Duger vanligt grovsalt?

#1 - 4 september 2005 12:59
Användning av grovsalt nämns på flera ställen. Funkar det lika bra som t ex Ektozon? I så fall finns det ju en hel del pengar att tjäna!
Jag har ett 125 l med mestadels levandefödare just nu. Lämplig mängd grovsalt? Byter ca 20 l varje vecka.
:) Jeanette
#2 - 4 september 2005 13:39
Det bästa är att använda havssalt. Ektozon är bättre för växterna
#3 - 4 september 2005 13:44
Har hört att man ska se upp med klumpbildande tillsatser. Någon som vet mer om det?
#4 - 4 september 2005 14:42
[QUOTE=Gimbo]Har hört att man ska se upp med klumpbildande tillsatser. Någon som vet mer om det?[/QUOTE]

läst deockså ett flertal gånger men aldrig nån förklaring på varför.
ska också va utan jod
#5 - 4 september 2005 14:57
Klumpförebyggandemedel sägs kunna "täppa till" gälarna.
Jod veti tusan vad det kunde göra för skada.

Hur som helst tror jag knappast att mängden av dessa saker påverkar när det handlar om så liten saltmängd. (Black Molly tex vill väl ha ca 0.1% salthalt)

Att Ektozon skulle vara bättre för växterna tror jag inte heller. Det innehåller väll typ 99% NaCl, dvs koksalt. Resterande "spårämnen" kanske kan ha viss effekt på växterna, men det vanliga koksaltet är inget växter gillar. Finns inga växter över en viss salthalt (typ hav) utan bara makroalger.

Om man tycker att man vill använda Ektozon så vet jag att jag någon gång läst en beskrivning på en hemagjord variant, som blir ruskigt mycket billigare.

Ha, hittade länken http://hem.passagen.se/mikeno/texter/sekt.htm
#6 - 4 september 2005 18:00
Enligt koi/no så uppger Akzo Nobel att havssalt mf. innehåller E535 (Natriumferrocyanid) och E536 (Kaliumferrocyanid) som är antiklumpmedel.
Köp salttabletter 25 kg för under 100:- det är rent.
http://www.home.no/telekort/fisk/salttablett.jpg
#7 - 4 september 2005 19:17
Tack för alla goda råd!
Att blanda själv verkar ju vara en bra affär. Förvånas varje gång jag är här inne och surfar runt vilken otrolig mängd kunskap olika medlemmar besitter. Att ni dessutom delar med er ska ni ha all heder för!
Jeanette

Annons