Dvärgblåsfisk, Tetraodon travancorius...

#1 - 10 mars 2003 09:27
Har nån några erfarenheter av T. travancorius?

Aggressiv mot andra fiskar? Kan den hållas med större fisk? Äter den snäckor som större blåsfiskar gör?

På amerikanska sites sägs den vara vanlig i handeln, men jag har aldrig ens sett den till försäljning - finns den i Sverige?

Jag tycker det låter helt oemotståndligt med en 2.5cm lång & lättodlad blåsfisk... Den verkar dessutom vara relativt snäll och därmed inte särskilt utrymmeskrävande; jag hittade en japansk site där en kille odlade dem, han höll sina 6 vuxna ex i ett 17 liters akvarium...
#2 - 10 mars 2003 10:45
Hej!

Sökte lite på denna kulfisk och enligt Fish Base så heter den Carinotetraodon travancoricus.

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=25293&genusname=Carinotetraodon&speciesname=travancoricus

Har inte sett den i handeln men skulle gärna vilja ha ett par.

//Annika
#3 - 23 oktober 2003 19:38
Jag är också mycket intresserad...
#4 - 27 oktober 2003 13:06
Denna art säljs på Akvarielagret i Bromma - om det nu finns några kvar sedan en del folk som var på Akvariets Dag tog en tur dit efteråt igår... [:)]

Olle
#5 - 29 oktober 2003 09:09
De finns också i Jönköping (så klart) på Djurmagazinet (Torpa Zoo).
Helt klart en schysst liten lirare, kanske skulle skaffa några.

/Pär
#6 - 7 december 2006 14:26
#7 - 8 december 2006 07:00
Finns ju en massa andra små kulfiskar som säljs i handlen. De ska vara rätt vanliga.
#8 - 9 december 2006 08:09
Dvärgkulfisk sålde jag en del när jag jobbade i butik. Passar utmärkt i ett litet kar med t ex humlegobier. Lite bitska var de, vill jag minnas. Tror inte det är nån hit att ha dem med långfenade fiskar.
Liten fisk - mycket personlighet.

Annons