Droppskydd i akvarieramp

#1 - 31 mars 2008 21:20
jag skall bygga en ramp/lock till ett 720L kar men vill inte att det skall börja droppa kondensvatten innifrån rampen och rinna utefter sidorna på akvariet.

Ni som har gjort egna ljusramper, har ni gjort ngn speciell konstruktion för att kondensen som bildas i ljusrampen skall droppa ner i karet istället?

H.
#2 - 31 mars 2008 22:10
Ska du inte ha täckglas?
#3 - 1 april 2008 07:27
Har precis byggt en ramp till ett mindre akvarium. Där är väggarna i rampen byggda så att innersidan sticker in några mm in i akvariet och ytan som ligger mot akvariet är lite avfasat innåt så att ev kondensvatten rinner i akvariet. I teorin så fungerar det ju iaf. Väntar fortfarande på min lysrörshållare.
#4 - 1 april 2008 08:29
Sällar mig till Anders fraktion i "täckglasutredningen"

Ska man ha ramp så är det lika bra med täckglas, pojkens lilla akvarium som är ett Aqua-Szut är utrustad med toppkåpa och med en vattentemp på 27 grader dryper det av vatten uppe i kåpan men där är lysröret i alla fall kapslat..

Annars får man väl flocka insidan av rampen och limma dit en dropplist som gamla fartyg hade vid hyttventilerna.
#5 - 4 april 2008 19:04
Visst kommer jag att ha täckglas på akvariet , men den läcker ändå en del fukt igenom så helt fritt från fukt blir det inte på innsidan rampen.
Jag har en idé om hur den skall göras, se bild fr länken. vad tror ni om den?

Vad skall man måla insidan med?

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1911002#
#6 - 4 april 2008 19:05
Har du täckglas blir det inte mycket kondens, och vill du slippa det problemet kan du sätta dit en liten datorfläkt som för ut den fukten som blir.
#7 - 4 april 2008 22:05
någon datafläkt är inte aktuellt, men jag undrar hur mkt kondens det kan bli om vattnet ligger på 25-28 grader?

H.
#8 - 4 april 2008 22:09
MYCKET med en tätslutande ramp..
#9 - 5 april 2008 05:04
Jag tror inte det blir så mycket eftersom du ska ha täckglas, det kommer bara kondens från de hörnen som är bortskurna på täckglaset.
#10 - 5 april 2008 09:21
Vad skall man måla insidan med? giftiga antimögelfärger är ju inte lämpliga.
men det bör vara en färg som håller i fuktig miljö.

H.
#11 - 6 april 2008 10:55
jag undrar om man skulle kunna använda lack på insidan.

H.
#12 - 6 april 2008 11:27
För våt miljö skulle jag nog ta en båtfärg lr båtlack. De bör definitivt passa och idag får inte ens bottenfärg innehålla några gifter.
#13 - 6 april 2008 11:35
Det finns vattenbaserad färg som är anpassad till våtrum och liknande som skulle kunna passa.
#14 - 6 april 2008 11:37
Har heltäckande träramp till hörnkaret. Täckglas har jag bara över halva karet och i rampen finns en 1*1 dm "lucka", enda ventilationen.
Det är ingen kondens alls i rampen, torrt och fint. Har inte mycket till avdunstning heller, ca 5 liter på 14 dagar. Karet har en temperatur på 26,5 grad och det sitter 3 lysrör (1*30 & 2*18 w).

Lacka kan ändå vara en bra idé och då lämpar sig båtlack bra. Bara se till att den torkat ordentligt innan du sätter den på karet.
#15 - 7 april 2008 06:55
Båt lack typ fernissa, är det det ni menar. Den kommer att bli super snygg på insidan iallafall. He he.
#16 - 7 april 2008 12:32
Med lite ventilations hål i rampen blir det ingen kondens. Om rampen är av trä blir det också mindre kondens pga att trä isolerar bättre mot den kallare luften på utsidan rampen (kondensen bildas när varm, fuktig luft kyls ner på insidan av rampen).
Eftersom det alltså finns sätt att undvika stora mängder kondens i rampen så finns det ingen anledning för "dyr" behandling av rampens insida.
Jag kör med Nordsjö Ready-V 15 (om jag minns rätt) och det funkar fint. Med en 150cm lång och ca 1cm hög springa längs hela karets bakkant blir det ingen kondens oavsätt om jag kör täckglas eller inte. Karet håller en temp på ca 25-26grader och rumstempen är väl som vanligt runt 20 grader skulle jag gissa.

Annons