Droppfilter

#1 - 25 mars 2012 10:13
Har funderat på att bygga ett droppfilter så jag har läst att plattan med en massa hål i ska vara genomskinlig varför ?Och sen undrar jag om man får strömavbrott hur känsligt är det om flödet upphör några timmar ?
#2 - 25 mars 2012 15:53
inte en aning, min "platta" är en gammal brödback från ica.. ogenomskinlig som den är har den fungerat utmärkt..

mindre känsligt än ett ytterfilter men det är ju självklart inte bra..
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 25 mars 2012 16:32
Fördelen med att den är genomskinlig är att man kan se om flödet fördelar sig rätt - dvs över hela ytan. I övrigt är det skit samma.

Vad gäller strömavbrottskänsligheten så är den mycket mindre än för t.ex golvpump. I vanliga filter är det ju främst det stillastående vattnet som blir dåligt och detta pumpas ju sedan ut i akvariet när pumpen startar. När ett droppfilter stannar så töms det ju direkt på vatten och då är risken mycket mindre för negativa konsekvenser när pumpen startar igen
#4 - 25 mars 2012 18:29
Fördelen med att den är genomskinlig är att man kan se om flödet fördelar sig rätt - dvs över hela ytan. I övrigt är det skit samma.

Vad gäller strömavbrottskänsligheten så är den mycket mindre än för t.ex golvpump. I vanliga filter är det ju främst det stillastående vattnet som blir dåligt och detta pumpas ju sedan ut i akvariet när pumpen startar. När ett droppfilter stannar så töms det ju direkt på vatten och då är risken mycket mindre för negativa konsekvenser när pumpen startar igen
Helt rätt! Jag har ofta ganska långa strömavbrott och vid dessa hinkar jag bara upp lite vatten och slår över filtret. Mitt står ut i gassande sol men har man det inne klarar det sig nog ett dygn eller så. Förövrigt kör jag med brödbackar också. Funkar klockrent. En fördel om man har det en bit över ytan är att man får mycket bra syresättning om det är riktigt byggt.
#5 - 26 mars 2012 08:48
Någon som har möjlighet att posta lite bilder på droppfilter. Blev själv lite nyfiken på dessa, mest för att de är säkrare vid strömavbrott :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 26 mars 2012 09:29
Mashugg skrev:
Någon som har möjlighet att posta lite bilder på droppfilter. Blev själv lite nyfiken på dessa, mest för att de är säkrare vid strömavbrott :)

det finns ett foto i en Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=75

Annons