare säger så beror det mycket på inredningen... Se till att ha mycket med röttet och stenar som de kan bilda revir runt och om du vill kan man ha i löv som ytterligare tillflykts orter. Köpte du båda paren samtidigt? För om du inte gjorde det kan du göra om i akvariet då kakaduorna ser allt som sitt revis flytta lite saker så ordnar det sig. Om du har mer funderingar så skriv ner dem skulle vilja veta va du har för mer fisk i karet?

Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.
#4 - 7 mars 2003 17:45
"Skaffa" mera gömmställen till firrarna. det gjorde jag när jag fick samma problem. det hjälpte.gömställen = flera revir
#5 - 10 mars 2003 11:09
tack för svaren, jag antar att mera gömställen får skapas. Jag har förövrigt ca 20 svarta +vanliga neontetror. Det där med löv låter intressant
#6 - 28 augusti 2006 11:39
[quote=vffd]Jag har förövrigt ca 20 svarta +vanliga neontetror.[/quote]

hej hej, har en liten fråga bara. stimmar dem? :)

Annons