Dupla pH-probe?

#1 - 8 december 2005 08:20
Hej,

Jag skulle behöva en ny pH-probe till min pH-controller men kan inte hitta någon som säljer dessa.
Utrustningen jag har är "Dupla pH-set Delta", är det någon som vet var man kan få tag i reservdelar till detta?

MVH/ Per
#2 - 8 december 2005 09:53
Du kan i stort sett köpa vilken standard probe som helst.
Köpte själv senast från England via Ebay för 300sek styck.
#3 - 8 december 2005 10:07
Standard?
Jag har inte något art.nr. eller liknande att gå efter, det enda jag vet är att den heter "Dupla pH-probe''. Hur vet man att man får med rätt kabelanslutningar osv.?

MVH/ Per
#4 - 8 december 2005 10:27
[QUOTE=psandstr]Standard?
Jag har inte något art.nr. eller liknande att gå efter, det enda jag vet är att den heter "Dupla pH-probe''. Hur vet man att man får med rätt kabelanslutningar osv.?
[/QUOTE]
Det brukar vara BNC-kontakt på dom...

Vilken slags anslutning har du på pH-kontrollern då?
#5 - 8 december 2005 10:37
Jag hittade efter mycket letande tekniska data på duplas hemsida:
"Connection to the electrode: fixed cable 3m, BNC plug"

Innebär detta att man byter elektroden med kabel och allt?

Har någon en länk där man kan få tag i en probe?

MVH/ Per
#6 - 8 december 2005 10:43
[QUOTE=psandstr]Har någon en länk där man kan få tag i en probe?[/QUOTE]
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2014195.htm

En bit ned på sidan... PE-03

Finns även på tex www.aquaristic.net
#7 - 8 december 2005 10:46
[QUOTE=psandstr]Jag skulle behöva en ny pH-probe till min pH-controller men kan inte hitta någon som säljer dessa.[/QUOTE]

Ursäkta min okunniga fråga, men vad är pH-controller och och pH-probe?
#8 - 8 december 2005 11:42
Tack för hjälpen, nu är den beställd!

batski: En pH-controller är en utrustning för att styra pH-värde med hjälp av CO2, Proben talar om akvariets aktuella pH-värde som visas på en display, på displayen/styrenheten ställer man in önskat pH-värde och styrenheten öppnar resp. stänger en magnetventil som sitter på CO2-slangen.

MVH/ Per
#9 - 8 december 2005 12:07
[QUOTE=psandstr]Tack för hjälpen, nu är den beställd!

batski: En pH-controller är en utrustning för att styra pH-värde med hjälp av CO2, Proben talar om akvariets aktuella pH-värde som visas på en display, på displayen/styrenheten ställer man in önskat pH-värde och styrenheten öppnar resp. stänger en magnetventil som sitter på CO2-slangen.

MVH/ Per[/QUOTE]

Låter effektivt (och high-tech :))! Vad snackar vi om för priser?
#10 - 8 december 2005 12:24
Från ca.2500-....... för controllern sedan tillkommer ju övrig CO2 utrustning så som tub tryckregulator nålventil reaktor mm.

MVH/ Per
#11 - 8 december 2005 15:39
[QUOTE=psandstr]Från ca.2500-....... för controllern sedan tillkommer ju övrig CO2 utrustning så som tub tryckregulator nålventil reaktor mm.

MVH/ Per[/QUOTE]

nä.. kontrollern finns online från 150evrå +20evrå i frakt.
#12 - 8 december 2005 20:19
Är man lite händig och kan ratta en lödpenna går det bra att bygga ihop en fullt fungerande kontroller med några komponenter på ett experimentkort. Typ: http://www.thekrib.com/Plants/CO2/hurley-schemat.gif
Anpassa drivsteget till 220V magnetventil, löd ihop, kalibrera och kör.

Annons