Du vet att du är akvarist när...

#1 - 14 december 2004 14:35
Inspirerad av trådarna om Anonyma Akvarister och Akvarieberoende, så tänkte jag starta en ny tråd på samma tema. Nämligen en tråd av typen "Du vet att du är akvarist när..." som ofta förekommer på diverse andra forum och som har en tendens att bli hysteriskt nördiga, internskämtiga, och roliga.

Jag börjar lite så får ni andra haka på.

Du vet att du är akvarist när...

* du vet vem Kjell Fohrman är.

* Kjell Fohrman vet vem <b>du</b> är...

* du ser en bil med registreringsnumret "KNO 333" och omedelbart tänker att du borde justera näringsregimen i ditt växtakvarium.

* du på fullt allvar föreslår att nästa semesterresa till familjen borde gå till Amazonas.

* du alltid går omkring med torra och nariga händer och underarmar, men alltid våta strumpor.

* du vet skillnaden mellan nitrit och nitrat.

* du kan de kemiska beteckningarna för nitrit och nitrat.

* du kan förklara hela kvävekedjan.

* du kan förklara hela kvävekedjan och få folk att <b>förstå</b> den.

* du ser Hitta Nemo och undrar varför det inte finns nån skummare.

* du vet vad räkmix är.

* du brukar göra räkmix själv och kan receptet utantill.

* du uppfann räkmixen.

* du läser en jobbannons som söker en kemist och upptäcker att du har alla kvalifikationer trots att du läste humanistisk gren på gymnasiet.

* du använder fiskars latinska namn som lösenord på din dator.

* du funderar över hur tjocka glas man behöver i fönstren för att kunna göra om hela lägenheten till ett gigantiskt akvarium.

* du vet hur man räknar ut tjockleken på ovanstående glas.

* du <b>har</b> så tjocka glas i fönstren.

* du funderar på att döpa dina barn till Troffe och Julle.

* du prenumererar på ALLA trådar på både zoopet och ciklid.se.

* du tyckte ovanstående punkter var roliga och vill skriva egna...

#2 - 14 december 2004 14:43
- du har en hink med grus stående i sovrummet för att den ska torka

- du har så gott som alltid grus i duschen

- du låter slangkopplingen sitta kvar på blandaren (du bytar vatten oftare än du duschar)

- du har inga rena handdukar för de ligger under, i och framför akvariebänken

- du önskar dig lysrör i julkapp

- du ger bort fiskar i julklapp

- dom har börjat känna igen dig i akvarieaffären, trots att du går till flera olika

#3 - 14 december 2004 14:43
* Då man inte kan komma till något nytt samhälle utan att undra om det finns någon bra Zoo-butik där som har ett bra fisk- och akvarie-utbud.

* Går i skogen, ser en rot och genast i tanken placerat den i något akvarium.

* Ser en sten som skulle passa huuur bra som helst i karet hemma.

* Ser en klippvägg som en bakgrund i ett akvarium.

* Funderar på hur man punkterar däcken osett på chefens bil, om han inte slutar att tjata om hur svårt det blir att ta med sig hyr-karet till nya kontoret i vår.
#4 - 14 december 2004 14:45
* när du av misstag råkar klunka i dig av mygglarverna som stod i tillbringaren i kylen en varm sommardag och du hade varit ute och jobbat i trädgården...
#5 - 14 december 2004 14:46
- du surfar zoopet på jobbet
#6 - 14 december 2004 14:50
- du tycker att ditt nuvarande akvarium börjar att bli för litet och vill skaffa större.
#7 - 14 december 2004 14:55
Du begriper inte varför din kompis blir hysterisk när hon tittar i ditt kylskåp och upptäcker att "Det är nåt som RÖR sig!!!!" och du förklarar att det bara är mygglarver.

#8 - 14 december 2004 14:58
- du så fort du får sitta vid en dator tar upp blocket.se och kollar alla akvarier till salu
#9 - 14 december 2004 15:00
* du luktar på fingrarna efter att du matat fiskarna med den frysta maten och tycker att det luktar rätt gott.

* du smakar lite av den röda frysta maten - "bara för att testa".
#10 - 14 december 2004 15:00
*när du hellre kollar på akvariet än på rullen som du och sambon hyrt

*när samtalsämnet akvarium tycks dyka upp i varje koversation du för.

*när du börjar titta dig omkring i lägenheten och funderar på vilka möbler ni skulle kunna kassera till förmån för ett nytt kar.

*när du får dåligt samvete när du står och steker fiskpinnar.

#11 - 14 december 2004 15:02
- när du döper dina fiskar
#12 - 14 december 2004 15:31
Ursprungligen skickat av simosaurus

- när du döper dina fiskar

njae, där håller jag inte ritkigt med. ju tokigare man är desto fler fiskar har man i regel, och då kan man ju omöjligt döpa alla, det är nog mer en nybörjargrej. [:p]
#13 - 14 december 2004 15:40
Hjälp! Det mesta stämmer ju [:-99]. Jag trodde jag var ganska normal och alla andra lite konstiga [:-53]
Speciellt det där med sand och sandhinkar precis överallt. Jag köper nya hinkar hela tiden för det är sand i dom andra. Och så har jag fickorna fulla med leriga stenar som jag hittat ute men glömt plocka ur sen när jag väl är inne.

¤ sneglar på ungarnas sandlådor och kollar sandkvalitén.

¤ snattar sand ur ungarnas sandlådor en väldigt, väldigt tidig helgmorgon.
#14 - 14 december 2004 15:40
* när det inte längre får plats disk på diskbänken eftersom den ockuperas av ett antal pajformer med artemiaägg för kläckning.

* när inneförrådet sakta fylls av uttjänta men fullt fungerande lysrör som kan vara bra att ha om ett lysrör går över diskbänken/badrumsskåpet.

* när alla böcker du köper handlar om akvaristik.
#15 - 14 december 2004 16:05
* när du har kartonger med "massa bra att ha saker" i din källare. Man vet ju aldrig till vilket eller vilka kar du kan kmma att behöva den där speciella mojängen du köpte eller hittade för tio år sen..'

#16 - 14 december 2004 16:17
* när ens kompis, som är inne på ett postkontor på Gotland och skall posta ett Sverigepaket på 25kg hem till sig själv, varpå postkassörskan som måste lyfta paketet, frågar om det är sten i paketet och kompisen svarar 'ja', utan att skämmas.
#17 - 14 december 2004 16:36
* När det viktigaste argumentet för att skaffa större lägenhet, eller hus, är att du då kommer få plats med fler och större akvarier.

* När du under utlandsvistelsen måste besöka ett internet-café, så att du kan försäkra dig om att du inte missar något nytt och intressant på Zoopet.

* När du börjar knacka i alla väggar hemma för att undersöka om det möjligtvis går att bygga in ett akvarium i dem, eftersom det inte längre finns plats på golvet.
#18 - 14 december 2004 16:42
* när du är tvungen att se om "De förlorade barnens stad" två gånger bara för att cykloperna har "Hypogymnogobius xanthozona" som lösenord.
#19 - 14 december 2004 16:47
* När du kastar bort blommorna du har i fönstret, köper plastblommor och sedan lägger all tid och alla pengar på javaormbunkar och vattenpest

* När du gör i ordning mäsk för att göda med CO2 (istället för att koka brännvin)

* Du kollar denna tråd fem gånger i minuten, bara för att se om det kommit något nytt påstående som inte stämmer in på dig (för du är ju inte beroende...)
#20 - 14 december 2004 17:11
* Du använder gammalt akvarievatten som deodorant.
#21 - 14 december 2004 17:34
- när man bygger akvariet först och sen huset.
#22 - 14 december 2004 17:36
hahaha, den var underbar, stenborg!!
#23 - 14 december 2004 17:45
* Du pratar med dina fiskar när du matar dem.

* När du får besök pratar du stolt och intensivt om dina fiskar medans du sitter 20 cm från rutan och besöket tittar åt ett annat håll ett par meter där ifrån.

* Har en kudde liggande vid akvariet att ha knäna på när du sitter och lyser in i hålor och skrymslen med ficklampa för att kolla om Ancistrusen har lagt rom.

* Vaknar upp mitt i natten ur en mardröm att akvariet bottenruta spruckit.

* Går upp och kollar att allt är som det ska efter en sån hemsk dröm.

* Tittar på akvariet i tio minuter medan man borstar tänderna.

#24 - 14 december 2004 18:31
När du vet när det har gått för långt!

# När sambon lämnar dig och säger, du bryr dig inte om mig! Bara dina fiskar! # [:-17]
#25 - 14 december 2004 18:44
-när ens vänner tycker att man har blivit associal och börjar snacka om fiskmissbruk,jag hajar inte vad dom menar.[?]
assocal!JAG! aldrig,jag sitter ju här flera timmar om dagen och jag äter inte fisk.[:-121]
#26 - 14 december 2004 18:59
När du inte ens ids lägga undan slangarna mellan dina vattenbyten!

När du går klädd i linne och shorts hela vintern (inomhus)

När du börjar få snäckodling i toastolen och duschen.

När du köper plastblommor, för att alla persienner måste vara stängda.

När ungarnas lärare ringer och undrar om klassen får komma på studiebesök!

När akvariepryttelkontot överstiger julklappskontot i december!

När akvariepryttelkontot överstiger matkontot!

När akvariepryttelkontot överstiger din inkomst!

När du får en dyr mal i födelsedagspresent från djuraffären!

När djuraffärsägaren vägrar fånga fiskarna du ska köpa, för du gör det bättre själv.

När du inte behöver några vattentester, utan du smakar på vattnet dagligen i stället.

När ordet bakterier ger positiva vibbar!

#27 - 14 december 2004 19:18
* När sambon vid matlagning nästan tar fel på de omärkta burkarna i kylen.

* När sambon ber en rensa frysen på räkmix m.m. för att få plats med veckans lunch.

* När grannarna undrar om det har öppnat ett solarium när MHn tänds.

* När elbolaget ringer och tackar för att de slapp nedskärningarn inför jul.

* När du får en inbjudan till julfest av elbolaget.

* När gatubelysningen flimmrar till först kl 09:00 och sedan 21:00

* När hyresvärden aviserar höjning av hyran pga ökad förbrukning av vatten.

#28 - 14 december 2004 19:20
Jag har räknat lite... Jag har närmare 200 fiskar (omkring 100 yngel, men iaf) Jag har döpt alla... Jag kan se skillnad på mina tetror och mina malyngel och mina platyyngel, det handlar bara om vilja ;)

Får väl hjälpa er på traven...

*När man blir så till sig att man ringer det första nummret man kommer ihåg och vrålar "jag har fått yngel!"

*När man får frågan "vad ska vi ha till middag?" och svarar "kolla så den rör sig!" och pekar på en fisk

*När man svarar på frågan "hur mår du?" med "jodå, alla fiskarna lever"
#29 - 14 december 2004 19:32
¤ När man torkar löv över hela köksgolvet för man har golvvärme.
#30 - 14 december 2004 19:40
* När man planerar familjesemestern så man hinner se så många offentliga akvarium som möjligt utan att familjen vet om det i förväg.
#31 - 14 december 2004 19:45
- När man placerar datorn framför akvariet så man kan surfa zoopet och kolla fiskar samtidigt.
#32 - 14 december 2004 19:51
dgglof, jag har ett akvarium precis brevid och ett bakom mig, så när man drar igång cammen så ser man det bakom också ;)
#33 - 14 december 2004 19:59
När bokhögen med akvarium böcker, blivit högre än toastolen på toa.
#34 - 14 december 2004 20:04
* När du tycker det är kul att mosa hela räkor i mixern
* När du provsmakar akvarievattnet för att känna på kvalitén
* När du har maskar i kylen
* När du letar upp zoobutikerna i en ny stad du kommer till
* När du får presentkort från zoobutiken i födelsedagspresent
* När det hänger slangar på väggen i badrummet
* När frysen är halvfull med påsar med mygglarver och andra insekter
#35 - 14 december 2004 20:20
-När man gräver efter fluglarver i utedasset.[:-27]
#36 - 14 december 2004 20:26
Ursprungligen skickat av Stenborg

-När man gräver efter fluglarver i utedasset.[:-27]

[:-9][:O][xx(] Så långt skulle jag aldrig gå... tror jag... har inget utedass...
#37 - 14 december 2004 20:36
Eeeewwwwww [:-63][:-85][:-85][:-85][xx(]
#38 - 14 december 2004 20:46
När man blir jättelycklig över att hitta en burk med små levande lövmaskar i zoobutikens kyl och sen glatt avlivar dom hemma och hackar dom med rakblad för att ge sina älskade corydoras ett riktigt skrovmål. Visste ni att maskar kan blöda?
#39 - 14 december 2004 20:48
Kul tråd! Många stämmer in mig måste jag erkänna =) Speciellt att man kollar på hur många akvarier man kan klämma in när man kollar planlösningar på lägenheter [:D]
Att bygga huset runt akvariet var fin :)

- När du försöker krama akvariet efter att ha varit borta från det en längre tid.

- När du pratar med "rösten-man-använder-till-små-barn" med dina fiskar, trots att du vet att de inte kan höra dig.
#40 - 15 december 2004 00:20
-När kompisarna frågar: Hur mår fiskarna?
-När man tauerat sin favoritfisk på vristen, eller annan kroppsdel.
-När ens föräldrar ger en en prydnadsfisk av keramik i present.
-När man surfar zoopet 01:19 på natten....
#41 - 15 december 2004 00:38
Hu ajeda mig! Det märkliga är att det mesta här stämmer med mig.

*När man zoopetar kl 01,35 istället för att sova.

*När man slår på datorn det första man gör på morgonen, innan man ens har tagit på sig kläderna.

*När man nästan kommer försent till jobbet du man suttit och debaterat i en tråd här.

*När man köper med sig present till fiskarna när man varit på weekend semester.

*När alla ens vänner är akvarister.

*När man ringer sin vän och frågar hur fiskarna mår innan man frågar hur resten av familjen mår.

*När man tar sig en pubrunda och talar om sina planer om karen.

*När man rusar in på zoopet i pauserna när man ser en spännande film.

*När man skriver grattiskort med sitt, barnens, hundarna, katten och alla fiskarna.
#42 - 15 december 2004 15:10
När du vet när det har gått för långt!

# När sambon lämnar dig och säger, du bryr dig inte om mig! Bara dina fiskar! #

När du vet att det VERKLIGEN har gått för långt:

- När du förklarar för dina gamla fiskar att du visst älskar dem lika mycket som tidigare, fastän du har skaffat ett nytt kar med nya fiskar, och att det är för att de är nya som du måste lägga ner mer tid på dem.

- När dina gamla fiskar lämnar dig för att du tillbringar mer tid med de nya fiskarna.

- När du går med på att spendera mindre tid med din familj så att du skall få loss tid till de gamla fiskarna, så att de inte lämnar dig.
#43 - 15 december 2004 15:27
-när du skriver i denna tråd [:D]
#44 - 15 december 2004 15:28
Jag är bara nybörjare, men många av de här påståendena stämmer in på mig. Jag har en filt framför akvariet, får samvetskval när jag lagar fiskrätter, kollar Zoopet på jobbet, m m. Jag har lagt ner massor med pengar på vitaminer, vattentester, nya växter och sånt. Om fiskarna inte mår bra blir jag så deppad att det går ut över hela familjen. Jag plågar min omgivning med att berätta hur gulliga mina fiskar är och hur mycket ynglen har växt. Och så vidare. Men jag måste ju ta hand om fiskarna, de är helt beroende av mig för att må bra, och jag <u>står inte ut </u>med att se gulliga oskyldiga djur lida!
#45 - 15 december 2004 15:43
* du besöker läkaren enbart för att få sitta i väntrummet (akvariet är ju så lyckat)

* Du funderar på hur du skulle lyckas sno med dig den långfenade ancistrusen hem (plastpåse i fickan?) och om någon skulle märka det :-)
#46 - 15 december 2004 16:19
När du funderar på att flytta till Skåne för deras discus [:-164]utbud.

När du vaknar svettig efteratt ha drömt att dina älslingar dött.

Du bor på nedervåningen för att dina "möbler" [:-160]väger för mycket.

En utlandsresa ses som det perfekta tillfället att leta sten till det nya projektet.

Folk skrattar när dom ser ditt rum och undrar hur du kan bo såhär.

Folk misstar ditt rum för den nya zoobutiken.

Du använder akvaiebänkarna som gaderob, byrå och nattduksbord eftersom att de inte fick plats.

Dina föräldrar kan tåla festande, drickande och vara sent ute, men ej nya akvarier.

Dina vänner kan namnen på dina favoritfiskar och brukar regenbundet fråga hur dom mår.

De på jobbet brukar också fråga hur dina fiskar mår.

Några påståenden som passar mig mitt i prick...[:-5]
#47 - 15 december 2004 16:21
Glömde en sak...

När du längtar till du blir typ 30 med fast bostad och jobb så att du kan sätta ditt drömkar i verket....800L känns redan lite fjuttigt...
#48 - 15 december 2004 21:33
Kom att tänka på en till (igentligen var det han jag bor med som muttrade det när han försökte rensa ett avlopp för tredje gången i år...)

-Du får stopp pga alla alger och annan smutts som fastnar i vattenlåset i handfatet :)
#49 - 15 december 2004 23:42
när man tycker att allt ni skriver på denna tråd är skit kul och mannen bara suckar, - du är knäpp!

Barnen kallar dig fisknörd!
#50 - 16 december 2004 09:57
Läskigt, de mesta passar ju in på en[:-121]

* När man stannar hemma från skolan/jobbet för att man vet att svärdbärarhonan ska ha yngel.
#51 - 16 december 2004 10:09
* Då sambon frågar om man ska se mer på TV eller han kan stänga av den och får som svar "Nu vet jag hur jag kan ha den där slangkroken !!"

*Då det enda du ser i en reklamfilm är det där ursnygga karet i bakgrunden och hinner notera vad det är för slags fiskar i det men inte har en susning om vad det var som reklamen handlade om egentligen.
#52 - 16 december 2004 10:27
* När man sätter sig i bilen och åker 50 mil till köpenhamn ENBART för att kolla in om ZooCity är nått att "hänga i julgran" och om de har några roliga malar, och åker hem igen när de stänger...
#53 - 16 december 2004 10:55
Man vet att akvaristik smittar då sambon konstaterar att det nog är lite för mycket fisk i 250 liters och håller igång med det nya 480 liters innan man själv hunnit hem.
Sedan då man testar inredningens placering, så har han tänkt ut 3 andra varianter som han naturligtvis måste testa och det blir full "tjööööt" hemma om vilken lösning som blir bäst.
#54 - 16 december 2004 12:05
När tangenbordet är fullt med andmat!!!
#55 - 16 december 2004 12:38

... du går ut och köper en sprillans ny digitalkamera för flera tusen bara för att dina fiskar fått yngel, och du vill dokumentera deras uppväxt.
#56 - 16 december 2004 12:41
När man ger sin far ett egentillverkat akvarium i julklapp (jag är säker på att han inte läser på detta forumet)
När Man sitter här och skriver i denna tråd trots att det är tenta imorgon.
Flickvännens 30 årspresent en spabehandling tillsammans, känns rätt så bra när man ser att dom har akvarium i behandlingsrummet.
När samma spabehandling känns ypperligt trist när man inser att man skall ligga på rygg med bomullstussar för ögonen och inte alls kan se akvariet.

När 45 minuterslunbchen med flickvännen inehöll 30 minuter akvariesnack, 10 minuter julplanering och 5 minuter gull.

Första reaktionen på att bo i den lägenheten man skall renovera är att då måste jag ju bygga ett rullande akvarium så att det inte blir ivägen.

OKI, jag erkänner, jag är akvarist (eller var det akvalist?)

MVH
Magnus
#57 - 16 december 2004 12:51
*När man planerar vattningen av krukväxterna efter vattenbytet i akvariet...
*När man surfar runt och letar nya häftiga mal-(och andra fisk)siter
*När man glömmer fixa middagen för man har "fastnat" på någon häftig inspirations sida typ Amano

Ja, huvva vad det stämmer!!
#58 - 16 december 2004 12:52
- När du kommer hem på fyllan och öppnar kylen för att ta nått att äta och det enda som finns är vita mygglarver. Då öppnar du frysen för att tina upp någon lussebulle eller liknande men allt som finns där är frysta dafnier och röda mygglarver.
#59 - 16 december 2004 13:20
Då öppnar du frysen för att tina upp någon lussebulle eller liknande men allt som finns där är frysta dafnier och röda mygglarver.

- När du ändå tinar upp de röda mygglarverna och i brist på annat äter dem till glöggen.
#60 - 16 december 2004 14:22
när rumskamraten klagar över att du använder bakbunkarna till fiskflytt, mindre vattenbyten och annat akvarierealterat.
#61 - 16 december 2004 14:56
-när man har en pipe-line från zooaffären till sitt hem.[:-17]
#62 - 16 december 2004 15:34
Ursprungligen skickat av Tant Nancy

När tangenbordet är fullt med andmat!!!

Där har vi minsann en sann beskrivning av en akvarist som dessutom är en sann zoopetare...
#63 - 16 december 2004 15:51
Ursprungligen skickat av Glajdarn

[quote]Då öppnar du frysen för att tina upp någon lussebulle eller liknande men allt som finns där är frysta dafnier och röda mygglarver.

- När du ändå tinar upp de röda mygglarverna och i brist på annat äter dem till glöggen.
[/quote]

* När du tycker att ovanstående mygglarver är riktigt goda.

* När nästa omgång lussebullar du bakar innehåller röda mygglarver istället för russin.

Själv gjorde jag räkmix med en kompis häromsistens och tog en smakbit. Jag tänkte att "det är ju ändå bara räkor, ärter och vitaminer". Min kompis påpekade då att vi faktiskt hade haft i artemiaägg också... Mmm... yummy... [:)]

#64 - 16 december 2004 15:57
Mumsit!
Jag har inte gått riktigt så långt, men jag har smakat på fiskflingorna iallafall.....[:I]
#65 - 16 december 2004 16:06
Ursprungligen skickat av dinajel

[quote]Ursprungligen skickat av Glajdarn

[quote]

[/quote]

* När nästa omgång lussebullar du bakar innehåller röda mygglarver istället för russin.

[/quote]
Och jag som ska jul baka? Ska kanske testa att krydda med mygglarver ;-)
#66 - 16 december 2004 18:48
<b>När man kan räkna sig som akvarist </b><font color="purple">byter man ut frukosttv:n mot ett akvarium</font id="purple"> [:-54]
Mv.Solen
#67 - 17 december 2004 07:48
När ens man undrar om man börjat tillverka knark, när han ser en sitta med mätglas o sprutor o pulver o droppflaskor för mätning av ph, Kh, No2, No3....
#68 - 17 december 2004 08:35
Ursprungligen skickat av mohlin

När ens man undrar om man börjat tillverka knark, när han ser en sitta med mätglas o sprutor o pulver o droppflaskor för mätning av ph, Kh, No2, No3....

Den frågan har jag fått av mina barn om jag säljer knark då det vara massa vita påsar med vitt pulver i *asg* Dom komenderade mig att stoppa allt i en låda längst inne i skafferiet så ingen skulle misstänka något.
#69 - 17 december 2004 09:08

* När man veckohandlar och kassörskan ger en konstig blick när man enbart har bikarbonat, grovsalt, sugproppar och annat som kan vara bra för helgens DIY byggen i korgen.

#70 - 17 december 2004 09:48
När du är som denna familj....vackert:-)

http://www.alfanita.com/fishroom_s.htm
#71 - 17 december 2004 10:37
När man inte längre bryr sig om de fiskbajs kallsupar man får vid slamsugningen ibland, kanske för orutinerat:-)
#72 - 17 december 2004 10:39
...då man tycker att doften av ättika från härdande silikon bara friskar upp där hemma.
<center>[:-34][:-34][:-34][:-34][:-34][:-34][:-34]</center>
#73 - 17 december 2004 13:31
....när man nöjer sig med en 2-sits soffa pga att en 3-sits skymmer akvariet.[:-27]
#74 - 17 december 2004 14:17
När man kommer hem från en raid i akvariebutiken och ICA och först kollar om det kommit några fiskmejl, sen slänger in den frysta fiskmaten i frysen och de vita myggen i kylen. Efter det sätter man sig och börjar kolla om det hänt något på Zoopet. När det gått en timme, drygt, minns man att maten från ICA fortfarande ligger i plastkassen på hallgolvet [8D]
#75 - 17 december 2004 14:31
* när man exalterat beskriver, för en ointresserad sambo, en manick man just kom på hur den skall byggas vilken kommer att underlätta vattenbytena samtidigt som man uppvisar genuin ilska över att ma n inte kan bygga den nu då ena handleden är gipsad...

* Som Topfrog sa, när man sitter här istället för att plugga inför en tenta man måste gå upp 05:30, köra 20 mil och hoppas på att hinna in på några akvarieaffärer på hemvägen.

/J
#76 - 18 december 2004 18:40
...när man seriöst överväger att tömma dubbelgaraget och pressa fram 10,000 sebrafisk/månad för att kränga till nån grossist....bara för att lösa allt man handlat på Mastercard till alla burkarna sista året.
#77 - 19 december 2004 00:14
- När du vet hur artemia smakar.
- När du ritar akvarier på jobbet om det är lite att göra.
- När du lyckas se tvärs över kontoret att en arbetskamrat sitter och surfar på ciklid.se.
- När du blir ledsen för att samme arbetskamrat snöat in på malawi ;)
- När du vill börja odla daggmask i garderoben, eftersom du inte får lov att ha bananflugor hemma.
- När du har så mycket spirulina hemma att det skulle räcka till närmare ett ton räkmix.
#78 - 19 december 2004 00:16
En sak till...
- När dina fiskar har en mer varierad kost än du själv har.
#79 - 19 december 2004 01:26
- När du konstant har frigolitkulor i håret

- När alla dina inlämningsuppgifter, rapporter och dyl. som du lämnar in på Universitet/Skolan/Jobbet har en akvarieanknytning.
(Har en kompis som skrev ett PM på 4 sidor (företagsekonomikurs på kandidatnivå) som handlade om olika aspekter på kommunikation och påverkan kopplat till sitt akvarium, t ex. vad i akvariet som kommunicerar, varför det kommunicerar, hur det kommunicerar och påverkar, och att han kan påverka mycket av det, men inte allt osv... Han fick Godkänt :) )

- När du vägrar att gå och lägga dig innan du lagt till tre punkter i denna tråd!

P.S. När denna lista når, låt oss säga 200 punkter, skulle det vara kul om någon sammanställde dem på en sida som kanske kan få en länk från Zoopets förstasida, Skulle kunna tänka mig att lägga upp det själv på min zoon, men det strider tyvärr mot copyrightlagar...
#80 - 19 december 2004 08:22
När du kan vänta i ett år med att sy i en knapp i ett par brallor, för att du tycker att det är så oerhört tråkigt att sy.... men kan tillbringa flera timmar med nål och fiskelina för att sy fast växter i din nya "filtermattebakgrund"....
#81 - 20 december 2004 19:42
när du är på jul"semester" hos föräldrarna som bor 110 mil bort och ringer hem till sambon för att kolla om han matar fiskarna och kräver fullständig rapport om hur de ser ut och mår.

När man under samma jul"semester" kastar bort fadern från hans dator för att kolla vad som hänt på zoopet under de 2 dagar man inte kunnat komma åt en dator....

Men jag vägrar att erkänna att jag är en akvarist.... fast det är mycket som stämmer in...(är i förnekningsfasen)
#82 - 20 december 2004 19:51

Du vet att du...

När du sitter i motljuset på Sveavägen och får syn på nått trådliknande som hänger på insidan av vindrutan och får associationer till trådalger...
#83 - 20 december 2004 21:14
... när fiskarna står med på julkorten - BÅDE dem du skickar och får
#84 - 20 december 2004 22:16
När gubben ringer till jobbet med panik i rösten och skrämmer slag på dig genom att beskriva diverse sjukdomsymptom hos fiskarna och undrar vilken medicinflarra han ska hälla i akvariet...

När du glömt räkmixtallriken uppe på rampen så den blivit alldeles mosig för femtielfte gången, så den måste kastas och hämtar en ny bit räkmix...
#85 - 21 december 2004 07:43
*När du julstädar garderoden och upptäcker att du har fyra pumpar, två luftpumpar, en cirkulationspump, fem doppvärmare, fem håvar i olika storlekar (varav en med hål i - kan vara bra att ha) och tre slamsugare (trots att du inte längre slamsuger botten), samt att du fortfarande har kvar bottenplattorna till ditt gamla bottenfilter (utifall de fyra pumparna skulle haverera efter att de tre som sitter i akvariet också har gjort det).

*När du gömmer alla grejerna längst in i garderoben igen för att sambon inte ska få reda på det.

*När sambon köper fiskar istället för blommor och choklad för att göra en glad.

*När sambon vet VILKA fiskar han kan köpa och vilka som ska stanna i djuraffärn.
#86 - 21 december 2004 07:56
* När planeringen inför flytten byggs upp kring hur akvarierna och dess innehåll ska flyttas
* När det första man kollar med ett försäkringbolag är vilka självrisker och ersättningar som gäller vid akvariehaveri
#87 - 21 december 2004 09:22
P.S. När denna lista når, låt oss säga 200 punkter, skulle det vara kul om någon sammanställde dem på en sida som kanske kan få en länk från Zoopets förstasida, Skulle kunna tänka mig att lägga upp det själv på min zoon, men det strider tyvärr mot copyrightlagar...

Är det så här?? Jag har nämligen tagit mig tid till att sammanställa alla punkter fram till hit, en liten julklapp. Men om jag lägger ut den på min zoon och då blir en minibrottsling så vågar jag inte.
#88 - 21 december 2004 09:58

- När du helt plötsligt upptäckt att du återförslutit limp-påsen som om det vore en fiskpåse och brödet har blivit förstört av all luft!
#89 - 21 december 2004 10:08
Ursprungligen skickat av Marit

- När du helt plötsligt upptäckt att du återförslutit limp-påsen som om det vore en fiskpåse och brödet har blivit förstört av all luft!

*springer ut i köket för att se hur jag stängt min brödpåse*

*asg*
#90 - 21 december 2004 10:09
- När man köper Corydoras för hela barnnbidraget och upptäcker att man inte har några pengar kvar
#91 - 21 december 2004 10:31
Trodde att jag kom undan tills jag hittade detta, skrivet av hasse_h:
* När planeringen inför flytten byggs upp kring hur akvarierna och dess innehåll ska flyttas

Jag flyttade i månadsskiftet nov-dec och behöver kanske inte tala om hur och kring vad flytten planerades (hade något att göra med 450 liter tror jag). :D

#92 - 21 december 2004 10:40
Är det så här?? Jag har nämligen tagit mig tid till att sammanställa alla punkter fram till hit, en liten julklapp. Men om jag lägger ut den på min zoon och då blir en minibrottsling så vågar jag inte.

Jag tycker också att det vore jättekul om den listan blev utlagd... i alla fall efter att den här tåten dött ut och man kan säga att listan är klar.

Maila den till Kjell... han kanske också gillar idén, eller???
#93 - 21 december 2004 11:49
Jag kan maila den till Kjell så får vi se vad han vill göra med den(eller om han hinner med rättare sagt.

Vänta tålmodigt tills tåten dött ut....
#94 - 21 december 2004 12:09
I och med att jag för ner allt i ett worddokument har jag nu kommit på följande:

* när du skriver i Word och inte ett enda latinskt ord samt akvarieslangord blir rödmarkerat (=okänt ord) eftersom du lagt in dom i din ordlista.
#95 - 21 december 2004 14:23
Jag måste också delta.

- När du köper räkor i veckan och maken/frugan/sambon upptäcker det och tror att ni ska ha myskväll den helgen, men DU ska köra räkmix.

-När det börjar sitta lappar i trapphuset där du bor, med klagomål om att det jämt luktar gamla räkor.
#96 - 22 december 2004 08:46
Ursprungligen skickat av Excido

-När det börjar sitta lappar i trapphuset där du bor, med klagomål om att det jämt luktar gamla räkor.

Jag har kommit på att gränsen mellan akvarist och sanitär olägenhet är hårfin ibland:

*Balkongen är full med hinkar/grus/sten/annat bråte man samlat på sig.

*Kylskåpet/frysen är full med räkor/maskar/frysta kräldjur

*Sand/vatten ibland över hela lägenheten efter förra vattenbytena.

*Soporna fulla med gamla växter/gamla räkskal/ etc..

Nästa steg är väl att hyresvärden sponsrar besök av anticimex på veckobasis... [:)]

#97 - 22 december 2004 08:52
Kom att tänka på en sak... Vad gör folk av sina jättestora (dvs allt över 10cm i min värld ;) ) fiskar som dör? Jag menar, de dör ju av ålder också... Tänk då om man köpt ett stim och alla dör inom samma månad, hur lyckliga blir inte grannarna då när det stinker fisk i soprummet? Eller begraver man dem? Jag menar, en liten platy spolar man ju lätt ner, men typ en stor ciklid eller mal?!?

(Hade aldrig tänkt tanken om jag inte hade sovit 2 timmar/natt 2 nätter i rad, men nu undrar jag verkligen)
#98 - 22 december 2004 10:05
Hos oss ordnar oftast barnen med begravning, men om de inte gör det, så blir det komposten.
#99 - 22 december 2004 12:21
Kom att tänka på en sak... Vad gör folk av sina jättestora (dvs allt över 10cm i min värld ;) ) fiskar som dör? Jag menar, de dör ju av ålder också... Tänk då om man köpt ett stim och alla dör inom samma månad, hur lyckliga blir inte grannarna då när det stinker fisk i soprummet? Eller begraver man dem? Jag menar, en liten platy spolar man ju lätt ner, men typ en stor ciklid eller mal?!?

Återvinning! Kör dom i räkmixen.[:-30][;)]
#100 - 22 december 2004 18:57
Många roliga inlägg - försöker själv låta bli - men detta är helt spontant efter det att lilla Hans tittat på Fantasia 2000 igen...

- När man tittar på Trollkarlens lärling och det enda man kan tänka - är wow vilket vattenbyte
#101 - 22 december 2004 18:59
Ärligt talat hade jag velat haka på långt tidigare

- När Kjell Fohrman skickar arga e-mail till dej
#102 - 22 december 2004 19:37
[i]Du vet att du är akvarist när...

* du vet vem Kjell Fohrman är.

* Kjell Fohrman vet vem <b>du</b> är...

*Du <b>är</b> Kjell Fohorman... [:-159]
#103 - 22 december 2004 19:50
Ursprungligen skickat av erikthur

Ärligt talat hade jag velat haka på långt tidigare

- När Kjell Fohrman skickar arga e-mail till dej

Vem är Kjell fohrman?
#104 - 22 december 2004 20:16
Jasså? Det blir räkmix av dem? Men om de dött av en obotlig sjokdom som är smittsam? *vrider lite mer på problemet*

(Nej, jag har inte sovit än, det är korrekt!)
#105 - 22 december 2004 20:34
Efter analys av data insamlat för en annan diskussion

- När du har deletat dej själv från zoopet men inte kan hålla dej borta ens i två månader...

- När du blivit deletad från zoopet men kommer igen och igen och igen...

- När zoopet känns som lika beroendeframkallande som ett opium för folket
Kjell Fohrman
Administrator
#106 - 22 december 2004 21:12

För att skriva det någon annanstans så måste man fråga alla - däremot kan du gärna samla ihop de olika förslagen när tråden är avslutad (glöm inte ange upphovsmannen/kvinnan inom parentes) så får vi väl hitta något lämpligt ställe här på Zoopet att lägga in det - bra idé[:)]
#107 - 22 december 2004 21:16
Black_666.
Då skulle jag file'a dom beroende på storlek, panera och avyttra dom till min exsvärmor.
#108 - 22 december 2004 21:49
Du vet att du är akvarist när du hoppar över sillarna och laxen på julbordet, för de är ju faktiskt släktingar till dina bästa vänner, och ägnar all uppmärksamhet åt tillbehören istället.

God jul på er alla!

/Ola
#109 - 22 december 2004 22:25
* När du delar med dig av julbordets läckerheter till dina vattenlevande vänner, av t.ex. räkor, ärtor och brysselkål
#110 - 22 december 2004 22:34
(räkor på julbordet?)

*när du har brysselkål med på julbordet <b> enbart</b> för fiskarnas skull...
Kjell Fohrman
Administrator
#111 - 22 december 2004 22:37
....när man sitter uppe till midnatt och svarar på frågor som denna.
#112 - 22 december 2004 23:13
* När du knallar ut för att köpa julklappar och 4 timmar senare kommer hem med en klapp för femtio spänn och akvariepryttlar/fiskar för 500...

*När ovanstående sker flera gånger i rad...

* När du ger bort bilder på dina fiskar med dig själv photoshoppad in i bilden...

* När bilderna är i jpg format (fint inpackade i zip-format) eftersom du inte har råd att skriva ut dem... (denna delen får dig samtidigt att kvala in i datanördliga)

/J
#113 - 23 december 2004 00:46
* .. de enda vännerna du har kvar är akvarierelaterade.

* .. du har fler akvarier än rum i lägenheten

* .. du sjukanmäler dig på jobbet, bara för att din fisk visade sjukdomssymptom på morgonen och du måste stanna hemma och medicinera

* .. dina övriga möbler i rummet/lägenheten anpassas efter hur akvariets möbel ser ut. Inte tvärtom.

* .. Du ständigt bevakar Blocket efter sökningar på Akvarium och dess synonymer och tillbehör (rot, rötter, eheim, pump, fluval, håv etc) och klickar på alla länkar, även såna som inte ens är intressanta för 5 öre. Då du sökt klart i ditt län tar du sen angränsande och därefter hela Sverige.

* .. Du ringer på nån av dessa annonser fastän du inte är intresserad. Kanske bara nyfiken, eller "vill ha" det men det var för långt bort.

* .. Skriver upp akvarierelaterade prylar på din julklappslista

* .. Du får akvarierelaterade julklappar / presentkort på akvarieaffären

* .. Du sparar gamla vodkaflaskor/PET-flaskor bara för att ev i framtiden börja med CO2 i liten skala.

* .. Du köper ovanstående och tömmer dem bara för att börja med CO2 i liten skala.

* .. dina fiskar parar sig / har sex oftare än du har det ;)

* .. du köper en matberedare enbart för att göra räxmixen med.

* .. din mat är slut i frysen / kylen, men fiskarna har mat så det räcker och blir över.

* .. ovanstående inträffat pga du prioriterat fiskarnas mat före din egen.

* .. Kjell Fohrman gör ett studiebesök hemma hos dig ;)

* .. du köper en webcamera bara för att ha till akvariet och bevaka det medan du är på jobb / semester

* .. du köper en eller flera UPS till ditt akvarium / akvarier

* .. det första du gör då du söker lägenhet är att kolla upp vattenvärdena för att se om det är optimalt för dina fiskar

* .. widescreen i din bemärkelse är en defenition på akvarier som är väldigt avlånga.

* .. sätter upp ett akvarie på jobbet också

* .. du har ett akvarie i ditt skåp på skolan

* .. du jobbar på/äger en akvarieaffär.

* .. kan mer namn på växter i akvariet än du kan på blommor och växter på torra land

* .. när du pratar med din partner och du använder frasen "ska vi para oss lite?".. istället för "ska vi ha sex?".

* .. då du vet mer om fiskarnas sexliv och hur yngel blir till, än människornas och hur barn blir till

* .. då hembrännarna i byn kommer förbi dig för att fixa mäsken

* .. då du köper salt till hemmet så skaffar du det som inte innehåller tillsatser eller anti-klump-medel bara för att du även ska ha det till akvariet.

* .. dina fiskar har regelbunden sömn än du har.

* .. nåt lysrör i akvariet går sönder så plockar du ut lysrören ur dina armaturer i lägenheten och stoppar dem i akvariets armaturer.

* .. skaffar nightvision-goggles bara för att studera dina nattaktiva malar

* .. du har en akvarierelaterad email

* .. du bygger upp ett stamträd över hur fiskarnas släktingar/relationer ser ut

* .. du köper en kylanläggning på sommaren och använder den till att kyla akvariet.

* .. du blir intresserad av en tjej/kille bara för att hon har akvarier

* .. den första frågan du ställer på krogen då du raggar är om hon/han gillar fiskar och har nåt akvarie

* .. du köper hitta Nemo på DVD utan att ha en DVDspelare bara för att du blivit frälst på saltvattensakvarier

* .. du gladeligen sköter disken i flera månader bara för att din partner ska tillåta att du köper den där fina malen i akvarieaffären

* .. du ber en kompis MMSa en bild från akvarieaffären på det du skulle köpa, bara för att du själv inte kunde fara dit.

* .. du gör egna akvarier hemma

* .. du skaffar en hemsida för din akvariehobby

* .. du har en akvarierelaterad bakgrundsbild på datorn

* .. dina bookmarks på datorn mestadels / enbart består av akvarierelaterade länkar

* .. du har ett akvarie i datorn

* .. du din akvariehobby har ruinerat dig och för att betala hyran tvingaspantsätta något.

* .. du ordnar upp ovanstående genom att sälja iväg möblemang / bil / etc istället för att sälja nåt akvarierelaterat som står och skräpar i förrådet. "Det kan vara bra att ha" brukar vara en rimlig ursäkt.

* .. du inte kan sitta och prata med en kompis / se på en film utan att sitta och snegla på akvariet med jämna mellanrum.

* .. drömmer mardrömmar om dina fiskar / akvarier

* .. du är i fysisk toppform av att bära / flytta / ommöblera akvarier och inte av att gå på gymmet

* .. du köper "sugproppar" för att ha då du lyftar / bär / flyttar stora akvarier.

* .. då skolklasser planerar in sina studiebesök i Biologi hemma hos dig

* .. du stänger av element / värme i lägenheten för att dina akvarier värmer tillräckligt.

* .. Du tror att "dopp" och "blöta" till jul har med akvarier att göra

* .. Du kollar oftare på akvarierna än tvn OCH datorn

Men nu ska jag sova... skulle bara bidra med lite punkter. Vissa kanske några redan har skrivit, men detta var vad som dök upp i mitt huvud nu här ikväll.

Mvh Fredrik
#114 - 23 december 2004 00:56
Fiend jag var trött innan jag läste ditt inlägg men nu så är jag superpigg acv allt fniss.

Det där med sex så har drd sagt det om sina diskus att dom XXXXXX mer än han och att något måste vara fel *asg*
#115 - 23 december 2004 01:04
Ursprungligen skickat av Marie J

Fiend jag var trött innan jag läste ditt inlägg men nu så är jag superpigg acv allt fniss.

Det där med sex så har drd sagt det om sina diskus att dom XXXXXX mer än han och att något måste vara fel *asg*

Ah.. på så vis.
Var tvungen redigera nåt stavfel, men kunde inte sluta skriva. Så jag lade till nån fler punkt också

Mvh Fredrik
#116 - 23 december 2004 01:06
Nu ändra du ju ännu mer, fiend, så jag fick skratta ännu mer. Hur f ska jag kunna sova nu? Jag kommer att sitta och vänta på ännu mer roliga påfund som du och andra kommer på.
#117 - 23 december 2004 01:07
- När ditt akvarium alltid är jättefint städat samtidigt som du har dammråttor i alla hörn hemma.

- när du börjar inreda hela hemmet "biotopriktigt".

- när du sjunger vaggvisor så fort akvariebelysningen slocknat.

- när du börjar använda mer än tre synonymer till ordet akvarium... balja, kar, tank... /fler vågar jag inte skriva ;)

- när du helt slutar lyssna på din favoritradiokanal eftersom dina fiskar vill lyssna på mozart istället.

- när du pratar mer med dina fiskar än vad du gör med din sambo.
#118 - 23 december 2004 01:11
Ursprungligen skickat av sammy

- När ditt akvarium alltid är jättefint städat samtidigt som du har dammråttor i alla hörn hemma.

- när du pratar mer med dina fiskar än vad du gör med din sambo.

Det har jag gjort länge. *s*
#119 - 23 december 2004 10:18
Ursprungligen skickat av fiend

* .. du sjukanmäler dig på jobbet, bara för att din fisk visade sjukdomssymptom på morgonen och du måste stanna hemma och medicinera

hmm...stanna hemma för vård av sjuk fisk...Det måste jag prova någon gång, säkert populärt hos chefen...

* Alla på jobbet har en inramad bild på sin fru och barn och en själv har en inramad bild på sin trimac på skrivbordet.

* När man märker att man lägger ner mer tid på firmans akvarium i matsalen än jobbet man är betald att utföra.

* När chefen på veckomötena på jobbet berättar att firman inte går så bra och det kommer nedskärningar och en själv har fem punkter på agendan vilka prylar som måste inhandlas snarast till akvariet i matsalen.

#120 - 23 december 2004 12:16
Haha! Otroligt vad populär den här tråden blev. Mer än jag kunde drömma om när jag la in dom första punkterna. Kul! [:D]

Ulf P skrev:

hmm...stanna hemma för vård av sjuk fisk...Det måste jag prova någon gång, säkert populärt hos chefen...

* när din chef ger upp och lägger till VAF ("vård av fisk") under VAB på din tidrapport.

* När du allvarligt funderar på att hoppa över julfirande med familjen och nyårsresan med flickvännen bara för att kunna vara hemma och medicinera din stackars lilla sjuka platy dagarna 1, 3, 5, 7, 8 och 10...
#121 - 23 december 2004 12:31
* När du slutat bry dig om hur vida din döda fisk skall begravas, spolas ner, eller ges som mat till katten.

* När ditt allra största intresse i världen är akvarier.

* När du tänker mer på dina fiskars välmående än att fundera på andra människors välmående.

Jag är inte akvarist:-) Jag är biltokig, men gillar akvarier.
#122 - 23 december 2004 13:29
Ursprungligen skickat av strider

* När du slutat bry dig om hur vida din döda fisk skall begravas, spolas ner, eller ges som mat till katten.

Skulle väl mer påstå att det tänks mer på nu än innan jag skaffade fiskarna, och absolut mycket mer nu än när jag i början bara hade akvarium för att det var avslappnande (jaja, jag hade lite fel [:-91])
#123 - 23 december 2004 15:42
Är du en akvarist då?
Vem bestämer det föresten, det är väl andras syn på en som avgör det?
Är man akvarist om man har ett akvarium?

En seriös fråga:-)

#124 - 23 december 2004 15:47
Strider skrev:
Vem bestämer det föresten, det är väl andras syn på en som avgör det?

Är man akvarist om man har ett akvarium?

Med glimten i ögat så är man enligt min mening en akvarist när man åtminstone uppfyller något av det som tagits upp i denna tråd.

God Jul på er alla! Akvaristen Elinor

#125 - 23 december 2004 19:34
Ja det är väl upp till var och en.
god jul.
#126 - 24 december 2004 21:46
när man sitter och surfar zoopet på julaftonen efter alla gäster gått hem
#127 - 25 december 2004 09:48
* När gästerna påpekar att julgodiset mer liknar marsipanfiskar än marsipangrisar.

* När man skriver lika långt inlägg här som fiend.
#128 - 27 december 2004 22:50
hehe nu är jag efter att ha läst många av dessa inläggen blivit helt konstig...hoppas ni ser min poäng med dessa..

när man tankar bilen ofta och med samma mängd:)

när man sällan tankar för att tanken är rymlig och pumpen kraftfull:)

och så några inte fult så...(långsökta) kom faktiskt inte på nått bra ord här.

när den närbelägna fiskaffären har minder utbud än du själv.

när du får hjälpa till att bästamma vilka fiskar som är hanar och honer i affären.

när det skiner i mer färger inne i ditt hus än ute kl.00.00

God jul och Gott Nytt År på er
//Zeni

#129 - 30 december 2004 09:38
När dina vänner ringer dig på jobbet för att fråga om deras platy är gravid eller sjuk
Kjell Fohrman
Administrator
#130 - 30 december 2004 09:47
Elinor har sammanställt alla tidigare svar i denna länk så det kommer säkert att publiceras någonstans här på Zoopet framöver.
#131 - 30 december 2004 09:57
*När man allvarligt överväger att säga upp prenumerationen på morgontidningen för man hinner ändå aldrig läsa den. Det är alltid något man vill/ska göra med firrarna och alltid något som ska kollas på Zoopet. Sen finns plötsligt ingen tid kvar för tidningen.
#132 - 30 december 2004 10:05
* När man 1 minut innan 12 slaget på nyårsafton kommer på en ny ide' till inredning i karet som man absolut måste pröva så man inte glömmer bort hur man har tänkt sig det hela.

[:-76]
#133 - 30 december 2004 10:14
* När du har gått omkring i ditt hus/lägenhet som i trans och helt borta från verkligheten under den tid som Zoopet är stängd pga flytten.

[:-118][:-118][:-118][:-16][:-53]
#134 - 30 december 2004 10:17
*Man vet att akvaristik "smittar" då sambon är snabbare än vad man själv är, då det kommer ett akvarie i rutan på TV.
En amerikansk serie. Flickan går förbi ett akvarie i lägenheten hon är i. Snabbare än vad jag är så "Det var ett konstigt kar det där. Men det var en slöjstjärt i, fast den såg mer konstgjord ut än levande."
#135 - 30 december 2004 18:24
- När du har så mkt fiskmat så att den måste ha en egen frys.

- När du har så många kar så att du fudnerar på att köpa ett helt hus för att få plats med ännu fler.

- När du låter datorn stå på över natten för att hinna ta en titt på zoopet innan du ska till jobbet/skolan.

- När du har zoopet som startsida på datorn.

- När du struntar i att sova för att du har hittat något intressant på zoopet.

- När du putsar rutorna fler gånger på akvariet under en månads tid än vad du putsar fönstrena.

- När du smyger hem fiskar eller tillbehör för att du inte fick spendera mer pengar på akvariet för dina föräldrar eller någon annan.

- När du har så många akvarier så att du slipper köpa lampor till rummen för att burkarna lyser upp tillräckligt.

- När du funderar på att köpa en akvarieaffär eller starta upp en själv.

- När du smyger hem akvarium för att du inte får ha fler.

- När du måste leva på nudlar i en månad för att du har spenderat för mkt pengar på akvariet/akvarierna.

- När du nte kan somna bara för att du inte kan sluta tänka på akvarium.

- När du har så många akvarium så att du kan stänga av elementen hemma för att det blir tillräckligt varmt med akvarierna.

- När du åker till en akvarieaffär minst 3ggr i veckan.

- När du kan dem flesta latinska namn på fiskar eller växter.

- När du inte klarar av att hålla en kaktus levande men kan få dina växter i ett växtakvarium att trivas hur bra som helst.

- När du bränner minst 500kr i månaden på akvarierna.

- När du går på alla storauktioner som olika föreningar har.

- När du köper saker till akvariet på extrapris fast du inte behöver dem, men du tänker att det kan vara bra att ha hemma.

- När akvariet har ett större medicinskåp än du själv.

/Glenn
#136 - 30 december 2004 18:47
Ursprungligen skickat av Sonja

*När man allvarligt överväger att säga upp prenumerationen på morgontidningen för man hinner ändå aldrig läsa den. Det är alltid något man vill/ska göra med firrarna och alltid något som ska kollas på Zoopet. Sen finns plötsligt ingen tid kvar för tidningen.

[:O] Då är jag akvarist! Jag har precis sagt upp Östran eftersom jag inte hinner läsa den då fiskarna (katterna och hunden också förståss) tar all morgontid. Frukost äter jag framåt lunch - alltså blir det brunch numera. [:-68]
#137 - 30 december 2004 18:49
* När du pratar med varelser på andra sidan glaset som varken kan höra eller förstå dig.
*När du märker att det inte längre är tungt att bära 10-litershinkar med vatten i.
*När du har en fiskbild som skrivbordsunderlägg på datorn.
#138 - 30 december 2004 21:58
Ursprungligen skickat av klara

[quote]Ursprungligen skickat av Sonja

[:O] Då är jag akvarist! Jag har precis sagt upp Östran eftersom jag inte hinner läsa den då fiskarna (katterna och hunden också förståss) tar all morgontid. Frukost äter jag framåt lunch - alltså blir det brunch numera. [:-68]
[/quote]
Känner igen det där med frukosten också. Är jag ledig blir det oftast en mugg kaffe vid akvarierna och Zoopet. Framåt eftermiddan kommer jag ihåg att jag missat frukost OCH lunch [:-99] (och inte läst tidningen [;)] ).
#139 - 30 december 2004 23:02
- När du har zoopet som startsida på datorn.

Har inte alla det? [;)]
#140 - 30 december 2004 23:47
Dem har skummare i hitta nemo
#141 - 30 december 2004 23:54

En liten variant !

Du vet att du är VÄXT-akvarist när:

- Du hittar en död firre och oroas över att eventuella alger som kan triggas av ammoniumet

- Alla fiskar står vid ytan och flämtar av koldioxidförgiftning och du ändå jublar över växtbubblet

- Någon frågar dig om inte fiskarna far illa av 100ppm co2 och du svarar -OCH ??

- Du ger bort alla Siamensisar för att de mumsat på dina Rotala Wallichii's (har hänt på riktigt idag)

- Du funderar på att köpa glödlampor för nästan 1000 spänn styck

- Du aldrig går längre än till kassan på Akvarielagret

- Du smyger försiktigt in från parkeringen med påsar fyllda med vitt pulver!

- Grannen misstänker dig för att odla hampa på kontoret pga tokljuset i fönstret

- Du letar upp dina gamla kemiböcker ifrån gymnasiet

- Du kan de flesta grundämnens joner utantill

- Du seriöst funderar på att slakta dotterns slöjstjärt för att han producerar för mycket ammonium

- När en liter TMG inte räcker en månad
#142 - 31 december 2004 00:30
- Du ställer dig och fotar dina fiskar mitt i natten.
(gjorde precis det=P)

- Du köper julklappar till fiskarna.

/Glenn
#143 - 31 december 2004 08:17
Håller på och sammanställer listan och kan redan nu meddela att det är en gedigen sådan.

Eftersom tråden inte ser ut att dö ut (underbart) så har jag beslutat att f.r.o.m Zoopets flytt inte bygga vidare på listan. Givetvis så är det fitt fram att fortsätta skriva in akvarist"termer".

Elinor
#144 - 31 december 2004 18:31
- Du hamnar på ikeas fyndhörna och kommer på dej själv med att räkna ut hur många liter vatten hyllplanen i glas skulle rymma om du limmade ihop dom.

/hydrofila
#145 - 4 januari 2005 12:24
* När du redan nu oroar dig för semestern till sommaren eftersom du är tveksam till att du vågar lämna över ansvaret för jobb-burken till någon av dina kollegor.;)
#146 - 4 januari 2005 12:35
- När du lägger dig framför akvariet i stället för att sitta med din sambo i soffan :)
#147 - 4 januari 2005 12:39
[QUOTE=Gimbo]- När du lägger dig framför akvariet i stället för att sitta med din sambo i soffan :)[/QUOTE]Det är därför jag har en särbo
#148 - 4 januari 2005 12:42
HAhaha! Stackars min sambo då :)
#149 - 24 september 2005 02:34
asgarv skitbra tråd helt klart värd att återupplivas :D

*när du inte kan med att slänga växter utan planterar dom i gamla petflaskor

*hyresvärden ringer och säger att grannarna klagat på att man skrattat för mycket nattetid när denna tråd lästes

*när man målar väggarna i färger som framhäver akvariet och dess innehåll

*när du lägger dina sista pengar på en oviktig akvariepryl veckan innan löning.

*när du tar ett kort på den finaste fisken för att kunna beställa en musmatta med fisken på.
#150 - 24 september 2005 15:42
[QUOTE=Måns]* Du använder gammalt akvarievatten som deodorant.[/QUOTE]

Urk
#151 - 24 september 2005 16:25
- du funderar på att bygga en fondvägg med akvarium
#152 - 25 september 2005 10:47
Du offrar ett duschutrymme (av två) i lägenheten, för att få plats med en odlingsställning... och har en familj med fyra tonåringar...
#153 - 25 september 2005 11:14
-du tvingar på barnen att ha akvarium i platserna kvar i deras hyllor.
#154 - 9 oktober 2005 17:58
- När du fått din totalt ointresserade pojk-/flickvän att leta bra fisksidor på nätet.
- När du fått samma person att gå med på ett akvariebygge.
- När återigen samma person skicar länkar på (enligt denne) snygga fiskar som går ton i ton med tapeten.
- När din granne kommer med de önskade växterna i födelsedagspresent.
- När samma granne kommer en snabbis på kaffe, och istället för fikabröd har hon med sig räkor och grönsaker till fiskarna.
- När första kommentaren i nya lägenheten är "karet blir skitsnyggt i hallen".
- När man kommer till förädlrarna och frågar "har ni några överblivna bänkar/byråer till mina akvarium?"
- När svaret är "Ja den där passar väl utmärkt till det!"
#155 - 9 oktober 2005 19:58
[QUOTE=qenzo- När samma granne kommer en snabbis på kaffe, och istället för fikabröd har hon med sig räkor och grönsaker till fiskarna.
[/QUOTE]

ASG** Du kan ju iof äta av dom du med om du vill..
#156 - 9 oktober 2005 20:03
*s* jag vet inte det jag, räkorna går ju i... men resten *urk*
Kom på en grej till!

- När man får långväga främmande, åratal sedan man sågs sist, och man ber denna person att kolla fiskarna! Gärna med tillhörande förklaring om hur fint, trevligt, uppiggande och bra det är med ett kar i huset.
#157 - 9 oktober 2005 20:04
Man vet att man är akvarist när:

- Fiskarna äter bättre mat än en själv.
Bilagor:
#158 - 9 oktober 2005 20:06
Haha och lite omvänt:

-När man åker långväga för att träffa en kompis. Och tillbringar mer tid framför akvariet än med han/henne.
#159 - 9 oktober 2005 20:10
Eller ännu bättre:

- När man pratar fisk med grannen hela dagen. Och ändå komunicerar med varandra på Zoopets forum.. Need i say more..
#160 - 10 oktober 2005 05:20
Va då?? Vi har god grannsämja här!!:D

Kom på en till.
- När chefen på nya jobbet ringer och frågar om du inte kan ta hand om akvariet (under arbetstid) eftersom jag iaf är där och donar varje dag.
#161 - 10 oktober 2005 17:20
Kommer inte ihåg om det redan står...

- Men man är på restaurang och ser ett unket akvarium
och så börjar man städa det =)
- Och dagen efter kommer man med nya växter
- Nästa gång man besöker dem ser man att det är unket igen. Då köper man det av dem!

Många roliga saker må jag säga - som stämmer läskigt nog väl in på mig...
#162 - 10 oktober 2005 17:27
du vet att du är akvarist när- dator skärmen har droppar på sig tack vare dinna killikar och stora kar!
#163 - 10 oktober 2005 17:53
- Man väljer man/kvinna efter vilka kar och fiskar denne har
#164 - 10 oktober 2005 17:59
- man väljer man/kvinna efter hur mycket dom vill hjälpa till

- man väljer sambo efter plats, man prioriterar akvarierna först :p
#165 - 10 oktober 2005 18:52
- Du känner ett behov av att ge fiskarna i fiskdisken hjärt och lungräddning.

-Då du vaktar ditt akvarium som en ilsken pitbull, ingen idiot skall övermata DINA fiskar...

-Då du på en begravning håller ett tal om att den avlidne i livet var karismatisk som en ancistrus...

-Då du utan att skämmas börjar göra inbrott hos folk med exotiska fiskar....

-Då dina närstående hittar dig i akvariet med cyklop...
#166 - 10 oktober 2005 19:05
[QUOTE=Tastyfish]- man väljer man/kvinna efter hur mycket dom vill hjälpa till

- man väljer sambo efter plats, man prioriterar akvarierna först[/QUOTE]

Mycket bra sagt!

- Man väljer sambo efter plats - både dennes och mina akvarier

- Man väljer sambo efter sött-, bräckt- eller saltvatten
#167 - 10 oktober 2005 19:30
- man rankar sinna vänner efter akvarium 1 litet är sämst medans 10+ är fantastiskt ! :).

- man ritar "setup's" man vill ha innan man lägger sig och skriver en fisklista under.

- man skär sinna mackor till sinna favorit fiskar

- man säger inte att solen strålar starkt man säger att den strålar som en malawi.
#168 - 17 november 2005 15:45
Vilken rolig tråd!

- man vet att man är akvarist när minst 85 procent av påståendena i tråden stämmer in
- när man spenderar 2 dagar på en stol framför akvariet för att rädda guppy-yngel (jag fick tag i 4 st!)
- när man oroar sig för att fiskarna inte ska må bra och misslyckas trösta sig själv med att "de är ändå bara fiskar"
- när man planerar för nästa akvarie dagarna efter man köpt sitt första (snabbt beroendeframkallande)
#169 - 17 november 2005 15:52

Zoopet är det första man kollar på nätet.

Det första man gör efter löning, är att springa ner till zoobutiken och köpa ngt akvarie relaterat.
#170 - 17 november 2005 16:01
- när du börjar debattera med kompisar vad som är bäst; en ny mobil eller ett 540l med BTN.
#171 - 17 november 2005 16:05
man vet att man är akvarist när man kollar sin mail och 54 av 58 mail kommer från zoopet :rolleyes:

(hände mej ida)
#172 - 17 november 2005 16:09
-när man skriver fiskars latinska namn på sin julklappslista!
-man ber om pengar till lördagsgodis men sparar dom i en burk för att senare köpa en riktigt exklusiv fisk!
#173 - 17 november 2005 16:09
[QUOTE=matt.is]* när ens kompis, som är inne på ett postkontor på Gotland och skall posta ett Sverigepaket på 25kg hem till sig själv, varpå postkassörskan som måste lyfta paketet, frågar om det är sten i paketet och kompisen svarar 'ja', utan att skämmas.[/QUOTE]

Varför ska man posta något till sig själv för?:confused:
#174 - 17 november 2005 16:11
[QUOTE=MoZZe]Varför ska man posta något till sig själv för?:confused:[/QUOTE]

kör man motorcykel till exempel tar man inte gärna med sej 25kg sten.
eller åker tåg båt flygplan eller dylika fordon.
#175 - 23 november 2005 20:59
*när man på fullt allvar försöker få sina vänner att förstå att fiskar visst är som vilket husdjur som helst, bara lite blötare -fast inte om man jämför m en dreglande hund!

*när man inte kan vara hemifrån en hel dag av hemlängtan -till karet!
#176 - 23 november 2005 21:38
När du går och lägger dig och du märker det kryper en snigel i håret.. (har hänt)
#177 - 24 november 2005 10:47
[QUOTE=elinor]Håller på och sammanställer listan och kan redan nu meddela att det är en gedigen sådan.

Eftersom tråden inte ser ut att dö ut (underbart) så har jag beslutat att f.r.o.m Zoopets flytt inte bygga vidare på listan. Givetvis så är det fitt fram att fortsätta skriva in akvarist"termer".

Elinor[/QUOTE]Har jag missat sammanställningen eller vad hände med den? Finns den någonstans här på zoopet? Vore helskoj ju :)
#178 - 24 november 2005 10:59
När man har stopp i avloppet och upptäcket att där fins ett halvt kilo akvariesand .

När man inte kan somna på kvällarna utan porl och bubbelljud .

När man hittar en kräfta som man varit av med i en vrå i lägenheten för att man en gång glömde att lägga på täckglaset . Detta har faktiskt hänt mig .
#179 - 24 november 2005 11:34
[QUOTE=heljis]Har jag missat sammanställningen eller vad hände med den? Finns den någonstans här på zoopet? Vore helskoj ju :)[/QUOTE]

Den ligger under "Artiklar" och sen under "Goldmedlemmars artiklar". Här: :)

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=302&Itemid=159
#180 - 24 november 2005 17:53
När man vikarierat 2 dagar för ett halvår sedan på ett dagis där de har ett akvarium och man FORTFARANDE undrar hur de fiskarna har det nu! :o
#181 - 24 november 2005 17:56
när man följer recept från zoopet ;)
#182 - 24 november 2005 18:58
när man snor med sig 7kg sten från kreta, och säkerhetspersonalen å flygplatsen frågar vad man ska ha det till...
#183 - 24 november 2005 19:11
[QUOTE=dinajel][QUOTE=heljis]Har jag missat sammanställningen eller vad hände med den? Finns den någonstans här på zoopet? Vore helskoj ju :)[/QUOTE]

Den ligger under "Artiklar" och sen under "Goldmedlemmars artiklar". Här: :)

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=302&Itemid=159[/QUOTE]Aha! Tackar :)
#184 - 24 november 2005 19:42
När Karln sammanbitet trycker ned gaspedalen ännu hårdare och grabben skriker "neeeeeeeeeeeeeej mamma" när man passerar en djuraffär...

/Acc, refererar till sin verklighet.
#185 - 25 november 2005 20:55
Detta var skoj!

- När man drömmer konstiga drömmar att en räkor bygger ett bo med ägg och man får en massa guppy hannar från dem (det drömde jag i natt)

- När man tackar nej till att gå ut med sina kompisar för att det är roligare att sitta på zoopets och läsa och lära sig nya saker!
#186 - 25 november 2005 20:59
...när akvarie antalet drastiskt ökar från ett 15l till tre 54l och ett 15l på mindre än två månader...
#187 - 26 november 2005 10:42
-när akvarier ökar från 110 liter till 110l och 2 250 liters på 4 månader!
#188 - 28 november 2005 17:38
*När man får kommentaren "Skaffa dig ett liv!" o glatt svarar "Vaddå? Jag har ju avarie??" :D
#189 - 28 november 2005 17:47
När man anser det fullt nomalt att lägga över fyra timmar plus resan för att gå på akvarieauktion en lördag (och sedan inte förstår varför omgivningen är måttlig intresserad över hur sugen man var på att ropa in några grenmalar)
#190 - 23 januari 2006 14:50
Jag ser mig inte som en akvarist. Jag har bara blivit fästman till Sonja... Men jag blir orolig.

Hur skall man tolka att man köper en fin sten. Krossar den med en hammare till fint kross bara för att det kommer bli snyggt ovanpå sanden i ett nystartat kar?

Hjälp mig gärna med goda råd. Är jag fast och finns det i så fall bot?:eek: :confused:
#191 - 23 januari 2006 15:11
[quote=Arleklint]Jag ser mig inte som en akvarist. Jag har bara blivit fästman till Sonja... Men jag blir orolig.

Hur skall man tolka att man köper en fin sten. Krossar den med en hammare till fint kross bara för att det kommer bli snyggt ovanpå sanden i ett nystartat kar?

Hjälp mig gärna med goda råd. Är jag fast och finns det i så fall bot?:eek: :confused:[/quote]

Sorry, det är kört! Du är fast och det är bara att lära sig leva med det, då går det lättare... :D
#192 - 23 januari 2006 15:28
[quote=Arleklint]Jag ser mig inte som en akvarist. Jag har bara blivit fästman till Sonja... Men jag blir orolig.

Hjälp mig gärna med goda råd. Är jag fast och finns det i så fall bot?:eek: :confused:[/quote]

Du är med andra ord fortfarande i förnekelsefasen? Hänger förmodligen samman med att du bara hunnit starta upp ett kar (ännu..;) ) Men diagnosen är klar; du är defenitivt akvarist om än nysmittad.
Bot? Vem vill bli botad?[:P] Välkommen i gänget![:-76]
#193 - 23 januari 2006 15:30
när sambon protesterar över att man skaffar ett akvarium för han har inget intresse...veckan efter går han ut i skogen och letar upp en snygg sten att gröpa ur och göra en grotta, och i stället för att han köper medel mot sniglar köper snäck ätande fiskar och dom fick en stor lavasten med massor av små grottor och gångar som sambon skapa med ursäkten "dom gillar ju sånt" =)... HAN BLEV LIKA FAST HAN =) själv springer man barfota med uppkavlade byxor när man pysslar med sina små raringar =)
#194 - 23 januari 2006 19:38
- När du btyer vatten för ofta :P
#195 - 23 januari 2006 19:56
Själv går jag nästan konstant omkring med kallingarna här.
Dels för att temperaturen i hemmet har höjts från 21 till 23-24 grader. Men främst för att jag alltid gör så när jag ska böka i akvariumet, och när man har bökat så tycker jag inte det är lönt att klä på sig igen, man vet ju med sig att man står där igen om en halvtimme ;).
#196 - 23 januari 2006 20:15
Temperaturen är viktig.. Inte i mitt hem men väl i karet.

Jag är och pillar och drar om det inte håller sig kring de 25 grader jag vill ha. Jag tror dock inte man skall pilla för ofta på varje minsta variation, det viktiga är att temperaturen ligger rätt över dygnet.

Jag går inte i kallingar, men jag har jeans, T-shirt och handduk, då klarar jag det.... tror jag.... eller är jag orutinerad?
#197 - 23 januari 2006 20:16
[QUOTE=y0da]Själv går jag nästan konstant omkring med kallingarna här.
Dels för att temperaturen i hemmet har höjts från 21 till 23-24 grader. Men främst för att jag alltid gör så när jag ska böka i akvariumet, och när man har bökat så tycker jag inte det är lönt att klä på sig igen, man vet ju med sig att man står där igen om en halvtimme ;).[/QUOTE]

Precis likadant här du :)
#198 - 23 januari 2006 20:16
*Du har döpt alla Neontetra o kan urskilja alla 15st

*Du skippar sista Ölen för att kunna köpa mer akvarie saker

*Du gör mig o Y0da sälskap på #zoopet på Efnet :P
#199 - 23 januari 2006 20:18
*Du har döpt alla Neontetra o kan urskilja alla 15st

*Du skippar sista Ölen för att kunna köpa mer akvarie saker

*Du gör mig o Y0da sälskap på #zoopet på Efnet :P
#200 - 23 januari 2006 20:18
[quote=Bucket]Precis likadant här du :)[/quote]

Frågan var nog inte hur många kar man har....
Frågan var när man blir akvarist!
#201 - 23 januari 2006 20:21
"Jag har bara blivit fästman till Sonja"
Nämen Janne!
#202 - 23 januari 2006 20:30
[quote=svea]"Jag har bara blivit fästman till Sonja"
Nämen Janne![/quote]

Jag är stolt över det, det är en kanontjej!

Jag är dessutom glad över att jag genom kontakten med Sonja kan komma tillbaka till akvarievärlden med gott kunnande i ryggen.
#203 - 23 januari 2006 20:32
Jamen då så, jag blev lite orolig.
#204 - 24 januari 2006 10:20
[quote=Arleklint]Jag tror dock inte man skall pilla för ofta på varje minsta variation, det viktiga är att temperaturen ligger rätt över dygnet.
[/quote]
Nje, jag är ju inte i karet och flyttar växter, stenar och rötter flera gånger om dagen direkt. Det jag främst gör är att ta bort lite döda blad och så. Och knipsar bort sticklingar och planterar ner dem.
#205 - 24 januari 2006 10:21
Är det förresten inte också så att en akvarist oftast har en partner som ständigt säger "Nu räcker det med akvarium, vi har ju redan ett i varje rum" ? ;)
#206 - 24 januari 2006 11:21
[QUOTE=y0da]Är det förresten inte också så att en akvarist oftast har en partner som ständigt säger "Nu räcker det med akvarium, vi har ju redan ett i varje rum" ? ;)[/QUOTE]

Tja alltså....då jag återupptog mitt bubblande intresse för några år sen, så kånkade jag hem ett 70 liters, strax efter att ha startat upp det så vart behovet av ett större så totalt överväldigande så vips så stod det ett 250 liters i vardagsrummet och bubblade. I detta så råkade några av fiskarna yngla av sig efter en tid, så då sambon ( min nu mera äkta make ) kom hem ifrån jobbet så stod det ett 40 liters på hallbyrån och bubblade.
Då tyckte han att det bubblade mest överallt och frågade om vi kanske inte kunde dra ner på antalet kar, han glömde dock nämna något om vattenvolymen. Jovisst jag sa och såg så där rackarns oskyldig ut [:-2] , sålde av 70 liters och 40 liters, och kom hem med ett 480 liters.
Då frågade han om vi kanske inte bara kunde klara oss med ett akvarie...men fick tji.
Han suckar stumt och lider i tysthet.....och släpar som "hämnd" med mig ut på diverse fotosafaris.:D
#207 - 24 januari 2006 11:22
Haha, galningar!! [:O] Sån kommer jag aldrig bli! ;)
#208 - 24 januari 2006 11:50
[quote=Mogwai] sålde av 70 liters och 40 liters, och kom hem med ett 480 liters.
Då frågade han om vi kanske inte bara kunde klara oss med ett akvarie...men fick tji.
Han suckar stumt och lider i tysthet.[/quote]

asgarv :D
#209 - 24 januari 2006 12:48
Haha, låter bra det!
Själv började jag med ett 136l som var stort och mäktigt i mina ögon! Sprang och köpte kyssguramis och skalarer till det. Sen hittade man hit till zoopet och såg att akvariumet var för litet för de fiskarna. Och sen såg man folks akvarium, efter några timmar så såg mitt akvarium mest ut som en guldfiskskål ungefär ;) Nu är det kompletterat med ett 540l. Har även ett litet 30L kar i köket. Tjejen säger nu att det räcker, 3 akvarium i en tvåa är för mycket enligt henne. Men jag ska nog köra på din modell där! Funderar starkt på att bygga ett kubakvarium istället för mitt 30l akvarium :)
Hon grymtade lite när jag lade fram förslaget ;)
#210 - 24 januari 2006 13:04
[quote=y0da]Funderar starkt på att bygga ett kubakvarium istället för mitt 30l akvarium :)
Hon grymtade lite när jag lade fram förslaget ;)[/quote]

får lägga fram fördelarna med det.
ett större akvarie kräver mindre skötsel vilket ger dej mer tid över till henne ;)
#211 - 24 januari 2006 13:18
Gjorde något liknande faktiskt! :)
Kommer ju ha Walstad där, så då behöver jag ju inte byta vatten på det särskilt ofta. Det kommer bara bli en vacker del av köket. Hon har länge klagat över att köket är trist nämligen. Hon blev visserligen inte övertygad, men åtminstone mindre negativ ;)
#212 - 24 januari 2006 13:40
mindre negativt är ju lite positivt.
nämn bara inte att du vill ha MH över ;)
#213 - 24 januari 2006 14:17
Ska nog klämma dit en MT150W tror jag, borde väl bli hyffsat.
Men det får bli en vacker överraskning :)
Visserligen så kan jag lätt säga att jag ska ha MT-belysning, säger nog inte henne så mycket ändå ;)
#214 - 24 januari 2006 14:23
[quote=y0da]säger nog inte henne så mycket ändå ;)[/quote]
nämner du priset är du torsk :p

150w låter rätt mastigt till 200 liter.
#215 - 24 januari 2006 14:31
[quote=Raven]nämner du priset är du torsk :p
150w låter rätt mastigt till 200 liter.[/quote]

Det är nog inte så farligt när man har en fabrik om ryggen :)
Vi producerar och säljer sådana ju. Bara å invänta tills vi får en order på några sådana armaturer, så ber man dem göra en extra till mig :)
Har inte räknat så mycket på styrkan. 150W tycker jag också låter rätt mycket, men 70W låter lite tycker jag?
#216 - 24 januari 2006 14:33
När du på väg till jobbet el handlar köper du en handdator med internet i för att kunna se om det har hänt något i Zoopet
#217 - 24 januari 2006 14:40
du vet att du är akvarist när du kan få vilken diskussion som helst att handla om akvarism

[quote=y0da]Det är nog inte så farligt när man har en fabrik om ryggen :)
Vi producerar och säljer sådana ju. Bara å invänta tills vi får en order på några sådana armaturer, så ber man dem göra en extra till mig :)[/quote]
fuskis haha

Har inte räknat så mycket på styrkan. 150W tycker jag också låter rätt mycket, men 70W låter lite tycker jag?

70 låter mer riktigt om du inte ska köra hightech.
70w blir rätt lagom för walstad, 70/213=0.32w per liter.
#218 - 24 januari 2006 15:13
Självklart =)

Hmm.. kanske stämmer. w/l bör man väl inte använda vad det gäller metallhalogen tycker jag. Men man kan ju ha det som en liten jämförelse ändå. Eller nej, w/l säger ju bara något när man kollar på elräkningen. Vi kan ersätta den med lm/l som säger betydligt mycket mer.
Tyvärr så vet jag inte hur många lm aquarelle lysrören ger. Om vi tar en vanlig TL-D så ger den ca 80lm/W
Då bör man alltså ligga mellan 24 och 40 lm per liter.
CDM-T 70W ger 6600 lm.
CDM-T 150W ger 14000 lm.

Med 70W får jag alltså 31lm/l, med 150W får jag 66lm/l.
70W verkar vara det bästa valet :)

Fan vet om vi inte till och med har en gammal 70W armatur på lagret här :D
#219 - 24 januari 2006 15:23
[quote=y0da]Självklart =)

Hmm.. kanske stämmer. w/l bör man väl inte använda vad det gäller metallhalogen tycker jag. Men man kan ju ha det som en liten jämförelse ändå. Eller nej, w/l säger ju bara något när man kollar på elräkningen. Vi kan ersätta den med lm/l som säger betydligt mycket mer.
Tyvärr så vet jag inte hur många lm aquarelle lysrören ger. Om vi tar en vanlig TL-D så ger den ca 80lm/W
Då bör man alltså ligga mellan 24 och 40 lm per liter.
CDM-T 70W ger 6600 lm.
CDM-T 150W ger 14000 lm.

Med 70W får jag alltså 31lm/l, med 150W får jag 66lm/l.
70W verkar vara det bästa valet :)

Fan vet om vi inte till och med har en gammal 70W armatur på lagret här :D[/quote]

Är det då man vet att man är akvarist... när man snackar så här obegripligt??? :rolleyes: :D
#220 - 24 januari 2006 15:26
[quote=Birgitta W]Är det då man vet att man är akvarist... när man snackar så här obegripligt??? :rolleyes: :D[/quote]

bara om man är akvaristnörd :rolleyes:

2 70w mh hade inte varit fel å ha till mitt kommande akvarie men är ju så svinaktigt dyrt så de får bli t8:er
#221 - 24 januari 2006 15:27
[quote=Birgitta W]Är det då man vet att man är akvarist... när man snackar så här obegripligt??? :rolleyes: :D[/quote]

Oj.. vi flummade nog ur lite.. det var ju ovanligt, haha ;)

Men det ska vi nog kunna vrida rätt.
Man vet att man är akvarist när man börjar diskutera vilket ljus som blir bäst till ens nya akvarium i en tråd som inte handlar om akvarium eller ljus, utan om oss akvarister.
Bättre? :P
#222 - 24 januari 2006 15:30
[quote=y0da]Oj.. vi flummade nog ur lite.. det var ju ovanligt, haha ;)

Men det ska vi nog kunna vrida rätt.
Man vet att man är akvarist när man börjar diskutera vilket ljus som blir bäst till ens nya akvarium i en tråd som inte handlar om akvarium eller ljus, utan om oss akvarister.
Bättre? :P[/quote]

[:D] :D [:D]
#223 - 24 januari 2006 15:47
Ni får gärna fortsätta era invecklade utläggningar... :D
Jag blev bara så full i skratt eftersom det var så typiskt en akvarist... ett bra exempel i praktiken och i en lämplig tråd dessutom! [:D]
#224 - 24 januari 2006 16:03
Hehe :)
Fast egentligen är det inte så invecklat.
Watt säger ju hur mycket ström belysningen drar. Det säger inte hur mycket ljus det blir. Ljus mäts i lumen (lm). Så istället för att räkna på förbrukning/l så tycker jag det är bättre att räkna ljus/l.
Men vi var nog ändå rätt klara där tror jag :) Om inte raven kontrar med något dvs ;)
#225 - 24 januari 2006 16:05
Kan väl tillägga att W/L fungerar bra när man enbart pratar om lysrör. Men ska man sedan snacka om andra typer av ljuskällor så stämmer det inte speciellt bra.
#226 - 24 januari 2006 18:29
Jag har satt 20W Sun-Glow till ett 60 liters-kar.
Det blir 0,33W/liter. Hur många lumen det ger har jag ingen aning om, men det kommer bli 10 Watt/fisk ;)
Eller skall vi mäta lumen/kvadratmeter växtyta? ;)

En seriös tanke kring när man är akvarist kan vara att man är akvarist när man lyckas hålla fiskar som är friska och glada som blir fler.
#227 - 24 januari 2006 19:10
Man är en riktigt sann akvaristnörd när man vet w/sandkorn i sitt akvarium!
En sann växtakvarist har koll på w/cm blad
#228 - 25 januari 2006 01:09
[quote=Arleklint]En seriös tanke kring när man är akvarist kan vara att man är akvarist när man lyckas hålla fiskar som är friska och glada som blir fler.[/quote]

alla fiskar förökar inte sej själv.
en ensam platy gör det inte :eek: och inte kardinaltetror heller.
men räkerna däremot, dom e värre än kaniner nästan :rolleyes:
#229 - 25 januari 2006 12:45
[QUOTE=kevlargirl]
*När du har en fiskbild som skrivbordsunderlägg på datorn.[/QUOTE]

Det stämmer på mig :) sen är de nog några andra som också stämmer. :P
#230 - 25 januari 2006 12:48
...du köper slangböjar och sugproppar för närmare 300 kr och sen hellre sitter och pillar med det istället för att titta på film med resten av kollektivet.

...du har tre säckar grus på olika ställen i lägenheten, till dina kamraters förtret.

...du utropar entusaiastiskt "det ska blir rätt spännande att se hur jordbottnen i walstadkaret påverkar pH-värdet!", och verkligen menar det.
#231 - 25 januari 2006 12:48
Så man kan odla Räkor?.. De städar väll i akvariet. Trivs de med stora ciklider också lr blir de uppätna
#232 - 25 januari 2006 13:24
[quote=Zia]Så man kan odla Räkor?.. De städar väll i akvariet. Trivs de med stora ciklider också lr blir de uppätna[/quote]

Stort äter smått ;)
Sen beror det väl givetvis på vad det är för ciklider och vad det är för räkor. Tror t.ex. inte att en diskus käkar upp en gabon räka. Men även om den inte äter upp den så kanske den kan skada den.
Annars går det att odla räkor ja. Körsbärsräkor är väl de smidigaste man ska ha i så fall, eftersom de förökar sig i sötvatten. Amanoräkor förökar sig i sötvatten också förvisso, men ynglen överlever inte där, de kräver salt/bräck-vatten för att överleva. Men när de är vuxna så tål de inte salt.
Du får alltså fånga upp ynglen (?) och föra över dem till en bytta med saltvatten.
Väntar på att mina amanos ska börja para sig :D
#233 - 25 januari 2006 13:57
... när man ger sina barn egna fiskar i present.
... när man åker nära 100 mil för att träffa andra likasinnade.
... när man ber sin mamma skaffa ett litet kar, så de ev inköpta fiskarna kan bo där tills resan hemåt går av stapeln.
#234 - 25 januari 2006 15:04
Kanske när man tjatar på föräldrarna om att de också ska skaffa akvarium då? :P
"Men det är så bökigt att byta vatten"
Fast nu har jag lagt fram ett förslag på walstad akvarium, men nu blev det genast andra problem.
#235 - 25 januari 2006 16:47
Halva inredningen har tillägnats akvarierna.
Barnen lär sig säga fisk innan dom kan säga godis.
#236 - 25 januari 2006 17:22
[quote=gladys]Man vet att man är akvarist när:
Halva inredningen har tillägnats akvarierna.
Barnen lär sig säga fisk innan dom kan säga godis.[/quote]

och när barnen vägrar äta godisfiskar
#237 - 25 januari 2006 17:50
när man huvudtaget tänker/pratar om fiskar/akvarium
#238 - 25 januari 2006 18:15
[quote=Zia]när man huvudtaget tänker/pratar om fiskar/akvarium[/quote]

Så... om man gör det typ hela tiden då? Även med folk som tycker malar är äckliga och svarar "mmm" eller "jaha".... vad är man då??
#239 - 25 januari 2006 18:19
hm.. i fel sällskap :P
#240 - 26 januari 2006 15:26
-När du hyr rum på AkvarieLagret!:)
-När du skriker högt i 3 minuter:eek: :eek: :eek: :eek: när du får syn på kompisens skål med 2 guldfiskar och samtidigt rusar och köper ett 400 liters åt honom:D :D !
#241 - 26 januari 2006 20:46
[quote=Zia]hm.. i fel sällskap :P[/quote]

*asg* jaaaa där kom ju svaret!
Du har så rätt [:-58]
#242 - 26 januari 2006 20:47
[quote=calle95] rusar och köper ett 400 liters åt honom:D :D ![/quote]

Jag har litet kar också[:o] [8D]
#243 - 26 januari 2006 22:02
Orkar inte läsa igenom alla inlägg, så det här kanske är sagt men ändå.

*När din flickvän säger åt dig att inte köpa några saker åt henne så att du kan köpa "Det där djävla akvariet som du tjatar om hela tiden."*

Och uppföljningen:

*När du tycker det hon säger är en bra idé!*
#244 - 27 januari 2006 12:16
[QUOTE=qenzo]*asg* jaaaa där kom ju svaret!
Du har så rätt [:-58][/QUOTE]
hehe..
#245 - 30 januari 2006 08:52
*När du vaknar mitt i natten och upptäcker att det är strömavbrott, vet inte hur länge den vart borta, och det första man gör är att springa upp och hämta H4ficklampan och springer in till akvariet och lyser på alla fundersamma fiskar för att kolla så ingen har dött... (hände mig i natt...)
#246 - 30 januari 2006 09:41
sånt slipper ja
UPSen ger 4h+ drift vid strömmavbrott
#247 - 6 februari 2006 13:42
Liten recap av mina favoriter (modifierade och förbättrade enligt eget tycke):

Du är inte fanatisk akvarist när du vet vem Kjell Fohrman är,
utan när Kjell Fohrman vet vem du är!

Du inte fanatisk akvarist när du funderar över hur stora akvarier som rymms i din bostad,
utan när du funderar över hur stor bostad som rymmer dina akvarier!

Du inte fanatisk akvarist när du ger din mal en födelsedagspresent,
utan när du får en mal i födelsedagspresent av din djuraffär!

Du inte fanatisk akvarist när alla dina vänner är akvarister,
utan när alla dina vänner är fiskar!

Du inte fanatisk akvarist när du vill fånga dina akvariefiskar själv,
utan när djuraffärsexpediten ber dig fånga andras fiskar!

Du inte fanatisk akvarist när du "bor" i den nya zoobutiken,
utan när folk misstar ditt hem för den nya zoobutiken!

Du inte fanatisk akvarist när akvariepryttelkontot överstiger matkontot,
utan när akvariepryttelkontot överstiger din inkomst!
#248 - 6 februari 2006 13:45
hahaha dom va bra petnym [:-106]
#249 - 6 februari 2006 14:36
Instämmer helt med Raven, petnym *asg*
#250 - 7 februari 2006 14:40
När du blir glad av bladlöss

Du vet att du är akvarienörd när du gläds åt att rosorna är fulla med bladlöss, för fiskarna tycker att det är så smaskigt![:o]
#251 - 13 april 2006 17:17
Du vet att du är akvarist...

... när du tycker att din högra arm känns konstig och du inser att det är för att den är torr.

Madaluha
#252 - 13 april 2006 19:27
*När du fyller påskäggen med röda mygglarver, ger dom till fiskarna och säger "Glad påsk"!
*När du, så fort du får syn på en mygga skyndar till djuraffären och köper ALLA röda mygglarver.
;) :eek::)
;):);):);):);)
Glad Påsk!:D
#253 - 14 april 2006 09:55
[quote=petnym]Liten recap av mina favoriter (modifierade och förbättrade enligt eget tycke):

Du är inte fanatisk akvarist när du vet vem Kjell Fohrman är,
utan när Kjell Fohrman vet vem du är!

Du inte fanatisk akvarist när du funderar över hur stora akvarier som rymms i din bostad,
utan när du funderar över hur stor bostad som rymmer dina akvarier!

Du inte fanatisk akvarist när du ger din mal en födelsedagspresent,
utan när du får en mal i födelsedagspresent av din djuraffär!

Du inte fanatisk akvarist när alla dina vänner är akvarister,
utan när alla dina vänner är fiskar!

Du inte fanatisk akvarist när du vill fånga dina akvariefiskar själv,
utan när djuraffärsexpediten ber dig fånga andras fiskar!

Du inte fanatisk akvarist när du "bor" i den nya zoobutiken,
utan när folk misstar ditt hem för den nya zoobutiken!

Du inte fanatisk akvarist när akvariepryttelkontot överstiger matkontot,
utan när akvariepryttelkontot överstiger din inkomst![/quote]

När du inser att minst tre av ovanstående påståenden kommer ur inlägg som du sjäv skrivit (som alltså gäller dig)!!!!
#254 - 14 april 2006 09:58
När du skaffar en kikare för att spana på fisklek på behörigt avstånd!

(gäller inte mig, men en person i vår förening)

När du tar med akvariet med dina nykläckta yngel på påsksemestern...

(gäller samma föreningsmedlem)
#255 - 14 april 2006 11:09
[QUOTE=Tant Nancy]

När du tar med akvariet med dina nykläckta yngel på påsksemestern...

(gäller samma föreningsmedlem)[/QUOTE]

ja herre jäklar :D
#256 - 15 april 2006 10:53
Det ultimata tecknet:

När du med hjälp av Kjell Fohrman som referens får jobb på ett offentlig akvarium och märker att alla arbetskamraterna tycker att du är lite väl nerdig :)
MVH
Magnus
#257 - 21 april 2006 16:20
du vet att du är akvarist när ditt största vätskeintag kommer från att suga vatten genom en slang vid vattenbyten
#258 - 21 april 2006 20:09
... när du får abstinens om du inte får besöka zoopet för nån annan barrikaderar datorn [xx(] :eek: [xx(] , och om du inte har nåt att göra, genast springer till akvariet för att se vad som finns att göra bättre (för alltid finns det nåt :) :) )
#259 - 21 april 2006 21:14
När du är lyhörd och tar reda på allt om dina fiskar och det är fiskarna som avgör hur du går till väga med din hobby. När du har en känsla för hur dina fiskar mår.

Mvh Jari
#260 - 13 november 2007 16:03
Jag kommer inte på nåt som inte redan är sagt :)

Men tråden förtjänar att väckas till liv igen
(den är ju underbar :P :))
#261 - 13 november 2007 21:34
När dina barns skolresultat börjar svikta för att du aldrig läser läxor med dem eller stoppar dem i säng i tid.Du håller på med dina akvarier eller sitter ute på Zoopet.

När du blir glad när du ser ett kackigt akvarium och inser att du kan få pyssla med det också.

När folk kommer och ber dig sköta deras kackiga akvarier.

När du luktar på akvariet och då kan avgöra nitrat, nitrit, pH etc fullständigt korrekt.

När du tigger plats för dina akvarier i andra människor hem, ditt eget rymmer omöjligt fler.

När du får plats för dina akvarier i andra människors hem, och förväntansfullt åker hem till dem för att pyssla om dina älsklingar.

När du blir sur för att du inte får komma tillräckligt ofta/sitta kvar tillräckligt länge hos dina utackorderade akvarier.:p

Du ber din man sätta in extra bärande väggar i källaren så att du kan få in ytterligare några ton akvarier.;)

Du funderar på hur du ska bygga ett fickakvarium så att du alltid ska kunna ha med dig ett par favoriter/sjuklingar/ yngelhonor.:D

När du vill göra om äppelträdgården till mangroveskog.

Du blir lycklig när du inser hur många fiskgrupper du inte har-ÄN!

Du tar bort klockan från datorskärmen- det viktiga är inte vad klockan är eller hur länge du har suttit. Det viktiga är att du har läst allt nytt på Zoopet, och naturligtvis gamla favoriter i repris.
#262 - 13 november 2007 21:39
När den lilla sonen kallar badkaret för "badkariet". :):D:p Dom är riktigt roliga de små!
#263 - 14 november 2007 15:18
du blir lycklig av att se små fiskyngel och tycker att dina yngel är sötare än ngn annan sorts djurunge
#264 - 23 mars 2008 20:11
-När du har hela Gäststugan full av Akvarier i gång fast du inte ser dem
-När du har ett Akvarium i badrummet som du kan sitta och titta på när du är där
-När du har Akvarium i köket som du kan titta på när du äter
-När du har ett utomhusakvarium som du kan titta på när du är ute och grillar Bla
-Var du än åker på en lite tripp inte säger till frugan att du ska titta i Djuraffären I den då aktuella staden.
-vart du än åker så kollar du efter en Djuraffär
-att när du tar ungarna ut på en promenad och säger till dem att ta med gummistövlar för att dem ska samla sker till dammen där hemma i en annan damm.
-när man handlar fiskar i smyg
-att man går i regel i en Akvarieaffär bara för att titta inte för att handla
-att man tillbringar all sin lediga tid här på Zoopet
-att man har skolklasser hemma för att titta på Akvarium
Kunde gjort listan ännu längre men jag pallade inte att skriva mer detta är av egna erfarenheter.
-
#265 - 23 mars 2008 21:10
*när barnens första ord är Guppy :)
*när där står akvarium på alla bänkar i huset/lägenheten även diskbänken.
*när man slänger ut stora växter eller annat som tar mycket golvplats för att få plats med ett akvarie till.
*när man bytar TV:n till plattskärm för att kunna ha ett akvarie under TV:n.
*när man tackar nej till inbjudan till fest fredagkväll med ursäkten -kan inte för jag kör vattenbyte på fredagar.
*när det tar timmar att byta vatten i samtliga kar.
#266 - 23 mars 2008 21:11
-när du frågar mamma om familjen inte kan åka till tyskland på sommarlovet för att köpa räker
-när du går hem på håltimman för att surfa på zoopet
#267 - 25 maj 2008 19:57
När man startar upp ett akvarium utan att fråga andra i huset vad dom tycker.
När badkaret är fullt av rötter som väntar på att sjunka.
#268 - 26 maj 2008 22:11
- När du har guppys i vattensängen!
#269 - 27 maj 2008 16:58
när du själv haft en fisksjukdom (jag har haft fisktuberkulos)

när föräldrar frågar varför dina knogar är blodiga och accepterar svaret täckglas

när en hudterapeut tittar på dina händer och underarmar och suckar pga torr hud och självsprickor

när du inte längre stör dej på skvalandet eller surret från ditt gamla fluval 304 utan kan sova i samma rum utan problem

när vinden är full av akvarier och prylar därtill, kan ju vara bra att ha
#270 - 27 maj 2008 17:31
Vandal skrev:

när en hudterapeut tittar på dina händer och underarmar och suckar pga torr hud och självsprickor

Ja jisses, jag hör nog till den kategorin.
#271 - 28 maj 2008 10:28
När du trampar på en kall makaron på golvet, och tror att det är en död fisk.
#272 - 28 maj 2008 10:51
När du inte tar kvitton från djuraffären på grund av att Sambon/föräldrarna blir galna..
När du klarar av att sova med en oisolerad skummare som går för fullt i samma rum som dig.
#273 - 28 maj 2008 12:07
När du inte tar kvitton från djuraffären på grund av att Sambon/föräldrarna blir galna..

När du klarar av att sova med en oisolerad skummare som går för fullt i samma rum som dig.

när du inte tar kvitton från butiken eftersom du är såpass stor kund att affären accepterar alla former av reklamationer från dig....
#274 - 28 maj 2008 19:01
när du inte tar kvitton eftersom du jobbar i affären
#275 - 28 maj 2008 19:53
#När ALLA dina slantar går till akvarieprylar/fiskar
#När du sover med pump-utblåset precis vid vatten ytan för att det ska bli mkt syre och du stör dig inte på det , även fast du sover i samma rum :P
#När du tycker synd om en fisk som mår dåligt och gör allt för att den ska må bättre (PS.Farsan kastar dem i toan, utan att bry sig :/)
#När du kan gå omkring i en zooaffär hur länge som helst utan att tröttna
# När du kallas Fisken :)

Baserat på egna erfarenheter ;)
#276 - 2 januari 2009 09:09
* När man skäller ut sin morsa för att hon säger åt en att städa precis när man håller på med dropptestet.
#277 - 2 januari 2009 11:27
*När man tillbringar tolvslaget på nyårsnatten med att göra rent ytterfiltret, därför att du just såg nykläckta ancistrus, och du vet att de kan åka in dit.
*När man sen tillbringar det nya årets första två timmar med att håva upp 28 ancistrusyngel för överflytt till ett yngelakvarium.
*När man stolt tjoar till familjen att man fångat ytterligare ett yngel.
#278 - 2 januari 2009 11:35
När man sover i ett rum med 4 akvarier + 2 stora luftpumpar.

När du tar bort allt från hyllorna för att få plats med foder burkarna.

När du ringer till morsan kl.18.00 från Tyskland o söger till henna att
starta ett 120liters akvarium för man råkade köpa nya diskusar o behöver
ett karantäns akvarium.

När du köper saker så du är pank månaden ut:p
Bilagor:
#279 - 2 januari 2009 15:17
När man fyller stomipåsen med vatten och koppar in en Betta Splendens.:p
#280 - 2 januari 2009 15:42
* När du läser mina inlägg och suckar.
#281 - 2 januari 2009 21:45
...när du hittar intorkad andmat på väggarna...
#282 - 2 januari 2009 23:28
:DInbiten akvarist är men när man läser och tycker att 90% av alla tecken stämmer och undrar om man skall ringa efter männen med tröjan som har så långa armar!! ;-) du vet en sån som man kan knyta på ryggen... // G:D
#283 - 2 januari 2009 23:31
Kensa skrev:
när du inte tar kvitton från butiken eftersom du är såpass stor kund att affären accepterar alla former av reklamationer från dig....

Ojojoj, det känner man igen. [:o]
#284 - 2 januari 2009 23:38
Eller när man får se grossist listorna med inköps priser på...:p....
Guest
#285 - 2 januari 2009 23:50
När akvariebutiken räcker över håven till dig och går därifrån...:d
#286 - 3 januari 2009 00:34
-När man läser denna tråd från inlägg ett.
#287 - 3 januari 2009 02:44
När man utan problem kan leva med den schism som uppstår då man å ena sidan känner sympati för zoopersonal som blir friställda samtidigt som man jublar över den 50-70% slutrea som råder, lite som att ha ena foten i en gryta med kokande vatten och den andra i en isvak, titta det är en röding som nafsar på mina blåa tår..
#288 - 3 januari 2009 08:32
*När man får panik då man får veta att det varit jordbävning hemma och tvingar lillasystern kolla alla karen väldigt noggrant efter sprickor...

*När man drömmer om att ge sin mal hjärt/lungräddning

*När man kollar på sina fiskar genom lillasysterns webcam

*När man flyttar utomlands och saknar fiskarna mer än vännerna och familjen

*När den söta killen i akvariebutiken börjar stöta på dig med repliker som "Jag har ett stort saltvattensakvarium..."

*När ditt projektarbete i 3e ring handlar om fiskar

*När du köper en systemkamera för att kunna ta bättre bilder på dina sötnosar

*När dina föräldrar skickar ett urklipp ur en tidning med en bild på ett par skor med fiskmönster

*När du blir arg när en klasskompis föreslår att du skaffar en guldfiskskål så att du inte ska sakna dina fiskar så mycket

*När du blir överlycklig när din pojk/flickvän pratar om att bygga ett hus med ett stort inbyggt akvarium

*När du köper vad som helst bara för att motivet är en fisk

*När du modiferar alla skoluppgifter till att handla om fiskar och akvariestik

*Du frågar den lokala tatueraren vad det skulle kosta att få en bild av din favoritmal tatuerad i naturlig storlek...
#289 - 10 januari 2009 23:42
Denna tråden fick mig verkligen gråta av skratt :d
Om vissa påstående stämmer in på mig är jag redan indragen i beroendet?

*om du försummar dina vardagssysslor för du glömmer bort tiden framför akvariet
*om du tittar i smygg på dina fiskar för familjen tycker att du har blivit besatt av ditt nya hobby
#290 - 10 januari 2009 23:48
aneta skrev:
Denna tråden fick mig verkligen gråta av skratt :d

Om vissa påstående stämmer in på mig är jag redan indragen i beroendet?

*om du försummar dina vardagssysslor för du glömmer bort tiden framför akvariet

*om du tittar i smygg på dina fiskar för familjen tycker att du har blivit besatt av ditt nya hobby

Heh det sistnämnda stämmer på prciken :D
eller att man går på jobbet och funderar hur fiskarna har det för du han inte med vatten bytet kvällen innan :)
#291 - 11 januari 2009 00:16
Mick13 skrev:
Heh det sistnämnda stämmer på prciken :D

eller att man går på jobbet och funderar hur fiskarna har det för du han inte med vatten bytet kvällen innan :)

Har varit borta från mina firrar i en vecka :eek:
#292 - 11 januari 2009 00:32
Johanski skrev:

Så nu har du ångest för hur dom haft det under din frånvaro... :(
#293 - 11 januari 2009 06:37
Johanski skrev:

Jag har varit borta från mina fiskar i snart 5 månader [:-118]
#294 - 11 januari 2009 09:38
Du vet att du är akvarist när; du öppnar kartongen med spjälsäng från IKEA och blir överlycklig av att se att de lagt i frigolitbitar som är precis lagom skurna till att ha som stenunderlägg i eventuella framtida akvarium ;)
#295 - 11 januari 2009 10:59
0422 skrev:
Jag har varit borta från mina fiskar i snart 5 månader [:-118]

Säljer dom inte fiskar i kanada ?
Vet iofs att efter att ha sett en del south park avsnitt så saknar dom mycket i kanada :D :D
#296 - 11 januari 2009 11:01
0422 skrev:
*När man får panik då man får veta att det varit jordbävning hemma och tvingar lillasystern kolla alla karen väldigt noggrant efter sprickor...

*När man drömmer om att ge sin mal hjärt/lungräddning

*När man kollar på sina fiskar genom lillasysterns webcam

*När man flyttar utomlands och saknar fiskarna mer än vännerna och familjen

*När den söta killen i akvariebutiken börjar stöta på dig med repliker som "Jag har ett stort saltvattensakvarium..."

*När ditt projektarbete i 3e ring handlar om fiskar

*När du köper en systemkamera för att kunna ta bättre bilder på dina sötnosar

*När dina föräldrar skickar ett urklipp ur en tidning med en bild på ett par skor med fiskmönster

*När du blir arg när en klasskompis föreslår att du skaffar en guldfiskskål så att du inte ska sakna dina fiskar så mycket

*När du blir överlycklig när din pojk/flickvän pratar om att bygga ett hus med ett stort inbyggt akvarium

*När du köper vad som helst bara för att motivet är en fisk

*När du modiferar alla skoluppgifter till att handla om fiskar och akvariestik

*Du frågar den lokala tatueraren vad det skulle kosta att få en bild av din favoritmal tatuerad i naturlig storlek...

E ju nästan så att alla passar in på mig ju [:o]
#297 - 11 januari 2009 11:44
När man surar till på alla kristna som glider omkring med fisksymbolen bak på sina bilar, Jesus var inte kristen han var fiskodlare..
#298 - 11 januari 2009 12:57
-.
#299 - 11 januari 2009 21:29
När du aldrig använder dina långärmade tröjor och skjortor eftersom du ju kan behöva fixa något i akvariet.

mvh

olof
#300 - 11 januari 2009 21:37
Finns redan så många underbara uttryck så behöver nog inte bidra med mina för då slutar det nog med över en hel sida av bara otroligt dumma saker. :)

Men en sak som flickan börjar bli sne på är att jag blandar in en del latin i mitt språk, påhittat eller inte spelar ingen roll. Denna fula ovana har jag fått efter alla år med fisk namn på latin... Eller när man sitter och kollar på TV och hör saker som "Tjena dem förökar sig värre än kaniner!" Och jag svarar med "Nej nej nej, värre än Zebraciklider..."
#301 - 16 juni 2010 21:54
ICEBOX skrev:

* När du gör i ordning mäsk för att göda med CO2 (istället för att koka brännvin)

* När du slänger mäsken utan att koka av den.
#302 - 16 juni 2010 22:19
Ha ha, vad goa ni är allihopa.. Får dra ett litet strå:

* När du kommer in i fiskaffären och personalen glatt undrar varför du inte vart där på ett tag.
#303 - 16 juni 2010 23:59
- När du lyser in med ficklampan i det släckta karet innan du ska sova.
#304 - 17 juni 2010 05:51
...när du först visar gästerna alla dina akvarier innan de får välkomstdrinken

Annons