Dvärg kulfisk - lite frågor

#1 - 5 juni 2006 09:09
Vad har dvärgkulfisken för latinskt artnamn? Jag skulle gärna vilja veta lite om arten.

Hur ser deras naturliga mijlö ut? Vilka andra fiskar lever i samma miljö? Är de bara agressiva mot artfränder eller trackar de även andra fiskar?

All information är välkommen :)
#2 - 5 juni 2006 09:28
kan du beskriva den det finns ingen med det namnet dvärgkulfisk testa med--TETRAODONTIDAE--kulfiskar blåser upp sig vid fara väldig aggresiv fisk som bör hållas avskilda från andra kulfiskar och helst andra fiskar
#3 - 5 juni 2006 09:33
På engelska heter den just dwarf puffer fish. Den är den minsta av kulfiskarna och lever i sötvatten.
#4 - 5 juni 2006 09:37
Carinotetraodon travancoricus är det latinska namnet. Här kommer några bra länkar, minst en av sidorna har ett forum bara för dvärgkulor:

http://badmanstropicalfish.com/profiles/profile93.html
http://www.aquahobby.com/gallery/e_puffer3.php
http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/puf-trav.htm
http://www.dwarfpuffers.com/intro2.htm

Jag har haft mina fyra kulor (1,5-2 cm) i en par veckor nu, så jag har inte extrem erfarenhet av dem. Hade alla fyra i ett 70 l i början, men det blev krig... så nu går två st i ett kar (tror att det är ett par, för de är kompisar) men de andra två fick varsin balja, för de var inte överens... Snäckorna minskar markant och jag har inte sett att antalet guppy eller ancistrusyngel minskat ... men det kan ju bero på att det forfarande finns snäckor kvar.

De är rovfiskar och kniper dom som är större än sig själva tydligen, så man bör nog ha ett eget akvarium till dem som de kan gå i när snäcktillgången är liten i de andra karen.
#5 - 5 juni 2006 09:37
I sådant fall heter den TETRAODON LEIURUS BREVITROSTRIS. Den blir 12 cm stor kan bara hållas i ett ex,kommer från thailand
#6 - 5 juni 2006 09:40
Det blev nog fel fisk jag kom med jag kollade i en bok den minsta var 12 cm men du fick en bra länk av ev annan så det löste sig
#7 - 5 juni 2006 09:58
Tack så mycket för era svar och för länkarna!

Synd att de är så aggro. Jag hade hoppats på att jag skulle kunna ha ett par stycken i mitt Asien-akvarium, men jag förstår nu att det inte skulle funka.
#8 - 5 juni 2006 10:51
Varför skulle inte det funka? De kostar inte så mycket. Köp två och se vad som händer. Det kan inte bli värre än att du får dela på dem. (om du håller koll på dem vill säga)
#9 - 5 juni 2006 11:27
[QUOTE=batski]Tack så mycket för era svar och för länkarna!

Synd att de är så aggro. Jag hade hoppats på att jag skulle kunna ha ett par stycken i mitt Asien-akvarium, men jag förstår nu att det inte skulle funka.[/QUOTE]

Fridhems akvarier(här i Stockholm) har runt 10 Dvärgkulfiskar i samma akvarium, så man tycker att det borde funka. Dvärgkulfiskarna blir bar ca 2.5 cm långa.
Jag var där idag o handlade lite fisk så jag passade på att skaffa lite info om dem, lite sugen själv faktiskt.

Lycka till
#10 - 5 juni 2006 11:39
[QUOTE=Robin_Hedstrom]Varför skulle inte det funka? De kostar inte så mycket. Köp två och se vad som händer. Det kan inte bli värre än att du får dela på dem. (om du håller koll på dem vill säga)[/QUOTE]

Nej men enligt vad jag har läst skulle de tracka guramisarna och de andra fiskarna.
#11 - 11 juni 2006 21:02
Ja inte är de då kända för att vara snälla å goa iaf:D
Jag har 2 st som kommer mkt bra överens, lämnar knappt varandras sida, i ett 60 l.
De går där ensamma och de snäckor och överblivna yngel kommer att bli deras föda. Ja tillsammans med lite mygglarver och annat köttfoder.
Mina är nu ca1 cm långa och om man letar ca 5 min så kan man sedan avnjuta deras otroliga gullighet en stund.
Då de inte simmar lägger de "svansen" vid sidan om kroppen, som en hund eller katt som kurar ihop sig i favoritfåtöljen:D
I nr 1, 2006 av Sarftidningen finns en kortare beskrivning av dwarf puffers.
Forumet på http://www.dwarfpuffers.com/intro2.htm är att rekomendera om ni vill veta mer. Jag ångrar inte att jag köpte denna fisk, även om jag nu bara haft dom ca 1 dygn *s*
#12 - 11 juni 2006 21:08
Har nån av er odlat dem? De lär vara hyfsat lättodlade (för att vara blåsfiskar).
#13 - 11 juni 2006 21:14
Mina verkar vara lite romantiska av sig men jag har inte gjort nåt försök till att separera dom i ett eget kar. Jag skulle inte tro att dom skulle göra nåt åt guramis men det är bara en gissning, mina är absolut inte agressiva dom e bara väldigt glupska.
#14 - 11 juni 2006 21:17
Jag har nyligen skaffat två små. I början var de alltid tillsammans men rätt snart simmade de för sig själva. Aggression visar de bara mot varandra ännu så länge, men inget alvarligt. Mina äter röda mygg och små frysta kräftdjur men inte svarta, loppor eller flingor. Verkligt roliga att titta på! En komplex miljö är nog viktigt för att hålla nere aggressionen. De gilllar att simma i tätplanterade buskage.
#15 - 11 juni 2006 22:39
[QUOTE=papi]Jag har nyligen skaffat två små. I början var de alltid tillsammans men rätt snart simmade de för sig själva. Aggression visar de bara mot varandra ännu så länge, men inget alvarligt. Mina äter röda mygg och små frysta kräftdjur men inte svarta, loppor eller flingor. Verkligt roliga att titta på! En komplex miljö är nog viktigt för att hålla nere aggressionen. De gilllar att simma i tätplanterade buskage.[/QUOTE]

Vilka andra fiskar har du i samma akvarium?
#16 - 11 juni 2006 23:02
Elefantfisk, fantomtetra, kilfläckstetra, fjärilsciklid, platy och en mindre algätare.

Skulle tro att fantomtetran är de som eventuellt lever farligast. Cikliden har tittat hungrigt några gånger på kulisarna. Förösker hålla alla mätta och belåtna till de har vuxit till sig lite mer. Klart jag är beredd på att starta upp en nytt kar om det skulle behövas eller ändra i beståndet. Men som sagt hitintills allt väl.
#17 - 12 juni 2006 00:03
Oj det var en salig blanding:D

Jag skulle inte chansa med övriga fiskars hälsa genom att blanda.
Skulle heller inte rek en mix.
#18 - 12 juni 2006 00:15
Ja det är det nog, men det är rätt snabba eller robusta firrar som kompisar. Har också läst om lyckade mixar såväl som misslyckade.
#19 - 12 juni 2006 08:46
jag har ca 30st i mitt 375. Dom går ihop med Ottocinclus, siameser, honungsgurami och div L-malar. Jag har aldrig sett en tillstymmelse till aggrissivitet. Visst kan dom fajtas lite om maten ibland men skulle nog aldrig ge sig på någon av dom andra fiskarna.
Batski- det är inget att tveka på, det är lungt en av dom mest roande fiskarna jag har sett! KÖP!
#20 - 12 juni 2006 08:51
[QUOTE=brams]jag har ca 30st i mitt 375. Dom går ihop med Ottocinclus, siameser, honungsgurami och div L-malar. Jag har aldrig sett en tillstymmelse till aggrissivitet. Visst kan dom fajtas lite om maten ibland men skulle nog aldrig ge sig på någon av dom andra fiskarna.
Batski- det är inget att tveka på, det är lungt en av dom mest roande fiskarna jag har sett! KÖP![/QUOTE]

Det låter klart frestande :p Men är dina vuxna? Och kan det vara så att de är lugnare just pga att de är så många? Jag hade tänkt mig bara ett par...
#21 - 12 juni 2006 10:01
Skulle tro man kan ha en också för de verkar inte direkt gilla varandra. Övertygad om att mina håller revir men pga många brutna synfält verkar det fungera. Det går heller ännu inte att se några könsskillnader tyvärr.
#22 - 12 juni 2006 10:05
[QUOTE=papi]Skulle tro man kan ha en också för de verkar inte direkt gilla varandra.[/QUOTE]

Jo fast om det är ett par (hona/hane) borde de gilla varandra om man har tur.
#23 - 12 juni 2006 10:15
har ju en flajback med 2 platy i.

kan man ha en dvärgkulfisk däri tro ?
har dels snäckor där jag vill bli av med sen kanske dvärgkulfisken kan hålla koll på platyynglen om de kommer några.
#24 - 12 juni 2006 10:42
Jag har ju i princip frångått alla rekommendationer så du får väl ta det med en nypa salt. Snäckor sägs de ju älska och platyn är väl en rätt tuff fisk. Mina visar iaf noll intresse för de andra fiskarna men de får gott om mat och är ännu rätt små.
#25 - 12 juni 2006 13:09
jag testade ju med bara 5från början men det gick bra det oxå. Dom hade iof 375 liter vatten att samsas på så...
#26 - 12 juni 2006 13:38
jag hade fyra st tillsammans med ottosar och pygmepansarmalar. fungerade utmärkt. tyvärr vägrade mina äta annat än mygglarver, inte räka eller mygglarver eller nåt. kräsna som få. snäckor åt de såklart. efterhand dog de av, hittade aldrig nån lite kropp så jag vet inte riktigt vad som hände. kanske de slogs eller så dog de bara. såg aldrig några direkta tendenser till fajt. nu går den sista med gula fantomtetror, ottosar, ett par killis och pygmepansisar, även detta går fint. så prova du ett par :)
#27 - 12 juni 2006 13:39
hehe kom på en grej. vet ett par som köpte en dvärgkula till sitt sällskapsakvarium. gick jättebra en längre tid tills de var borta några dagar och inte kunde mata kulan varje dag. då fick den tag på en neontetra som uppenbarligen var väldigt god för sen efter ett tag fanns det inte en neontetra kvar :P så se till att håll dem mätta och runda om magen hehe
#28 - 12 juni 2006 17:22
[quote=Azur]Har nån av er odlat dem? De lär vara hyfsat lättodlade (för att vara blåsfiskar).[/quote]

Inte ännu, tror att de är för unga... men till hösten ska de få en egen balja och matte ska läsa på lite mera. Vad jag förstår så är det firrar som leker när de vill... verkar inte finnas några kända triggers, inte vad jag har hittat hittills i alla fall...
#29 - 12 juni 2006 19:11
[quote=Pechvogel]då fick den tag på en neontetra som uppenbarligen var väldigt god för sen efter ett tag fanns det inte en neontetra kvar :P så se till att håll dem mätta och runda om magen hehe[/quote]

är lite de ja är ute efter, har ju guppy som ynglar så en dvärgkulfisk skulle ju kunna få gå i flajbacken och då bara flytta över guppyynglen som då får bli levandeföda.
#30 - 12 juni 2006 20:39
Jag kommer bla att mata mina med yngelöverskott... har ju multisar som ynglar nå fruktansvärt.
#31 - 12 juni 2006 20:45
huu då vill du inte se mitt överskott då.

har 2 stora guppyhonor som ser ut som dom ska spricka och har redan 15 yngel eller nåt.
#32 - 12 juni 2006 23:07
[QUOTE=Pechvogel]hehe kom på en grej. vet ett par som köpte en dvärgkula till sitt sällskapsakvarium. gick jättebra en längre tid tills de var borta några dagar och inte kunde mata kulan varje dag. då fick den tag på en neontetra som uppenbarligen var väldigt god för sen efter ett tag fanns det inte en neontetra kvar :P så se till att håll dem mätta och runda om magen hehe[/QUOTE]

Hmm...
#33 - 13 juni 2006 07:50
Kan tala om att här har inte guppyynglen minskat i antal ännu i alla fall. Inte ens en helt ny kull, där ju ynglen borde varit lätta att ta i början, verkar vara mindre än vanligt...
#34 - 13 juni 2006 07:58
[quote=Tant Nancy]Kan tala om att här har inte guppyynglen minskat i antal ännu i alla fall.[/quote]

då stöp den iden med "befolkningskontroll" härborta av guppyyngel.
#35 - 13 juni 2006 08:27
[quote=Raven]då stöp den iden med "befolkningskontroll" härborta av guppyyngel.[/quote]

Dom är ju ganska små ännu, så jag räknar med att dom ska börja göra nytta så småningom. Ännu så länge får jag i alla fall håva över yngel till Scalarerna, de kommer nog att sakna sina "jaktdagar" när "kulorna" börjar göra sitt...
#36 - 13 juni 2006 10:44
Jag ska TA dom där scalarerna! *muttrar över multisarna som i februari bara var några stycken*
#37 - 20 juni 2006 20:57
har också funderingar på kulfisk faktist.,. men vilken miljö trivs dom i? går det bra med engelsk sjösten tex? mycket växter o rötter? temperatur? o äter dom flingmat lr annan mat?
hoppas lite svar.. /caroline
#38 - 20 juni 2006 21:53
[quote=Tant Nancy]Ännu så länge får jag i alla fall håva över yngel till Scalarerna, de kommer nog att sakna sina "jaktdagar" när "kulorna" börjar göra sitt...[/quote]

fick tips från C.ciklid om knorrmal och chokladmal som ja ska kolla på.

iofs blir båda större än vad som är lämpligt för det utrymme jag har men kan jag få tag på små så går det och snart kommer det ju upp ett större akvarium.
#39 - 21 juni 2006 07:36
[quote=batski]Jo fast om det är ett par (hona/hane) borde de gilla varandra om man har tur.[/quote]

Ja för om du stänger in en kvinna och en man i ett rum så fattar de ju automatiskt tycke för varandra eller? :)
#40 - 21 juni 2006 08:47
[quote=frozenhart]har också funderingar på kulfisk faktist.,. men vilken miljö trivs dom i? går det bra med engelsk sjösten tex? mycket växter o rötter? temperatur? o äter dom flingmat lr annan mat?
hoppas lite svar.. /caroline[/quote]

Jag har 2 st, troligen honor.
De ska ha mycket växter, bottenmaterialet inte såå känsligt.
Äter inte nåt vegeteriskt. Rena köttätare. Jag matar mina med snäckor (som de älskar) och röda mygglarver, släppte ner 2 guppyyngel med men de simmar ff omkring där i[B)]
De är inte så känsliga på temp verkar det som, jag har haft mellan 25-30 grader beroende på hur starkt solen skinit.
Men mellan 26-28 är väl lagom.
Här får du några länkar.
http://badmanstropicalfish.com/profiles/profile93.html

http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/puf-trav.htm

http://www.dwarfpuffers.com/intro2.htm
#41 - 21 juni 2006 10:48
[QUOTE=Robin_Hedstrom]Ja för om du stänger in en kvinna och en man i ett rum så fattar de ju automatiskt tycke för varandra eller? :)[/QUOTE]

Fast tänk mer i stil med en kvinna och en man ensamma på en öde ö. Nog tror jag att de efter en tid skulle söka varandras sällskap på mer än ett sätt.

qenzo: Tack så mycket för länkarna! Särskilt den första tyckte jag var väldigt bra!

Jag har dock bestämt mig för att vänta med dessa fiskar tills jag har akvariet befolkat med alla andra arterna som jag är säker på att jag vill ha. Sen får vi se vad som händer :)
#42 - 16 december 2007 11:02
någon som vet ca priset på dvärgkulfisk:confused:
#43 - 16 december 2007 11:03
Mina sellus kostade typ 50:- styck och dom ska tydligen vara lite mer ovanliga, men räkna allt från 40-60:- tycker jag.. jag är sugen på att köpa några själv =) Tänk på att dom är bra på att bitas bara.
#44 - 16 december 2007 11:25
patriksg skrev:
Mina sellus kostade typ 50:- styck och dom ska tydligen vara lite mer ovanliga, men räkna allt från 40-60:- tycker jag.. jag är sugen på att köpa några själv =) Tänk på att dom är bra på att bitas bara.

tack tack[:-106]
#45 - 16 december 2007 13:16
patriksg skrev:

Colomesus asellus, som jag antar att du syftar på är ju dock ingen dvärgkulfisk utan blir cirka 15cm långa :)
#46 - 16 december 2007 13:18
oaken skrev:
Colomesus asellus, som jag antar att du syftar på är ju dock ingen dvärgkulfisk utan blir cirka 15cm långa :)

missade ett a där :P hehe yes det vet jag =)
#47 - 18 december 2007 08:14
hejsan, ja har en snabb fråga om dvärgkulfisk bara, blir dom bara 2.5 cm stora? kan man ha 2 styckena såna i ett 54 L kar? eller går de bra att skaffa bara en Colomesus asellus i 54L ? tack :)
#48 - 18 december 2007 16:16
Colomesus asellus ska du inte ha i ett 54L, eller det är inget jag rekomenderar!! du ska nog kunna ha 2 dvärgkulfiskar i det. en hona och en hane skulle passa bra... tänk på att det blir svårt att ha andra fiskar där i bara.
#49 - 12 januari 2008 17:00
Har två dvärgkulfiskar, den ena har från 1a stund vikit undan, blir numera ganska förföljd, mobbad mest hela tiden av den andra med följden att den blivit smalare och den aggresiva tjock och fet.

Något tips för att öka matlusten och aggresiviteten hos den mesiga fisken ?
#50 - 13 januari 2008 10:28
Kanske har 2st hanar som bråkar?
#51 - 13 januari 2008 12:52
patriksg skrev:
Kanske har 2st hanar som bråkar?
Kanske, inte lyckats se vilket kön de båda har med mer än att jag lite ytligt funderar på om det är två honor.

Kikat i länkarna, men letar också bättre bilder.
#52 - 13 januari 2008 12:54
Dom som har rynkor bakon ögonen ska vara hannar. :)
#53 - 13 januari 2008 13:00
patriksg skrev:
Dom som har rynkor bakon ögonen ska vara hannar. :)
Kanoners, ska studera fiskarna medans jag petar i karet :D

Värden efter JBL teststicka
NO3 - 10
NO2 - 0
GH - >7
KH - <4
PH - 6,8
#54 - 13 januari 2008 14:00
Vad ger ni era för mat?

Jag får inte mina att äta något annat än levande artemia. En av kulfiskarna har tagit fryst artemia. Torrfoder rör de inte.

Någon som har något tips?
#55 - 13 januari 2008 14:03
Mygglarver ska dom äta =) annars är dom bara kräsna
#56 - 13 januari 2008 14:15
Mycket svårt att se om det finns rynkor eller ej.
http://www.dwarfpuffers.com/intro4.htm

I början käkade de mycket sniglar/snäckor, feeding frenzy, numera börjar dock snigel/snäck populationen öka igen.

Oxhjärta var väl sådär, liksom röda mygglarver, kan de blivit kräsna gourméer ?
Har för övrigt mangroove rötter, kalksten i karet och några kokosnötter till mina guldancistrus.
#57 - 13 januari 2008 14:16
hur stort var karet? kan du se om dom har en svart rand under magen?
#58 - 13 januari 2008 14:20
Karet är på 100l, kan nog med säkerhet säga att båda två fiskarna saknar rand nu.
Randen kan ju komma senare, när fiskarna blir äldre, mina är under 2 cm och ser numera ut ung. som Helan & Halvan.

Annons