jag motsätter mig dock vissa påståenden som tex nödvändigheten att dra upp och rengöra stora filtermadrasser, jag har kört dessa i åratal både i hårt och lätt belastade kar och aldrig haft behov av att rengöra dessa och ser dessa som "underhållsfria"! Sen att eheim på nåt sett skulle ha säkrare ytterfilter än många andra finns det inga belägg för! Sen biten som behandlar luftdrivna filter, det har dokumenterat negativ effekt på växter och dessa billifilter är alldeles för finporiga för att ses som biologiskt effektiva! På andra områden var det annars en bra artikel!PatrikMalmo skrev:Mer om filtreringens grunder och även något litet om vad droppfilter kan göra:
http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC
Hilsen,
/P
åheim skrev:jag motsätter mig dock vissa påståenden som tex nödvändigheten att dra upp och rengöra stora filtermadrasser, jag har kört dessa i åratal både i hårt och lätt belastade kar och aldrig haft behov av att rengöra dessa och ser dessa som "underhållsfria"! Sen att eheim på nåt sett skulle ha säkrare ytterfilter än många andra finns det inga belägg för! Sen biten som behandlar luftdrivna filter, det har dokumenterat negativ effekt på växter och dessa billifilter är alldeles för finporiga för att ses som biologiskt effektiva! På andra områden var det annars en bra artikel!
PatrikMalmo skrev:
Luftdrivna filter och växter är vi eniga i, men i deras biologiska filtrering skiljer vi oss i uppfattning. Billiliknande filter har funkat bra för mig och rackarns många andra, så att de funkar är jag övertygad om. Räkfolket kör dem hur mycket som helst, och räkor gillar inte ens nitrat i någon större utsträckning. Sedan har jag iof fått en hel del växter att funka även med luftdrivna filter i akvariet, men det är inget jag rekommenderar rakt av. Brukar iaf inte vara några problem med enklare växter som Hornsärv, Vallisneria, Javaormbunke och många mossor. Med bra tjocklek i bottenlagret funkar ofta även Crypts finfint.
Hilsen,
/P
PatrikMalmo skrev:Mer om filtreringens grunder och även något litet om vad droppfilter kan göra:
http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC
Hilsen,
/P
Tobbe R skrev:Jag ifrågasätter starkt den här vanliga åsikten att luftdrivna filter skulle driva ut koldioxid särskilt effektivt. Var vänlig tala om för mig vilken mekanism som skulle leda till det?
Det som driver ut koldioxiden är kontakten med luft vilket i huvudsak sker i ytan. De flesta har tagit till sig den korrekta uppfattningen att det är vattnets cirkulation och därmed kontakt med ytan som syresätter vattnet. Varför skulle det vara annorlunda med koldioxiden?
Jag tror att det är en av de vanliga myterna som härstammar från akvaristikens barndom där man upptäckte att man kan höja pH med genomluftning och förklaringen var att koldioxiden luftas ut. Problemet är att man jämförde med stillastående vatten och inte vårt idag vanliga akvarievatten där det vanligen råder full storm med kraftig cirkulation.
Alltså, slutsatsen måste bli att ett kraftigt motordrivet filter driver ut mera koldioxid än ett förhållandevis ineffektivt luftdrivet filter.
Tobbe
Du är värd all ros du kan få för den! När jag läste den tänkte jag Oh han har glömt xxxx och yyyy.PatrikMalmo skrev:Oj, man tackar för de orden!! ;)
Det med extra luft till droppfilter ser jag också som viktigt om det är slutet. Kör ett fett sådant i lokalen, och där drar jag in extra luft längst ned, så att luftströmmen går på motsatt håll mot vattenströmmen.
Att Moder natur strävar efter balans är en grundbult, som jag ser det. Ett krux i sammanhanget är att ett akvarium är ett slutet system. Har man en viss växtlighet i akvariet så säger det slurp och CO2 är slut. När då balansen ska återupprättas så ser jag det som att luftning faktiskt _bidrar_ med CO2 - fast inte alls eller iaf grymt sällan så mycket som växterna kräver. Långt de flesta normala akvarium med växter i är CO2-begränsade. Det är därför som tillsats av CO2 ger så fantastiskt resultat i tillväxt.
Hilsen,
/P
bossep skrev:Dropp filter: Ett stort fel jag ser på många DIY modeller är att de innehåller för lite luft! Vi kan nog konstatera bland annat genom Patriks experiment att Nitrifieringsbakterier kan utnyttja atmosfäriskt syre men detta finns bara i en begränsad mängd (20 %) i luften. Så vi måste tillföra detta via en luftström. Detta kan vara bra självdrag men ett tätt droppfilter typ hink fungerar mycket dåligt.
Kjell Fohrman skrev:God morgon Bosse och Patrik - för 20 år sedan så ritade jag denna ritning och den fanns även då införd i Ciklidboken som kom i början av 90-talet.
Och Patrik det är väl snart 20 år sedan som jag första gången var nere och höll föredrag i Malamö Akvarieförening om filter och då bl.a. pratade om droppfilter och om att det är viktigt att syre tillförs. Ett droppfilter funger ju "inte" utan syretillförsel - det är ju liksom vitsen med ett droppfilter.
Så Patrik och Bosse - snacka om att vara "slow starters";)
bossep skrev:Ja, ja jag vet jag är lite sen i bland! Ingenting är nytt under solen! Jag tror det står i koranen något om att man kan dricka vattnet om det runnit över 7 stenar eller nått.;)
Men detta fråntar dig inte en den eloge du förtjänar för att du begrip detta med filter och filtrering när andra var helt ignoranta för hur det fungerade.:D
Blev inte du relativt hårt attackerad för att droppfilter var Nitrat maskiner?:confused:
Kjell Fohrman skrev:Nej "mina" droppfilter var inga nitratmaskiner;)
Däremot var långtifrån alla växtakvarister (främst tyska) frälsta på droppfilteridén eftersom de menade att de drev ut CO2 ur akvariet.
Mina droppfilter var relativt populära i slutet av 80/början av nittiotalet och även många vanliga akvarister köpte dom - sedan försvann de nästan helt fram mot mitten av nittiotalet. Dels för att de oftast inte behövdes, utan det blev ungefär som att sätta in en 1000 hk motor i en Trabant och dels för att filtermattan då introducerades i Sverige (också det av mig) och den var enklare och billigare.
Och förresten äras den som äras bör - droppfiltret på min ritning var det nog mest Lasse som klurade fram, med benäget bistånd av mig.
bossep skrev:Vist var de Nitrat maskiner! Viket ju bevisar att de funkade!
Utdrivande av CO2 kan vara en grej men jag är ganska övertygad om att du driver ut lika mycket med samma pumpkapacitet vid ytan i ett akvarium. Men detta är nog ganska outforskat och i mitt fall magkänsla.
I alla fall under alla år som jag var grossist så fanns de enbart i blått och det var ett företag i Belgien som då hade världspatentet på dom och de producerade enbart blå matttor. Men idag finns det väl svarta också - eller? Bra mycket snyggare efterom dessa inte syns så mycket.Filtermatta, varför i hela friden målade du dom blå? Var det gubben Ford modellen men under inflytande av hallucinationsframkallande droger?
Nästa trend, algskrubbers i sötvatten! [FONT="]Är du med på den?[/FONT]
Det som är nonsens är att tro att växter verkligen kan funka riktigt bra utan CO2-tillsats.
Kjell Fohrman skrev:Jag håller med om att alltid är bra för växterna med CO"-tillsats - men att växter inte KAN funka riktigt bra utan CO2-tillsats DET tycker jag är nonsens;)
Det har jag flera exempel på.
PatrikMalmo skrev:För att ta ett "nytänkt" filter, så vad anser du om mina JBF? De har jag klurat ut alldeles på egen hand. Har inte sett något liknande någonstans faktiskt. Det kan ju enten tyda på att de är korkat tillverkade, eller så är de faktiskt nyskapande. Enligt min erfarenhet är de grymt bra.
Hilsen,
/P
danne0301 skrev:Har man sagt A får man säga B! Nu får allt någon ta och förklara scrubbers :D
PatrikMalmo skrev:Kjell,
jag tror faktiskt inte på dig här. Växter kan som jag ser det funka ok/hyfsat utan CO2. I vilket fall du än nämner i akvarium kommer de att funka bättre med CO2. Ta vilken burk som helst där växter funkar bra utan CO2. Tillsätt CO2 och häpna. Återigen. Jag ser faktiskt inga som helst undantag här, ser det som akvaristisk sanning.
Hilsen,
/P
Njaa... vill inte dränera din innovativa ådra men är inte JBF mer eller mindre exakt likt ett jungelfilter/hörnfilter från typ stenåldern, eller;) http://www.guldfisken.se/beta/catalog/marina-hoernfilter-stort-p-8306?osCsid=f8209252c25d967e466aadab2c56a28cPatrikMalmo skrev:
För att ta ett "nytänkt" filter, så vad anser du om mina JBF? De har jag klurat ut alldeles på egen hand. Har inte sett något liknande någonstans faktiskt. Det kan ju enten tyda på att de är korkat tillverkade, eller så är de faktiskt nyskapande. Enligt min erfarenhet är de grymt bra.
Hilsen,
/P
PatrikMalmo skrev:Bosse,
vi är överens här, men pratar om två skilda saker. Att växter klarar sig och funkar ok (även till akvaristens fulla belåtelse) är en sak. Att få växter att speeda upp på allvar behöver dock CO2. Helt enig i att det behöver vara en balans mellan olika ämnen, men hur man uppnår denna balans i akvarium är verkligen inte helt klarlagt. Lurigt. Låter annars som en dröm att jobba med solljus - där har man baske mig en konstant, och så får resten ge sig utifrån det!! *s*
Hilsen,
/P
VisualDarkness skrev:
vi är överens här, men pratar om två skilda saker. Att växter klarar sig och funkar ok (även till akvaristens fulla belåtelse) är en sak. Att få växter att speeda upp på allvar behöver dock CO2. Helt enig i att det behöver vara en balans mellan olika ämnen, men hur man uppnår denna balans i akvarium är verkligen inte helt klarlagt. Lurigt. Låter annars som en dröm att jobba med solljus - där har man baske mig en konstant, och så får resten ge sig utifrån det!! *s*
Hilsen,
/P
åheim skrev:Njaa... vill inte dränera din innovativa ådra men är inte JBF mer eller mindre exakt likt ett jungelfilter/hörnfilter från typ stenåldern, eller;) http://www.guldfisken.se/beta/catalog/marina-hoernfilter-stort-p-8306?osCsid=f8209252c25d967e466aadab2c56a28c
sant, aldrig får man vara riktigt glad och är man det så regnar det... ;) ...klart det finns andra parametrar som inte är konstanta, och ljuset är det ju inte heller. Mulen dag eller full sol skiljer en del. Du bör iaf ha en grym kväve/fosforfälla med VH och de borde väl klippa CO2 från luften ("the aerial advantage"). Instämmer i slutsatserna där, helt klart. Vad händer med VH efter skörd? Gödsel, eller? *nyfiken*
Kul att ha så många dammar att trixa runt med. Jag är verkligen avis på ditt jobb... ;) Tror du kommer allra längst med flytväxter för att få fisken lycklig, som ovan så finns det ju ingen begränsning på C där. N/P klipper de från vattnet. Påverkar inte vattenvärdena mer än som näringssugare, vilket däremot vattenpesten gör. Har sett något experiment där de drivit upp pH till 10 (eller om det var ännu högre?!) i dammar med kraftiga bestånd av just vattenpest. Det är ju en "karbonatväxt", därmed den stora effekten.
Ingen förklaring till flaskan, får se om jag greppar händelseförloppet först. Du tog syrefritt mulm med lågt pH, fyllde en PET-flaska med det till hälften, tillsatte bikarbonat och höjde pH? Flaskan krympte sedan ihop? Om det var så bör något i luften i flaskan ha konsumerats, kanske syret, till nedbrytning? Vet inte om pH-skillnaden förklarar något, behöver inte ha något med händelseförloppet att göra. Händer samma sak om du skippar bikarbonatet, är väl ett spontant test för att utesluta/bekräfta om pH påverkar händelseförloppet.
Hilsen,
/P
PatrikMalmo skrev:Nope, JBF funkar som "omvänt droppfilter", det drivs med luftbubblor inne i filtermaterialet. Ger finfin och konstant syrehalt åt bakterierna. Funktionen finns förklarad i min artikel, likaså misstaget som ledde fram till idéen. Har aldrig sett filter där man kör luft inne i filtren med flit (däremot många andra filter som använder syret från luften rakt av, t ex droppfilter och roterande filter). Den enklaste typen av JBF är en fritt drivande bit filtermatta i ytan, som man låter luft bubbla in i underifrån. Funkar rätt ok det också faktiskt, men inte alls som skitsamlare. Bara biologisk kvävehantering.
PatrikMalmo skrev:Mm, har du sexton grader så stannar en del saker av, helt sant. Här är det grymt busväder (snöstorm) så även att gå 500 meter i Malmö är faktiskt lurigt!! Glad att jag inte skall ut och resa. VH ser jag som en verklig nyttoväxt i rätt sammanhang, men det är klart att när vattenvägarna växer igen på många ställen så är de ett problem. Som torde lösas om man gör biogas/gödsel av dem - den idéen gillar jag så skarpt att hälften vore nog!! Hoppas verkligen det funkar som tänkt, bara kör på!! 100 ha med VH?!? Jösses... det borde hända en del med vattenvärdena i sjön där. *nyfiken* Kul att få ta del av resultat, bara keep us posted!!
Om alger knaprar karbonater vet jag inte! Men jag skall försöka ta reda på det. Ja man kan "gasa" ut en hel del ammoniak vid högt PH.Knaprar alger också karbonater? *nyfiken* Klart man kan utnyttja den egenskapen, frågan landar väl helt i vilket syfte man har. För fiskens del tror jag det är rätt negativt faktiskt, man driver med växter/alger (?) upp pH högt och får den fysikaliska omvandlingen mellan ammonium och ammoniak på köpet. Det ena rätt ogiftigt, det andra dödligt.
Svårt med flaskan och vad som hände. Kan mycket väl vara så att du är på helt rätt spår med kolsyra/karbonatsystemet, dvs att ett högre pH (eller egentligen KH) ger bättre löslighet för CO2, som därmed sugs ut ur luften. Sannolikt, ska läsa på lite om det igen i morgon, om jag kommer ihåg det (har generellt inga bra dagar just nu, svårt med mycket). Behöver ju iof inte vara bara det ena, kanske både CO2 plus syret försvann i reaktionerna? Om välbuffrat/karbonatrikt vatten kan ta åt sig mer CO2, eller kanske klipper CO2 i reaktionen... nå, det ringer någon klocka här, behöver kolla en del saker. Kan mycket väl vara så att för att bikarbonatet ska lösa sig så kräver reaktionen CO2, därmed en insjunken flaska. Logiskt sett borde det vara så, eftersom att omvänt, en syratillsats i hårt vatten producerar CO2.
OM det nu funkar så kan man självklart utnyttja det till något, men det handlar återigen om syftet. Vad vill man uppnå?
Jag har både och här och skall ha detta i minnet om jag nu vill bli av med karbonater.Att växter (karbonatslukare) kan utnyttja kolet i den formen ser jag inte som något problem, där finns fakta. Vattenpest och Vallisneria är grymma på att sluka karbonater om CO2 är begränsat. Handlar mer om vilka arter man väljer, som jag ser det.
Tänkarmössan kring luft istf vattentransport verkar mer handla om billigt filtermaterial? Plast är billigt och PET-flaskor finns överallt. Klipp sönder möget och gör filter av det... *s* Du får inte samma yta som med filtermatta, men troligen tillräckligt. Vet inte hur det funkar där du bor, men här kan jag med en enkel containerdykning hitta tillräckligt med material för även rätt avancerade experiment.
Hilsen,
/P
PatrikMalmo skrev:
Får verkligen tillägga en mycket stor ursäkt till Danne, som startade tråden... vi är grymt off topic. Hoppas det inte gör för mycket, jag uppfattade frågan som rätt öppen - och vi rör oss iaf fortfarande kring filtrering!!
PatrikMalmo skrev:Tja, flaskan är en luring. Med att tillsätta bikarbonat har man meckat med kolsyrasystemet, och CO2 kommer att förbrukas i reaktionen, i så stor utsträckning det går (flaskan var ju sluten). Luft innehåller däremot alldeles för lite CO2 för att förklara effekten "ihopskrynklad". Borde alltså vara något mer. Om det anaeroba joxet har sugit åt sig allt syret blir resultatet lite enklare att förstå, och om vi plussar på ev. CO2 som produceras i de processerna, som i sin tur sugs upp igen pga att man meckat med kolsyrasystemet, så kanske det täcker in de stora lirarna i processen? Blev allt bikarbonatet löst? Och vart tar luftens 78 procent kvävgas vägen? Just den sista frågan knäcker jag inte, men är övertygad om att något måste ha hänt där. Kvävgasen trollar man inte bort hur som helst, och det är dessutom en icke-önskvärd effekt (om mitt resonemang stämmer) - du vill väl ha bort N ur vattenmassan?
Det ska finnas "plastchips" eller sk. "filterpeas" som används till omvända fluidized bed-filter, dvs där filtermaterialet flyter. Har sett dem i fina, dyra, kommersiella filter men aldrig kollat upp var man får fatt i dem och om de är värda priset. Har sneglat många gånger på dyra filter till dammar t ex, men priserna gör mig mörkrädd... tycker också de är för komplicerade att bygga själv, men visst, förenkla dem torde gå. Såg någon variant där reklamen visade en herre i frack som rengjorde filter - poängen var övertydlig, slut på slabbandet liksom... *s* Skulle jag köpa ett så dyrt filter behöver jag iaf också investera i en frack, jag tänker ju inte sköta ett filter i den prisklassen i vardagskläder. ;) Har de utlovat något så SKA det gå!!
Hilsen,
/P
kaj.p skrev:Jag kör nästan enbart med svampfilter eller toppfilter o frånsett det estetiska så är de suveräna.:D
Såg dessa i Asien o de funkar kanon även på större anläggningar
oki, du "fuskade" genom att trycka ut all normal luft först och så fylla flaskan med CO2!! *varmt skratt* Då är jag mer med, tror som du på vad som hände. Har inte letat specifikt efter det, men biobollar som är tyngre än vatten borde väl finnas? Spontant ville jag i så fall hitta hyfsat finporigt filtermaterial med rätt liten diameter, och som verkligen är tyngre än vatten (annars sticker de iväg i breddavloppet ändå).
danne0301 skrev:Diskutera ni på bara, tycker det här är helt suveränt, även om det mesta är överkurs för mig ( :D) så snappar man upp något lite här och var.
Det är kul för hela den här biten med droppfilter öppnar en ny värld för mig vad gäller filtrering och möjligheter till hemmabyggen med grym kapacitet. Oerhört inspirerande!
Patrik det finns ju bio'bollar' i keramik, fast formade som ojämna tärningar.
danne0301 skrev:Det är kul för hela den här biten med droppfilter öppnar en ny värld för mig vad gäller filtrering och möjligheter till hemmabyggen med grym kapacitet. Oerhört inspirerande!
Patrik det finns ju bio'bollar' i keramik, fast formade som ojämna tärningar.
PatrikMalmo skrev:I min lokal har jag svängt mot fluidised bed. Verkar bättre på många områden.
Bosse,
en balja i bakkanten som du beskriver funkar säker rätt bra. Krux med lysrör, alger och filtermatta i kombo - filtermattan kloggar rätt snabbt igen och så får man översvämning... känner en kille som provat lite där. Själv har jag aldrig fått vatten på golvet, eller nått... *s*
Hilsen,
/P
PatrikMalmo skrev:Mm, det är roligt att se hur filterbiten kan lösas. En egen värld liksom... ;)
Biobollar i keramik funkar nog bäst ungefär som keramikmakaronerna, dvs att fördela ett större vattenflöde jämnare. Eller menar du sådana som har stor inre yta?
Hilsen,
/P
PatrikMalmo skrev:Oki, det kom lite droppar på golvet en gång... tror det var runt -78 det hände senast... *s*
Jepp, algerna ska skördas innan det kloggar igen, men filtermatta är svår att rengöra från bra algtillväxt. Fastnar i porerna, ibland går möget tom _in_ i filtermattan. [:(!] Har bitar av filtermatta på en del breddavlopp, och när de kloggar igen är det rätt meckigt att få bort algerna även på de små bitar filtermatta jag kör där. Ett par bitar nät med små maskor överst, sedan kanske en svart plastplatta med borrade hål, sedan filtermatta... det kunde bli rätt lättskött. *funderar*
Jag tror inte alls på att nöden är uppfinningarnas moder. Lathet regerar!!
Hilsen,
/P
danne0301 skrev:En liten fundering för att se om något jag håller på med kan vara ett steg i en bra riktning.
Har precis röjt ut mitt 222 och limmat bakgrunder på 2 sidor, pumpen ska stå i hörnet med filtermassa på kortsida, långsida och i springa mitt i hörnvinkeln. Jag har 2 insug med raster på långsidan och ett på kortsidan. Hade det varit en god ide att stoppa ner en luftslang t.ex. i botten av filtermaterialet på långsidan? På så sätt får jag ju inte bara stor filteryta utan en del av ytan kommer dessutom bli rejält syresatt konstant.
Bra eller anus?
danne0301 skrev:Nu ser det ju lite knas ut på framifrån-bilden eftersom sanden skyfflade jag bara framåt istället för att ta ur ;) man anar insugen och utblåset (bara ett nu då jag saknar lämplig Y-koppling).
Uppifrån bör man förstå bättre.
Tanken var alltså att när jag i stort sett fyller utrymmet till höger med filtermatta, så lägger jag en luftsten i botten av facket, om det nu kan göra någon lite extra nytta :)
danne0301 skrev:Jag ska ha ett helt innefilter och det av en enkel anledning, det går att ställa ner till nästan ingenting :) Channorna som ska bo där trivs bäst om man nära på stänger av allt vad cirkulation heter sommartid. "Tyvärr" så blir det rätt så låg belastning på karet men det är skönt att ha detta gjort nu så har man stora möjligheter i framtiden. Bra ide med ett mekaniskt finfilter, det ska jag nog köra med i hörnet mitt för innefiltret.
Om man aldrig testar lär man sig aldrig något!Att jag inte tänkte på risken för luft i filtret som för oljud! Jag har ju t.o.m haft problem med det tidigare *slå sig i pannan*