Jag ser fram emot en rapport snarast efter eran hemkomst....
Här kommer en liten rapport direkt från Duisburg då jag och min bror precis kommit tillbaka till hotellet efter att ha varit på mässan...
För vår del tycker vi det var lite sådär. Är man stort fan av diskus, verkligen vill höra någon föreläsning eller handla massvis med prylar var det väl ok, annars inte något speciellt.
Priserna var väl sisådär beroende på vad man ville ha... kollade lite snabbt på några saker, exempelvis ett eheim ytterfilter som kostar ca 2100 i sverige kostade ca 1500 där, ett uv-filter som kostar 950 i sverige såldes för 600 och till sist jämförde jag en grov 50x50x5 filtermatta - 200 i sverige och 60 på mässan.
Det var väldigt välbesökt, vilket gjorde att det var trångt som tusan inne i hallen. Det var ungefär som att gå fram och tillbaka i en SL-buss i Stockholm under rusningstid :p
Favoritprylen på mässan för mig och min bror var ett enormt malawi-kar som var byggt av en container.
Vi fick ett gott skratt och någonting vi kommer minnas länge på vägen dit också...
Tog spårvagnen 903 till hållplatsen Landschaftspark Nord enligt beskrivningen. Väl där visste vi inte riktigt var mässan låg, så vi frågade en som inte kunde tala engelska.
Det vi fick fram var då: "die mässe", dvs mässan (trodde vi iaf).
Han gudade då oss någon kilometer bort till... en kyrka!!! :D :D
Utanför kyrkan lyckades vi tillslut fråga en annan som beskrev att vi behövde gå tillbaka till där vi började. Väl där såg vi skyltarna som visade vägen. Vi missade dem på vägen till kyrkan då vi förmodade att vår första guide hade koll.
Nu blir det ingen mer mässa för oss, så om det är någon som har tips om närliggande saker skriv gärna det.
Ska nu googla lite efter akvariebutiker, zoo och liknande för att se vad som kan vara värt att besöka i Duisburg, Düsseldorf och övrigt i närheten.