dvärgciklid och endlers

#1 - 11 november 2005 12:23
Hej!
Jag skulle vilja ha tips om en dvärgciklid som kan gå med endlers guppy. Den ska vara ganske lätt att få i lek och inte gå för hårt åt vuxna guppy, däremot gör det inget om den tar lite guppyyngel.
#2 - 11 november 2005 14:32
[QUOTE=Rogli]Hej!
Jag skulle vilja ha tips om en dvärgciklid som kan gå med endlers guppy. Den ska vara ganske lätt att få i lek och inte gå för hårt åt vuxna guppy, däremot gör det inget om den tar lite guppyyngel.[/QUOTE]

Hur stort är akvariet och hur ser inredningen ut? Vad har ditt vatten för PH-värde? Dvärgciklider trivs oftast i mjukare vatten (PH 6.5) än endlers, som föredrar PH 7-8. Men endlers brukar ha lättare att anpassa sig än dvärgciklider har.
#3 - 12 november 2005 13:28
måste det vara just dvärgciklider eller går det bra med någon annan ciklid? vad jag har hört är att tex thomascikliderna lämpar sig väldigt bra i sällskapskar och ynglar ganska lätt. du kan ju läsa om dem.
bara en liten tanke så där
#4 - 17 november 2005 10:06
Har du ett större kar med mycket växter som yngel kan kömma sig i ska det nog inte vara några problem med mindre ciklider.

Flytväxter tex Flytormbunke eller Pistia och en boll av Javamossa brukar kunna skydda många yngel samt att yngel kan äta smått och gott bland dessa växter.

Apistogramma cacatuoides, är relativt lättlekt och klarar pH runt 7.

P. thomasi har jag aldrig själv haft men är en fin västafrikansk dvärgciklid.

Andra förslag är Kurvciklid, Ap. borelli, Grön bågfensciklid, Fjärilsciklid m.fl.

/Pär
#5 - 17 november 2005 10:39
[QUOTE=Pär J.]Har du ett större kar med mycket växter som yngel kan kömma sig i ska det nog inte vara några problem med mindre ciklider.

Flytväxter tex Flytormbunke eller Pistia och en boll av Javamossa brukar kunna skydda många yngel samt att yngel kan äta smått och gott bland dessa växter.

Apistogramma cacatuoides, är relativt lättlekt och klarar pH runt 7.

P. thomasi har jag aldrig själv haft men är en fin västafrikansk dvärgciklid.

Andra förslag är Kurvciklid, Ap. borelli, Grön bågfensciklid, Fjärilsciklid m.fl.

/Pär[/QUOTE]

Fjärilsciklid vill ha PH runt 6.5.
#6 - 17 november 2005 10:42
Fjärilsciklid vill ha PH runt 6.5.

Det beror väl lite på om de är svenskodlade, går bra i högre pH eller vildfångade
#7 - 17 november 2005 11:33
Fiskar klarar en variabel vattenkemi under vissa gränser, annars hade en zoobutik behövt ha olika vattenvärden i alla akvarium.

En del fiskar kräver vissa värden för lek/romutveckling mm men långt ifrån alla behöver detta.

Hellre konstan "lite fel" än ett pendlande pH som far upp och ner för att ma måste ha 6.5.

Vilfgångade fiskar kräver en längre tid att vänjas in så var uppmärksam på detta.

Mvh Pär
#8 - 17 november 2005 12:36
Jag har Fjärilsciklider som leker och får yngel i mitt akvarium, pH ligger på 7.5 och dH 16!

Annons