Då har möjligheten ökat att jag blir den som ger recensionen av FW-C6 Dsuny, ledbelysning för sötvatten, i den här tråden.
Jag har fått beställt 6 paneler a 60 watt med wifi kontrollen.
Det har blivit en hel del surfande innan och letande av andras erfarenheter. Det är rätt så litet skrivet om de på forum, även engelskspråkiga.
Inget av det jag hittat har varit negativt.
En sak som oroat mig men som jag inte kunnat se på tex YT är om det blir "färgfläckar" i karet pga de färgade dioderna sitter lite glest men även det har jag inte kunna se på mer än en demofilm i ett tomt kar med rampen kloss på baljan.
Skulle detta bli problem sätter jag på lite matt plastfilm över dessa för att sprid det färgade ljuset bättre.
Då dök den upp. Jag blev nervös när jag skakade kartongerna lite och de skramlade, första tanken var att de var trasiga..
Men det var bara upphängningsvajrarna som låg lösa.
Det var en hel del kablar som det ska hålla ordning på så jag får fundera på hur jag löser det.
Ljuset var grymt. Fick testat lite med appen som styr den men har en del att lära mig om hur den fungerar.
Fortsättning följer..
[ATTACH=CONFIG]77482[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77483[/ATTACH]
[QUOTE=joeyk;1745793]Sweet! Du fick med vajrar för upphängning också alltså. Hur stort kar har du?
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk[/QUOTE]
Jag skickade måtten på karet till DSunyoch de rekomenderade dessa 6 paneler till 153x75x70 (vattendjup) det heter att karet är ett 900l men i praktiken ca 750 l
[QUOTE=Krisping;1745833]Kör själv på denna rampen, verkar vara ok. Fläkten på själva strömlådan låter knappt något alls.[/QUOTE]
Jag fick inga fläktar i mina strömlådor, däremot så var det 6 st, en till varje panel, lite klumpigt men tyst eftersom det inte finns en enda fläkt :)
Kör du till sötvatten med växter? Är din ramp den den senaste generationen?
[QUOTE=Krisping;1745870]Ahaa, ja lite klumpigt med en trafo till varje panel. Kör sötvatten med mycket växter. Tror det är senaste modellen, har growingmode samt fjärr ;)[/QUOTE]
Fjärr är viktigt:D Löjligt roligare än att stå med snudan djupt i akvarieskåpet för att ställa/ändra[:o]
Växer det bra? Hur mycket effekt/yta/volym kör du med?
Haha, använder inte fjärren något nämnvärt men tyckte det var lika bra att baka in den när jag ändå skulle beställa. Kör fullt drag på det vanliga ljuset, körde både det vanliga och grow mode ett tag men fick väldigt mycket alger så kör nästan bara det vanliga ljuset numera. Karet är på 130L. Tycker det växer på rätt bra med bra ljus, C02 samt PMDD ;)
[QUOTE=Krisping;1745967]Haha, använder inte fjärren något nämnvärt men tyckte det var lika bra att baka in den när jag ändå skulle beställa. Kör fullt drag på det vanliga ljuset, körde både det vanliga och grow mode ett tag men fick väldigt mycket alger så kör nästan bara det vanliga ljuset numera. Karet är på 130L. Tycker det växer på rätt bra med bra ljus, C02 samt PMDD ;)[/QUOTE]
Rätt intressant att "grow mode" gav alger.
Jag är fortfarande nyfiken på om jag valt rätt watt till mitt kar, hur många watt har du på din ramp?
Lite lurigt att dra slutsatser redan, speciellt eftersom karet är nystartat.
Jag har fått väldigt mycket bruna alger på anubiaserna.
Dessa växer bra redan och får röda blad. https://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=97&SOK=1
Stocken i karet har gröna alger som växer bra...
Rampen har vid vissa effektlägen ett svagt pipande ljud som så klart är retligt.
Jag behöver ha upp den en bit till över vattenytan, är ca 10 cm nu, tänkte prova med 20cm.
Det blir lite diskoeffekt av de gröna och röda dioderna, funderar att sätta matt plastfilm på dessa för att sprida ljuset mer.
Jag skulle gärna vilja se lite bilder/film på detta i drift. Är sugen på att byta till LED i mina 4 akvarier, där inget är större än 180 l. I takt med att lysrören brinner ut, kan det vara aktuellt, tänker jag. Här var det ju väldigt överkomligt, särskilt med WiFi-styrning.
Det växer men inte som jag förväntat. Får för mycket alger nu men om det är som vanligt fixar det sig med tiden.
Jag känner att karet inte har hamnat i balans ännu och det är bara en vecka sedan jag aktiverade CO2.
Nu är filmen inte gjord när ljuset är på max men ger en hint om hur det blir.
Rampen ligger lite långt bak vilket syns på att fiskarna har skugga när de är vid framrutan.
Man kan se partier som blir färgade av de röda och gröna dioder. Nästa steg med rampen är att höja upp den, jag har den bara 10 cm över vattenytan.
[QUOTE=flygrc;1748296]Ja det var dumt att inte ta med snabbväxarna nu i början
Det är för jag är trött på snabbväxarna men det kommer komma i vallisneria.
Kolla inlägg 10 , där är en bild på panelerna. Det finns lite olika uppgifter med 54-60watt styck.[/QUOTE]
Aha. ser det nu. Hade för mig det var en lång lampa som var färdigbyggd :-)
Jag har inte fått det trycket i växterna som jag haft med T5 fast då hade jag 0,5W/liter.
En av panelerna har omväxlande fastnat på fullt ljus i en av kanalerna.
Jag har mailväxlat med Dsuny och de är hjälpsamma och bryr sig och jag har skickat panelen till Holland där de har en sammarbetspartner.
Vi får se hur det går.
När det gäller färgspottarna röd/grön har jag inte gjort något ännu men i och med den panelen som klyddar har jag sett att jag kan ta bort enskilda linser vilket ger bredd på ljuset så det tänker jag prova för just röd/grön.
De säljs ännu billigare just nu, i ett par timmar till.. Så jag passade på att beställa.
Behövde du tulla dina paneler? Jag har aldrig beställt något såhär stort från Asien innan.
[QUOTE=kramboa;n2350060]De säljs ännu billigare just nu, i ett par timmar till.. Så jag passade på att beställa.
Behövde du tulla dina paneler? Jag har aldrig beställt något såhär stort från Asien innan.[/QUOTE]
Ja det gäller att passa på, jag köpte direkt av tillverkaren så det blev billigare än på ebay.
Jäpp åkte på moms(undrar om det är tull på dessa grejor?) vilket jag gjort på allt jag handlat det senaste året, tveksamt om någon kommer undan moms idag. Såvida det inte kommer som brev.
Paketet tog en vecka på sig men slapp faktiskt både tull och moms. Då var det den 87 cm långa modellen jag köpte. "Discoeffekten" bör man verkligen se upp för om man är kräsen men jag är ändå nöjd.
[QUOTE=kramboa;n2350479]Paketet tog en vecka på sig men slapp faktiskt både tull och moms. Då var det den 87 cm långa modellen jag köpte. "Discoeffekten" bör man verkligen se upp för om man är kräsen men jag är ändå nöjd.[/QUOTE]
Ja det är inte fel att få rätt pris :)
Någon bild på hur det ser ut i karet?
Nu har jag fått tillbaka panelen som klyddade med blink på en kanal. Den har varit hos en snubbe i Holland som de verkar samarbeta med. Han hade bytt ett kort i rampen och skruvat ihop den slarvigt. Rätt äckligt att den stank cigarettrök.
Nåväl den fungerar och jag skulle ändå dela igen för att ta bort linserna på på de gröna och röda LEDen.
Det var en j massa skruvar...men nu har jag ingen discoeffekt längre så det var värt jobbet.
Jag har också denna belysning sedan ett år tillbaka. Discoeffekten är faktiskt lite störig för mig med. Den nyaste modellen har inte de röda och gröna leden. Om man har den gamla modellen så går det att beställa nya led från dsuny och uppgradera den. Jag har beställt uppgraderings kit.
Den ger definitivt tillräckligt med ljus för växterna. Soluppgång, solnedgång och månljus ger mysiga effekter. Mer tveksam är jag kring vädersimuleringen. Kanske en kul grej, men tillför kanske inte så mycket.
jag gillar årstidssimuleringen, den är bra för mitt användningsområde. Dock tråkigt att det inte är någon naturlig mjuk övergång mellan årstiderna. Det saknas också funktioner för att skapa det själv eftersom det bara finns 4 perioder per år att programmera. Jag skulle säga att det är en minor issue som djuren och växterna bryr sig föga om.
wifi funktionen kan vara lite ostabil ibland. Jag vet inte om det har med lampan eller mitt nätverk att göra. I vilket fall så ser jag inte mycket användbarhet i den förutom att flasha för polarna med coola prylar. Jo föresten, om man inte är nöjd med de förprogrammerade ljuscyklerna så är det lättare att programmera egna via appen än via controllern. Sen är det ju inte så himla mycket extra pengar om man vill ha wifi modulen. Enda anledningen att utelämna den är väl om man är på riktigt tight budget.
Annars har den nästan allt en tekniknerd kan vilja ha av en lampa. Om man kunde önska fritt så är det bara realtidssimulering som saknas. Vore smutt att bara knappa in en plats i världen med longitud och latitud och sedan få exakt soltimmar och väder över året baserat på realtidsdata på platsen med bara justering för tidszon.
Jag har ju haft mina ett tag nu, behövt löda om ledningsbanorna mellan kretskorten. 4 dioder döda men fått hem nya så jag ska byta. Ena panelen gör att styrenheten ger konstig belysning, tänder upp vissa kanaler. Ska byta dioder i den med så får jag se o det hjälper, ska prova annan ordning på panelerna. Gissar på glapp i samma ledningsbanor så jag ska prova att löda om dem med.
Hade ju mer... fått byta alla "trafona" , DSuny hjälpte inte alls, de tyckte det var ok att de dog..
Har tagit bort linserna på de gröna och röda dioderna, har i princip ingen discoeffekt längre.
Nyaste filmen jag har på YT...