Droppfilter?

#1 - 13 juni 2008 11:07
Är droppfilter något att satsa på? Ska väl vara en hyfsat effektiv filtermetod? Verrkar ganska vanligt på utländska sidor med kar som har hög belastning.
Jag behöver ett effektivt filter till mitt kommande rocka-kar, karet är utrustat med sump så jag funderar på om det kan vara idé att köra ett droppfilter med biobollar, vad säger ni? Isåfall kommer det komma som första fack i sumpen och förmodligen ligga runt 20-25l (40d*30b*20h cm med biobollar ovan vattenytan ungefär), klarar ett droppfilter i den storleken ett flöde på runt 3500l/h, eller bör jag göra någonform av bypass så att flödet blir mindre?
Eller är det inte värt besväret, kanske bara fylla sumpen med filtermaterial istället? Vattenvolymen i sumpen ligger runt 120l idag (med saltvatten), men det är inga problem att modifiera sumpen.

Tack på förhand
Mattias
#2 - 13 juni 2008 12:12
Droppfilter är säkert helt Ok, men det kanske låter en del med vatten som skvalar. Jag tror personligen att en sump med växter och filter genom tex en vägg av blå filtermatta kommer att vara en enkel, pålitlig och mycket effektiv lösning.
#3 - 13 juni 2008 13:49
ja ljudet är jag lite orolig för, som du säger så kan det kanske låta en del? Å andra sidan så låter det en del i sumpen idag ,framförallt burrande pumpar, även en del skvalande från ytavrinningen. Det mesta av det stängs in i skåpet som är isolerat med lite dämpmatta från Biltema. Det är väl svårt att säga på förhand hur det låter, beror kanske lite kostruktionen, jag vill dock inte ha porlande i vardagsrummet! Någon som har hört droppfilter och kan rapportera? :)
Vilken typ av växter kan funka i sumpen och vad bör jag tänka på om jag vill ha växter i sumpen?
#4 - 14 juni 2008 08:08
Akvarielagret i Bromma har sandfilter och de låter inte.

Matnil skrev:
Är droppfilter något att satsa på? Ska väl vara en hyfsat effektiv filtermetod? Verrkar ganska vanligt på utländska sidor med kar som har hög belastning.

Jag behöver ett effektivt filter till mitt kommande rocka-kar, karet är utrustat med sump så jag funderar på om det kan vara idé att köra ett droppfilter med biobollar, vad säger ni? Isåfall kommer det komma som första fack i sumpen och förmodligen ligga runt 20-25l (40d*30b*20h cm med biobollar ovan vattenytan ungefär), klarar ett droppfilter i den storleken ett flöde på runt 3500l/h, eller bör jag göra någonform av bypass så att flödet blir mindre?

Eller är det inte värt besväret, kanske bara fylla sumpen med filtermaterial istället? Vattenvolymen i sumpen ligger runt 120l idag (med saltvatten), men det är inga problem att modifiera sumpen.

Tack på förha

Mattias
#5 - 14 juni 2008 09:00
rsoderberg skrev:
Akvarielagret i Bromma har sandfilter och de låter inte.

Nja vet inte riktigt om sandfilter är ett bra alternativ, jag vill ha allt i sumpen och det blir väl svårt med sandfilter, eller? Har en maxhöjd i sumpskåpet på runt 65cm så högre en så går inte, finns det nån modell som går in eller de är större?
#6 - 14 juni 2008 09:51
Alltså enkla sk "hamburgerfilter " med blå filtermatta är undervärderade. Sumpar med växter är bra kvävefällor om man inte ska ha så mycket växter i karet.
Biohjul och sandfilter och allt vad de heter funkar i teorin bättre än skummgummifilter, men i praktiken är blå filtermatta det bästa. Enkelt, pålitligt och effektivt.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 14 juni 2008 10:01
Droppfilter är mycket effektivt - men tycker att det är lite "overkill" att ha det i ett akvarium där man inte matar extremt hårt (t.ex. vid uppdragning av yngel).
#8 - 16 juni 2008 12:36
Droppfilter är mycket effektivt - men tycker att det är lite "overkill" att ha det i ett akvarium där man inte matar extremt hårt (t.ex. vid uppdragning av yngel).

Karet kommer bli hårt belastat, ska ha rockor.... Så då kan det kanske vara idé, provar nog. Känns vettigt, speciellt eftersom jag redan har sumpen. Det finns ju ganska mycket på utländska forum, verkar vanligare utomlands.
#9 - 16 juni 2008 14:48
hm har kikat lite på det här med sandfilter också, verkar inte heller så dumt.... Har ju en Deltec Fr509 som man kanske kunde köra sand i?
http://www.theaquariumsolution.com/?q=node/103
Det är en enkel lösning eftersom jag redan har filtret, beövs bara lite sand. Frågan är dock hur effektivt det blir, det är ju inget stort filter så det kommer inte rymma så värst mycket sand.
Det lär väl bli overkill med både dropp- och sandfilter, så jag får väl bestämma mig för något, hm svårt. Kom gärna med tankar och idéer som kan hjälpa mig välja!
Karet är 720l som ska husera två rockor, några jordätare och kanske något till. Sumpen är 120*40*50cm.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 16 juni 2008 15:05
Matnil skrev:
Karet kommer bli hårt belastat, ska ha rockor.... Så då kan det kanske vara idé, provar nog. Känns vettigt, speciellt eftersom jag redan har sumpen. Det finns ju ganska mycket på utländska forum, verkar vanligare utomlands.

OK - men ursäkta en undran. Varför skulle det ett akvarium med rockor vara hårt belastat?
En fråga till - skall du ha sump och droppfilter ihop. Hur fungerar det - i en sump är ju filtermaterialet dränkt, i ett droppfilter "torrt".
#11 - 16 juni 2008 15:14
...Vad jag förstod så skulle droppfiltret placeras ovanför första facket i sumpen och droppa ner i den...
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 16 juni 2008 15:45
åheim skrev:
...Vad jag förstod så skulle droppfiltret placeras ovanför första facket i sumpen och droppa ner i den...

OK - men en av de stora fördelar med droppfilter är ju att de ger väldigt syrerikt vatten. Så kommer det inte att bli här - fast det är kanske avsikten.
#13 - 16 juni 2008 17:13
OK - men ursäkta en undran. Varför skulle det ett akvarium med rockor vara hårt belastat?

En fråga till - skall du ha sump och droppfilter ihop. Hur fungerar det - i en sump är ju filtermaterialet dränkt, i ett droppfilter "torrt".

För att rockor är stora fiskar som äter väldigt mycket....
Tanken är att ha droppfiltret först, så att vattnet börjar med att rinna/droppa ner genom en perforerad platta, över biobollarna, som är upphöjda ovanför ytan i sumpen. Precis som droppfiltret är avbildat i Ciklidboken, bara det att vattnet "landar" i sumpen istället för i karet. Det är inte så svårt att bygga ihop och den vanligaste lösningen på droppfilter som jag sett på en drös utländska forum. Men det bygger alltså på att vattendjupet i sumpen är runt 20cm, vilket i mitt fall (med sump som är 50cm hög) ger 30-35cm att ha till droppfiltret.

OK - men en av de stora fördelar med droppfilter är ju att de ger väldigt syrerikt vatten. Så kommer det inte att bli här - fast det är kanske avsikten.

Varför skulle vattnet inte bli syresatt för att droppfiltret är placerat i sumpen? Funktionen blir som sagt precis så som ett droppfilter är tänkt, förstår inte varför syresättningen skulle bli sämre?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 16 juni 2008 17:18
Matnil skrev:
För att rockor är stora fiskar som äter väldigt mycket....

Jo men de har ju då också stora akvarier.

Varför skulle vattnet inte bli syresatt för att droppfiltret är placerat i sumpen? Funktionen blir som sagt precis så som ett droppfilter är tänkt, förstår inte varför syresättningen skulle bli sämre?

Skulle tro att det luftas ut på sin väg genom sumpen. Du måste nog också ha någon form av förfilter innan vattnet ramlar ner i droppfiltret. Om man inte har det lägger sig skiten överst och det kommer att lukta skunk efter en tid
#15 - 16 juni 2008 18:01
Jo men de har ju då också stora akvarier.

Skulle tro att det luftas ut på sin väg genom sumpen. Du måste nog också ha någon form av förfilter innan vattnet ramlar ner i droppfiltret. Om man inte har det lägger sig skiten överst och det kommer att lukta skunk efter en tid

Jo, men vad mer behövs för att hårdbelasta kar än stora fiskar som äter mycket?

Det är möjligt att en del luftas ut innan det når karet, men jag har svårt att tro att det helt skulle äta upp droppfiltrets effekt. Sett till helheten som borde väl sumpen hur som helst förbättra syresättningen i karet, den ökar ju ytan. Men droppfiltret kanske inte ger riktigt lika mycket som om det skulle rinna direkt ner i karet.

Förfilter är ganska enkelt löst genom antingen vadd eller filtermatta ovanför dropplattan

Detta verkar vara en ganska vanlig filterlösning på utländska forum, men det är kanske bara onödigt och overkill...
Hur tycker du jag ska göra Kjell?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 16 juni 2008 18:35
Matnil skrev:
Jo, men vad mer behövs för att hårdbelasta kar än stora fiskar som äter mycket?

Det är möjligt att en del luftas ut innan det når karet, men jag har svårt att tro att det helt skulle äta upp droppfiltrets effekt. Sett till helheten som borde väl sumpen hur som helst förbättra syresättningen i karet, den ökar ju ytan. Men droppfiltret kanske inte ger riktigt lika mycket som om det skulle rinna direkt ner i karet.

Förfilter är ganska enkelt löst genom antingen vadd eller filtermatta ovanför dropplattan

Detta verkar vara en ganska vanlig filterlösning på utländska forum, men det är kanske bara onödigt och overkill...

Hur tycker du jag ska göra Kjell?

Jag hade struntat i droppfilter och kört med filtermatta i sumpen.
#17 - 16 juni 2008 18:54
Jag hade struntat i droppfilter och kört med filtermatta i sumpen.

Ja det är möjligt att det är overkill och onödigt med droppfilter, jag kan ju få till rejält med filteryta i sumpen med andra filtermaterial som filtermatta. Det är kanske både enklast och förmuftigast, men man har nog blivit lite prylskadad av år med saltvatten :)
#18 - 16 juni 2008 19:16
Vad jag tror Kjell syftar på är att ett litet akvarium med små fiskar som äter och skiter lite faktiskt kommer att ha samma belastning som ett STORT akvarium med STORA fiskar som äter och skiter MYCKET under förutsättning att filtrering och cirkulation är proportionerligt anpassad.

Själv kör jag fn lite lågt med 7 x akvarievolym men ska bättra mig eftersom jag ska prova med 10 x akvarievolym och 1000 liter vatten och timme per liter filtermedia. (ppi 10 filtermatta)

Jag kommer alltså att ersätta den eheim universal 1250 som sitter monterad på en 3 liters 1018 kanister med en eheim universal 1262 och om Lasse har räknat rätt ;) kommer detta filter att ha en optimal genomströmmning.
#19 - 16 juni 2008 19:18
Vad jag tror Kjell syftar på är att ett litet akvarium med små fiskar som äter och skiter lite faktiskt kommer att ha samma belastning som ett STORT akvarium med STORA fiskar som äter och skiter MYCKET under förutsättning att filtrering och cirkulation är proportionerligt anpassad.

Själv kör jag fn lite lågt med 7 x akvarievolym men ska bättra mig eftersom jag ska prova med 10 x akvarievolym och 1000 liter vatten och timme per liter filtermedia. (ppi 10 filtermatta)

Jag kommer alltså att ersätta den eheim universal 1250 som sitter monterad på en 3 liters 1018 kanister med en eheim universal 1262 och om Lasse har räknat rätt ;) kommer detta filter att ha en optimal genomströmmning.
#20 - 16 juni 2008 21:33
gaffel det där är lite intressant tycker jag för det måste också ha att göra med hur stor träffytan är tex. 1000L/tim genom en filtermatta som är 30x30 och 1cm tjock ger inte mycket drag igenom mattan men är den 5x5 och 40 cm tjock så får du ett helsikes drag... det pratas inte så mycket om det men det torde vara av stor vikt ur en nitrifikations aspekt eller?
#21 - 16 juni 2008 22:13
Helt riktigt och antagligen en avgörande aspekt men eftersom den uträkningen hamnar under biologi/kemi samt helsvåra matematiska formler så nöjer jag mig med att prova det rent praktiskt, knappast någon risk att denitrifieringen avstannar eller reverseras pga genomströmmningshastigheten i den 3 liters kanister jag tänker använda, men nu ska jag inte kapa tråden utan kommer att rapportera vidare i http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?goto=newpost&t=118495 ..
#22 - 17 juni 2008 05:58
Gaffel kapa på, intressanta tankar!
vad tror ni om ett litet sandfilter? Kan det vara något?
#23 - 19 juni 2008 20:34
Matnil skrev:
Ja det är möjligt att det är overkill och onödigt med droppfilter, jag kan ju få till rejält med filteryta i sumpen med andra filtermaterial som filtermatta. Det är kanske både enklast och förmuftigast, men man har nog blivit lite prylskadad av år med saltvatten :)

Jag tycker inte att det overkill med ett väldigt bra filter ! Ett droppfilter är det bästa man kan ha i ett sötvattenskar enligt mig ! Men som du har varit inne på tidigare, bygg något sorts förfilter som tar den värsta smällen, och som är lätt att rengöra med täta intervall...

Jag tror inte heller att du förlorar så mycket syre genom att låta filtret "droppa" ner i din sump. Jag har väldigt svårt att tro att syret hinner försvinna i sumpen, om du inte har ett väldigt lågt flöde vill säga.

Den enda nackdelen med droppfilter är enligt mig är att dom tar plats. Plus att det kan bli en del ljud från vattnet. Annars är det väl i princip bara fördelar tycker jag !

Mvh/Janne

Annons