Dum blandning av fisk?

#1 - 12 juli 2006 14:24
Hej,

Jag har en fråga angående korsning av fisk.
Det var väl en 10 år sedan jag var en aktiv akvarist när det gäller levandefödare men har nu åter startat upp ett akvarium med sådana i.

Införskaffade mig 6 st Platys som mår bra.
Igår fick jag hem 4 st svärdbärare av en kamrat som skulle ställa av sitt akvarium.

Innan jag tänkte på ev. problematik tackade jag och tog emot dom.
Idag slog det mig, kan inte dessa 2 arter korsas?
Som det är nu började platyhanarna uppvakta svärdbärarhonorna direkt.

Hur blir avkomman isåfall? Blir den steril? Blir det svärdbärare eller platy?

Med vänlig hälsning
Michael

EDIT: kanske skulle lagt denna tråd under "mix fisk frågor"
#2 - 12 juli 2006 14:40
hejsan

tror inte detta är möjligt, ( har inte inträffat i mitt kar med samma blandning)
därimot har jag också sett att dom uppvaktat varandra.
#3 - 12 juli 2006 18:59
:

Det är inte ovanligt att Platy och Svärdbärare korsas - men jag vet inte hur ynglena blir :p!
#4 - 12 juli 2006 19:03
[QUOTE=mikerrer]Hej,

Jag har en fråga angående korsning av fisk.
Det var väl en 10 år sedan jag var en aktiv akvarist när det gäller levandefödare men har nu åter startat upp ett akvarium med sådana i.

Införskaffade mig 6 st Platys som mår bra.
Igår fick jag hem 4 st svärdbärare av en kamrat som skulle ställa av sitt akvarium.

Innan jag tänkte på ev. problematik tackade jag och tog emot dom.
Idag slog det mig, kan inte dessa 2 arter korsas?
Som det är nu började platyhanarna uppvakta svärdbärarhonorna direkt.

Hur blir avkomman isåfall? Blir den steril? Blir det svärdbärare eller platy?

Med vänlig hälsning
Michael

EDIT: kanske skulle lagt denna tråd under "mix fisk frågor"[/QUOTE]

jupp dom korsar sig.
Hur dom börjar se ut har jag ingen aning om men det handlar om en hybrid som till all lycka är steril så den förökar sig inte vidare.
#5 - 12 juli 2006 20:35
Knappast någon svärdbärare, platy eller molly i handeln är en ren art utan hybrider. Hybrider är ofta fertila. Olika arter kan, trots en utbredd missuppfattning, mycket väl korsa sig och få en fertil avkomma. Det sker i naturen och ännu lättare i akvarium. Men även om avkomman är fertil så är den oftast inte lika konkurrenskraftig som någon av föräldraarterna - det kan gälla föda, undkomma fiender eller något annat.
#6 - 12 juli 2006 21:19
Tack för alla svar!

Då vet jag vad som kan hända, får hålla lite uppsikt över det hela.
Tror visserligen att de flesta yngel blir uppätna av mina väldigt aktiva Callichthys callichthys, kanske speciellt hybriderna då (om det nu blir några).

Annons