Dum fråga....

#1 - 15 augusti 2004 22:35
Vad är det för skillnad på ytterfilter och innerfilter?

Mvh
#2 - 15 augusti 2004 22:36
innerfilter har du i akvariet och ytterfilter har du ytanför akvariet...
#3 - 15 augusti 2004 22:36
Ytterfliter är utanför akvariet och innerfilter är innanför akvariet. Ytterfilter är bättre på vissa saker, medans innerfilter är bra på annat.
#4 - 15 augusti 2004 22:44
du kan läsa mer här:
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=198
#5 - 15 augusti 2004 23:23
Det är bra att ha både ytterfiler och innefilter. Ibland tar inte ytterfiltret upp lite tex. grövre växtdelar.
#6 - 16 augusti 2004 07:47
Men hur sjuttan kan man ha ett filter utanför? då hjälper det väl inte eller? [:I]

Tack för länken!

Mvh
#7 - 16 augusti 2004 08:01
Ytterfiltret står på golvet utanför akvariet... det suger ner vattnet genom en massa filtermaterial och sedan pumpar det tillbaka vattnet igen... Fördelen blir då att du kan ha ett väldigt stort filter eftersom det inte tar så mycket plats i akvariet... där har du ju bara insugs- och utblåsslang. Med hjälp av ett ytterfilter är det mycket lättare att få en fungerande biologisk balans i akvariet... och filtren behöver inte städas lika ofta som innerfiltren heller...Jag brukar rekommendera folk med akvarier på över 250 liter att använda ytterfilter... själv har jag dem till alla akvarier från 80 liter och uppåt...
#8 - 16 augusti 2004 08:25
Okej tack Nacy! Jag har ett fluval akvarium på 300L. Men det är ju en såndaär svart enorm innerfilter i den! Vad tycker ni om det filtret? Är det bra eller är det bättre med ytterfilter? Är det svårt att installera ytterfilter?

Mvh
#9 - 16 augusti 2004 08:50
Hej!
Även om du tycker att innerfiltret (Fluval 4?)är enormt har det pytteliten filtervolym jämfört med ett ytterfilter. Och blir därmed igensatt rätt fort.
Jag har slutat helt med vanliga innerfilter och kör nu bara med:
1. Ytterfilter till de större akvarierna. Ytterfilter är bra på att rena vattnet men ofta sämre på att skapa cirklulation (=syre åt fiskarna), så man kan behöva en extra pump. Visst är det lite mer pyssel att installera ett ytterfilter än ett innerfilter, men speciellt svårt är det inte.
2. Pumphuvud med filterpatroner eller tillsågade bitar av blå filtermatta (ju större desto bättre). Inte den allra snyggaste lösningen, men sånt bryr jag mig bara om när det gäller akvariet i vardagsrummet. Filtret kan förstås gömmas bakom en bakgrund eller en stor rot. I akvarier med yngel trär jag en nylonstrumpa över filtret.
mvh Daniel
#10 - 16 augusti 2004 08:54
Ursprungligen skickat av Tant Nancy

Med hjälp av ett ytterfilter är det mycket lättare att få en fungerande biologisk balans i akvariet... och filtren behöver inte städas lika ofta som innerfiltren heller...Jag brukar rekommendera folk med akvarier på över 250 liter att använda ytterfilter... själv har jag dem till alla akvarier från 80 liter och uppåt...

Hmm... jag har ett 600 liters akvarium med 2 st hemmagjorda innerfilter och har mycket bra biologisk balans. Jag rengör väldigt sällan de filtren, det går flera månader mellan varje gång. Anledningen till detta är den stora filtervolymen som sammanlagt ligger på över 30 liter. Detta är orsaken till varför det med ytterfilter ofta är lättare att få biologisk balans; man har helt enkelt en större filtervolym än i många innerfilter dvs mer yta för de goda bakterierna att växa på.

Annars finns det för- och nackdelar med båda varianterna. Ytterfilter tar minimalt med plats inuti akvariet, men innebär samtidigt en högre risk för läckage pga otäta packningar, slangar som kan lossna m.m. Innerfilter brukar sällan orsaka läckage, men tar plats och är inte direkt snygga. Om man däremot bygger en bakgrund i akvariet så rekommenderar jag att man passar på och bygger in filter och pumpar i bakgrunden, då får man det snyggt och extremt effektivt om man gör det rätt.

mvh
/Hasse
#11 - 16 augusti 2004 09:15
Bubbelina, det är inte "Juwel" du menar, de akvarierna har stora svarta fyrkantiga innerfilter som sitter i ett hörn. De lär annars vara ganska bra som filter har jag hört. Har dock inget själv så jag kan inte uttala mig av egen erfarenhet.
#12 - 16 augusti 2004 10:15
Jaha, om det är ett Juwel akvarium så är det ju redan ett fast innerfilter. Har ett 70 liters Juwel och det innerfiltret finns det inget att klaga över. Möjligen att det är stort o fult då, men det funkar ypperligt bra.
/Hasse
#13 - 16 augusti 2004 10:33
Hmm... jag har ett 600 liters akvarium med 2 st hemmagjorda innerfilter och har mycket bra biologisk balans. Jag rengör väldigt sällan de filtren, det går flera månader mellan varje gång. Anledningen till detta är den stora filtervolymen som sammanlagt ligger på över 30 liter. Detta är orsaken till varför det med ytterfilter ofta är lättare att få biologisk balans; man har helt enkelt en större filtervolym än i många innerfilter dvs mer yta för de goda bakterierna att växa på.

Men Hasse, jag skrev faktiskt att det var lättare.. inte att det var omöjligt utan [8D] Sedan är det kanske lättare att gömma undan ett jätteinnerfilter i ett 600 liters än i ett 200 litersakvarium.

Men det är helt klart en lågbudgetvariant att göra som Hasse säger... och dessutom kommer man ju ifrån den risk för vattenskador som alltid finns när man drar vattenslangar utanför akvariet....
#14 - 16 augusti 2004 11:11
Ja visst skrev du att det var lättare. Jag ville bara visa att det inte är en generell regel stort akvarium = ytterfilter. Det är stor filtervolym som är det viktiga, vilket iofs kan vara enklare att ordna med ett ytterfilter för en nybörjare.

mvh
/Hasse
#15 - 16 augusti 2004 19:29
Tack för alla svaren! Karon: Jag har visst ett Juwel! Det står ju det på akvariet. Okej, jag tror jag väntar med att skaffa ytterfilter till mitt 300L eftersom innerfiltret i 300L är väldigt bra! =) men jag ska snoka lite mer om det.

Mvh
#16 - 16 augusti 2004 19:35
Alltid kul med nya prylar :D

Annons