Dubbla ytterfilter?

#1 - 31 oktober 2006 17:28
Tänkte få lite tips om hur jag ska bära mej åt.........

Jag har ett 375 l med discus, corydoras, fjärilsciklider och tetror. Till detta har jag ett ytterfilter, eheim proffessionel 2226. Detta räcker inte utan jag vill ha mer filtrering.
Frågan är då hur det blir om man köper ett likadant filter till.
Tror ni det blir för mycket cirkulation för diskusarna?
Hur skulle man placera utsug/inblås?
Eller är det helt enkelt bättre att byta ut det mot ett större ytterfilter?

Vad tror ni?
#2 - 31 oktober 2006 19:22
Prisfråga. Jag har 3 Fluval 403 till min malawibalja, med en 4'de som ska kopplas in när jag bara har anslutningar till det. Anledningen till att jag inte helt enkelt valt någonting kraftigare, utan nöjt mig med 1200l/h vardera är enbart en prisfråga. Jag har inte betalat 1000 spänn för alla 4'a, om man inte börjar räkna in reservdelar som jag handlat hem för framtida behov. Att det sen är min favoritpump påverkar antagligen det lite med, men priset är oslagbart, och definitivt huvudorsaken.

B!
#3 - 1 november 2006 19:34
Mr B skrev:
Jag har inte betalat 1000 spänn för alla 4'a

B!

köpte beg? billigt!!
#4 - 2 november 2006 10:29
Fick en med mitt 375 akvarium (begagnat) för 800 spänn, köpte en komplett begagnad för 200 spänn nere i favorit akvariehandlen, och fick ett par dagar senare en andra "som reservdelar" kostnadsfritt från samma källa. Den fjärde fick jag av en polare som köpt 540 kar med pump, men inte ville använda ytterfilter. Vill man vara generös kan man säga att jag gett 999 sek för pumparna, och en krona för akvariet, men det käns liksom lite konstigt det med.

Alla pumparna är som nya, en har ett par färgstänk på sig, och annars är det någon o-ring som har bytats osv. Jag räknar med att byta lite oringar och impellrar vad det lider, o-ringar är ju lätt att få tag i, impellers har jag köpt hem ett gäng bara ifall om att. Billigt är gott, grattis är bäst. Eller hur det heter.
B!
#5 - 3 november 2006 23:35
Pontuzz skrev:
Tänkte få lite tips om hur jag ska bära mej åt.........

Jag har ett 375 l med discus, corydoras, fjärilsciklider och tetror. Till detta har jag ett ytterfilter, eheim proffessionel 2226. Detta räcker inte utan jag vill ha mer filtrering.

Frågan är då hur det blir om man köper ett likadant filter till.

Tror ni det blir för mycket cirkulation för diskusarna?

Hur skulle man placera utsug/inblås?

Eller är det helt enkelt bättre att byta ut det mot ett större ytterfilter?

Vad tror ni?

Prova och se!!!:D Står de tryckta av vattenstrålen i ett hörn så sätt utblåsen mot varandra istället! Två pumpar/filter är inte fel, då kan man rengöra ett i taget och därigenom behålla en bra bakterieflora i akvariet så att det nytvättade filtret snabbt kommer igång igen!!!! Ett annat alternativ kan ju förståss vara ett droppfilter istället....;)
#6 - 4 november 2006 08:20
Problemet med strömt vatten går alltid lösa med strilrör. Borrar man upp dom så minskar man trycket ännu mer, och duger inte det så sätter man grov filtermatta runt om röret.
#7 - 4 november 2006 12:05
Mr B skrev:
Prisfråga. Jag har 3 Fluval 403 till min malawibalja, med en 4'de som ska kopplas in när jag bara har anslutningar till det. Anledningen till att jag inte helt enkelt valt någonting kraftigare, utan nöjt mig med 1200l/h vardera är enbart en prisfråga. Jag har inte betalat 1000 spänn för alla 4'a, om man inte börjar räkna in reservdelar som jag handlat hem för framtida behov. Att det sen är min favoritpump påverkar antagligen det lite med, men priset är oslagbart, och definitivt huvudorsaken.

B!

Jag har oxå en, som jag är mycket nöjd med...:)

Annons