Hej,
Gaston skriver -"hjälp av en slang i lämplig dimension (för att få lagom flöde) använda mig av hävert ner i filtermassan".
och "Man skulle behöva någon form av överfyllningsskydd".
Visst skulle man i teorin kunna ha t.ex. en syreslang som tömmer hela tiden men vad skulle ett överfyllnadsskydd (typ toalettstolskonstruktion) kunna göra åt detta det gäller ju att stoppa tillflödet och vattnet slutar ju inte rinna innan vattenivån är samma i akvariet som i behållaren.
Nej för att få en säker konstruktion så rekommenderar jag en konstruktion som innebär borrning i akvariet.
Även då bör man ha en slags "överfyllnadsskydd" som stänger av och på pumpen, en sådan kostar ca. 1000 kr.
Ritning på droppfilter finns bl.a. i Ciklidboken, jag har också för mig att det genom åren har visats några konstruktioner i Ciklidbladet.
Att bygga ett droppfilter är inte så svårt - det handlar ju bara att lyfta upp vattnet en bit ovanför akvariet där det sedan får rinna tillbaka ner i akvariet genom ett filtermaterial (det är filtermaterialet som är det viktiga) som är placerat i en avlång behållare av något slag, samtidigt som luft skall ha möjlighet att komma in ovanifrån i behållaren.
Akvaristiska hälsningar
Kjell