Drömmen om ett sydamerikanskt akvarium

#1 - 22 juli 2015 12:51
Efter flera års uppehåll på boende, studier m.m. så har vi äntligen fått ett boende som har plats för ett akvarium igen. Eller ja, vi kommer att ha det när vi flyttar in i november i år. ;)

Tanken är att detta ska bli tråden där jag samlar alla planer men också frågor som dyker upp längst vägen.
Det enda som är bestämt är att akvariet kommer att vara ett sydamerikanskt akvarium i storleken kring 375-450 liter (beroende på var akvariet hamnar) och att det ska vara möbelakvarium. Prio ett för att driva genom detta hos fästmannen är att det är snyggt och "nytt".

Resten tänkte jag skulle lösa sig längst vägen. Men i skrivande stund så har jag ett sug efter apistogrammor och pansarmalar, grenmalar och skalar. Men vi får väl se hur det slutar.

Inte världens roligaste tråd så här långt men man måste ju börja någonstans.
Min första uppgift blir väl att börja titta ut ett bra akvarium och ta reda på hur vattenvärdena ser ut i området.
Antar jag.
Eller har jag glömt något viktigt? [:o]
#2 - 22 juli 2015 14:31

Trevligt med flera här ifrån lilla Blekinge [emoji3]
Annars är väll vattnet ingen höjdare för sydamerikanare här hos oss men precis som du så kör man apistogramma och annat ändå.
Annars vi prefekt Malawi-vatten högt PH och lågt KH [emoji6]

Trevligt helt nytt kar, nytt är ju alltid nytt.

Önskar lycka till och ser fram emot framtida uppdateringar
#3 - 22 juli 2015 14:36
Vad är det för PH i Blekinge? Trodde Blekinge låg bra till.
#4 - 22 juli 2015 14:38
Låter som ett kul projekt, Linda. Vet inte om tråden måste vara så rolig.

Vad är det för möbelkar som du tittat på?
#5 - 22 juli 2015 16:56
Killroy: Tack så mycket och desamma!
Jag trodde faktiskt att Blekinge var bättre för SA än Malawi. Tyvärr lockar inte Malawi mig alls. Bodde i Bromölla tidigare och som hade väldigt högt PH och högt KH. ;) Vi hade stora problem med kalk. Men det har jag inte märkt här alls. :)

Bluewing: Jag vet faktiskt inte. Hittade dessa uppgifterna från kommunen:
Vattnet i ledningarna håller ett pH-värde på 8,3-8,6 och hårdheten är 4,0-4,5 tyska grader (dH).
Och det räknas väl som relativt mjukt? Om jag nu minns allt rätt. Vilket jag säkert inte gör.

Jag vet inte riktigt. Funderar lite på juwel eller något sånt här: http://kpaquaria.123ehandel.se/product.html?product_id=247&category_id=42 . Måste ev gå ner lite i storlek insåg jag efter ett besök. Men det får bli en förhandling. :p
#6 - 22 juli 2015 17:40
PH låter högt om du har kommunalt vatten, fast det kanske är normalt ändå. Vi har ett PH på 8,2 i djupborrad brunn. Det finns många arter som kommer att trivas i ditt PH ändå trots att det är ganska så högt :).

//Inger
#7 - 22 juli 2015 18:47

Linda, då ligger ni ungefär var många kommuner lägger sitt vatten. Jag tror det kommer att bli utmärkt med SA men att PHt behöver komma ner lite grand. Kör du med Co2 och växter så kommer ju karet ganska snart att ligga perfekt. Dina vattenvärden ligger ungefär som här i Västerås. Bara ditt Ph ligger högre.
Ska titta lite på ditt kar via din länk.
#8 - 22 juli 2015 18:49
Ok. Kan inget alls om det karet utan har Juwel över hela linjen.
#9 - 22 juli 2015 18:51
Såg fel om ditt Ph. Det är högt. Men som Inger sa finns det andra godsaker som passar även i högre PH. En del ciklider som mina Guianacara Owroewefi trivs bra i lite högre PH.
#10 - 22 juli 2015 19:19
Många trevliga ciklider kommer att trivas i ditt PH :). Det som kanske kommer att "ställa till det" är att ev. ägg inte kommer att utvecklas/kläckas, eller så gör dom det ändå om du har tur. Och ibland har man tur... :);).

//Inger
#11 - 23 juli 2015 17:41
Inger: Ah jag hade fått för mig att pga. att KH var relativt lågt på 4-4,5 att det kommer att PH kommer att sjunka i akvariet? Mot hur det är i ledningen.
Men i alla fall så fick jag SA att funka i vatten som hade ett KH på 11-12 så känns inte som att det blir så stora problem i ett med 4. :)

Bluewing: Vi får se hur var det hela landar. Ska spana runt lite innan jag bestämmer mig i alla fall. Har ingen stress. :) Har aldrig haft ett juwel. Hade varit roligt att testa det.
#12 - 23 juli 2015 18:15
Jag har bara Juwelkar och är nöjd med dessa,dock har många haft problem med att stagen lossar från rutan,konstigt att Juwel inte kommit till rätta med det.
#13 - 23 juli 2015 18:16
LindaAlgo skrev:
Inger: Ah jag hade fått för mig att pga. att KH var relativt lågt på 4-4,5 att det kommer att PH kommer att sjunka i akvariet? Mot hur det är i ledningen.

Men i alla fall så fick jag SA att funka i vatten som hade ett KH på 11-12 så känns inte som att det blir så stora problem i ett med 4. :)

Bluewing: Vi får se hur var det hela landar. Ska spana runt lite innan jag bestämmer mig i alla fall. Har ingen stress. :) Har aldrig haft ett juwel. Hade varit roligt att testa det.

Har du kommunalt vatten kan du är i princip de siffror du hittar ointressanta...

Normalt så har vattnet högt pH värde och lågt Kh värde när det går iväg från vattenverket, detta är minst elakt mot ledningar etc. När du sedan tappar upp vattnet i tex ett akvarie eller en hink och låter det stå en timme eller två så sjunker pH värdet en hel del.
Det är väl Uppsala trakten som bryter detta mönster och har både högt pH och högt Kh
#14 - 24 juli 2015 05:42
Christer5 skrev:
Jag har bara Juwelkar och är nöjd med dessa,dock har många haft problem med att stagen lossar från rutan,konstigt att Juwel inte kommit till rätta med det.

Det låter positivt. Ska spana in dem lite närmare. Men innebär det någon risk för att akvariet spricker om den lossnar?
#15 - 24 juli 2015 05:43
simpson skrev:
Har du kommunalt vatten kan du är i princip de siffror du hittar ointressanta...

Normalt så har vattnet högt pH värde och lågt Kh värde när det går iväg från vattenverket, detta är minst elakt mot ledningar etc. När du sedan tappar upp vattnet i tex ett akvarie eller en hink och låter det stå en timme eller två så sjunker pH värdet en hel del.

Det är väl Uppsala trakten som bryter detta mönster och har både högt pH och högt Kh

Det är ungefär så som jag hade uppfattat det med.

Ja och det är likadant där jag bodde förut. Hade högt PH och KH pga de otroliga mängder kalk som fanns i vattnet.
#16 - 24 juli 2015 05:50
LindaAlgo skrev:
Det låter positivt. Ska spana in dem lite närmare. Men innebär det någon risk för att akvariet spricker om den lossnar?

Detta med de lossnade stagen var vanligare tidigare och de flesta av oss har inte haft detta problem. Har själv 5 Juwelkar och inte haft det problemen på något av dem. Juwel är ju ett av Sveriges mest sålda fabrikat och procentuellt är det få kar med problem. Akvariet spricker inte utan rutan bågnar något. Upplever att det är mycket ovanligare dessutom på Vision-serien som fördelar trycket på frontrutan på ett annat sätt då frontrutan är något välvd. Tre av mina är Vision. 2 st. 450 och ett 180.
#17 - 24 juli 2015 05:55
Bluewing skrev:
Detta med de lossnade stagen var vanligare tidigare och de flesta av oss har inte haft detta problem. Har själv 5 Juwelkar och inte haft det problemen på något av dem. Juwel är ju ett av Sveriges mest sålda fabrikat och procentuellt är det få kar med problem. Akvariet spricker inte utan rutan bågnar något. Upplever att det är mycket ovanligare dessutom på Vision-serien som fördelar trycket på frontrutan på ett annat sätt då frontrutan är något välvd. Tre av mina är Vision. 2 st. 450 och ett 180.

Okej men då låter det inte som att det är ett stort problem. Visst medföljer det filter i juwel akvarierna?
Jag hade ytterfilter sist jag hade akvarium, är det som gäller fortfarande eller har innerfilterna blivit bättre?
#18 - 24 juli 2015 07:18
Jag hade ett Juwel Rio 180 köpt för ca 3 år sedan där staget släppte men som Bluewing säger så är det inte ett stort problem,måste dock åtgärdas om staget släpper helt.
#19 - 27 juli 2015 05:38
Christer5 skrev:
Jag hade ett Juwel Rio 180 köpt för ca 3 år sedan där staget släppte men som Bluewing säger så är det inte ett stort problem,måste dock åtgärdas om staget släpper helt.

Det är bra att ha i åtanke dock. Så att man vet att det kan hända.

Det har inte skett så mycket nytt på denna front. Vi är mitt uppe i flyttpackningen, så det hinns inte med så mycket annat just nu.;)
#20 - 5 september 2015 15:43
Mycket har hänt sen jag skrev sist samtidigt som inte mycket har hänt på akvariefronten.
Vi är nu inflyttade i vårt radhus sen en vecka tillbaka. Och vi har börjat landa.
Inget akvarium är införskaffat ännu. Men vi har pratat en del om det.
Troligen så kommer akvariet hamna på ett annat ställe än tänkt. Vi har inte riktigt bestämt oss för var akvariet ska hamna. Vi lutar åt antingen extrarummet som kommer att bli biblioteket, datorrum och tv-spelsrum eller så hamnar det i vårt sovrum framför sängen.
Extrarummet ska först tapetseras så vi har fortfarande tiden att fundera över båda placering och storlek.

Just nu känns det som att akvariet hamna i ca 200 liters storleken. Men kanske att vi får plats med 375 liters beroende på var akvariet hamnar i slutändan.
#21 - 5 september 2015 16:12
Låter spännande! Grattis till nya huset! Att låta drömmen få smyga sig fram är riktigt trevligt. Ni vet ju att en dag så står det bara där :)
#22 - 5 september 2015 16:22
Det tillhör nöjet att planera och fundera på hur och var :)

Lite tänk är ju det klassiska att undvika direkt soljus även om det också kan fungera, har själv haft kar så utan problem.
En sak jag tycker är viktigt är att inte få reflexer från fönster, jobbigt att inte kunna se in utan att se en massa spegelbilder.
Sedan gillar jag också att ha karet inom "slangavstånd" till badrummet för det är lättare att sköta.

Jag förstår dig med SA framför Malawi, visst finns det fina Malawifiskar och intressanta beteende men våldet får jag nog av på nyheterna och de jagar gärna livet av varandra. Sen är det ju den biten att ett SA har ju växter och då ändras det hela tiden vilket jag gillar.

Hittar du en vattenanalys på vattnet är det säkert någon som kan säga om det höga Ph är tillfälligt eller kommer sjunka.
#23 - 5 september 2015 16:40
Bluewing skrev:
Låter spännande! Grattis till nya huset! Att låta drömmen få smyga sig fram är riktigt trevligt. Ni vet ju att en dag så står det bara där :)

Ja men det är lite så som jag tänker med. Vi har inte bråttom.
Tack så mycket! Är fortfarande overkligt för ett lägenhetsbarn som jag.
#24 - 5 september 2015 16:45
flygrc skrev:
Det tillhör nöjet att planera och fundera på hur och var :)

Det är helt klart sant!

flygrc skrev:
Lite tänk är ju det klassiska att undvika direkt soljus även om det också kan fungera, har själv haft kar så utan problem.

En sak jag tycker är viktigt är att inte få reflexer från fönster, jobbigt att inte kunna se in utan att se en massa spegelbilder.

Sedan gillar jag också att ha karet inom "slangavstånd" till badrummet för det är lättare att sköta.

Det är sant med. I ena rummet kan det bli direktljus beroende på var vi placerar karet. Men jag är nog mest orolig för att i extrarummet så ser man inte akvariet naturligt. Inte för att rummet ligger avsides direkt men ändå.
Fördelen med sovrummet är med att det ligger nära badrum och kök.
Nackdelen är väl att jag måste nog gå ner lite i storleken. Karet kommer att stå rakt framför sängen och vi måste kunna gå förbi det obehindrat.

flygrc skrev:
Jag förstår dig med SA framför Malawi, visst finns det fina Malawifiskar och intressanta beteende men våldet får jag nog av på nyheterna och de jagar gärna livet av varandra. Sen är det ju den biten att ett SA har ju växter och då ändras det hela tiden vilket jag gillar.

Jag håller med. Samt jag har haft SA i högt PH och KH och det funkade utan större problem så tror att det ska funka här med.

flygrc skrev:
Hittar du en vattenanalys på vattnet är det säkert någon som kan säga om det höga Ph är tillfälligt eller kommer sjunka.

Var hittar man det?
#25 - 5 september 2015 16:57
På tal om mått och rum.
Visst står höjden som sista siffra? Alltså 121x51x66 cm = 121 cm lång, 51 cm brett och 66 cm högt? Väggen är ca 250 cm långt så det är inga problem. Men skulle vilja hålla bredden på max 50 cm ge och ta någon cm.
Vilket jag antar gör att ett akvarium i denna storlek för bred i verkligheten. Antar att jag måste räkna till ett 4-5 cm till från väggen? Eller överdriver jag?
Vi har en bänk där nu som är 45 cm bred och det är inga problem.
#26 - 5 september 2015 17:44
LindaAlgo skrev:

Var hittar man det?

När jag skulle ha tag i det så skrev jag till vattenverket i stan och fick kopia på ett av deras mätprotokoll.

LindaAlgo skrev:
På tal om mått och rum.

Visst står höjden som sista siffra? Alltså 121x51x66 cm = 121 cm lång, 51 cm brett och 66 cm högt? Väggen är ca 250 cm långt så det är inga problem. Men skulle vilja hålla bredden på max 50 cm ge och ta någon cm.

Vilket jag antar gör att ett akvarium i denna storlek för bred i verkligheten. Antar att jag måste räkna till ett 4-5 cm till från väggen? Eller överdriver jag?

Vi har en bänk där nu som är 45 cm bred och det är inga problem.

Ja oftast är ett kar högre än brett, gäller inte special och ett 900+ kar av de jag känner till.
Själv siktar jag på 3 cm från vägg för då får jag plats med slangar, en grej är man kan behöva få förbi kontakter så då styr ju de måtten.

Jag har funderat på sovrum men släppt det av två anledningar, buller och att jag i stort sett bara är där när jag sover.
#27 - 6 september 2015 06:53
flygrc skrev:
När jag skulle ha tag i det så skrev jag till vattenverket i stan och fick kopia på ett av deras mätprotokoll.

Tack så mycket för tipset. Ska göra det med då.

flygrc skrev:
Ja oftast är ett kar högre än brett, gäller inte special och ett 900+ kar av de jag känner till.

Själv siktar jag på 3 cm från vägg för då får jag plats med slangar, en grej är man kan behöva få förbi kontakter så då styr ju de måtten.

Jag har funderat på sovrum men släppt det av två anledningar, buller och att jag i stort sett bara är där när jag sover.

Buller från akvariet eller från omgivningen? Ja optimalt hade varit vardagsrummet men där har vi ingen plats.
Får fundera på det lite. Kanske blir klarare när extrarummet är färdigt.
#28 - 6 september 2015 07:49
He he, nä det är rätt tyst i sovrummet så det var pumpar och filter jag tänkte på.
#29 - 6 september 2015 10:06
LindaAlgo skrev:
Det är helt klart sant!

Det är sant med. I ena rummet kan det bli direktljus beroende på var vi placerar karet. Men jag är nog mest orolig för att i extrarummet så ser man inte akvariet naturligt. Inte för att rummet ligger avsides direkt men ändå.

Fördelen med sovrummet är med att det ligger nära badrum och kök.

Nackdelen är väl att jag måste nog gå ner lite i storleken. Karet kommer att stå rakt framför sängen och vi måste kunna gå förbi det obehindrat.

Jag håller med. Samt jag har haft SA i högt PH och KH och det funkade utan större problem så tror att det ska funka här med.

Var hittar man det?

Jag började med att ha mitt Rio 300 (121x51x66 cm) i kontoret/gästrummet på ovanvåningen i vårt parhus men insåg ganska snart att det inte var så roligt att ha ett akvarium i ett rum där man så sällan är så nu står det i vardagsrummet och man ser det varje gång man ser på TV. Vilket också har gjort att jag tittar mycket mer på akvariet. I vår förra lägenhet så hade vi akvariet (då ett Vision 450) i köket och det var samma sak där, man såg mycket mer av akvariet och min slutsats (för egen räkning) är att det är mycket roligare att ha ett akvarium i ett rum där man vistas ofta eftersom man då får mera utbyte av sitt akvarium :)
#30 - 6 september 2015 17:29
flygrc skrev:
He he, nä det är rätt tyst i sovrummet så det var pumpar och filter jag tänkte på.

haha okej! ;P
#31 - 6 september 2015 17:31
KJE skrev:
Jag började med att ha mitt Rio 300 (121x51x66 cm) i kontoret/gästrummet på ovanvåningen i vårt parhus men insåg ganska snart att det inte var så roligt att ha ett akvarium i ett rum där man så sällan är så nu står det i vardagsrummet och man ser det varje gång man ser på TV. Vilket också har gjort att jag tittar mycket mer på akvariet. I vår förra lägenhet så hade vi akvariet (då ett Vision 450) i köket och det var samma sak där, man såg mycket mer av akvariet och min slutsats (för egen räkning) är att det är mycket roligare att ha ett akvarium i ett rum där man vistas ofta eftersom man då får mera utbyte av sitt akvarium :)

Ja det är lite så som jag tänker med. Och då tror jag att sovrummet är ett bättre val. Även om vardagsrummet hade varit det bästa valet om det hade gått. I sovrummet spenderar vi en del tid trots allt.
Men ska fundera lite på det.
#32 - 6 september 2015 18:02
Förslag på sovrumsakvarium :D
[ATTACH=CONFIG]77192[/ATTACH]

Hmm,varför syns bilden på förhandsgranskningen och bara blir en länk när jag laddat upp...
#33 - 6 september 2015 18:16
flygrc skrev:
Förslag på sovrumsakvarium :D

[ATTACH=CONFIG]77192[/ATTACH]

Hmm,varför syns bilden på förhandsgranskningen och bara blir en länk när jag laddat upp...

Bilden syns inte alls för mig. Inte ens när jag klickar på länken. :/
#34 - 6 september 2015 18:42
#35 - 6 september 2015 20:00
Fast denna är lite häftigare:
[ATTACH=CONFIG]77196[/ATTACH]
#36 - 6 september 2015 20:06
Webo skrev:
Fast denna är lite häftigare:

[ATTACH=CONFIG]77196[/ATTACH]

Samma, nu kan jag inte se den bilden när den är inlänkad via Zoopet.
Så länge jag inte kan se den tror jag att jag hittat det häftigaste karet;)
#37 - 6 september 2015 20:09
Hmm. eftersom det inte är min bild så får jag ju inte ladda ner bilden och sedan lägga upp den här men jag får länka vidare till den. Så om man trycker på länken så ser man bilden. Det är bara ett par 1000000 liter i skillnad mellan de 2 sovrums akvarium :-)

Jag kan ju iofs lägga länken här också: http://i.imgur.com/nME5QDt.jpg
#38 - 13 september 2015 16:41
haha det var häftiga sovrumsakvarium. Vårt blir inte riktigt lika häftigt dock.

Har inte skett så mycket under veckan. Vet inte riktigt fortfarande hur vi ska ha det.
Men har sett lite sten vid ån som vi bor vid som jag funderar lite grann på att låna. Samt att jag har sett ett ställe där jag nog till våren kan hitta lite mygglarver.
#39 - 14 september 2015 09:03
Ett alternativ till Juwel. https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/freshwater-aquariums
Tycker MP/Eheim är betydligt trevligare kar ytan mittstag (ev. på dom allra största?) och plastsarg upptill.
#40 - 26 september 2015 17:39
Efter lite diskussion med sambon. Så blir det ett Rio 300 i svart eller i mörkbrun.
Och akvariet hamnar i vardagsrummet trots allt.
Nu ska det bara sparas lite och undersöka var vi kan köpa det på smidigaste sätt.
#41 - 8 april 2016 10:26
Hej!
Här kommer jag igen. Vi är nu mer eller mindre i startgroparna för att skaffa karet.
Min fundering just nu var är det bästa och mest prisvärda stället att köpa akvariet? Med tanke på att vi bor i Blekinge med.
Finns det några vettiga internet alternativ? Vi köpte vårt sista från PWSS. Men vet inte om de fortfarande är aktiva?
#42 - 8 april 2016 22:30
[QUOTE=LindaAlgo;n2353954]Hej!
Här kommer jag igen. Vi är nu mer eller mindre i startgroparna för att skaffa karet.
Min fundering just nu var är det bästa och mest prisvärda stället att köpa akvariet? Med tanke på att vi bor i Blekinge med.
Finns det några vettiga internet alternativ? Vi köpte vårt sista från PWSS. Men vet inte om de fortfarande är aktiva?[/QUOTE]
Brukar faktiskt köpa mina akvarium från butiker här i Malmö. Så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Hoppas någon kan hjälpa dig med din fråga :)
#43 - 10 april 2016 07:43
[QUOTE=Bisho;n2353998]
Brukar faktiskt köpa mina akvarium från butiker här i Malmö. Så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Hoppas någon kan hjälpa dig med din fråga :)[/QUOTE]

Tack för svaret. :)
Malmö blir tyvärr en lite för lång resa.

Antar att de flesta köper sina akvarium lokalt.
#44 - 10 april 2016 08:11
Efter lite efterforskning lutar det åt att det får bli Stoby i Hässleholm.
Tror att det blir enklast och billigast i slutändan.
#45 - 10 april 2016 13:52
[QUOTE=LindaAlgo;n2354033]

Tack för svaret. :)
Malmö blir tyvärr en lite för lång resa.

Antar att de flesta köper sina akvarium lokalt.[/QUOTE]
Ja jag kan hålla med :)

Efter lite efterforskning lutar det åt att det får bli Stoby i Hässleholm.

Tror att det blir enklast och billigast i slutändan.

Lycka till:)
#46 - 10 april 2016 14:13
Tack så mycket. Ser framemot att få starta upp ett akvarium igen.
Har saknat det mycket.

Anses Eheim ytterfilter fortfarande bra? Finns det några nya märken som är bra att känna till? Ungefär hur behöver jag till ett 450 liters akvarium?
Planerar att köra ett "sällskapskar" med sydamerikanska fiskar och inga grävande stora ciklider.

Annons