[QUOTE=heljis][QUOTE=gjordavljus]Sitter och klurar på ett framtida akvarieprojekt med ett helglasakvarium på ca 150x50x50. Jag har funderar på att göra ett fack på ca 15-20x50x50 i högra hörnet av akvaritet med ytavrinning/droppfilter och plats för värmare och pumphuvud. Ytavrinningen tänker jag mig att den är bra för att den syresätter vattnet innan det droppar ner över biobollarna och för med sig syrerikt vatten in i akvariumet (tanganyika). Droppfiltret låter som en spännande lösning som skulle kunna passa bra och bli nästan helt underhållsfri.[/quote]
Tänk på att ett filter med sådana mått tar upp väldigt mycket av akvarievolymen. Du kanske ska lägga filtret utanför akvariet istället? Blir iof lite mer att tänka på då. Annars är droppfilter den effektivaste lösningen (vad jag vet) efter sandfilter. Dock kan det vara så att det är mer besvär än nytta ;)
Är det någon som kan tipsa om riktigt bra bilder på hur ett droppfilter kan konstrueras på bästa sätt? Jag har sett några olika bilder på nätet, men de har inte varit särskilt detaljerade och det har varit svårt att hitta bekrivningar på vad som är den allra BÄSTA konstruktionen på ett droppfilter för ett sötvattensakvarium.
jag har riktigt fina bilder på droppfilter i thailand.. otroligt smart konstruktion! Tyvärr har jag de bara analogt, och ingen möjlighet att scanna.
Kort kan man beskriva dem så här: vattnet rinner över en kant ner över biobollar och filtervadd. Mot ena kortsidan av filtret sitter en skiljevägg som går nästan ända ned till botten. Bakom skiljeväggen finns ett pumphuvud som pumpar tillbaka vattnet till karet, samt en utströmmare från en luftpump (antagligen för att syresätta vattnet ännu mer).
Hur många liter biobollar ska man ha till 375L?
Hur tillsätter man luften på bästa sätt? Behöver man en luftpump eller tillsätts den genom konstruktionen?
Har du bra biobollar brukar man räkna 1-2% av akvarievolymen har jag hört. Riktmärke!
Jag tror att konstruktionen tar hand om syresättningen. Du kan ju sedan få ännu mer syre i vattnet beroende på hur du sätter utloppet från filtret.
Om man har flera fack, finns det då något man kan kompelttera med som skulle förbättra kapaciteten? Ska man ha ett fack med filtermatta/sand/grus eller annat också? Kan man ha något slags refugium/sump?
Nå, vad säger ni?
Ett finporigt filter (tex finporig matta eller vadd) överst, som du får byta eller göra rent ofta. Eller så satsar du på motsatsen och har grövre material överst, tex ehfi mech(makaroner) eller grovporig filtermatta, som tar hand om den mekaniska reningen.
Låter som ett kul projekt, jag vill gärna se bilder på härligheten sedan :)
Lycka till![/QUOTE]hmmm... det låter som filtret du pratar om ligger i vattnet? vitsen med ett droppfilter är väl att det ligger ovan vattenytan och droppar ner i vattnet....