Drop Checker?

#1 - 21 januari 2015 09:55
Har fått hem min dropc-hecker nu, och då undrar jag vad man får tag i vatten med rätt kh värde?
Eller gör man på något annat sätt? Drop-vätska ingick med drop-checkern.

Jörgen
#2 - 21 januari 2015 19:08
*Jörgen* skrev:
Har fått hem min dropc-hecker nu, och då undrar jag vad man får tag i vatten med rätt kh värde?

Eller gör man på något annat sätt? Drop-vätska ingick med drop-checkern.

Jörgen

Det är inte helt lätt att förstå frågan, en drop checker är ju en kula som du fyller med ett pH-reagens, ungefär halva kulan (lite mindre) ska vara fylld. Sedan vänder du den försiktigt så att reagensen inte rinner ut och sätter den i akvariet, ca 10 cm under vattenytan. Färgen visar om du har rätt dosering av CO2 i akvariet. Det finns en fin liten instruktionsfilm under fliken "tutorials" på CO2 Art, se:

http://www.co2art.co.uk/blogs/video-tutorials

CO2-doseringen ger dig efterhand en stabilare kemisk miljö med ett pH som (beroende på ditt utgångsvatten) pendlar mellan 6,8 och 7,4 samtidigt som du får en viss buffer i form av vätekarbonat.

Så vad du menar med "vatten med rätt kh-värde" och hur det hänger ihop med Drop Checkern var därför lite obegripligt.

//Åke
#3 - 21 januari 2015 19:39
Man gör en blandning som innehåller bromtymolblått då den ändrar färg vid ett bestämt Ph. KH på det vatten man använder ska ha ett visst värde. Men det är onödigt krångligt då du kan beställa färdig lösning på Co2art: Drop checker solution. Du har det hemma rätt kvickt eller ännu bättre: beställ från Akvarieväxter online, CO2 Indikatorvätska. Man bör enligt anvisning från den engelska sidan fylla dropcheckern till 2/3.
#4 - 21 januari 2015 20:24
Att du bör använda vatten med KH4 har att göra med att du vill att den ska visa rätt färg.
Om du vet ditt KH så spelar det inte så stor roll.
Har du KH under 4 så ska checkern visa gröngult
KH på 4 så ska den visa grönt
KH över 5-6 så ska den visa blågrönt.
Mät ditt ledningsvatten med ett KH-test så vet du.
#5 - 21 januari 2015 20:39
Som jag förstått det efter massa googlande, så verkar det som att man använder sk kalibrerat vatten som ska kh värde på 4 för att färgen ska stämma med indikatorvätskan och därmed ge exaktare avläsning av co2. PH vätskan följde med drop checkern så det finns, men inget vatten med kh4.

Sen vet jag inte om jag förstått allt rätt, eller om det finns något annat tillvägagångssätt som funkar?

Jörgen
#6 - 21 januari 2015 20:43
Bobby skrev:
Att du bör använda vatten med KH4 har att göra med att du vill att den ska visa rätt färg.

Om du vet ditt KH så spelar det inte så stor roll.

Har du KH under 4 så ska checkern visa gröngult

KH på 4 så ska den visa grönt

KH över 5-6 så ska den visa blågrönt.

Mät ditt ledningsvatten med ett KH-test så vet du.

Ja jag har funderat på att skaffa ett kh dropptest. För vad jag förstått så kan man gå efter en tabell med kh och ph för att räkna ut co2 mängden.

Jörgen
#7 - 21 januari 2015 20:47
Visst kan man det men det ids man inte, så det är bättre att köpa en drop checker! :)
#8 - 21 januari 2015 21:08
Mr Woods skrev:
Visst kan man det men det ids man inte, så det är bättre att köpa en drop checker! :)

Hej Mr Woods! Antar att du använder drop checker, vad för vatten använder du i den? Vad jag läst på nätet så ska väll vattnet hålla ett kh värde på 4. Och vart får man tag på det i Sverige?

Jörgen
#9 - 21 januari 2015 21:16
Har du färdig Indikatorvätska så behöver du inget mer, Indikatorvätskan är ju i bubblan och kommer inte i kontakt med ditt akvarievatten. Det ska alltså vara en luftspalt som CO2 passerar upp till glasbubblan. Färgen i bubblan berättar hur mkt CO2 som finns i akvariet. Blågrönt- grönt är önskvärt, gult är för mkt. Öppningen är alltså neråt.
#10 - 21 januari 2015 21:29
*Jörgen* skrev:
Hej Mr Woods! Antar att du använder drop checker, vad för vatten använder du i den? Vad jag läst på nätet så ska väll vattnet hålla ett kh värde på 4. Och vart får man tag på det i Sverige?

Jörgen

Nej, tyvärr så menar jag att jag tänkte som du och köpte Kh-reagens istället. Och eftersom jag är lat så skiter jag i att mäta och byter mäsksatserna på känn istället...

Skall köpa en drop checker istället, men jag har en down-period i växtakvaristiken, så det är ingen brådska! ;)
#11 - 21 januari 2015 21:33
Rufus skrev:
Har du färdig Indikatorvätska så behöver du inget mer, Indikatorvätskan är ju i bubblan och kommer inte i kontakt med ditt akvarievatten. Det ska alltså vara en luftspalt som CO2 passerar upp till glasbubblan. Färgen i bubblan berättar hur mkt CO2 som finns i akvariet. Blågrönt- grönt är önskvärt, gult är för mkt. Öppningen är alltså neråt.

Men den vätskan jag har ska jag bara använda några droppar av vad jag förstått och en skvätt vatten till det. I drop checkern menar jag då.
Funktionen på hur den ska sitta och så har jag
koll på, sätter man den upp och ner blir det inget
bra haha.

Eller så är jag trögfattad haha.
#12 - 22 januari 2015 06:16
Haha då har du fattat det hela men vill göra det den krångliga vägen ��.
#13 - 22 januari 2015 08:21
Finns en tråd på Plantswap om detta
#14 - 22 januari 2015 17:16
Vad använder du för vatten i drop checkern Annica? Har läst att en del använder akvarievatten.

Plantswap har jag läst och det är där jag läst om vatten som håller kh4.

Jörgen
#15 - 23 januari 2015 07:02
Jag har färdigblandad Indikatorvätska , mitt KH från kranen är 16-17. Har du kranvatten som är närmare 4 i KH så kanske det fungerar bra för att ha koll. Att använda menar jag. Annars brukar man väl använda dest. vatten och lite bikarbonat. Har aldrig gjort.
#16 - 23 januari 2015 07:48
Om jag använde mitt kranvatten t ex och öste på CO2 till dropcheckern visade grönt( BTB visar blått över 7,6 i PH och gult under 6,0) så skulle inte mina fiskar må så bra. Det är därför man använder KH4 antar jag då det blir grönt på en bra nivå. Men har man 5 eller 6 i KH är man ändå inte helt fel, har lite mer löst Co2 vid samma färgskiftningar antar jag. Om du har en Co2 tabell och vet vilket ph indikatorvätskan ändrar färg så har man ju lite koll.
#17 - 23 januari 2015 14:05
Du kan ju sänka ditt Kh-värde med en vätska som heter Kh- eller något...
#18 - 23 januari 2015 17:55
Om du menade mig �� så använder jag hellre en färdig lösning i dropcheckern.
#19 - 23 januari 2015 19:53
Tackar för alla svar!
Har kollat upp hur man gör egen vätska och det krävs en del saker så det blir billigare att beställa färdig vätska.
Sen så blir man nyfiken på att göra egen vätska bara för att det går, precis som när jag började med mäsk.

Eller så bryr jag mig inte om drop checkern, fiskarna lever ju.

Satte in 5 liters dunkar för två veckor sedan och satt i cigg filter i slangen som sedan slås sönder i pumpen. Ser att det är mycket mer mist nu mot tidigare utan ciggfilter och endast två liter mäsk. Men växterna bubblar mindre, och då har jag funderat på om man ska öka dosen PMDD nu? Kör dubbeldos nu uppdelat på två doseringar i veckan.

Jörgen

Annons