drömmen blev verklighet

#1 - 10 augusti 2007 06:03
Äntligen köpte jag mitt dröm akvariet 200*70*60 det tog lite tid att övertala min sambo men till slut fick jag grön ljus.
Nu kan jag börja med mitt projekt .Jag lovar att beskriva hur det går och uppdatera med bilder ,men först en snabbt fråga till alla kunniga här på zoopet(väldigt nöjd att vara medlem)köpte några btn moduler en av dem ska dölja in suget till fluval FX5 3500liter/h filter modull A. Fixade 4 st raster 60mm i diameter :confused:frågan är tycker ni att det räcker kanske några tips ?[:o]
#2 - 10 augusti 2007 08:00
Vilken sorts fisk skall du fylla karet med?
#3 - 10 augusti 2007 08:03
Vad kul ska bli spännande att följa
#4 - 10 augusti 2007 11:45
om rasterna räcker vet jag inte, kanske bäst att testa sig fram? Om ingen annan har ett svar dvs.
Ska bli spännande å följa projektet.
#5 - 10 augusti 2007 12:35
Är det 330L eller?
#6 - 10 augusti 2007 12:44
Aircut64 skrev:
Är det 330L eller?

räkna en gång till :)
#7 - 10 augusti 2007 12:48
räkna en gång till :)

840L?
#8 - 10 augusti 2007 12:50
inte riktigt om man ska vara petig eftersom dom måttena antaglien är yttermått på karret :)
#9 - 10 augusti 2007 13:00
inte riktigt om man ska vara petig eftersom dom måttena antaglien är yttermått på karret :)

OK, 839L då. iaf närmare än 330 :p

btw, hur mäter man antal liter exakt? Springa med litermått med vatten fårn köket 839ggr?;)
#10 - 10 augusti 2007 13:59
höjd x längd x bredd / 1000 = X-antal L

200 x 70 x 60 = 840000 / 1000 = 840 liter.

sen är det ju minus ca 1-2-3liter beroende på glasets tjocklek kanske.
#11 - 10 augusti 2007 14:06
- sandens volym ;)

Lycka till föresten
#12 - 10 augusti 2007 15:02
roligt att sa många ska följa min projekt men det tar tid innan jag blir färdigt men som sagt under tiden ska jag försöka uppdatera med sa många bilder och beskriva i detaljer vad som händer . idag ska jag också till Kent i Nol köpa lite silikon och några andra grejar som jag tror ska behövas .Sen ska jag sätta mig och beskriva när och varför just 840l vilka fiskar och hur långt har jag kommit.
#13 - 10 augusti 2007 15:45
Det blir kul att följa projektet och glöm inte att posta bilder lite oftare :)
#14 - 10 augusti 2007 16:34
Loelle skrev:
OK, 839L då. iaf närmare än 330 :p

btw, hur mäter man antal liter exakt? Springa med litermått med vatten fårn köket 839ggr?;)

Haha Precis xD Gjorde det faktist en gång förut på ett 100L kar då jag hade brist på ideér och va jättetrött :P Men det gick snabbt
#15 - 10 augusti 2007 16:59
Får väl övervaka det här projektet lite snett från ovan :)

MVH Lasse

PS - antalet raster borde räcka
#16 - 10 augusti 2007 17:14
Hej!
Jag skall följa tråden jag också!
Det infinner sig en speciell magi när man planerar ett kar, oavsett storlek och inriktning. Det liksom bubblar av idéer och bilder i skallen och jag kan bli riktigt "mesmerized" av att bara sitta och se för min inre blick hur saker och ting skall bli.
Att studera fiskarnas beteende, lek och allmänna tillstånd är nog så avkopplande och intressant... men när ett kar är under planering är det nästan som bäst tycker jag. Det är liksom inte målet, utan vägen dit som är goast.
Nu kan man ju inte starta upp kar var och varannan dag - därför är det så jädra kul att kolla in alla olika projekt här på zoopet. Det skall bli jättespännande att följa ditt (och alla andras), vad du än stoppar i det!
Lycka till!:)
#17 - 10 augusti 2007 17:36
abbimicke skrev:
Det blir kul att följa projektet och glöm inte att posta bilder lite oftare :)

vadå oftare? han startade ju tråden idag?
#18 - 10 augusti 2007 19:46
jarecki68 skrev:
roligt att sa många ska följa min projekt men det tar tid innan jag blir färdigt

Och låt det ta tid. Det är alltid genvägarna man tar som man ångrar sedan. Och det är alltid jobbigare att ångra sig sedan när fisk och inredning är i karet.

Ett stort lycka till!
#19 - 11 augusti 2007 00:47
Max föresten har kollat din 960 l och måste säga att du har verkligen lyckats riktigt snyggt akva
#20 - 11 augusti 2007 03:16
Då är jag tillbaka kämpat flera timmar med mina moduller nu är jag nästan i halv vägs märker att jag kanske måste komplettera med några till.
Som sagt i början "drömmen blev verklighet "över ett år har jag kollat annonser efter lämplig akvarium några gånger var jag ganska nära men oftast var de sålda .
Den här gången hade jag tur på min sida ,jag fick den för 3000 kr .
Helglasakva i12mm glas och 15mm botten
l.d.h. 200*70*60cirka 840l + bänk + 2*powerhead 802 1500l/h
Projekt

1.Bänk (bästellde i herkulles zoo 200*80*70 Aquael Al)väntad nu 4 veckor efter tel. samtal fick jag vetta att det kanske dröjer 3-4 veckor till (semester)

2.akvarium helst sa stor som möjligt (fick kompromissa från 960l till 840l 70d istället för 80d)

3.backgrund (finns många ganska fina i mitt fall bli det btn moduler ganska lett att dölja alla pumpar sladdar etc..+enklare att skapa eller behålla djup i akva

4.Belysning (T5 eller HQI)?????????

5.Filtracja (Fluval Fx5 + Eheim pro..2 + Powerhead 802

6.Övriga (Co2 ,uv-c)

7.Fiskar ? biotapakva eller artakva ?(tycker om sa många fiskar men jag tror att jag kommer blanda stenar med rötter syd och centralamerika ???

8.Fixa trälister till akva sa att det smälter tillsammans med bänken och övriga möbler

några bilder på akva efter inköp
bilder på inköpta btn moduller
bilder på fixat raster på modulen för Fl Fx5
bilder tyvärr är inte sa bra har bara t-mobil komera:)
#21 - 11 augusti 2007 03:20
ser bra ut, undrar dock varför du tog bort den svarta "ramen" runt längst upp? var ramen hemma bygge eller följde den med karet från början?. Vilka moduler är det du har än så länge i karet?
#22 - 11 augusti 2007 03:30
det blir ett annat trä ek eller al (svarta "ramen" runt längst upp var hemma bygge)
vad gäller moduler sa är det u, o ,a ,e, kan ha fel ska titta på dagen
#23 - 11 augusti 2007 05:58
Intressant projektet, det ska bli kul att se slutresultatet.
Du fick det för ett bra pris faktiskt! Ännu mer billigare än vår 540liters akvarium som kostade 4000kr. Har du tänkt dig ha många småfiskar i akvariet eller stora fiskar?
#24 - 11 augusti 2007 09:51
Jag tror att det bli mindre fiskar max 20 cm(vuxenstorlek)
Corydoras haraldschultzi VF 8st (bottenätare malar)
Cichlasoma meeki (älskar de)2 par
kanske VF scalare
Sugmalar
vi få se
jag har inte bästemd mig riktigt
#25 - 11 augusti 2007 12:31
blir kul att följa!
Måste bara fråga, bilderna med helbild på karet med modulerna i, är det så du ska ha dom eller ligger dom bara tills vidare? Ser riktigt bra ut iaf;) Ser fram emot fler bilder!!

/Hans
#26 - 11 augusti 2007 12:55
Jag hade tänkt ha dom sa.
Men jag tror att det kommer några till moduler fast just nu har jag brist på $$$$$$$$$$$:)
#27 - 13 augusti 2007 17:19
några bilder på dom första moduler
1. höger sida
2. höger sida närbild
3. vänster sida
#28 - 13 augusti 2007 19:02
ser bra ut sofar:)
#29 - 13 augusti 2007 19:31
fredd skrev:
ser bra ut sofar:)

Tackar fredd
Kollade dina akva röktiga ögon stenar [:-106]:)
#30 - 13 augusti 2007 19:45
En mycket bra start! Det ser bra ut. Fortsätt med det!
Har du tänkt ha lite växter i karet också? Gräs? Javamossa?
#31 - 13 augusti 2007 20:23
abbimicke skrev:
En mycket bra start! Det ser bra ut. Fortsätt med det!

Har du tänkt ha lite växter i karet också? Gräs? Javamossa?

Tack abbimicke javammossa det tycker jag om ,har inte bestämd mig än men jag ska fyrsöka blanda rötter ,stenblock och växter :)
#32 - 13 augusti 2007 21:54
fint, vad ska du ha för fiskar där? ett tips är stora fiskar ;) då det inte finns så många på zoopet som just har stora ciklider etc. Fast dom har fina stora akvarium. Sen är det lite på vad man själv tycker om också ju. Men lycka till med ditt akvarium, som det ser ut nu, så tror jag inte att det kommer se dåligt ut senare. =) Tips på fisk sorter:

Synspila
Zonata
Frontosa
Maculicauda

Dom 4 tillsammans är grymt fina. Då jag vet det av egen erfarenhet, sen dessutom så går dom ihopa, alla 4sorterna är "tuffa" fiskar, tåler att få lite däng då och då, vilket alltid händer med ciklider överhuvudtaget..
Men lycka till med ditt akvarium.
#33 - 13 augusti 2007 21:57
ett tips till :p, om du vill att dom ska funka ihopa till 100% köp dom som ungfiskar runt 15cm om det finns möjlighet. Då dom får växa ihopa upp till 30-35cm. Dom växer snabbt om du ger rätt mat, och stort akvarium som du har. Maila gärna om du nu har frågor om dom om du ska skaffa stora ciklider, har god erfarenhet av just större fiskar.
mvh /matlo.
#34 - 14 augusti 2007 06:00
matlo skrev:
fint, vad ska du ha för fiskar där? ett tips är stora fiskar ;) då det inte finns så många på zoopet som just har stora ciklider etc. Fast dom har fina stora akvarium. Sen är det lite på vad man själv tycker om också ju. Men lycka till med ditt akvarium, som det ser ut nu, så tror jag inte att det kommer se dåligt ut senare. =) Tips på fisk sorter:

Synspila

Zonata

Frontosa

Maculicauda

Dom 4 tillsammans är grymt fina. Då jag vet det av egen erfarenhet, sen dessutom så går dom ihopa, alla 4sorterna är "tuffa" fiskar, tåler att få lite däng då och då, vilket alltid händer med ciklider överhuvudtaget..

Men lycka till med ditt akvarium.

Tack Matlo för tipset det skulle säkert vara roligt men här snackar vi stora fiskar alldeles för stora för mig akva är bara på 800l din 2000 och 1000l [:-100] föresten kollade på din sida på zoonen väldigt ,väldigt fina och stooora och många fiskar (måste äta massor av mat) random och frontosa skulle vara mina favoriter.
Man vet aldrig min akvarie hobby har bara börjat:)
#35 - 15 augusti 2007 18:14
Kan man få se en helhets bild? :) allt som allt? Ja tycker du ska ha lite mindre fiskar
#36 - 16 augusti 2007 19:17
RobinJ skrev:
Kan man få se en helhets bild? :) allt som allt? Ja tycker du ska ha lite mindre fiskar

Jag har ingen bra kamera därför sådana bilder. Tar jag på hela akva sa måste jag stå ganska långt från karet men jag ska fyrsöka under helgen är nu färdigt med alla moduler :)ok som sagt tacksam för allt tips och förslåg men jag har 720l och några fiskar som redan väntar på inflyttning kalas[:-58]

några bilder..på mitt andra tillfälligt akvarium:)
#37 - 16 augusti 2007 19:23
Är det samma kar som ovan???

/Hans
#38 - 16 augusti 2007 19:55
battalionP skrev:
Är det samma kar som ovan???

/Hans

Nej nej ;) Jag har två.
Båda står i vardagsrummet dom sista bilder är från det karet jag ska sälja.
(Det är bara tillfälligt akva) min sambo är vansinnigt på mig :mad::mad::)
#39 - 18 augusti 2007 10:17
Citat:
[quote=RobinJ;1006720]Kan man få se en helhets bild? :)

Här kommer liten uppdatering med bilder annars händer det inte så mycket med akva ,
försöker komma på bra lösning med pumpar och filter , och själva inredningen
(placering av växter , rötter etc.)[:-54][:-54]
#40 - 18 augusti 2007 21:29
eftermiddag lekte jag lite med höger sida av akvarium resultat blev inte som jag tänkt mig (hade tänkt mig ett träd som är nedsänkt i vattnet):(:)
#41 - 18 augusti 2007 22:01
Även om det inte blev som du tänkt dig så blev det najs iallafall! :)
#42 - 18 augusti 2007 22:16
Även om det inte blev som du tänkt dig så blev det najs iallafall! :)

Tack Tobias
Man säger att träning ger färdighet :)måste träna ska pilla lite med det annars blir det vanliga rötter:)
#43 - 18 augusti 2007 22:20
Man får helt enkelt testa sig fram tills man blir nöjd! Det bästa är ju att testa flera olika alternativ ifall man har möjligheten.. :) Men det ser iallafall najs ut so far! :D
#44 - 18 augusti 2007 22:49
Man får helt enkelt testa sig fram tills man blir nöjd! Det bästa är ju att testa flera olika alternativ ifall man har möjligheten.. :) Men det ser iallafall najs ut so far! :D

tackar tackar det skulle gå ett del till ,till vänster men jag har saboterat den totalt sen undrar jag också lite om kork kan påverka vatten kemisk .
Det är som du säger man måste testa sig fram:)
#45 - 18 augusti 2007 23:01
Jag tror inte det ska påverka vattnet med tanke på att det finns så många som har det i sina akvarium.. Men du får nog silikona något såpass med tanke på att det är en jäkla flytförmåga i kork...
#46 - 18 augusti 2007 23:06
jarecki68 skrev:
tackar tackar det skulle gå ett del till ,till vänster men jag har saboterat den totalt sen undrar jag också lite om kork kan påverka vatten kemisk .

Det är som du säger man måste testa sig fram:)

kork ger inte ut något giftigt, tror dock att det gör vattnet lite surare som vanliga rötter i och med det ruttnar med dtiden, men det tar en välldanstid, men som han övan för mig sa (kommer inte ihåg namnet på han) så silikona fast den eller pressa den då den har en väldigt stor flytförmåga, skulle tro det flyter lika bra som frigolit.
#47 - 18 augusti 2007 23:12
matlo skrev:
kork ger inte ut något giftigt, tror dock att det gör vattnet lite surare som vanliga rötter i och med det ruttnar med dtiden, men det tar en välldanstid, men som han övan för mig sa (kommer inte ihåg namnet på han) så silikona fast den eller pressa den då den har en väldigt stor flytförmåga, skulle tro det flyter lika bra som frigolit.

Tobbe va namnet.. :D

Ja, redigt med silikon, vet en å annan som har blivit av med täckglas, glasrör å annat.... Ja, frigolit är en bra jämnförelse, med tanke på att det är bra flytförmåga i det också..
#48 - 18 augusti 2007 23:28
matlo skrev:

tack Oliver för tipset detta med flytförmåga jag vet, måste hitta på bra lösning så länge så är detta bara test skulle gerna köpa nåt som är färdigt men det finns inte så mycket att välja på .
#49 - 18 augusti 2007 23:37
Jag tror inte det ska påverka vattnet med tanke på att det finns så många som har det i sina akvarium.. Men du får nog silikona något såpass med tanke på att det är en jäkla flytförmåga i kork...

Tack Tobias missade dit svar kanske packa dom med någonting för att dom är runda och tomma inuti sand eller nåt ? och sen silikana.
#50 - 18 augusti 2007 23:50
jarecki68 skrev:
Tack Tobias missade dit svar kanske packa dom med någonting för att dom är runda och tomma inuti sand eller nåt ? och sen silikana.

Jag gjorde en sökning på nätet där jag hittade lite intressant text ang kork.. Läste bla att kork avger sig en hel del humus färgning och att kork tappar flytförmågan efter ett tag då det har sugit i sig vatten.. Men det bästa vore ju som sagt i början iallafall att ha något som ger extra kraft att hålla nere det i början.. Läste även att kork kan sänka Ph en hel del, men det släpper efter ett tag... Bara lite intressant info som jag råkade snubbla över.. Kanske är till någon hjälp iallafall.. :)
#51 - 19 augusti 2007 00:02
Jag gjorde en sökning på nätet där jag hittade lite intressant text ang kork.. Läste bla att kork avger sig en hel del humus färgning och att kork tappar flytförmågan efter ett tag då det har sugit i sig vatten.. Men det bästa vore ju som sagt i början iallafall att ha något som ger extra kraft att hålla nere det i början.. Läste även att kork kan sänka Ph en hel del, men det släpper efter ett tag... Bara lite intressant info som jag råkade snubbla över.. Kanske är till någon hjälp iallafall.. :)

Ett stor tack Tobias nu kan jag sova lugnt ,det med ph gör inget jag ska ha fiskar som gillar lite lägre Ph sa det är ok tack tack:):):)
#52 - 19 augusti 2007 00:25
Ett tips för er som lyckas strula till räkningen då och då: Räkna i decimeter, så får du det i liter direkt.
#53 - 19 augusti 2007 01:25
NULL skrev:
Ett tips för er som lyckas strula till räkningen då och då: Räkna i decimeter, så får du det i liter direkt.

Ok Anders du menar det med akva liter i början av tråden:):).
#54 - 19 augusti 2007 08:34
Jag tror att jag kommer lägga ner det med ( ett träd som är nedsänkt i vattnet)Det ser ut mer som det passar i terrariet än i akvariet .KANSKE PANGEA RÖTER http://www.aquarium-background.com/catalogue.asp:):) dom är ganska fina fast minus för priset. ;)
Många funderingar :Ddet är det som är roligaste med detta hobby:):):).
#55 - 19 augusti 2007 09:41
Ärligt talat så känns det som att det passar in där i hörnet... Men det är ju ditt akvarium, så ditt beslut.. ;)
Och funderingar kan man få sig många.. Jag vet inte ens själv hur jag ska inreda mitt kar när det är klart.. :D
Ska man ha rötter, vart å sånna fall, stenar, hur mycket, placering, växter... jisses! :rolleyes:
#56 - 20 augusti 2007 06:51
Ärligt talat så känns det som att det passar in där i hörnet... Men det är ju ditt akvarium, så ditt beslut.. ;)

Och funderingar kan man få sig många.. Jag vet inte ens själv hur jag ska inreda mitt kar när det är klart.. :D

Ska man ha rötter, vart å sånna fall, stenar, hur mycket, placering, växter... jisses! :rolleyes:

Ju det sant det är mycket man funderar och ibland är det svart att bestämma sig.
själv ska jag villa några dagar utan att tänka på akva detta brukar hjälpa mig att rensa mina tankar och komma på nya lösningar och ide.:):)
PS:
bli kul att se din akva ner den kommer att vara färdig håller tummarna[:-106][:-106][:-58][:-59][:-59][:-58]:):D
#57 - 20 augusti 2007 07:01
jarecki68 skrev:
Ju det sant det är mycket man funderar och ibland är det svart att bestämma sig.

själv ska jag villa några dagar utan att tänka på akva detta brukar hjälpa mig att rensa mina tankar och komma på nya lösningar och ide.:):)

PS:

bli kul att se din akva ner den kommer att vara färdig håller tummarna[:-106][:-106][:-58][:-59][:-59][:-58]:):D

Jag vet hur det kan vara...! Jag får köra den metoden själv ibland... Helt plötsligt så ploppar något upp i huvudet som man bara måste testa.. :D Hoppas iallafall att du kommer på en lösning som du blir nöjd med.. ;) Vilket jag säkert kommer kommentera när jag tittar in här.. ;) Ska bli skoj att se när du puttrar igång din stora balja också.. :D
Jag åker för övrigt till Göteborg idag och kommer hem i morgon igen.... Då åker dom första 50L ner i baljan.. :D
#58 - 22 augusti 2007 14:04
Ringde precis till affären angående mitt akvarie bänk tyvärr så måste jag vänta två veckor till har väntat nu i sex veckor [:(][:(][:(][V][:-4][:-5][:-11][:-48][:-55][:-108][:-118][:-124] (De har ej hunnit ikapp efter semester :D)
#59 - 22 augusti 2007 19:27
hehe fan va segt:P
#60 - 29 augusti 2007 19:05
[:-98] Fotfarande ingen bänk kanske nästa vecka?? jag har väl hoppas på det;)
varit idag rund lite kollat om det finns nånting som skulle passa till min akva.
Köpte lite "Dark wood"och beställde ett rot st.XXL.
Tänkte mig sånt som liknar träd som förgrenar sig vid bottten lite som btn amazonas .
Nästa väcka på tisdag eller torsdag ska jag ha svar om det över huvudtaget går att få tag i ett sånt rot hos grossisten.
Den är ganska viktigt för mig för att jag vill blanda fintk.. sand med lite grövre råda sand 1-3 mm vi säger från vänster ska det finnas fintk.. sand som blandas med grövre ju längre till höger man kommer och det är just där som detta rot kommer in i bilden den ska dela eller hålla balans så att dom två "fintsand och grövre rådasand"blandas inte för mycket ;)mest fintk.sand på vänster och mest grövre på höger;) .
:):).
#61 - 2 september 2007 14:42
Händer inte så mycket men ändå tänkte jag uppdatera med lite nya bilder.
Har skaffat några nya invånare till blivande SA och CA akva...och som vanligt testat ny inredning(dark wood och lite annat)
väntar faktiskt till tisdag angående xxl roten som jag beställde det är 50-50%
att det finns just sådant som jag vill, jag har säkert kompromissa på den punkten.

Några bilder
först mina nya invånare

bild 1 Geophagus sp.Tapajas orange head (4st cirka 10-12cm)väldigt fina färger en hane och tre st honor(hane på bilden ;) )

bild 2 hane och hona G.sp.Tapajas.

bild 3 Thorichthys meeki (köpte 2st hanar tyvärr så hade de inga honor i sammastorlek cirka 10 cm).

bild 4 båda är hanar på bilden.

bild 5 test med grus (delad h.fint sand v.sida råda sand 1,2-2 mm)tanken bakom är att kolla om den inte blandas samman och se vilken av dom fiskar tycker mest om eller gräver mest i.

bild 6 dark-wood (under inkörning )

bild 7,8,9,10,11(testar lite olika alternativ med inredning)

det är bara test :):);)
#62 - 2 september 2007 15:50
har du ett annat kar till dom firrarna?
#63 - 2 september 2007 17:19
Jag har ett gammalt 700l aluminiumramakva.. som fungerar just för tillfälle som flyktakvarium(tillfälligt akvarium) om man kan kalla det så :):)
#64 - 2 september 2007 17:33
okk:)
#65 - 6 september 2007 10:33
nya händelser:
fick en jätte fint rot som jag bästellde i affären på Backa Plan
fint ,fint,:D måste verkligen tacka Henrik "tack"(kilen som jobbar i affären)
Roten vägen en hel del cirka 30 kg.
150cm långt
110cm högt
40cm bred
akvarium är bara 60cm högt så jag bli tvungen att såga en del av den verkligen synd [V]
Akvariebänk har kommit till grossisten i Sverige troligen så kan jag hämta den nästa vecka :D
bifogar ett kort film på mina G.tapajos orange head (blivit eller håller på att bli föräldrar) ;)OBS! QuickTime krävs att titta på filmen.
några bilder på roten.
kommer inom kort att annonsera alla grejer som blivit över rötter, akvarium 720l,
3st ljus ramp en 2m långt andra två 150cm långa och kanske lite annat.
#66 - 6 september 2007 10:41
jarecki68 skrev:
nya händelser:

bifogar ett kort film på mina G.tapajos orange head (blivit eller håller på att bli föräldrar) ;)OBS! QuickTime krävs att titta på filmen.

tyvärr, filmen vet ej hur man går tillväga att den bli med försökte att lägga den efter bilder men det gick inte :confused:
#67 - 6 september 2007 14:24
resten av rötterna kanske går att använda på andra ställen i karet?ser skit bra ut
#68 - 9 september 2007 09:14
akva bänk har" landat på plats"
AQUAEL 200*80*70 AL
Ganska fint och stabilt
Fast två minus från mig
första:
Hyllorna h,v sida är fast skruvad så man kan inte ta bart dom (mindre plats för ute filter)man kan se på bild nr 2.
Andra :
deras lösning för ben vet ej men jag har svart att lita på den bild nr7
ville vara på den säkra sida och fixade 4 cm tjocka ek brädor bild nr 6
det är bara mina personliga avsikter om jag bortse från dom så är jag trots alt mycket , "myyyycketttt "nöjd ;) ;) ;) ;) ;)
sålde mitt gamalt akva 700 liter så fiskar måste nöja sig med 100l under 1-4 veckor bild nr 1.
Jag hoppas få lite fart på projektet nu ;)
#69 - 9 september 2007 09:25
fredd skrev:
resten av rötterna kanske går att använda på andra ställen i karet?ser skit bra ut

kan tänka mig, tack för förslaget :)
#70 - 9 september 2007 09:37
Satan i gatan vilken jätterot!!!

/Hans
#71 - 9 september 2007 09:47
battalionP skrev:
Satan i gatan vilken jätterot!!!

/Hans

Ja den är inte så liten fast nu har jag sågat den så den är redan i karet.
Kommer [COLOR=green]fixa[/COLOR] några bilder lite senare ;).
#72 - 9 september 2007 10:07
Jäklar va gött att det händer något nu! :D Det ska bli grymt att se när roten kommer i karet och när karet står på bänken... Följer verkligen med spänning och håller tummarna stenhårt för att det ska gå bra! :D
#73 - 26 september 2007 15:43
Jäklar va gött att det händer något nu! :D Det ska bli grymt att se när roten kommer i karet och när karet står på bänken... Följer verkligen med spänning och håller tummarna stenhårt för att det ska gå bra! :D

Tack Tobias jag också fölger din projekt med stor intresse och som det ser ut nu så [COLOR=red]lyckades du skit bra[/COLOR] och jag kan tänka att det bli bara bättre och bättre med tiden :)
#74 - 26 september 2007 15:54
Tänkte uppdatera lite
Det som händer just nu med mitt projekt är att själva akvariet stor på sitt permanenta plats nu limmas alla moduler och förbereds alla saker som ska in i akvariet.
Innan dess så måste jag klara alla små men viktiga detaljer el kablar ,slangar fastnat lite med lister rund akva kan ej bestämma mig vilken färg ska jag betsa dom , själv vill jag ha dom lite mörkare än skåpet men frågan är om det bli fint slänger en bild på det (bild nr 9 vänster sida )
Ni kan gärna komma med förslag alla goda råd uppskattas.
Kan bara säga ju närmare slutet ju mer saker kommer fram, saker som man missade eller inte tänkte på innan.
räknar med att till slutet av denna månad ha karet igång fast utan fiskar
kommer några bilder innan dess.
#75 - 26 september 2007 17:28
Jädrans va tjusigt du! Kul att det börjar hänta lite saker igen.. ;) Alltid lika spännande med uppdateringar... Jag ser fram emot att se din inredning.

Själv så ska jag uppgradera mitt kar med ett ytterfilter och UV-filter...
#76 - 13 oktober 2007 07:33
uppdatering del 1
Den sista tiden var jag ganska upptagen både med arbete och familjen men det hände också en del med projektet .
alt gick ganska bra tills var det dags att koppla slangar till fluval fx5 där kom första problem slangar visade sig för korta (fick beställa nya)fästena för slangar fick mig att göra om ramen (bra att jag testade alt innan jag betsade och lackade den.
ut blaset var också inte det lättaste att fixas (ville behålla originalet tycker att den är ganska flexibelt ,dubbelt vatten stråle som man kan rikta i olika vinklar )
Slänger några bilder på det (bild 1-9)
Några bilder på arbete med ramen (fick betsa och lacka två gånger)och resultatet.
bilder på backsida av akvariet där gjorde jag extra hål för slangarna och el kablar alla slangar är inte fram dragna än(det blev ganska bra tycker jag)
Nu äntligen var det dags att inreda akvariet(väntat länge på detta).
Men det är inte slut än....:)
#77 - 13 oktober 2007 08:36
Det där ser riktigt trevligt ut! :)
#78 - 13 oktober 2007 09:00
Idrok skrev:
Det där ser riktigt trevligt ut! :)

Man tackar

Idag ska jag fylla med vatten och sätta igång alt kring utrustning.
hopas bara att alt ska fungera .:confused:
#79 - 13 oktober 2007 09:08
ser riktigt nice ut , vad hände med trädet ? tyckte den var nice
#80 - 13 oktober 2007 10:04
Det tyckte jag med tyvärr men det har visat sig att stora delar av den var ganska mjuka och sönder rottet:( så jag fick ta bart alla delar som kunde påverka vattnets kvalitet det som man ser på bilder är alt som jag kunde behålla inte så dumt heller ser ut finare i verkligheten ån på bilden men men (jakten på den perfekta rot är inte över);)
#81 - 13 oktober 2007 10:41
jävlar vad najs det blir:):):)
#82 - 13 oktober 2007 12:20
Ser grymt fint ut! Roten är helt enorm och gör sig skitbra där du har den!!
det enda jag kan reagera lite på är att du har en plansch på bakrutan. Jag skulle nog måla den svart eller täcka den med fler moduler. Bara en tanke, men som sagt det kommer bli sjukt snyggt!!

/Hans
#83 - 13 oktober 2007 12:57
fredd skrev:
jävlar vad najs det blir:):):)

TACKAR TACKAR
Ska jag vara ärligt så är jag ganska nöjd än så länge, men som sagt akvariet är inte färdigt än ;)
#84 - 13 oktober 2007 13:37
battalionP skrev:
Ser grymt fint ut! Roten är helt enorm och gör sig skitbra där du har den!!

det enda jag kan reagera lite på är att du har en plansch på bakrutan. Jag skulle nog måla den svart eller täcka den med fler moduler. Bara en tanke, men som sagt det kommer bli sjukt snyggt!!

/Hans

Tack Hans
Roten är faktiskt inte så liten den måste vara xxxl jag var tvungen att be om hjälp att sätta den i akvariet jag var inne och en annan person fick lifta den och ge den till mig.
Jag skulle aldrig klara det själv .
plansch ,ja jag vet men jag tyckte så mycket om den plus jag hoppas att den kommer ge mig lite extra djupet i akvariet när den bli fylld med vatten men tackar det bra med olika synpunkter kanske om jag inte bli nöjd, så ska jag måla den svart nästa gång samma med moduler ville inte ha hela vägen med tanke på förlurad utrymme.;)
#85 - 13 oktober 2007 13:53
Jo jag kan tänka mig att den väger ett par kilo;)

Jag tror personligen att svart bakgrund skulle ge mer djup men smaken är som baken och tur är väl det:) men som du säger, det finns tid att ändra det senare. Och det är lättare att ta bort en plansch och måla än tvärtom!

Vad skulle du ha för fisk i? Har helt glömt bort det..
Ser fram emot fortsättningen!

/Hans
#86 - 13 oktober 2007 16:09
battalionP skrev:

Vad skulle du ha för fisk i? Har helt glömt bort det..

Ser fram emot fortsättningen!

/Hans

Jag har redan några fiskar som väntar att flytta in ;)
8 st Corydoras Haraldschultzi (VF)
1 st L114
1st segelfenspleco
4st Geophagus sp.Tapajas orange head
cirka 10st amanoräkor japonica
#87 - 13 oktober 2007 16:22
Vatten!!!!! :D:D:D
#88 - 13 oktober 2007 18:00
grymt:D. blir det växter sen?;)
#89 - 13 oktober 2007 18:27
fredd skrev:
grymt:D. blir det växter sen?;)

ska försöka skaffa lite av:
Vallisneria
Tiger,caulescens,natans,gigantea
eller
Cryptocoryne
Undulata broad leaves
Crispatula var.balansae
helst dom sistnämnda vill inte blanda förmånga olika vill ha många men av samma sort
#90 - 13 oktober 2007 18:57
det blir nog fint:D. Ska du köra med PMDD?
Är det rådasand du kör i karet?
#91 - 13 oktober 2007 19:57
Det är mycket bättre i verkligheten säger en som har haft fördelen att se det i verkligheten - det enda är det där konstiga längst uppe till vänster på sjätte bilden..... :)

MVH Lasse
#92 - 14 oktober 2007 13:40
fredd skrev:
det blir nog fint:D. Ska du köra med PMDD?

Är det rådasand du kör i karet?

Efter jag skafat växter så ska jag köra med TMG +CO2+TropicaAquacare (kapslar) med tanke att det blir mest Cryptokoryne som ska dominera i akvariet så ska jag satsa på näring i gruset.
Angående sanden så stämmer det, det är råda sand i två storlekar på höger sida finare under 1mm och vänster sida 1,2 till 2mm.
#93 - 14 oktober 2007 13:45
Lasse skrev:
Det är mycket bättre i verkligheten säger en som har haft fördelen att se det i verkligheten - det enda är det där konstiga längst uppe till vänster på sjätte bilden..... :)

MVH Lasse

Tack Lasse
vada vada till vänster[:-54] du menar väl inte dom två små prickar "skrattar":D:)
#94 - 14 oktober 2007 13:57
I det karet skulle cryptocoryne aponogetifolia göra sig grymt bra:

http://www.akwafoto.pl/fotoreport/ogrod_bot/cryptocoryne_aponogetifolia.jpg

Grymt snygg och enkel växt som tar plats. Dock lite svår att få tag på.
MVH
Magnus
#95 - 14 oktober 2007 17:56
Tropfrog skrev:
I det karet skulle cryptocoryne aponogetifolia göra sig grymt bra:

Grymt snygg och enkel växt som tar plats. Dock lite svår att få tag på.

MVH

Magnus

Tack Magnus den cryptocoryne ska jag skriva till min önske lista jag ska prata med Kent i Nols Ciklid Hobby kanske går det skaffa via honom.
Den ska jag ha :):)
www.ciklidhobby.com

PS.
Du kan skatta dig lyckligt att vara ägare till så fina exemplar;)
#96 - 14 oktober 2007 22:14
jarecki68 skrev:
Tack Lasse

vada vada till vänster[:-54] du menar väl inte dom två små prickar "skrattar":D:)

Jo

MVH Lasse
#97 - 15 oktober 2007 00:08
nästan så man vill göra om sitt "stora" kar nu xD
Bilagor:
#98 - 15 oktober 2007 01:49
Lasse skrev:
Jo

MVH Lasse

Det blev faktiskt ganska bra med tanke att man är ingen snickare och har inga bra värktig till hjälp:) svart att beskriva hur nöjd jag är att akvariet är igång
"[:-58][:-60][:-59]och tänkt jag som jag men min sambo !!
Jag är verkligen tacksam att hon orkade med mig och min litet "projekt" under alla dom månader. :)
#99 - 15 oktober 2007 02:02
Richard.R skrev:
nästan så man vill göra om sitt "stora" kar nu xD

Richard
Jag kan lova dig det finns inget roligare det är bara att sätta igång:)
kola bara på alla som har sina projekt igång personligen så älskar jag läsa genom alla dom projekt som folk fick igång, man får så mycket av det ;)inspiration och man lär sig så otroligt mycket :Dav sina ägna och andras misstag.
#100 - 15 oktober 2007 05:53
Det blev ju jättebra, jag skojade bara. Sambon blev ju nöjd också eller hur. Men vänta bara tills hon inser att det skall fyllas med fisk också........

MVH Lasse
#101 - 15 oktober 2007 06:06
Lasse skrev:
Det blev ju jättebra, jag skojade bara. Sambon blev ju nöjd också eller hur. Men vänta bara tills hon inser att det skall fyllas med fisk också........

MVH Lasse

Lasse fiskar som fiskar men hon vet ej än, att jag har ett litet projekt på gång till ljusrampen måste fixas så snabbt som möjligt "skrattar";)
Jag kanske ska bjuda henne till kina restaurang hon älskar kina mat friterad räkor:p och efteråt ska jag berätta vad jag har på hjärtat.:D
#102 - 15 oktober 2007 10:13
Ser skitbra ut. Riktigt snyggt med inramningen du får av rötterna och modulerna vid sidan. Jag skulle däremot vilja komma med lite konstruktiv kritik innan du slänger i några fiskar. Bakgrundsplanchen är asful, ursäkta mig, i jämförelse med övrig inredning. Om jag vore du skulle jag skära till en BTN slimline och limma fast i mitten. Den är billig och ganska anspråkslös, men ger ett mycket bättre intryck än planchen. hoppas du inte tar det här fel, helhetsintrycket är riktigt najs, men planchen känns malplacerad i ett så snyggt inrett kar.

Edit: Du undrade i början ifall du skulle ha T5 eller MH, skulle rekomendera MH ljus utan lysrör, ljusspelet i vattnet med alla skuggor blir nåt helt annat än när man har lysrör.
#103 - 15 oktober 2007 11:12
MrLogic skrev:
Ser skitbra ut. Riktigt snyggt med inramningen du får av rötterna och modulerna vid sidan. Jag skulle däremot vilja komma med lite konstruktiv kritik innan du slänger i några fiskar. Bakgrundsplanchen är asful, ursäkta mig, i jämförelse med övrig inredning. Om jag vore du skulle jag skära till en BTN slimline och limma fast i mitten. Den är billig och ganska anspråkslös, men ger ett mycket bättre intryck än planchen. hoopas du inte tar dethär fel, helhetsintrycket är riktigt najs, men plnachen känns malplacerad i ett så snyggt inrett kar.

Edit: Du undrade i början ifall du skulle ha T5 eller MH, skulle rekomendera MH ljus utan lysrör, ljusspelet i vattnet med alla skuggor blir nåt helt annat än när man har lysrör.

nej ,nej det alltid bra med lite kritik när jag tittar på akvariet så är jag ganska
nöjd fast det sant kanske skulle man komma på nåt bättre än planschen tänkte även på det med BTN slimline men dom har bara i två färger ganska ljus och rödaktig det var den andra som jag tyckte mest om.
Men efter jag kollade på några stycken akvarie som var blandat på det sättet som du beskriver förstog jag att det var inte det som jag sökte efter ,kollade även BTN woodrock och försökte komma på nåt sätt att blanda dom. särskilt en av dom ( rot eller del av en rot liggande på botten )
Den tanke finns faktiskt kvar.
fick även tips från en annan person här på forum att det skulle vara bättre att måla back sida svart men men, nu är vatten i karet och alla filtrar igång så jag orkar inte ändra på någonting ,kanske nångång vid stor städning kommer jag att ändra och testa olika förslag.
Tack för ärlighet och din kritik man lär sig hela tiden och bli bättre med tiden.
Hoppas jag.
Som man säger" ibland måste man göra fel för att göra rätt";):)
#104 - 15 oktober 2007 11:17
Håller med om detdär med färgen på slimline, förstår inte varför de inte har en som är i samma nyans som mudulerna. Kanske herr Fohrman kan svara på om han råkar ha vägarna förbi :p
#105 - 15 oktober 2007 11:31
MrLogic skrev:
Håller med om detdär med färgen på slimline, förstår inte varför de inte har en som är i samma nyans som mudulerna. Kanske herr Fohrman kan svara på om han råkar ha vägarna förbi :p

Jag hoppas verkligen att dom kommer med flera färger i framtiden det kostar ju inget extra det handlar om samma tillverkning process ända skillnaden är färgen .:mad:
det finns ingen konkurens inte det heller pengarna går ju till samma firma.
Däremot för os vanliga akvarister skulle innebära det många fördelar.;)
#106 - 16 oktober 2007 17:31
Hämtad idag mina första nya växter
Cryptocoryne aponogetifolia två väldigt fina exemplar .
Ville passa på och tacka Tropfrog som gjorde det möjligt .
Ett [COLOR="Red"]STOR TACK [/COLOR]från mig Magnus.svart att beskriva hur nöjd jag är::)
#107 - 16 oktober 2007 17:44
damn dom var inte direkt korta;d
#108 - 16 oktober 2007 18:21
Den längsta bladen är på hela 150 cm fast jag räknar med att dom flesta kommer vara förlurad.
Jag ska njuta av dom så länge jag kan, och vänta på nya
efter att växten har anpassat sig.
Jag hoppas verkligen att den kommer att göra det.
ANARS[:(!][:-5][:-16][:-28]
#109 - 16 oktober 2007 18:59
Se bara till att du håller nitratnivåerna över 20 så tror jag inte att den behöver ha några problem med acclimatiseringen. Vad kul att du är nöjd, det är jag också. Tack själv.
MVH
Magnus
#110 - 16 oktober 2007 19:03
Tropfrog skrev:
Se bara till att du håller nitratnivåerna över 20 så tror jag inte att den behöver ha några problem med acclimatiseringen. Vad kul att du är nöjd, det är jag också. Tack själv.

MVH

Magnus

Tack för tipset jag ska lägga det på minnet .:)
#111 - 16 oktober 2007 19:36
Wow!
Kjell Fohrman
Administrator
#112 - 16 oktober 2007 20:04
MrLogic skrev:

Därför att i modulerna så blandas flera olika färger vilket det inte görs på Slimline. Blandar man flera färger så är det mycket svårare att göra det hela någorlunda enhetligt (det är svårt nog på Slimlien) vilket skulle göra att Slimline blev 25-30% dyrare eller något sådant.
#113 - 16 oktober 2007 20:54
Nu talar jag bara för mig själv men jag skulle mer än gärna betala 30% extra för en modulfärgad slimline! det är fortfarande billigt;)

/Hans
#114 - 16 oktober 2007 23:05
Ser bra ut, vet inte om du redan skrivit det i tråden men vad har du för moduler? jag kommer nog göra ngt liknande ;D
#115 - 17 oktober 2007 06:16
battalionP skrev:
Nu talar jag bara för mig själv men jag skulle mer än gärna betala 30% extra för en modulfärgad slimline! det är fortfarande billigt;)

/Hans

Jag håller med dig battalionP även jag skulle betala 30%extra och säkert många andra, inget elak menad men så är det helt ärligt:).
#116 - 17 oktober 2007 06:49
Richard.R skrev:
Ser bra ut, vet inte om du redan skrivit det i tråden men vad har du för moduler? jag kommer nog göra ngt liknande ;D

Tack Richard
Dom moduler jag använde är :
vänster sida
första N, C ,E och O som jag limmade på modul E
Höger sida
från framrutan mot baksida O, A och L

Ett viktigt råd som jag kan lämna till dig fick den från Lasse att silikona moduler med svart silikon för att minska avspegling från glaset;).
#117 - 17 oktober 2007 13:00
Riktigt snyggt Jarecki!
Hade ju turen att få se det i verkligheten idag också! :D
Blev riktigt imponerad.

Föressten eldbukarna verkar redan trivas bra med blåcikliderna :)
Var köpte du dem föressten? tänkte att man kunde införskaffa två honor till dem.

Ha det gott!
MvH
Fredrik
#118 - 17 oktober 2007 13:43
jarecki68 skrev:
Tack Richard

Dom moduler jag använde är :

vänster sida

första N, C ,E och O som jag limmade på modul E

Höger sida

från framrutan mot baksida O, A och L

Ett viktigt råd som jag kan lämna till dig fick den från Lasse att silikona moduler med svart silikon för att minska avspegling från glaset;).

okej tack för tipset
#119 - 17 oktober 2007 14:31
Riktigt snyggt kar.
Om du har fått i lite fisk och växter nu så vore det kul att se nya bilder på det.

Alltid kul med bilder =)
#120 - 17 oktober 2007 14:49
Eprex skrev:
Riktigt snyggt Jarecki!

Hade ju turen att få se det i verkligheten idag också! :D

Blev riktigt imponerad.

Föressten eldbukarna verkar redan trivas bra med blåcikliderna :)

Var köpte du dem föressten? tänkte att man kunde införskaffa två honor till dem.

Ha det gott!

MvH

Fredrik

Jag är väldigt glad för deras skoll:)
Jag köpte dom i [COLOR=black]Herkules zoo[/COLOR] men dom hade bara dom två hannar du kan ringa och höra med dom om dom kan skaffa två honor.
Tack föresten att du tyckte om mitt akvarium;)
#121 - 17 oktober 2007 15:01
rigtigt snygt akvarium vad kommer det bli för mer fiskar förutom jordätarna ?
#122 - 17 oktober 2007 15:08
hambli skrev:
Riktigt snyggt kar.

Om du har fått i lite fisk och växter nu så vore det kul att se nya bilder på det.

Alltid kul med bilder =)

Tack Hampus
akvariet är igång och fiskarna redan inne verkar stor trivas
vatten är så där mjölkaktigt blandat med nyanser av rötter som färgat den brunaktigt jag kan lova ingen blandning som man tycker om men från andra sidan så är det ganska normalt vatten är bara några dagar gammalt.
jag har skaffat några växter fast jag ska plantera dom på plats först på fredag
så jag tänkte slänga några bilder ,plus beskriva lite kringutrustning och hur jag gick tillväga att få så många nyttiga bakterier både i filtrerar och gruset,
och så klart vilka fiskar har jag i karet;).
det kommer massor av bilder det lovar Jag.
#123 - 17 oktober 2007 15:23
bra att det kommer fler bilder, jarecki va tycker du, ett par moduler eller en btn amazonas?
#124 - 17 oktober 2007 15:41
Richard.R skrev:
bra att det kommer fler bilder, jarecki va tycker du, ett par moduler eller en btn amazonas?

Ja Richard jag tycker att båda två är fina fast för mig så avgörande är storleken på akvariet eller djupet är den djupare än 60cm så är det inga problem är den 60cm eller mindre så tycker jag att man får bättre resultat med moduler (mer känsla av djupet) men det är bara som jag tycker alla har vi olika smak.;)
#125 - 17 oktober 2007 16:16
alcar skrev:
rigtigt snygt akvarium vad kommer det bli för mer fiskar förutom jordätarna ?

Tackar tackar hoppas bara att den kommer vara lika snyggt om några veckor;).
Ja vad gäller fiskar så har jag
8 st vf Carydoras Haraldschultzi
1st L 114 med röda fenor
1st plecostomus vill gärna skaffa några andra malar
8st amanoräkor japonica kallar man dom tror jag vill ha minst 30 st
+jordätarna
#126 - 17 oktober 2007 16:21
jarecki68 skrev:
Ja Richard jag tycker att båda två är fina fast för mig så avgörande är storleken på akvariet eller djupet är den djupare än 60cm så är det inga problem är den 60cm eller mindre så tycker jag att man får bättre resultat med moduler (mer känsla av djupet) men det är bara som jag tycker alla har vi olika smak.;)

okej, mitt kar e bara 45cm djupt så kanske moduler passar bättre då?
#127 - 17 oktober 2007 16:34
Richard.R skrev:
okej, mitt kar e bara 45cm djupt så kanske moduler passar bättre då?

Kanske BTN slimline vare nåt? den har faktiskt ganska fint struktur
Kola lite rund på nätet på andras akvarie att hämta lite inspiration det görde jag, det hälper.;)[:-106]
#128 - 17 oktober 2007 16:35
jarecki68 skrev:
Kanske BTN slimline vare nåt den har faktiskt ganska fint struktur

Kola lite rund på nätet på andras akvarie att hämta lite inspiration det görde jag, det hälper.;)[:-106]

nej usch fy för slimline ska ju se bra ut också ;D hur djup är den största modulen som du har?
#129 - 17 oktober 2007 16:41
jarecki68 skrev:
Tackar tackar hoppas bara att den kommer vara lika snyggt om några veckor;).

Ja vad gäller fiskar så har jag

8 st vf Carydoras Haraldschultzi

1st L 114 med röda fenor

1st plecostomus vill gärna skaffa några andra malar

8st amanoräkor japonica kallar man dom tror jag vill ha minst 30 st

+jordätarna

okej vad är det för sort jordätare du har? akta bara så att inte amanoräkorna blir mat
#130 - 17 oktober 2007 16:56
alcar skrev:
okej vad är det för sort jordätare du har? akta bara så att inte amanoräkorna blir mat

Ja jag vet jag tänkte på detta också men så länge funkar det, dom kommer till maten och det värkar andra fiskar bryr sig inte.
jordätare-4 st Geophagus tapajas orange head
#131 - 17 oktober 2007 17:07
Richard.R skrev:
nej usch fy för slimline ska ju se bra ut också ;D hur djup är den största modulen som du har?

Den djupaste är på 20 cm.Kanske frigolit bakgrund ?
#132 - 17 oktober 2007 17:33
jarecki68 skrev:
Den djupaste är på 20 cm.Kanske frigolit bakgrund ?

nja, blir nog moduler ändå, 20cm e inte så farligt
#133 - 17 oktober 2007 17:41
Richard.R skrev:
nja, blir nog moduler ändå, 20cm e inte så farligt

Herkules zoo i Gbg har ganska många av dom inne så man kan åka och kolla tycker rät bra att man kan se dom i verkligheten.
#134 - 17 oktober 2007 18:15
Hur går det/ gick det med ljusrampen? Var det goda räkor :D
#135 - 17 oktober 2007 18:24
jarecki68 skrev:
Herkules zoo i Gbg har ganska många av dom inne så man kan åka och kolla tycker rät bra att man kan se dom i verkligheten.

har inte den möjligheten då jag bor i finland så får mest kika på andra kar för att se hur modulerna ser ut
#136 - 17 oktober 2007 20:49
Som du sa Jarecki så tror jag Altum scalarer kunde passa finemang i ditt kar.
Hörde förut av Alcar att de på Havanna zoo har Altumscalarer inne för 250 kr/st som va rätt stora.
Jag har aldrig varit på det zoo:et så har ingen uppfattning av hur det är där.
#137 - 18 oktober 2007 06:27
Eprex skrev:

Hörde förut av Alcar att de på Havanna zoo har Altumscalarer inne för 250 kr/st som va rätt stora.

Fasen tack för tipset havanna zoo är 5 minuter med bilen från mig män 250/kr st ? .
Det kanske går att sänka priset om man köper flera ,jag ska kolla detta;)
#138 - 18 oktober 2007 06:35
MrLogic skrev:
Hur går det/ gick det med ljusrampen? Var det goda räkor :D

Hade inte tillfälle än ,vi arbetar rät mycket nu så det måste vara ganska spåntant nån dag kanske när vi är lediga.
Lite svart att planera i förväg ;)"skrattar"
#139 - 18 oktober 2007 15:14
Eprex skrev:

Som jag redan skrivit stor TACK Eprex!!!:D för tipset med Havanna zoo redan har varit där.
Det stämde kommit hem med [COLOR=red]6st VF ALTUM[/COLOR] direkt från [COLOR=red]COLUMBIA [/COLOR]
Han ska börja sälja dom imorgon efter 2 veckors karantän.
#140 - 18 oktober 2007 16:12
jarecki68 skrev:
Som jag redan skrivit stor TACK Eprex!!!:D för tipset med Havanna zoo redan har varit där.

Det stämde kommit hem med [COLOR=red]6st VF ALTUM[/COLOR] direkt från [COLOR=red]COLUMBIA [/COLOR]

Han ska börja sälja dom imorgon efter 2 veckors karantän.

Inga problem :)
Fasen va fina de var!
Blir riktigt sugen. Synd att jag inte har plats för sånna :(
Var du där idag och köpte dom eller skall du vänta?
Jag kan tänka mig att de går väldigt fort..
#141 - 18 oktober 2007 16:25
Stackare, de är ju helt bleka. Du får ta en bild på dom i karet när de färgat ut lite mer.
#142 - 18 oktober 2007 17:05
klart de är bleka när de simmar runt i en påse :P
De kommer bli riktigt fina när de färgar ut.
#143 - 18 oktober 2007 17:22
Eprex skrev:
Inga problem :)

Fasen va fina de var!

Blir riktigt sugen. Synd att jag inte har plats för sånna :(

Var du där idag och köpte dom eller skall du vänta?

Jag kan tänka mig att de går väldigt fort..

Jag köpte de redan idag så de simmar redan i karet, på friedag kommer jag uppdatera med bilder.
I affären hade de väldigt fina mörka färger med röd nyans på ryggen och uppåt på själva ryggfenan;)
Jag tror det också att de kommer att bli sålda väldigt fort even ägaren tag några st till hans akvarium.
#144 - 18 oktober 2007 17:30
MrLogic skrev:
Stackare, de är ju helt bleka. Du får ta en bild på dom i karet när de färgat ut lite mer.

Jag vet, jag tror att de måste vara ganska oruliga och skremda en posse på två liter vatten är inte det bästa ställe:) .
Jag lovar att jag lämnar några bilder på de när de vänger sig till sitt nya hem.;)
#145 - 18 oktober 2007 17:37
Eprex skrev:

De kommer bli riktigt fina när de färgar ut.

Jag hoppas det .
Jag är bara lite oroligt för karet är ju nystartat och de är VF
Men som det ser ut nu så mår de inte speciellt dåligt.
De var hungriga i allafal :D
#146 - 18 oktober 2007 18:18
När de kommer igång på maten så kommer de att upskatta dina amanoräkor. Mums, det!

Grattis till riktigt fina fiskar till ett mycket bra pris. Se nu till att ligga på med bakteriekultur så att du inte går in i nitritväggen med dem. För maten det behöver de, inget att snåla med.
MVH
Magnus
#147 - 18 oktober 2007 19:08
Har nog missat hur nytt karet är, men om det är helt nystartat bör du inte mata alls första veckan.

Edit: Har själv varit med om nitrittopp, gick upp i över 1ppm på bara några timmar, inte bra med 90% vattenbyte 2-3 ggr om dan.
#148 - 18 oktober 2007 19:13
Tropfrog skrev:
När de kommer igång på maten så kommer de att upskatta dina amanoräkor. Mums, det!

Grattis till riktigt fina fiskar till ett mycket bra pris. Se nu till att ligga på med bakteriekultur så att du inte går in i nitritväggen med dem. För maten det behöver de, inget att snåla med.

MVH

Magnus

Tack Magnus jag kollar nitrit dagliden har ganska grumligt(disigt) vatten jag räknar med att det är ganska vanligt i ny startade akvarium det värkar inte påverka fiskar heller .Nitrit ligger än så länge på ofarligt nivå.
Det med amanoräkor ??? Jag hoppas att du har fel ,jag älskar verkligen de små rakare jag kallar de döds patrull mot alger , tiden kommer visa hur alt kommer utvecklas .:)
#149 - 18 oktober 2007 19:19
Tropfrog skrev:

Njae det är väl inte så säkert. Eller ja, självklart skulle det vara mumma om dom fick tag i räkorna men dom är duktiga på att gömma sig!
Hade VF scalarer tillsammans med 6 amano i runt ett år och ingen vart uppäten! Men som sagt, får dom chansen så;)

/Hans
#150 - 18 oktober 2007 19:29
MrLogic skrev:
Har nog missat hur nytt karet är, men om det är helt nystartat bör du inte mata alls första veckan.

Edit: Har själv varit med om nitrittopp, gick upp i över 1ppm på bara några timmar, inte bra med 90% vattenbyte 2-3 ggr om dan.

Det att den är helt nytt startat är inte hela sanningen jag hade utefilter som var hela tiden igång eheim professional 2 jag tror 7liter filter massa.
därför har jag fiskar rädan i karet fast jag kallar nitrit dagligen och matar varannan dag.
#151 - 18 oktober 2007 19:43
battalionP skrev:
Njae det är väl inte så säkert. Eller ja, självklart skulle det vara mumma om dom fick tag i räkorna men dom är duktiga på att gömma sig!

Hade VF scalarer tillsammans med 6 amano i runt ett år och ingen vart uppäten! Men som sagt, får dom chansen så;)

/Hans

Tack Hans du har lugnat mig lite för att som jag har skrivit tidigare så älskar jag dom små rakare .
Jag vet att de är duktiga att leka kurragömma om de känner sig hotad .
Hoppas verkligen att de bli inte mat för altum men som du skriver "får de chansen så ":D
#152 - 18 oktober 2007 20:03
kan man få en helbild av karet? :P
#153 - 19 oktober 2007 22:54
Cryptocoryne aponogetifolia placerad på plats:) tyvärr dessvärre vet ej om det kommer att funka har bara 3KH läste att den trivs i hårdare vatten .
Bilder är inte så bra men jag har ingen bra kammera.
#154 - 19 oktober 2007 23:00
Richard.R skrev:
kan man få en helbild av karet? :P

Har ingen bra kammera men jag ska försöka låna från en kompis.
så kommer helbilder av karet;)
#155 - 20 oktober 2007 00:28
jarecki68 skrev:
Har ingen bra kammera men jag ska försöka låna från en kompis.

så kommer helbilder av karet;)

okej, låter bra
#156 - 20 oktober 2007 09:39
Jag vill bara säga att det är ett grymt snyggt akvarium du har! :) Ska bli kul att få se fler bilder!
#157 - 20 oktober 2007 13:10
jarecki68 skrev:
Cryptocoryne aponogetifolia placerad på plats:) tyvärr dessvärre vet ej om det kommer att funka har bara 3KH läste att den trivs i hårdare vatten .

Bilder är inte så bra men jag har ingen bra kammera.

Hårdehteten är lätt att höja med bikarbonat. 1krm per 100 liter höjer hårdheten med 1KH.
#158 - 20 oktober 2007 16:52
AORFISH skrev:
Jag vill bara säga att det är ett grymt snyggt akvarium du har! :) Ska bli kul att få se fler bilder!

Tack AORFSH ,det kommer flera bilder det kan jag lova :).
#159 - 20 oktober 2007 16:58
MrLogic skrev:
Hårdehteten är lätt att höja med bikarbonat. 1krm per 100 liter höjer hårdheten med 1KH.

Vad kan man köpa bikarbonat säljer de i vanligt zooaffär?
Påverkar mycket KH om man kör med CO 2 ?
Jag är ingen vidare på vatten kemi :)
#160 - 20 oktober 2007 17:10
Bikarbonat kan du köpa i vilken välsorterad matbutik som helst. Om du har högt KH påverkar inte CO2n pHt, men vad gäller upptagningsförmåga av CO2 vet jag inte.
#161 - 20 oktober 2007 17:37
MrLogic skrev:
Bikarbonat kan du köpa i vilken välsorterad matbutik som helst. Om du har högt KH påverkar inte CO2n pHt, men vad gäller upptagningsförmåga av CO2 vet jag inte.

Tack Fredrik jag ska läsa lite om det här med bikarbonat på forumet ,fast helst vill jag slipa massa kemikalier men man vet aldrig går det åt skogen så kommer man prova ett och annat ;).
#162 - 20 oktober 2007 17:56
Jag har använt bikarbonat i mitt 40 liter växtkar i några månadre nu för att inte få ph fall, inte ett dödsfall hittills. Men man får ju tänka på att invånarna ska tåla ett lite högre pH.
#163 - 20 oktober 2007 18:35
MrLogic skrev:
Jag har använt bikarbonat i mitt 40 liter växtkar i några månadre nu för att inte få ph fall, inte ett dödsfall hittills. Men man får ju tänka på att invånarna ska tåla ett lite högre pH.

Vad har du för ph och kh kör du med CO2 eller utan ?
Man säger att domflesta växter vill ha ph strax under 7:)
#164 - 21 oktober 2007 08:44
Jag har ett pH på 7,5 och ett KH nära 10. Kör med mäsk CO2. Men det stämmer som du säger att de flesta växter vill har lite surare vatten, eller snarare mjukare, håller nu sakta på att sänka mitt KH just därför. Tidigare hade jag sniglar i som ville ha hårt vatten, men de är nu omplacerade, har fortfarande körsbärsräkor i och de vill också ha lite hårdare vatten. Men jag ska nu övergå till Chrystal Black, som vill ha det lite mjukare, så jag sänker hårdheten lite varje gång jag gör ett vattenbyte för att inte chocka mina körsbär.
#165 - 21 oktober 2007 08:59
Några bilder på fiskar i karet .
nuvarande problem:
vatten ganska grumligt
fick stänga en av pumparna(cirkulation vår för starkt)
belysning kör med 2*80W HQL kvicksilverlampor ingen bra blandning grumligt vatten och gulaktigt belysning [B)]
bifogar en bild med den belysnings jag kör nu i karet ,man kan se vilket skillnad det är.(då vatten var ganska okej) sista bild.
Alla TIDIGARE bilder var tagna med vanliga ljusrör.:)
#166 - 21 oktober 2007 09:04
Var får man tag på en så svag HQI? De lägsta jag hittar har en styrka på 150W.
#167 - 21 oktober 2007 10:05
MrLogic skrev:
Var får man tag på en så svag HQI? De lägsta jag hittar har en styrka på 150W.

Oj förlåt jag tänkte på HQL KVIKSILVERLAMPA nu har jag rätat till i inlägget.
Det är gamla och lite omoderna lampor nu förtiden använder man HQI METAL HALOGEN LAMPOR ,och om jag kommer ihåg så läste jag att det finns 80W HQI fast de är svara att få tag på i Sverige(kan ha fel men jag är nästan säkert att det finns):)
#168 - 21 oktober 2007 10:11
ser jävligt bra ut, den där roten är riktigt fin
#169 - 21 oktober 2007 10:18
Ruskigt snyggt! :)
#170 - 21 oktober 2007 10:50
Ja inte är altum fula;) Inte karet heller! Riktigt tjusigt!
Men min första tanke är att dom flesta fiskarna nog kommer hålla till vid högra sidan vilket kommer få vänstra att kännas väldigt tom.. Kanske kan stoppa ner något där med? Behövs bara några smårötter lite utspritt så försvinner nog den känslan;)

Jag ser gärna ett kort rakt framifrån också!

/Hans
#171 - 21 oktober 2007 11:09
Riktigt snygg burk;) DÄr har du allt lyckats bra;) Ser fram emot fler bilder:D
#172 - 21 oktober 2007 11:12
Richard.R skrev:
ser jävligt bra ut, den där roten är riktigt fin

Tack Richard ja jag tycker om den också
Tiden kommer att visa om den klarar sig om den inte kommer att ruttna eller nåt annat.
Under första månaderna kan hända otroligt mycket saker särskilt med nytt inred akvarium:)
#173 - 21 oktober 2007 11:14
AORFISH skrev:
Ruskigt snyggt! :)

Man tackar roligt att du tycker så ;)
#174 - 21 oktober 2007 11:36
battalionP skrev:
Ja inte är altum fula;) Inte karet heller! Riktigt tjusigt!

Men min första tanke är att dom flesta fiskarna nog kommer hålla till vid högra sidan vilket kommer få vänstra att kännas väldigt tom.. Kanske kan stoppa ner något där med? Behövs bara några smårötter lite utspritt så försvinner nog den känslan;)

Jag ser gärna ett kort rakt framifrån också!

/Hans

Tackar tackar Hans.
Jag vet att det känns lite tomt men akva är inte färdigt än jag kommer säkert att ändra hit och dit.
Det viktigaste för mig just nu är att få bra balans i karet det där med bakterier och vatten.
I slutet av månaden kommer jag skaffa några snabbt växande och inte så krävande växter för detta ändamålet.
Med tiden kommer jag att plocka bart de successiv och ersätta med växter som jag vill ha behålla.
Så som du ser Hans vägen till den perfekta akvarium(för mig)har bara börjat:).
Jag kommer alltid fixa lite bilder och skriva både de dåliga och positiva saker som inträffar på vägen dit;);).
Föresten har kollat dina kar på zoonen (http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291)kanon fina SA dom där rötter har du placerat kanon bra[:-106][:-106][:-106];)
#175 - 21 oktober 2007 11:42
Riktigt snygg burk;) DÄr har du allt lyckats bra;) Ser fram emot fler bilder:D

Tack Feliks äventör har bara börjat:D:).
#176 - 21 oktober 2007 15:31
jarecki68 skrev:
Tackar tackar Hans.

Jag vet att det känns lite tomt men akva är inte färdigt än jag kommer säkert att ändra hit och dit.

Det viktigaste för mig just nu är att få bra balans i karet det där med bakterier och vatten.

I slutet av månaden kommer jag skaffa några snabbt växande och inte så krävande växter för detta ändamålet.

Med tiden kommer jag att plocka bart de successiv och ersätta med växter som jag vill ha behålla.

Så som du ser Hans vägen till den perfekta akvarium(för mig)har bara börjat:).

Jag kommer alltid fixa lite bilder och skriva både de dåliga och positiva saker som inträffar på vägen dit;);).

Föresten har kollat dina kar på zoonen (http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291)kanon fina SA dom där rötter har du placerat kanon bra[:-106][:-106][:-106];)

Aha, ja då är jag med! Jag fattade det som att du var "färdig":p
Har skrivit det förut men glömde det i sista inlägget, roten är grymt snygg!! Och du har placerat växter mycket bra runt den!
Fortsätter du på samma sätt när du stoppar i nya saker så kommer detta att bli ett kar utöver det vanliga:)

Tack för dom orden! jo jag vart jävligt nöjd med rotplaceringen i 45 liters! Har dock sålt karet, idag faktiskt;)

/Hans
#177 - 21 oktober 2007 16:03
snygga altum skalarer jag är säkar på att dom kommer och stormtrivas i ditt kar :D
#178 - 22 oktober 2007 14:48
alcar skrev:
snygga altum skalarer jag är säkar på att dom kommer och stormtrivas i ditt kar :D

:( Mina Altum som jag köpte ,det värkar att de börjar ha problem med fenor
misstänker att det kan vara fenröta eller bakterier.
Har pratat med Lasse Forsberg han har även snabbt tittat på de och konstaterat att jag ska avvakta lite till.(tur att vara granne med någon som har så många år erfarenhet på sig som gäller akvaristik:):).
dom åtgärder som jag gjorde så länge är:
höjde temperatur till cirka 30 grader
tillsatte salt till karet.
Ska fyrsöka förbättra vatten kvalitet med nitrivec har även fått "Bactozym"från Lasse att börja med med tanke att karet är nytt startat.
Stor Tack Lasse för hjälpen.
Jag kommer avvakta lite , bli det inte bättre så ska jag försöka med medicin men det vill jag göra som sista åtgärd .
#179 - 22 oktober 2007 14:55
battalionP skrev:

Tack för dom orden! jo jag vart jävligt nöjd med rotplaceringen i 45 liters! Har dock sålt karet, idag faktiskt;)

/Hans

Tack Hans
Har du sålt karet! det var synd jag tyckte att den var grymt .
Men det lugnt din nästa SA kar bli säkert lika lyckats som den du sålde:)
#180 - 22 oktober 2007 16:17
jarecki68 skrev:
:( Mina Altum som jag köpte ,det värkar att de börjar ha problem med fenor

misstänker att det kan vara fenröta eller bakterier.

Har pratat med Lasse Forsberg han har även snabbt tittat på de och konstaterat att jag ska avvakta lite till.(tur att vara granne med någon som har så många år erfarenhet på sig som gäller akvaristik:):).

dom åtgärder som jag gjorde så länge är:

höjde temperatur till cirka 30 grader

tillsatte salt till karet.

Ska fyrsöka förbättra vatten kvalitet med nitrivec har även fått "Bactozym"från Lasse att börja med med tanke att karet är nytt startat.

Stor Tack Lasse för hjälpen.

Jag kommer avvakta lite , bli det inte bättre så ska jag försöka med medicin men det vill jag göra som sista åtgärd .

när vad tråkit:( hoppas dom kryar på sig
#181 - 23 oktober 2007 13:54
alcar skrev:
när vad tråkit:( hoppas dom kryar på sig

Kollade idag det har inte direkt blivit bättre men inte sämre:) när jag tittade på temperaturen i karet så ligger den på 28 grader dopvärmare är inställd på 30.
Misstänker att det kunde har varit för lågt temperaturen från början som kunde orsaka deras försämrad tillstånd (doppvärmare var inställd på 25 grader då)
Vattnets grumlighet blivit också lite bättre fixsade egen filter ,kola flaska med hård packad filtervadd tror jag heter det, kopplat till Powerhead 802 med 1500l/tim. bifogar bild.
matar varannan dag så länge.
#182 - 23 oktober 2007 14:22
jisses vilka fina skalarer du har, är det altum? skulle du kunna slänga upp en helbild på karet?
#183 - 23 oktober 2007 14:55
Tack Richard .
Det är altum VF från Columbia:)
Så länge är det ganska tom i karet men det kommer lite mer växter senare
Tyvärr karet är ganska långt och jag kan ta bilder bara från en vinkel
#184 - 23 oktober 2007 15:27
ser bra ut, gillar att det bara är ljust vid mitten, skulle se grymt bra ut med svartvatten där :D
#185 - 23 oktober 2007 16:26
Richard.R skrev:
ser bra ut, gillar att det bara är ljust vid mitten, skulle se grymt bra ut med svartvatten där :D

svartvatten hmmmm alt är möjligt gillar faktiskt tanke, men först vatten måste mogna och grumlighet försvinna.:)
#186 - 24 oktober 2007 13:01
det ser riktigt fint ut, ska du ha mer ljus senare eller ska du köra med den belysning du har nu?

Ser i vilket fall som helst väldigt fint ut, och du har inte slarvat ihop nått utan tänkt på det mest (vilket jag gillar).

Fortsätt att uppdatera sen, är kul att följa ditt projekt.
#187 - 27 oktober 2007 10:41
hambli skrev:
det ser riktigt fint ut, ska du ha mer ljus senare eller ska du köra med den belysning du har nu?

Ser i vilket fall som helst väldigt fint ut, och du har inte slarvat ihop nått utan tänkt på det mest (vilket jag gillar).

Fortsätt att uppdatera sen, är kul att följa ditt projekt.

Tack Hampus den belysning är bara tillfälligt hade tänkt mig T5 dimbara eller
3*150 HQI+2*54 T5 kollade lite på www.aquafis.de :)
Fast det kommer att dröja lite ,pengar, pengar och julen framför oss presenter och så vidare ni vet;).
#188 - 27 oktober 2007 11:34
Varning!!!!!
Som alla vet så är mitt akvarium på 840liter ,lägenhet är på 90 kvm .
Torsdag morgon kommer hem från jobbet känner att luften i lägenheten känns lite konstig , lite tungt och instängt.
Tänkte det säkert efter natten ,tänkte måste vädra lite ,när jag kom närmare fönster
blev jag riktigt förvånad:eek::eek::eek:alla fönster i lägenheten var dimmiga med vattendroppar .
Fredag det första jag gjorde skaffade täckglas och nu är problemet åtgärdat.
Ja ja så kan det gå jag visste att vatten dunstar men att akvarium på 840l
kan förvandla lägenhet med ganska bra ventilation (tyckte jag)till bastu det jorde mig faktiskt förvånad.
#189 - 28 oktober 2007 23:27
har du fortfarande 30 grader i vattnet?. Det kan vara en orsak god nog att skapa all fukt. Testa sen när du sänker den, det räcker med några grader. Ta bort täckglasen å testa. Det dunstar nästan dubbelt så mycket i mitt kar då jag har 28 grader jämfört med 25!!!

FÖ. jäkligt snyggt detdär. Ska bli kul att se med riktiga lampor och en rejäl grönska. Jag tycker absolut att du ska köra på MH, om du inte ska köra växtkar med co2 å sånt skulle jag valt att ha 4 st 70w MH. Det blir snyggt ljus som attan...
Kan inte släppa tanken riktigt när jag ser kar som detta. Snygga, som fan men... blir det inte jäkligt jobbigt om man får lust att möblera om i karet!?!, när allt är fastlimmat och prciserat i minsta detalj? :)
Men iof. kanske man håller sig till den layouten ett tag...
Snyggt iaf. och jäkligt bra tråd!
/C
#190 - 30 oktober 2007 17:46
brams skrev:
har du fortfarande 30 grader i vattnet?. Det kan vara en orsak god nog att skapa all fukt. Testa sen när du sänker den, det räcker med några grader. Ta bort täckglasen å testa. Det dunstar nästan dubbelt så mycket i mitt kar då jag har 28 grader jämfört med 25!!!

FÖ. jäkligt snyggt detdär. Ska bli kul att se med riktiga lampor och en rejäl grönska. Jag tycker absolut att du ska köra på MH, om du inte ska köra växtkar med co2 å sånt skulle jag valt att ha 4 st 70w MH. Det blir snyggt ljus som attan...

Kan inte släppa tanken riktigt när jag ser kar som detta. Snygga, som fan men... blir det inte jäkligt jobbigt om man får lust att möblera om i karet!?!, när allt är fastlimmat och prciserat i minsta detalj? :)

Men iof. kanske man håller sig till den layouten ett tag...

Snyggt iaf. och jäkligt bra tråd!

/C

Tack Christian
Det är alltid roligt läsa att folk tycker om min lilla kar:).
Det sant som du skriver att det var temperaturen som gjorde att det dunstade så snabbt och så mycket vatten.
Nu ligger temp. på 26 grader detta var bara tillfälligt med 30grader.
Fast efter detta så vågar jag inte att köra karet utan täckglas.
Min son har astma så jag vill inte att det ska påverka på nåt sett hans hälsa.
Det med belysning har jag fotfarande inte bästemd mig , men det verkar att det bli MH 3*150 och 2*54 T5 i försig så ska jag ha mest cryptocoryner så jag vet att det kanske bli för mycket men jag tänkte att köra på morgonen med T5 några timar max med alla lampor och i slutet med T5.
Växter ska det också vara fast det är inte lät att skaffa dom inte dom i allafal som jag vill .
en gång så köpte jag av dig Cryptocoryne crispatula och jag är väldigt tacksam för det.
Den var fasen så fint och växte som fasen ,den finaste och starkaste exemplar jag nånsin hade.
Ska försöka hitta bild på den från min gamla akva som jag tyvärr sålde inclusive crypto:(.
Jag lovade mig att jag kommer skaffa den igen fast jag hittar ingen som är hoppas så stor att passa i koret.
Jag ska köra med Co2 alt är redan förberett om jag bara hade belysning och lite mer växter:).
Det med layouten hmmmm.....på den punkten tyvärr där är jag fast.
Det som är limat måste stanna på sin plats resten kan man möblera om.
Man bli lite bägrensat men från andra sidan så karet är på hela 840 liter.;)

Ps
Brukar titta då och då på din hemsida .
[COLOR=green]Om jag nångång lyckas ha så fint grönska i koret som du i dina så bli jag verkligen nöjd[/COLOR] :):):).

Hittade två gamla bilder på den cryptocoryne crispatula som jag köpte från dig en gång (den hade rund 10st bladet efter några månader blev jag tvungen att flytta en del av den från höger sida till vänster ):)
#191 - 30 oktober 2007 18:02
När jag hade mitt 720 liters SA i mitt ”pojkrum” hemma (80-tal) så fixade jag en sarg ca 15 cm hög som jag la täckglasen på. Hade tre kvicksilverlampor hängandes över. På detta sätt kunde växterna komma upp och blomma, samt att täckglasen höll sig hyfsat rena. Hade även ett antal hoppande fiskar som inte behövde slå huvudet i ”taket”.
#192 - 30 oktober 2007 19:51
Äntligen är jag färdigt med att fixa alla små missar, hur bra än man fyrsöker planera inredning ,och annan kringutrustning så ändå kommer det visa sig att man missar nåt ellermåste ändra på någonting.
I mitt fal så var det täckglas efter en liten incident med mitt akvariet och fuktighet i lägenheten så skaffade jag täckglas ganska snabbt visade det sig att mitt rot i karet är cirka 1cm för högt mitt första tanke var hur ska jag göra nu 500 kr(för täckglas) och ändå blev det fel men ok jag kom på [:-54]att om jag läger sugproppar mellan täckglaset och glas hylla (vet ej vad det heter)så tjänar jag cirka 1cm då kan jag ha täckglas över hela karet:) sagt och gjort fasen vad glad man blev[:-59] att problemet är borta .
Nästa dag
Ingen dimma på nån av fönster luften i lägenheten känns mycket lättare men
vad fan är detta :eek::eek::eek: nu sitter massa vatten droppar på insidan av akvarieram [:-118] .
Nu fick jag tänka om två gånger.
Jag måste höja täckglas 1cm men den måste fotfarande ha kontakt med glashylla så att fukten eller vatten som dunstar bart håller sig kvar på glaset.
Fasen vad svart att förklara ,men i allafal jag löste den problemet så att jag limmade med silikon två gummilist på varje korta sida av täckglaset på så sätt blev den 1cm högre men ändå täckglaset var i kontakt med (glashylla)ingen mellanrum ingen kondens på insidan av ramen:):):)
ingen stor grej men kan orsaka stora problem.
#193 - 30 oktober 2007 19:59
Hmmm. Har du läst mitt förslag före ditt inlägg?
#194 - 30 oktober 2007 20:06
c90368 skrev:
När jag hade mitt 720 liters SA i mitt ”pojkrum” hemma (80-tal) så fixade jag en sarg ca 15 cm hög som jag la täckglasen på. Hade tre kvicksilverlampor hängandes över. På detta sätt kunde växterna komma upp och blomma, samt att täckglasen höll sig hyfsat rena. Hade även ett antal hoppande fiskar som inte behövde slå huvudet i ”taket”.

En sarg det låter ganska intressant.:)
Du har inga bilder på din gamla akva ?
Själv har jag två sticken kvicksilverlampor men jag tycker att ljuset bli för gult.
#195 - 30 oktober 2007 20:10
c90368 skrev:
Hmmm. Har du läst mitt förslag före ditt inlägg?

;)nej jag läste den efter:).
#196 - 30 oktober 2007 20:19
Nja, finns väl något gammalt pappersfoto någonstans.

Jag byggde min i spånskiva, vilket inte är att rekommendera. Den blev ganska ”mjuk” med tiden. Men att bygga en motsvarande i plyfa skulle nog fungera alldeles utmärkt. Enda problemet var när man skulle ner på botten 60 cm akvarium + 15 cm sarg = 75 cm. Det är längre än mina armar i alla fall.

Men det var häftigt med alla blommande växter, de trivdes i den fuktiga miljön mellan vattnet och täckglaset.
#197 - 30 oktober 2007 20:43
c90368 skrev:
Nja, finns väl något gammalt pappersfoto någonstans.

Jag byggde min i spånskiva, vilket inte är att rekommendera. Den blev ganska ”mjuk” med tiden. Men att bygga en motsvarande i plyfa skulle nog fungera alldeles utmärkt. Enda problemet var när man skulle ner på botten 60 cm akvarium + 15 cm sarg = 75 cm. Det är längre än mina armar i alla fall.

Men det var häftigt med alla blommande växter, de trivdes i den fuktiga miljön mellan vattnet och täckglaset.

Som jag redan skrivit ganska intressant ,jag frågade om foto för att jag set en sådant på nätet och den såg ut ganska häftigt ut ,fast jag tror den var inte byggt i spånskiva utan glas.
Du gav mig faktiskt en tanke mitt akvarium är nystartad och jag tror att jag har problem med infusorier det finns några krokväxter som man kan hålla deras rötter under vatten i akvariet utan att de tar skada detta skulle kanske hjälpa på att förbättra vatten kvalitet och ta bart näring från de trevliga infusorier som omvandlar vatten till mjölk rena mirakel;)
#198 - 31 oktober 2007 14:47
I ett så stort nystartat akvarium har man inte problem med för höga näringsnivåer, snarare tvärtom, vilket infusorierna kan tyda på. Är det kanske dags att skaffa hem pmdd månne?
MVH
Magnus
#199 - 31 oktober 2007 16:58
Tropfrog skrev:
I ett så stort nystartat akvarium har man inte problem med för höga näringsnivåer, snarare tvärtom, vilket infusorierna kan tyda på. Är det kanske dags att skaffa hem pmdd månne?

MVH

Magnus

Jag ska börja lite försiktigt från nästa veckan jag fyllde på mitt förråd
så jag är rustad.
(lämnar bilder på min akva apotek:))
Så länge så har jag inte så många växter några anibas och de cryptocoryner från dig(tackar en gång till ;)
De håller sig så länge ganska bra fick även nya blad så det värkar att de inte avstannat i tillväxten men jag kan hålla med dig att det kanske är dags att börja med extra tillskat än så länge så har jag placerat några lerkolor i gruset nära deras rötter från nästa veckan ska jag koppla även CO2.
hoppas bara jag slipper alger ljuset är alldeles för svag .
#200 - 31 oktober 2007 18:59
Dags kanske att skriva lite om kringutrustning och lämna några nya bilder sitter ändå hemma med förkylning några dagar nu tror att det bihåleinflammation bli det inte bättre imorgon så tror jag att jag måste tyvärr gå till läkare.just nu när man behöver pengar innan julen.
Jag ska börja med filter 2 st
1 Fluval Fx5 insuget och utblåst sitter i modulerna på höger sida även dopvärmare
2 Eheim pro 2 + Powerhead 802 moduler på höger sida in och ut.
Filtermaterial i bada Eheim ch Fluval sitter:
ceramic
eheim substrat pro
bioballs
Powerhead 802 sitter i filter modul som jag fyllde med längs nere med biobollar och blamatta
Jag ska köra med CO2 6kg tub
aqua medic klocka (tror jag kallar man detta)
aqua medic m-ventill
aqua medic CO2 reaktor 1000
aqua medic CO2 bubblet räknare standart med integrerad backventil.
belysning kommer tyvärr lite senare MH +T5 räknar 5000 kr ska den kasta.
CO2 ut blast har jag placerad också i en av modulerna så att den hamnar cirka i mitten av akva. (markerad på en av bilderna)
bilder 8 och 9 visar cirkulation i karet 6 000 liter/tim sammanlagt konstigt nog att fiskarna har inga problem att simma inga minsta tändens som jag kan märka.
De två sista bilder , ett fyrsök att vissa hur grumligt vatten är .:)
#201 - 31 oktober 2007 19:40
Varför har jag inte sett det här projeket förrut?!
Ser extremt bra ut! Vad blir det för mer fiskar? Tycker en grupp Apistogramma skulle sitta fint;)
#202 - 31 oktober 2007 20:40
Ett så stort akvarium blir ju också ett fint badkar åt barnen.
#203 - 1 november 2007 00:03
Vic skrev:
Varför har jag inte sett det här projeket förrut?!

Ser extremt bra ut! Vad blir det för mer fiskar? Tycker en grupp Apistogramma skulle sitta fint;)

Tack Vic
Apistogramma ganska trevliga fiskar men jag vill satsa mest på altum , jordätare , malar och kanske diskus :).
men tack för tipset du gav mig tillfälle att läsa om de fiskar;)
#204 - 1 november 2007 00:10
MattiasL skrev:
Ett så stort akvarium blir ju också ett fint badkar åt barnen.

Det kan man säga Mattias :D
Föresten min dotter testade den lite fast utan vatten:)
#205 - 1 november 2007 11:41
Fick tag på Cryptokoryne crispatula från Zookompaniet ganska små plantor men det bli kanske ännu mer spännande att titta hur de kommer att utvecklas .
Ska plantera de bakom den stora roten så de kommer inte att synas i början ,
tills de kommer vara kanske tre gånger så stora "spännande" :):)
Och så klart bilder ;)
#206 - 1 november 2007 12:20
ser bra ut jarecki
#207 - 1 november 2007 15:56
Richard.R skrev:
ser bra ut jarecki

Tack Richard:)
#208 - 1 november 2007 17:37
snygga växter:D
#209 - 1 november 2007 17:46
fredd skrev:
snygga växter:D

Tack fredd.
Det tycker jag också fast jag önskar om de vore 4*större:).
Jag är inte riktigt den som har tålamod att vänta ;).
#210 - 9 november 2007 18:07
Ny inköp av växter några crypto.Ganska fina köpta hos Kent i Nol.
www.cyklidhobby.com
lämnar några bilder på de. Annars hyfsad bra balans i karet efter några veckors lidande med grumligt vatten.
Mina altum tyvärr känns lite som närköp har redan förlurad en av de.:(
Har jag tur så kanske 4 av de 5 som jag har kvar kommer att klara sig.
Ska försöka ta bild på hela karet imorgon efter vatten byte och tillkomst av nya växter :)
#211 - 9 november 2007 20:49
Synd att du tappade en Altum - hörde lite skvaller om detta i busskön i tisdags :).

Ordnade det sig? Var det den med mest skador?

Ser bra ut annars och planterna kommer att göra sig fint i. Du har ju CO2 så de kommer att växa snabbt.

MVH Lasse
#212 - 10 november 2007 12:52
Lasse skrev:
Synd att du tappade en Altum - hörde lite skvaller om detta i busskön i tisdags :).

Ordnade det sig? Var det den med mest skador?

Ser bra ut annars och planterna kommer att göra sig fint i. Du har ju CO2 så de kommer att växa snabbt.

MVH Lasse

Ja Lasse det var en av de stora .
Det är en till som jag är orolig för, den minsta men så länge
så är han en riktigt kämpe trodde först att jag skulle förlora han föra vecka men inte.
vore mycket nöjd om han klarade sig.
Jag vet att de är VF och att deras transport var inte den roligaste som kan hända dom.
Jag låter dom vara.
Vad gäller växter ,det stämmer att jag kör med CO2 fast tanken med cryptocoryner är att dom växer inte så snabbt och det är det som jag är ute efter(man slipper greja med dom för ofta ).
Lite mer underhåls fri akvariet.:)
#213 - 13 november 2007 19:12
Nya bilder på karet.:)
#214 - 13 november 2007 19:58
ser riktigt najs ut:D
#215 - 13 november 2007 21:03
Vad snyggt det blev:D
#216 - 14 november 2007 14:15
Najs

Kul och se alla bilder på hur du inreder givit mig massa insperation. måsste säga att du är duktig på det du gör ;)
#217 - 14 november 2007 15:30
Och vips så var tomhetskänslan till vänster borta;)

ett ord: AVIS!!!

/Hans
#218 - 12 december 2007 03:54
Tjenare jarecki68, kul att se när du byggt om mitt gamla kar. Hoppas akvariet är till belåtelse, saknar det ju lite när man ser hur fint du gjort det.Ska själv börja starta upp lite större kar nu när jag renoverat klart i huset för en stund framöver.Super fint projekt.Mvh Andreas (Förre ägaren)
#219 - 26 december 2007 10:47
Anrol skrev:
Tjenare jarecki68, kul att se när du byggt om mitt gamla kar. Hoppas akvariet är till belåtelse, saknar det ju lite när man ser hur fint du gjort det.Ska själv börja starta upp lite större kar nu när jag renoverat klart i huset för en stund framöver.Super fint projekt.Mvh Andreas (Förre ägaren)

battalionP skrev:
Och vips så var tomhetskänslan till vänster borta;)

ett ord: AVIS!!!

/Hans

Falk skrev:
Kul och se alla bilder på hur du inreder givit mig massa insperation. måsste säga att du är duktig på det du gör ;)

xeroz16 skrev:
Vad snyggt det blev:D

fredd skrev:
ser riktigt najs ut:D

Tackar, tackar det var länge sen jag har skrivit nåt eller visad några bilder,
var ganska upptagen med annat.
Projektet är inte riktigt avslutad väntat uppgraderingar:
ph kontroller + ljuset.
Ganska svårt att svåra när kommer detta att ske.
För nuvarande så bråtars jag med mina fiskar som vill inte:mad: uppskatta riktigt de växter som jag försöker plantera.
Problemet är att jag älskar just dom fiskar jag har för nuvarande ,så det ända alternativet för mig är att kompromissa.
Till själva problemet.
Mina jordätare Geophagus tapajos älskar att gräva rund växterna ,min Pleco algätare som är cirka 25cm gjorde slut på mina amazon plantor som jag fick av [COLOR=green]Lasse(tackar)[/COLOR]på bara några dagar:( fick lämna dom till min kompis hoppas att dom kommer att återhämta sig.
Mina altum jag dom är jag verkligen stolt över just nu så mår dom prima har fördubblad sin storlek synd bara att jag förlurad två av dom sex jag köpte.
Tycker att dom från Columbia Vf är av dom finaste altum man kan få väldigt väldigt nöjd.:D:D:D.
Jag hoppas att nån gång kan jag komplettera med ytterligare några sticken Colombianska altumscalare.
Som jag har skrivit tidigare så är jag tvungen att kompromissa och det gjorde
jag köpte:
anubias plantor( som jag fäste med fisk lina sen några plantor Microsorium pteropus vindelov här vill jag [COLOR=green]tacka Brams[/COLOR] fick en del små plantor av just tropikas vindelov tackar tackar:).
Men som sagt så är jag inte färdigt en .
själva akva funkar ganska bra vatten är ganska fint och akvarium är 99,99% utan alger.
Växterna i storset består av bara långsamt växande (anubias ,microsorium och cryptocoryne .
lämnar så-klart några bilder .
PS.
Andreas väldigt roligt att ni kunde följa den här tråden och jag kan garantiera att jag är till 100% nöjd som fan :D:D:D:D.

[COLOR=red]GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR TILL ALLA[/COLOR]
Guest
#220 - 26 december 2007 11:29
Har missat denna tråden...men det blev riktigt snyggt må jag säga. Geophagus "orange head" tapajos har jag med och de är riktigt granna.
admin
Christian Alfredsson
#221 - 26 december 2007 11:49

Absolut T5. Det drar mindre ström och går att få grymt bra. Har sett ramper Christian Wrang på Saltvattensguiden byggt.
Kjell Fohrman
Administrator
#222 - 26 december 2007 11:57
admin skrev:

Absolut T5. Det drar mindre ström och går att få grymt bra. Har sett ramper Christian Wrang på Saltvattensguiden byggt.

Absolut HQI - lysrör ger inget "levande" ljus.
Kör man med rör så komplettera i så fall med en del spottar så att ljuset får mer liv i vattnet med skuggspel och reflexer
#223 - 26 december 2007 14:54
Absolut HQI - lysrör ger inget "levande" ljus.

Kör man med rör så komplettera i så fall med en del spottar så att ljuset får mer liv i vattnet med skuggspel och reflexer

HQI Ger "Levande ljus" kanon bra för växterna
Lysrör är mer sterila ingen levande ljus men det finns dom som är dimbara och som du skriver man kan komplettera med spottar.
skulle jag välja idag då skulle det vara HQI 3x150w+2x54 T5.
Akva är på 840l ,det skulle ge mig 0,6w/l ganska tillfredsställande för mig.
#224 - 26 december 2007 15:06
Lutt skrev:
Har missat denna tråden...men det blev riktigt snyggt må jag säga. Geophagus "orange head" tapajos har jag med och de är riktigt granna.

Tack Mattias
Jag tycker med att tapajos är fina fiskar älskar att ge dom mat från handen man kan nästan klappa dom som än hund:)
#225 - 27 december 2007 07:24
jarecki68 skrev:

Microsorium pteropus vindelov här vill jag [COLOR=green]tacka Brams[/COLOR] fick en del små plantor av just tropikas vindelov tackar tackar:).

här kommer några bilder på hur har jag placerad dom ,dom är bara några cm stora så vi få se om dom kommer att ta sig.
I framtiden så vill jag blanda växtakvariet + dom fiskar jag har så jag måste placera alla växter på nåt sätt att behålla fria ytor för grävande fiskar +fria ytor för altum.
#226 - 29 december 2007 05:22
Kul att höra att du blev så nöjd med akvariet, men du har ju verkligen gjort ett jätte jobb med det.Lycka till och Vått nytt år
#227 - 30 december 2007 09:59
Anrol skrev:
Kul att höra att du blev så nöjd med akvariet, men du har ju verkligen gjort ett jätte jobb med det.Lycka till och Vått nytt år

Ja Anrol det stämmer att det var mycket jobb fast jag älskar det finns inget bättre :D :D :D
#228 - 30 december 2007 23:04
vassego!
#229 - 31 december 2007 02:11
Satan vad fint kar!!! när man såg Altumen när dem alla är tillsammans fick jag gåshud finns ingen härligare att titta på.
#230 - 11 januari 2008 15:09
Mycket imponerande kar!
Hoppas man kan få till något liknande i framtiden
#231 - 11 januari 2008 16:03
JÄKLAR! bland de snyggaste jag sett!

Måste bara fråga. vad har kalaset gått på?
#232 - 20 januari 2008 20:42
Idag gick jag ner till bottenvåningen i det hus jag bor i och hade med mig kameran. Nu är jag iofs ingen duktig fotograf, speciellt inte när det gäller att ta helhetsbilder, men en del fina bilder fick jag av ett av de mest välkomponerade akvarium jag sett vad gäller Sydamerikanska ciklider (jordätare, Altum och discus) Discusen är iofs nykomlingar men de verkar som de anpassar sig bra till sällskapet. Akvariet är givetvis det som omnämns i denna tråd, Jareks dröm som blev verklighet.

Till bilderna då, några jordätare

[CENTER][attach]9848[/attach]

[attach]9849[/attach][/CENTER]

Jordätare och en nykomlig

[CENTER][attach]9850[/attach][/CENTER]

Nykomlingar

[CENTER][attach]9853[/attach][/CENTER]

Snygga Altum

[CENTER][attach]9851[/attach]

[attach]9852[/attach][/CENTER]

Och slutligen - ögonstenarna framför akvariet

[CENTER][attach]9854[/attach][/CENTER]

MVH Lasse
#233 - 21 januari 2008 23:17
[quote=Lasse;1079112]Idag gick jag ner till bottenvåningen i det hus jag bor i och hade med mig kameran. Nu är jag iofs ingen duktig fotograf, speciellt inte när det gäller att ta helhetsbilder, men en del fina bilder fick jag av ett av de mest välkomponerade akvarium jag sett vad gäller Sydamerikanska ciklider (jordätare, Altum och discus) Discusen är iofs nykomlingar men de verkar som de anpassar sig bra till sällskapet. Akvariet är givetvis det som omnämns i denna tråd, Jareks dröm som blev verklighet.

Tack Lasse för de fina bilder vad gäller nykomlingar så mår de bra och har inte altför svart med maten truts sina andra invånare.:)

Jarecki 68
#234 - 27 januari 2008 12:20
axeisi skrev:
JÄKLAR! bland de snyggaste jag sett!

Måste bara fråga. vad har kalaset gått på?

Ursäkta Axeisi har missat din inlägg tack att du tycker om akvariet vad gäller kostnader så är det svart att säga visa grejer har jag samlat under längre tid och kommit med gamla akvarier som blev sålda men jag kan gissa på cirka
15000kr .
De dyraste av alt var BTN moduler(svart att få tag på begagnade).
Just nu så är det mycket som händer i akvariet mina Geophagus tapajos orange head fick ungar och försvarar de mot min pleco på 20,25 cm ,vad han är envis , inte lät för dom att bli av med honom;)
För en väcka sen så fick jag några discusar JAG ÄR HELT SÅLD.
Vilka fiskar!!!!!:D
Till sommaren så planerar jag etapp 2 med akvariet.
ljusramp HQI 3*150 4*54T5+3*monlajt.
Ph controller.
Ska ta bart en av Btn moduler på höger sida ,flyta stora roten mer åt höger.
Spanar lite på lämpligt rot som jag kan ha på vänster sida (den ska vara högt och förgrena sig ganska mycket så att skapa grenar som altum och discusar kan simma emellan som i deras naturliga biotopp.
Byta bakgrund mellan modulerna till svart eller komplettera med
BTN Woodrock.
Tanke var att ha den från början fast max längd på den är tyvärr 160 cm .
Försöka att fixa så att alt smälter och passar ihop.
Framtids tankar skaffa ännu större akva.:D
Fast dom tankarna är ganska långt i framtiden.
Från andra sida alla pengar för moduler ,filtrar och diverse grejer räknar man lite som investering , man vet att dom kan man alltid återanvända
i nästa projekt:).
Har ingen bra kammera men ändå slänger några nya bilder på
fiskar i akvarium.

#235 - 27 januari 2008 12:28
riktigt najs!
Är det brun/gula från kameran eller från rötterna?:)
#236 - 27 januari 2008 13:19
fredd skrev:
riktigt najs!

Är det brun/gula från kameran eller från rötterna?:)

Det brun/gula kommer från, en del kameran, ljuset och rötterna , men mest från ljuset :)
#237 - 27 januari 2008 13:47
Maj godd så snyggt!
Mycket inspirerande!
#238 - 9 februari 2008 12:40
Jarecki om du ska sälja jordätarna så kan du väl kränga altumen till mig oxå :D
#239 - 9 februari 2008 16:34
drd skrev:
Jarecki om du ska sälja jordätarna så kan du väl kränga altumen till mig oxå :D

Tyvärr men altumen hade jag tänkt att behålla med discus
jordätare tycker är lite för aggressiva när dom har ungar och då bli det för mycket för discusar.
Vill skaffa några discus till.
Måste erkänna att altumisar har blivit väldit fina:)
#240 - 15 mars 2008 09:19
jarecki68 skrev:
Tyvärr men altumen hade jag tänkt att behålla med discus

jordätare tycker är lite för aggressiva när dom har ungar och då bli det för mycket för discusar.

Vill skaffa några discus till.

Måste erkänna att altumisar har blivit väldit fina:)

Helt rätt! Discus is the way to go!
#241 - 15 mars 2008 23:09
Applåder!! RIKTIGT RIKTIGT snyggt :)
#242 - 16 mars 2008 10:09
WOW!!

Riktigt riktigt snyggt!
Nu blev jag ännu mer sugen på att få igång mitt stora.
#243 - 16 mars 2008 12:34
Jemmba skrev:
Applåder!! RIKTIGT RIKTIGT snyggt :)

KE skrev:
WOW!!

Riktigt riktigt snyggt!

Nu blev jag ännu mer sugen på att få igång mitt stora.

Tackar tackar det kommer lite förändringar närmaste veckorna tänkte vänta till
sommar men när man kollar på alla dom projekt som vi kan läsa om här på
Zoopet så år det svart att vänta alla akvariet är väldigt fina och man har så mycket inspiration :)
Om allt kommer att gå bra så äntligen kommer jag att köpa ljusramp denna väcka just nu kör jag med 2*80W , det är inte ens 0,2W/l [B)].
Kanske TUNZE Ph Kontroller från pwss och extra Co2 tub .
Just nu vad gäller växter så ligger man verkligen risigt till.
Sen har jag påbörjat mitt nya projekt 390 liter vet ej än om det bli bara karantän akva eller nåt mer(100*60*65):D
Ke det med 1500litare låter väldigt bra jag tycker att ju större ju bättre
kommer säkert ofta kolla hur det går för dig .
Jag personligen så vill nån gång i framtiden skaffa en riktigt djupt akvariet typ
som inte rumsdelare men ,vi säger att en del fronten i vardagsrummet och resten
i rommet bredvid så att man har tillgång till akvariet från varje sida kanske med djupet på 150 cm:) män så länge så är det bara mina drömmar.
och då bli det diskus och altum som gäller i första hand.:D:D:D
#244 - 16 mars 2008 18:03
Jag ser inga utav mina crypt i karet längre....Klarade de sig inte?
MVH
Magnus
#245 - 16 mars 2008 19:15
Tropfrog skrev:
Jag ser inga utav mina crypt i karet längre....Klarade de sig inte?

MVH

Magnus

Ju Magnus dom har klarat sig fast jag klippte av alla gamla blad dom som finns nu är det
bara dom nya bladen.
Den är tyvärr 1/3 del så stor som den varit.
Dom måste vara ledsna efter flytten eller sakna sin gammal ägare.:)
Men jag tycker att dom kommer till sin rätta fast det kommer att ta lite tid:D
Dom är inte med på bilderna för att jag har flyttad dom till höger sida av akvariet
#246 - 18 april 2008 17:33
Finns det lite mer bilder tillängliga?
Fantastiskt akvarium!
#247 - 19 april 2008 11:57
fimpen skrev:
Finns det lite mer bilder tillängliga?

Fantastiskt akvarium!

Tack fimpen man kan säga att det händer mycket och inget vad gäller akvariet köpte äntligen ljusrampen så jag har råd med 0,66...W/l men det gäller en del växter bra näring nivåer och "gröna fingrar" det sista har jag inte
därför experimenterar jag en hel del köpte på sistånde en del växter dom
flesta faktiskt på [COLOR=#810081]http://www.zookompaniet.se[/COLOR] (Gamlestaden)
[COLOR=red]Kan bara varmt rekommendera den affären väldit bra sortiment vad gäller växter och annat trevligt kunnigt och väldigt hjälpsamt personal:)Tack.[/COLOR]
Kan slänga några bilder men som sagt jag experimenterar än så länge
så jag är lång ifrån slut resultat.;)
#248 - 19 april 2008 12:22
Vackert! Men bråkar inte scalarerna med diskusarna?
#249 - 19 april 2008 12:40
MattiasL skrev:
Vackert! Men bråkar inte scalarerna med diskusarna?

Tack Mattias nej Jag har faktisk inte sätt dom bråka.
Dom bråkar mest efter vatten bytte men bara med varandra, diskusar far vara i fred .
dom är som syskon mot varandra:)
#250 - 19 april 2008 15:53
Ser mycket bra ut nu när det blivit mer växter där!
Du har skappat mitt dröm akvarie=)
Synd bara att det inte var mitt...
#251 - 19 april 2008 23:43
Du är helt klart inne på rätt väg:)

Saknar bara några Apistogramma som kan hålla till inne bland växterna och de fina trädrötterna:D
#252 - 20 april 2008 00:20
c90368 skrev:

Saknar bara några Apistogramma som kan hålla till inne bland växterna och de fina trädrötterna:D

Kan bara hålla med.:)
#253 - 20 april 2008 00:46
Jemmba skrev:
Ser mycket bra ut nu när det blivit mer växter där!

Du har skappat mitt dröm akvarie=)

Synd bara att det inte var mitt...

c90368 skrev:

Tack grabbar som sagt allt är relativ nytt har inte bästemd mig riktigt vilka
växter ska jag satsa på vad gäller fiskar så diskus och altum är för mig som
gäller så länge , akvariet kommer säkert att ändras med tiden visa växter
kommer att stanna visa kommer jag att byta mot dom växter jag tycker mest om :).Jag inte riktigt nöjd med vattencirkulation i karet så jag funderar
att göra lite ändringar under sommaren om tiden räcker till.
#254 - 20 april 2008 00:58
Sultanen skrev:
Kan bara hålla med.:)

c90368 skrev:

Nu har jag kollat Apistogramma och måste säga att dom skulle faktiskt passa fint till dom fiskar jag har plus , att dom är ganska färgglada fiskar hmmm..vem vet jag kanske ska tänka på saken:D tack.
#255 - 22 april 2008 15:42
Efter sista städning i akva (skrapat bart så många alger från glaset btn moduler som jag kunde)måste säga vatten blev riktigt grumligt massa partiklar och annat ,sen 50% vattenbyte .
Nästa dag,så kom detta som brev på påsten en av mina diskusar matvägrar ser ut ledsen ut och andas dubbelt så snabbt som de andra diskusar.:confused:
Efter jag kollade närmare har jag bara konstaterat att han fick problem med gälarna,
andades bara med en av dom andra var helt stängt och den ena han kunde andas med var ganska öppet.[:-4]
Jag själv blev ganska ledsen så på kvällen samma dag har jag bästemd mig att försöka hjälpa honom .
Han fick bada i vatten med salt inget vidare syn för ägare att se fisken i sådant tillstånd[:-4][:-4][:-4][:-4][:-4]
men men bara det hjälper honom så är det ok.
#256 - 23 april 2008 06:55
Nu är diskusen tillbaka i karet:) det ser ut att han mår bättre ,han andas med båda gälar och börjar sakta äta fast han fotfarande håller sig lite undan för sig själv.
Jag ska avvakta nu några dagar .
#257 - 23 april 2008 14:04
grymmt syggt :D hoppas att diskusen blir bra [:o]
#258 - 4 augusti 2008 21:39
Hej.
Några bilder från min sommar projekt .
gjorde lite ändringar :
1.snikrat helttecknande ljusramp(hade väldigt bra ljus men fick kompromissa med min sambo:) ljuset belyste nästan halva vardagsrum så just nu måste jag nöja mig med 4x54w T5 .
2. Ändrade bakgrundsfärg till svart mellan BTN modulerna
3.sågat sönder min stora rot i två delar för enklare hantering
4.förbetrat cirkulation i akvariet lagt om slangar till mitt fluval FX5 filtret
5.togit bart en av BTN moduler på kort sidan för att få bättre insyn i akvariet.
#259 - 4 augusti 2008 21:43
Attans läckert! :)
#260 - 5 augusti 2008 23:39
Ahlqvist skrev:
Attans läckert! :)

Tack Ahlqvist nu verkar det att jag fixat till alla små saker som jag störde mig på och missat från början.;)
Jag är faktiskt ganska nöjd har lyssnat på andras tips och förslåg ,läste många intressanta projekt här på zoopet.
Jag måste säga att jag älskar alla dom projekt både dom stora och mindre som folk delar med sig alla är lika intressanta man hittar mycket inspiration och smarta tips.:)
#261 - 6 augusti 2008 02:41
ser bra ut!
#262 - 6 augusti 2008 11:49
Kommer sent in, men vackert vackert. Blir ju avis på dig :)
admin
Christian Alfredsson
#263 - 6 augusti 2008 12:21
Supersnyggt. Du skrev att Cryptocoryne växer långsamt. Hos mig har det varit så att den tagit ca 1 år på sig att komma igång. Nu tokväxer den.
#264 - 6 augusti 2008 14:29
admin skrev:
Supersnyggt. Du skrev att Cryptocoryne växer långsamt. Hos mig har det varit så att den tagit ca 1 år på sig att komma igång. Nu tokväxer den.

Det stämmer att den behöver långt tid på sig men ofta är det värt att vänta.
Cryptocoryne står högt på listan hos mig väldigt fina växter och viktigast av allt att om dom kommit igång så bli dom ganska vackra och underhål fria.:)
Innan jag gjorde om akvariet så köpte jag en av Crytocoryner men tyvärr
vet ej vilket namn:confused: kanske nån här på Zoopet kan hjälpa till vare väldigt tacksam den har ganska hårda blad om man jämför med andra cryptocoryner .
Lämnar några bilder..
#265 - 7 augusti 2008 19:18
Tittade just på dina Altum bilder som ligger på startsidan just nu. Det är ståtliga fiskar och ditt akvarium är precis i min smak:)

Har själv haft ett 720 i mitt tidigare akvarieliv och haft Altum. Tyvärr så tröttnade jag på dem efter ett tag, eftersom de bara simmade omkring och var vackra. De kommer ju inte till lek som den vanliga Scalaren gör, tänkte du på det när du skaffade Altum?

Har du funderat på att komplettera med några flaggciklider? Det skulle passa väldigt bra, enligt mitt tycke, då kan du få lite lek och yngel som piggar upp lite.

Men som sagt ett väldigt snyggt akvarium, framförallt växterna:D
#266 - 7 augusti 2008 19:22
jarecki68 skrev:

Cryptocoryne står högt på listan hos mig väldigt fina växter och viktigast av allt att om dom kommit igång så bli dom ganska vackra och underhål fria.:)

vet ej vilket namn:confused: kanske nån här på Zoopet kan hjälpa till vare väldigt tacksam den har ganska hårda blad om man jämför med andra cryptocoryner .

Lämnar några bilder..

Min erfarenhet är att Cryptocryne trivs väldigt bra i Discus temperatur +29 grader.

Sedan jag skaffade Discus och höjde temperaturen så har tillväxten på mina Echinodorus helt klart minskat medans Cryptocryne plantorna tagit en väldig fart.
#267 - 7 augusti 2008 19:34
c90368 skrev:

Måste nu backa mitt förslag[:o]

Har själv provat Ap tillsammans med Discus och kan konstatera att de inte klarar av den höga värmen +29 grader. Har dödat ett antal Ap i mitt Discus kar senaste månaden, samtidigt som alla andra fiskar trivs.

Istället rekommenderar jag [COLOR=#810081]Dicrossus filamentosus[/COLOR] eller [COLOR=#810081]Dicrossus maculatus[/COLOR] har själv maculatus tillsammans med Discusarna nu och det fungerar väldigt bra. Finns eller fanns i alla fall väldigt fina vildfångade hos Åleds i början på juli.
#268 - 7 augusti 2008 19:39
c90368 skrev:
Tittade just på dina Altum bilder som ligger på startsidan just nu. Det är ståtliga fiskar och ditt akvarium är precis i min smak:)

Har själv haft ett 720 i mitt tidigare akvarieliv och haft Altum. Tyvärr så tröttnade jag på dem efter ett tag, eftersom de bara simmade omkring och var vackra. De kommer ju inte till lek som den vanliga Scalaren gör, tänkte du på det när du skaffade Altum?

Har du funderat på att komplettera med några flaggciklider? Det skulle passa väldigt bra, enligt mitt tycke, då kan du få lite lek och yngel som piggar upp lite.

Men som sagt ett väldigt snyggt akvarium, framförallt växterna:D

c90368 skrev:
Min erfarenhet är att Cryptocryne trivs väldigt bra i Discus temperatur +29 grader.

Sedan jag skaffade Discus och höjde temperaturen så har tillväxten på mina Echinodorus helt klart minskat medans Cryptocryne plantorna tagit en väldig fart.

Tror du att det skulle fungera [COLOR=green]discus ,altum och flaggciklider[/COLOR] ganska fina faktiskt.
angående cryptocoryner det väldigt bra att dom tycker om lite högre temperaturer helt klart mina favoriter kul att dina växer sa bra:)
imorgon ska jag kolla på lite växter vi få se om det tillkommer någonting till min kar:)
#269 - 7 augusti 2008 19:53
Flaggor han en tendens att äta växter tyvärr... JAg har inte en växt kvar i mitt kar med flaggor.
#270 - 7 augusti 2008 20:08
jarecki68 skrev:
Tror du att det skulle fungera [COLOR=green]discus ,altum och flaggciklider[/COLOR] ganska fina faktiskt.

läste precis om flaggciklider dom kanske passar inte så bra med diskusar och växter.Jag kommer att komplettera det med fiskar vad det bli vet jag inte säkert men tak för tipset:) först vill jag fixa det med växter som jag vill ha det.Efter det så tänker jag skaffa fler altum eller vf brun diskus+
komplettera med lite små fiskar det kanske bli [COLOR=#810081]Dicrossus maculatus[/COLOR]
tittade lite på Apistogramma men man säger att dom är ganska kortlivat bara cirka 1 år!vet ej om det stämmer tråkigt annars ,fina fiskar.
Jag ska håla mig till VF DET HAR JAG BÄSTEMD :):D
#271 - 7 augusti 2008 20:11
rick skrev:
Flaggor han en tendens att äta växter tyvärr... JAg har inte en växt kvar i mitt kar med flaggor.

Det verkar vara väldigt olika uppfattning om detta, kanske också beroende på vad man har växter?

Jag har haft flaggor utan problem med växterna, men jag hade inga finbladiga växter och matade med "grönsaker" regelbundet.

Fler som har erfarenhet av flaggor och växter?
#272 - 7 augusti 2008 20:17
rick skrev:

Rick vad hade du för växter i din sa kar med flaggisar finbladiga?
äter dom växter eller bara gräver upp dom under lekperioden eller
förstör dom växterna helt och hålet :)
#273 - 7 augusti 2008 20:22
jarecki68 skrev:

äter dom växter eller bara gräver upp dom under lekperioden eller

förstör dom växterna helt och hålet :)

De gräver inte utan lägger rom på bladen som Scalarer. Men de behöver grönt foder, får de inte det så skaffar de det själva;)
#274 - 7 augusti 2008 20:25
c90368 skrev:
Det verkar vara väldigt olika uppfattning om detta, kanske också beroende på vad man har växter?

Jag har haft flaggor utan problem med växterna, men jag hade inga finbladiga växter och matade med "grönsaker" regelbundet.

Fler som har erfarenhet av flaggor och växter?

Jag med ska inte ha några finbladiga växter:)
Men jag kan tänka att dom beter sig lita olika i olika kar jag menar
storleken på kar ålder på själva fiskar och säkert andra saker som till exempel som du skriver "matade med "grönsaker" regelbundet."
#275 - 7 augusti 2008 20:40
jarecki68 skrev:
Jag med ska inte ha några finbladiga växter:)

Men jag kan tänka att dom beter sig lita olika i olika kar jag menar

storleken på kar ålder på själva fiskar och säkert andra saker som till exempel som du skriver "matade med "grönsaker" regelbundet."

Vi verkar vara inne på liknande växter, har du sett den film som jag lade upp senast? Där har du även Bruna Santarem Discus, inte vildfångade, men de är näst bäst enligt mig, från Stendker:)

Mitt kar är bara på 400 liter, men jag hoppas på att kunna uppgradera till minst 960. så snart jag har övertalat frugan[:o]

" target="_blank">
#276 - 7 augusti 2008 20:54
c90368 skrev:
Vi verkar vara inne på liknande växter, har du sett den film som jag lade upp senast? Där har du även Bruna Santarem Discus, inte vildfångade, men de är näst bäst enligt mig, från Stendker:)

Mitt kar är bara på 400 liter, men jag hoppas på att kunna uppgradera till minst 960. så snart jag har övertalat frugan[:o]

" target="_blank">

Fasen väldigt fina Diskus och hela karet värkar att det fungerar väldigt bra hos dig tänkte fråga vad är det för växt som är planterat till höger framme liknar gräs eller vallisneria växer ganska fint och tät ?
fina cryptocoryner som sagt väldigt fin kar och fiskar!:)
#277 - 7 augusti 2008 21:19
jarecki68 skrev:
vad är det för växt som är planterat till höger framme liknar gräs eller vallisneria växer ganska fint och tät ?

Försökte hitta någon bra länk på nätet, men det var inte det lättaste. Hittade i alla fall denna länk, med en bild som är på en planta som växt ovan vatten och fått breda blad, som vanligt:mad:

http://217.172.172.50/zidian2-p366h7s112-Echinodorus-magdalen.html?sid=eebaff90868849c0d1dd76acce7e652e

Växten är alltså Echinodorus magdalensis och den växer som ogräs när den väl kommit igång. Jag använder PMDD och Co2 vilket kanske är en förutsättning:confused:

Rensar var annan vecka från utlöpare från beståndet så att de håller sig på plats. Skulle jag inte rensa skulle de ta över hela akvariet.
#278 - 7 augusti 2008 22:13
c90368 skrev:

Tack den växten kommer jag lägga på minnet:)
#279 - 9 augusti 2008 21:09
Äntligen efter en månad i ganska trångt boende flyttar mina altum tillbaka till stora karet
några bilder bara med kvällsbelysning därför så mörka bilder.
8st Vf . Corydoras sterbai http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=314 och
en av första L- malar " (possibly P. leopardus eller L114) köpte den när den var 3cm
nu är den cirka 6-7 cm hade inte sett den på nästan 1 år om inte det att jag startade om akvariet skulle jag tro att den dog.
Diskusar tyvärr måste vänta.
#280 - 9 augusti 2008 23:44
jarecki68 skrev:

Hmm, gillar samma igen:)
#281 - 10 augusti 2008 09:02
Snyggt jobbat. Ser bra ut.

/C
Bilagor:
#282 - 11 augusti 2008 00:20
c90368 skrev:
Hmm, gillar samma igen:)

Vivan skrev:
Snyggt jobbat. Ser bra ut.

/C

Tackar.
Äntligen lyckades jag med bilder på min L-Mal 114 inte det lättaste,inte ofta kan jag se honom.
Mina Corydoras är ganska försiktiga håller sig undan vet ej riktigt:confused: kan det vara att dom är VF.
Dom bilder fick jag ta när lyset var släckt dom är mest framme när det är
matdags sen efter syns dom inte så ofta har 8st kanske för få:confused:
Det är bara Altum som alltid är framme.
Lite trist hoppas att efter Diskusar kommer vaknar det lite mer till liv:)
#283 - 9 september 2008 09:17
Hejsan hejsan tänkte visa några bilder på mina nya invånare ,
samtidigt vill jag tacka väldikt mycket den personen som gjorde det möjligt.
Ett stort tack [:)]
#284 - 9 september 2008 10:12
Vackert :). Avis på dina altum, ja discusen med :)
#285 - 9 september 2008 12:01
Ruskigt snyggt!
Man blir inte lite avis eller så...
#286 - 9 september 2008 19:29
Som om jag hade gjort det själv;)
#287 - 13 september 2008 20:33
Hehe, kanske lite seg här, men men, "satan i gatan" vilket jävla kar!!!!!!!!!.....säger bara WOW!!!!!!!
#288 - 14 september 2008 05:39
Grymt snyggt. Grattis till ett lyckat projekt!!
#289 - 14 september 2008 14:18
Snyggt akvarium jarecki68
#290 - 14 september 2008 15:01
TastY skrev:
Vackert :). Avis på dina altum, ja discusen med :)

Trollsvans skrev:
Ruskigt snyggt!

Man blir inte lite avis eller så...

c90368 skrev:
Som om jag hade gjort det själv;)

Hehe, kanske lite seg här, men men, "satan i gatan" vilket jävla kar!!!!!!!!!.....säger bara WOW!!!!!!!

Fredde L skrev:
Grymt snyggt. Grattis till ett lyckat projekt!!

Tackar ,tackar eran ord kan verkligen värma upp en.
Jag verkligen fungerar lite på att minska på växter och öka lite mer SA känsla med mera rötter svagare belysning
Andra alternativet skaffa ett akvariet till .
Den ena mer riktad på diskus +?????
Den andra VF Altum +?????
Det är mina små funderingar ,om vi bara hade lite mer plats här hemma.
Ville också visa att det är inte bara jag som tycker om fiskar det gör min son som är 4 veckor gammal också :) han kan verkligen liga och titta på
fiskarna tills han somnar:D
Jag tror att alla föräldrar kan förstå hur mycket en sådant litet grej kan hjälpa till i vardagen med små barn.
Här fick man ett stort plus från fru, hon är alltid glad över den lilla stunden hon får för sig själv.:D
#291 - 14 september 2008 15:21
LN skrev:
Snyggt akvarium jarecki68

Tack Larry att du tycker om den ,fast skulle jag kunna välja så skulle
jag välja din 4m inget att leka med .Kanon fint akva Larry hoppas att snart kommer nya bilder vi vill ha massor av bilder:D:D:D
#292 - 14 september 2008 16:19
jarecki68 skrev:

Lämnar några bilder..

Det är ett riktigt snyggt kar du har fått till jarecki och verkligen inget du behöver skämmas över;)!
På tal om växterna du undrade över så ser det ut som ett par olika arter, dels Cryptocoryne men där behävs bättre bild för att ev. kunna avgöra vilken, sedan ser den höga växten med blomstängel ut som en Aponogeton crispus:).
Vad är det för diskus du har hittat då, ett litet avstamp från VF:p...
#293 - 21 september 2008 13:03
ansjo skrev:
Det är ett riktigt snyggt kar du har fått till jarecki och verkligen inget du behöver skämmas över;)!

På tal om växterna du undrade över så ser det ut som ett par olika arter, dels Cryptocoryne men där behävs bättre bild för att ev. kunna avgöra vilken, sedan ser den höga växten med blomstängel ut som en Aponogeton crispus:).

Vad är det för diskus du har hittat då, ett litet avstamp från VF:p...

Tack ansjo.
Den höga växten med blomstängel som du beskriver köpte jag som Cryptocoryne fast handlare visste inte vad den heter, han var ganska säkert på att det är just Cryptocoryne den faktiskt liknar eller är Aponogeton crispus??? jag är faktiskt fortfarande osäkert men ,om det vare som han påstar så kanske kan det vara Cryptocoryne costata albida.
Hittade den sida:
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.rva.jp/cryptocoryne/jpg/9788_2685.jpg&imgrefurl=http://www.rva.jp/cryptocoryne/cry_costata_albida_9788.htm&h=525&w=700&sz=149&hl=sv&start=90&um=1&usg=__hVsSxMcsWFb4yUi59qM-cV1hV-w=&tbnid=dAwUih4GjQHygM:&tbnh=105&tbnw=140&prev=/images%3Fq%3DCryptocoryne%2Balbida%26start%3D80%26ndsp%3D20%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN

Vad gäller mina diskusar så är dom mina små ögonstenar det lite blandning
från bruna till Santarem från Stendker dom är ganska unga och jag är nybörgare med discus så hoppas att dom klarar sig:)
#294 - 21 september 2008 13:09
Är det en sådan Crypto så får du gärna hänvisa handlarens namn till mig då jag aldrig har sett den och ännu mindre ägt den. Jag är en Crypto-lover, så den skulle gärna få plats hemma hos mig:)!
Men jag tror ändå att det är en Aponogeton och förmodligen A.crispus du har, då jag även är tveksam till att en Crypto blommar på det viset som Aponogeton gör: http://www.plantica.com/images/Flower/Flower.jpg och här är fler bilder på A.crispus: http://images.google.se/images?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4SUNA_svSE218SE218&q=Aponogeton%20crispus&um=1&sa=N&tab=wi
#295 - 21 september 2008 13:30
ansjo skrev:
Är det en sådan Crypto så får du gärna hänvisa handlarens namn till mig då jag aldrig har sett den och ännu mindre ägt den. Jag är en Crypto-lover, så den skulle gärna få plats hemma hos mig:)!

Men jag tror ändå att det är en Aponogeton och förmodligen A.crispus du har, då jag även är tveksam till att en Crypto blommar på det viset som Aponogeton gör: http://www.plantica.com/images/Flower/Flower.jpg och här är fler bilder på A.crispus: http://images.google.se/images?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4SUNA_svSE218SE218&q=Aponogeton%20crispus&um=1&sa=N&tab=wi

Sist när jag var i affären så hade han några stycken kvar :)
Min har inte blommat än så det är svårt att bli säkert till 100%
men jag är nästan övertalat att det är A.crispus nästan :)
Det år det med Crypto att det finns så många olika arter att man är aldrig på den säkra sida tills dom blommar .
Du skriver att du är en Crypto-lover ,har du några bra knäpp på att ha dom
växa fina stora och blommande? :)
#296 - 21 september 2008 13:35
Det bästa rådet är att inte röra dem utan att de får stå på samma plats och inte bli flyttade på. Ofta när de kommer igång med växtlighetten så brukar de breda ut sig och bladen lägger sig ner på gruset/sanden men efter ett tag så kommer de även igång på höjden.
Sitter de kvar så kommer snart rötterna att sprida sig i sidled och nya sticklingar dyker upp här och var, samt rötterna strävar även uppåt så de får som luftrötter och då trivs de:)!
#297 - 21 september 2008 13:59
ansjo skrev:
Det bästa rådet är att inte röra dem utan att de får stå på samma plats och inte bli flyttade på. Ofta när de kommer igång med växtlighetten så brukar de breda ut sig och bladen lägger sig ner på gruset/sanden men efter ett tag så kommer de även igång på höjden.

Sitter de kvar så kommer snart rötterna att sprida sig i sidled och nya sticklingar dyker upp här och var, samt rötterna strävar även uppåt så de får som luftrötter och då trivs de:)!

Tack för för att du försöker hjälpa mig .
Vill faktiskt fråga igen:

A.crispus vad kan man säga om deras blad är dom mjuka eller ganska hårda eller robusta.
På den planta som jag har är bladet ganska robusta ljus gröna ,gröna och även bruna när jag köpte den så var dom flesta blader bruna .
Efter jag har planterat den så blev bladerna längre bredare och för det mästa gröna i färien kan detta macha A.crispus .
Tack för dom goda råd ang.crytocoryner.:)
#298 - 21 september 2008 14:23
ansjo skrev:

Tittade på bilder och försökte läsa om A.crispus som det ser ut så hade du [COLOR=red]rätt Anders[/COLOR] jag ska klassa den som A.crispus [:-106][:-106][:-106][:-60][:-60]
Tack Anders.
#299 - 21 september 2008 14:48
Det är lugnt:), jag har några olika sorters Aponogeton i mina kar och det är en tacksam och snygg växt när den väl tar sig, nästan så det kan bli för mycket;).
#300 - 21 september 2008 15:03
Jag kanske åker och köper några till ,om dom finns kvar så att det blir lite tätare i hörnet på höger sida av akvariet.
En av mina diskusar brukar sova (vila) där på natten.:)
#301 - 10 oktober 2008 13:56
Bra jobbat Jarecki. Snyggt!

C
#302 - 11 oktober 2008 19:50
Vivan skrev:
Bra jobbat Jarecki. Snyggt!

C

Tack Vivan .
Idag kom ganska fint överraskning två av mina Santarem bildat par :).
lämnar några bilder på resultatet av deras lek.
Bilder är kanske inte dom bästa (kvällsbelysning)
Jag är ganska glad att dom visar att dom trivs .:D
#303 - 11 oktober 2008 20:43
jarecki68 skrev:
Tack Vivan .

Idag kom ganska fint överraskning två av mina Santarem bildat par :).

lämnar några bilder på resultatet av deras lek.

Bilder är kanske inte dom bästa (kvällsbelysning)

Jag är ganska glad att dom visar att dom trivs .:D

Mysiga bilder:D

Inte alltid de mest perfekta bilderna som är bäst, dina bilder återger en stämmning som är svår att få fram med perfekta bilder med blixt.

Av någon konstig anledning är dina Santarem väldigt lika mina Santarem:)
#304 - 30 oktober 2008 20:42
Ruskigt snyggt! Sånt vill jag också ha...

Hur lyckades du övertala din fru? Jag har bönat och bett länge, men hon ger inte med sig...ännu
#305 - 30 oktober 2008 21:12
Ferengi skrev:
Ruskigt snyggt! Sånt vill jag också ha...

Hur lyckades du övertala din fru? Jag har bönat och bett länge, men hon ger inte med sig...ännu

Tack Ferengi
Hur jag lyckades övertala min fru ,kärleken är blind :Dfaktiskt vet jag inte men jag tror att när
vi jag pratade om storleken så var det svart att föreställa sig den riktiga storleken och platsen som den skulle ta, när den var väl på plats så var det svart att ändra på nånting.:D
Frågar du henne idag vad skulle hon bli av med helst om hon ville ha lite mer plats hemma så är det ......
Hopas bara hon skulle inte svara : akvarium tillsammans med mig :D

Jag kan bara säga ger inte upp!!! du kommer inte att ångra dig.:)
#306 - 30 oktober 2008 21:34
grymt snyggt kar. kul att dom diskusarna redan leker =)
#307 - 10 november 2008 21:42
hambli skrev:
grymt snyggt kar. kul att dom diskusarna redan leker =)

Tack hambli Jag har möblerat om akvariet igen:rolleyes:
Nu bli det helt ren SA biotop (skickar en bild på akvariet just nu växterna på bilden ska bytas mot:
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=003A&mode=close
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=070A&mode=close
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=072&mode=close
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=073&mode=close
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=076&mode=close
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=028&mode=close
http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=063&mode=close
Några av dom inte alla, vill inte ha för många Jag ska se vilka går det att skaffa Det kommer också lite fler red moor rötter ,eklöv,svart vatten.
Fiskar:

Diskus 8st altum 9st, Corydoras 8st några L- malar

Anledningen till att jag ska ha SA biotop är att jag fick tag i 5 st väldigt fina altum har väntat på dom fiskar ganska länge:)(Jag som ville sälja mina 4st ;))
#308 - 11 november 2008 15:31
Sällan man ser ett SÅ fint kar!
#309 - 11 november 2008 16:39
NIC skrev:
Sällan man ser ett SÅ fint kar!

Tack NIC för dom varma ord :)

Min dilemma är att jag älskar växter jag skulle önska mig ett akvarium till som växtakvarium + SA akvarium som ren biotop.
Just nu har jag bestämd mig för SA utan att kompromissa allt som hamnar i akvarium ska förekomma i Sydamerika inkl.växter ,kan tänka mig att det kommer ta lite tid.
Sen så brottas jag hela tiden med ljuset kan inte hitta den rätta känsla
funderar på att skaffa 1x150w MH sen komplettera med punkt belysning att skapa ljusare och mörkare zoner i akvarium.
Har även lite funderingar på att ha lite växter som hänger ovanför och sidurna av akvarium (plast växter)för att skapa känsla av mini amazonas skog rund akvariet.:rolleyes:
En tanke som går i mitt skalle är hur kan man simulera ,liksom typ... svårt att förklara.yyyy vi kan säga så här- man har växter ovanför akvarium
(plast växter) sen sätter man bland blader någonting som kan likna "hästens svans" som faller från växten in i vatten under vatten ska det likna växtrötter (kanske dumt förklarat)har ganska
bra bild av detta i huvudet men kan inte vissa det på pappret med penna :)??
#310 - 16 november 2008 08:52
Första invånare i SA karet :)
#311 - 16 november 2008 17:54
Vacker :). Men skulle du inta ta bort växterna som inte var från SA? Ser allt lite mellan amerika och asien ;)
#312 - 16 november 2008 19:17
Ser bra ut.
Men... Är det en dödskalle på botten?

C
#313 - 17 november 2008 11:11
Varför är det en dödskalle på roten? :D
Annars supersnyggt! :)
#314 - 17 november 2008 16:57
Riktigt imponerande Jarecki... har läst hela tråden från början till slut...
Imponerande 'inrednings skills' och allt som du byggt runt om och i akvariet ser mycket proffisigt ut..

Jag önskar jag hade råd att bygga lite större akvarium :|

/Markus
#315 - 17 november 2008 18:05
jarecki68 skrev:
Första invånare i SA karet :)

Snyggt kar! dödskallen passar faktist in tkr jag

Men står du i kallingar och fotar :D!?
#316 - 17 november 2008 19:45
TastY skrev:
Vacker :). Men skulle du inta ta bort växterna som inte var från SA? Ser allt lite mellan amerika och asien ;)

Hej TastY helt rätt dom växter ska bytas ut men under tiden med tanke på att dom hjälper till med balansen i karet fick dom stanna.
Dom växter ska jag fyrsöka skaffa-första är absolut min favorit
[COLOR=#810081]http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=070A&mode=close[/COLOR]
[COLOR=#810081]http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=073&mode=close[/COLOR]
[COLOR=#810081]http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=028&mode=close[/COLOR]
[COLOR=#810081]http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=063&mode=close[/COLOR]
det kommer att bli 2 st Echinodorus och lite flytväxter lite fler red moor rötter, massa eklöv funderar även lite på-
[COLOR=#810081]http://www.zoopet.com/annonser/showproduct.php?product=3353[/COLOR] :)
99.99% SA:D
Bild på min favorit Echinodorus (bilden är lånat)
#317 - 17 november 2008 20:31
Sweet!
Altum... !
#318 - 18 november 2008 18:20
Vivan skrev:
Ser bra ut.

Men... Är det en dödskalle på botten?

C

Vimsa skrev:
Varför är det en dödskalle på roten? :D

Annars supersnyggt! :)

Markus1984 skrev:
Riktigt imponerande Jarecki... har läst hela tråden från början till slut...

Imponerande 'inrednings skills' och allt som du byggt runt om och i akvariet ser mycket proffisigt ut..

Jag önskar jag hade råd att bygga lite större akvarium :|

/Markus

Snyggt kar! dödskallen passar faktist in tkr jag

Men står du i kallingar och fotar :D!?

NIC skrev:
Sweet!

Altum... !

Tackar.
Det är faktiskt tack er alla ,man har alltid många nya och friska ideer :)
Och Tack Kjell Fohrman och Christian Alfredsson :) att ni startade
så underbart Forum.

Det är faktiskt dödskalle på botten Jag har fastnat vid den och som
Albinfiskare så tycker jag att det är något speciellt med det,
SA kar med svart vatten nästan utan växter med massa rötter och några dödskallar på botten (skrattar :D)Jag älskar den sorry.

Tack Markus1984 jag försökte att allt ska se bra ut men det är faktiskt i visa fall att det ser ut bättre på bild än i verkligheten.
Jag önskar Jag med att jag hade plats och råd med större akvarium .
Jag lider verkligen med dig Markus truts att jag har 800l .

Albinfiskare , angående kallingar tänkt vilket tur att Jag hade dom på mig !!!! :D
#319 - 18 november 2008 18:42
Två bilder på andra invånare i SA karet.:)
#320 - 5 januari 2009 02:46
Hej allihopa.
Jag var bara tvungen att visa mina två hjältar som trots 9st Altum +några stycken diskus och andra fiskar håller sina nu, fri simmade ungar i 48 timar, jag är helt imponerat vilka duktiga fiskar och föredrar [:-106].
Ursäkta för dom dåliga bilder det är ganska mörkt i karet.
#321 - 5 januari 2009 03:59
jarecki68 skrev:
Tack hambli Jag har möblerat om akvariet igen:rolleyes:

Nu bli det helt ren SA biotop (skickar en bild på akvariet just nu växterna på bilden ska bytas mot:

http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=003A&mode=close

http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=070A&mode=close

http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=072&mode=close

http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=073&mode=close

http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=076&mode=close

http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=028&mode=close

http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=063&mode=close

Några av dom inte alla, vill inte ha för många Jag ska se vilka går det att skaffa Det kommer också lite fler red moor rötter ,eklöv,svart vatten.

Fiskar:

Diskus 8st altum 9st, Corydoras 8st några L- malar

Anledningen till att jag ska ha SA biotop är att jag fick tag i 5 st väldigt fina altum har väntat på dom fiskar ganska länge:)(Jag som ville sälja mina 4st ;))

Grymt snyggt kar måste ja säga ! :d
#322 - 14 februari 2009 23:32
Fortsättning följer, hoppas jag:confused::):confused:
#323 - 20 februari 2009 21:23
c90368 skrev:
Fortsättning följer, hoppas jag:confused::):confused:

Tack som frågar vist att Fortsättning följer fast den sista tiden har jag drabbats av rent otur min hårdisk har krashat så jag har förlurat alla mina gamla bilder på akvariet men det är inte det värsta just på den hårdisken hade vi alla vara familj bilder svart att beskriva hur det kändes.:(:(:(
Strax efter så fick jag ganska ovälkomna gäster i akvariet tofsalger i sådana mängder att jag fick panik och startade om akvariet rentgjorde allt som var inne i akvariet .
Jag vet inte varför men JA kan säga att det enda större förändring som jag gjorde var att jag blandad ny köpt finkornig sand eller i stor sätt så bytte jag nästan den och plockade bort dom flesta växter fast så körde jag fotfarande med co2.
Sedan så hade jag en del rötter hängande på moduler vet ej men det var kanske också ett bidrag till tofsalger(dåligt cirkulation i visa delar av karet):confused::confused::confused::confused::confused::confused:
Fiskarna klarade sig ganska bra inga förluster:)

Just nu så händer det inte så mycket planerar Hqi belysning inbyggd i skåpet blandat med T5 och Led belysning (den ultimata belysningen:))
Har testat med Led eller diodbelysning som jag köpte på IKEA .
Måste säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet.
3x150w Hqi = 0,5 w/L
3x150w Hqi +4x54w t5 = 0,7 w/L
Led (diodbelysning) som kvällsbelysning .
Väntar på själva hqi armatur som jag köpte på ebay 3st(bilden är lånad från annonsen)
Några bilder på akvariet just nu.
Fram till sommar ska jag planera hur själva skåpet ska se ut kommer att uppdatera med lite bilder då och då.
Klart så följer jag alla projekt här på Zoopet även om jag inte skriver så ofta .:)
#324 - 20 februari 2009 22:17
Oj, det var mycket svar på en gång:D

Vi har våra foton lagrade hos telia numera, man får x antal utrymme när man har ADSL. De viktiga dokumenten är lagrade hos safepoint, där man kan återsälla alla dokument x antal utgåvor tillbaka. Så jag/vi har tänkt efter före;)

Toffsalger brukar komma när man har svajiga co2 värden. Mitt 180 liters som jag körde med co2 från början, fungerade perfekt. Men sen hade jag en down period och slarvade med vattenbytena, då kom toffsarna.

När jag skärpte till mig och skötte vattenbytena enligt schemat så försvann de på tre månader.
#325 - 21 februari 2009 14:30
jarecki68 skrev:
Tack som frågar vist att Fortsättning följer fast den sista tiden har jag drabbats av rent otur min hårdisk har krashat så jag har förlurat alla mina gamla bilder på akvariet men det är inte det värsta just på den hårdisken hade vi alla vara familj bilder svart att beskriva hur det kändes.

Strax efter så fick jag ganska ovälkomna gäster i akvariet tofsalger i sådana mängder att jag fick panik och startade om akvariet rentgjorde allt som var inne i akvariet .

Jag vet inte varför men JA kan säga att det enda större förändring som jag gjorde var att jag blandad ny köpt finkornig sand eller i stor sätt så bytte jag nästan den och plockade bort dom flesta växter fast så körde jag fotfarande med co2.

Sedan så hade jag en del rötter hängande på moduler vet ej men det var kanske också ett bidrag till tofsalger(dåligt cirkulation i visa delar av karet):confused::confused::confused::confused::confused::confused:

Fiskarna klarade sig ganska bra inga förluster...

Tråkigt med hårddiskkraschen, råkade ut för samma sak i somras.
Alla bilder och musik man samlat på sig genom åren borta i ett nafs!
Men det finns hjälp att få. Problemet är att det kostar.
Runt 8000kr betalade jag för min recovery. Mycket pengar men man får väga det mot värdet på minnena.
Bara ett tips.
#326 - 21 februari 2009 15:36
flocki skrev:
Tråkigt med hårddiskkraschen, råkade ut för samma sak i somras.

Alla bilder och musik man samlat på sig genom åren borta i ett nafs!

Men det finns hjälp att få. Problemet är att det kostar.

Runt 8000kr betalade jag för min recovery. Mycket pengar men man får väga det mot värdet på minnena.

Bara ett tips.

Ju Flocki det är verkligen svårt att komma över aldrig tidigare har jag råkat för hårddiskkrasch vist kunde det hända att den krånglade men den här gången var det verkligen kört.
Det kändes att en halvan av mig själv bara försvan.
Från andra sidan så var jag slarvig:(:(:(
Det skulle inte ta så långt tid att göra backup.:(
Jag vet att man kan återställa hårddisken men som du skriver det kostar
och det är inte direkt billigt
Jag fick min läxa och en sak kan jag säga det var sista gång jag har slarvat med att göra backup på viktiga dokument och mappar,i framtiden en gång i månaden ska det vara .
#327 - 21 februari 2009 16:14
jarecki68 skrev:
Ju Flocki det är verkligen svårt att komma över aldrig tidigare har jag råkat för hårddiskkrasch vist kunde det hända att den krånglade men den här gången var det verkligen kört.

Det kändes att en halvan av mig själv bara försvan.

Från andra sidan så var jag slarvig:(:(:(

Det skulle inte ta så långt tid att göra backup.:(

Jag vet att man kan återställa hårddisken men som du skriver det kostar

och det är inte direkt billigt

Jag fick min läxa och en sak kan jag säga det var sista gång jag har slarvat med att göra backup på viktiga dokument och mappar,i framtiden en gång i månaden ska det vara .

Lider med dig. :(
Men spara disken, en dag kanske du bestämmer dig för att göra en recovery.
#328 - 21 februari 2009 16:16
c90368 skrev:
Oj, det var mycket svar på en gång:D

Vi har våra foton lagrade hos telia numera, man får x antal utrymme när man har ADSL. De viktiga dokumenten är lagrade hos safepoint, där man kan återsälla alla dokument x antal utgåvor tillbaka. Så jag/vi har tänkt efter före;)

Toffsalger brukar komma när man har svajiga co2 värden. Mitt 180 liters som jag körde med co2 från början, fungerade perfekt. Men sen hade jag en down period och slarvade med vattenbytena, då kom toffsarna.

När jag skärpte till mig och skötte vattenbytena enligt schemat så försvann de på tre månader.

Hur mycket utrymme bjuder telia på ?
Hur säkert år det att lagra viktiga backup filer hos Svenska data lågrings sidor(safepoint)? Finns något speciellt hemsida som ni kan rekommendera?
Sorry för dom kanske dumma frågor men aldrig tidigare har jag tänkt på sådant.

Angående svajiga co2 värden vist du har säkert rätt därför kör jag utan för tillfälle
Har man 800l så är det ganska svart att veta hur mycket ska man köra
tänker här mest på skillnaden på ,mellan dagen och natten jag brukade lufta ut co2 under natten :confused:
CO2, PH Kontroller är på min önske lista :)
Jag var redan ägare till sådana men det var dom billiga för 1000kr och dom var inget att ha enligt mig ,fick byta dom två gånger sen har jag tröttnat och körde utan.
#329 - 21 februari 2009 16:25
flocki skrev:
Lider med dig. :(

Men spara disken, en dag kanske du bestämmer dig för att göra en recovery.

Det är mest bilder eller många, många bilder efter vi har skafat system komera det handlar mest om sista halvåret .
Men som du säger kanske nångång ska man ha några tusenlappar över
så kan man göra en recovery:)
Bilagor:
#330 - 21 februari 2009 16:34
Nu är det försent men till en annan gång så är toffs alger känsliga för EC.
#331 - 21 februari 2009 16:35
jarecki68 skrev:
Hur mycket utrymme bjuder telia på ?

Hur säkert år det att lagra viktiga backup filer hos Svenska data lågrings sidor(safepoint)? Finns något speciellt hemsida som ni kan rekommendera?

Sorry för dom kanske dumma frågor men aldrig tidigare har jag tänkt på sådant.

Har man Telia ADSL så ingår 2 Gib i priset. Gå in på telias hemsida och sök på fotoalbum. Det är lite bökigt att hitta.

Svensk Datalagring

https://www.svenskdatalagring.se/swep_home.php

Fördelen med den här tjänsten är att den bara gör backup på de filer som är ändrade eller nya. Alla filer finns i de tre senaste utgåvorna. Backuppen går förvånansvärt snabbt.
#332 - 21 februari 2009 18:30
flygrc skrev:
Nu är det försent men till en annan gång så är toffs alger känsliga för EC.

Hoppas att det var sista gång jag hade dom på besök i mitt kar,
från andra sida om man tänker efter om jag hade låtit dom växa och skapa levande mattor svajande med strömen det kanske skulle skapa riktigt fint känsla i SA akvariet :)
Fast nej dom har så tråkigt färg.
#333 - 21 februari 2009 18:34
c90368 skrev:
Har man Telia ADSL så ingår 2 Gib i priset. Gå in på telias hemsida och sök på fotoalbum. Det är lite bökigt att hitta.

Svensk Datalagring

https://www.svenskdatalagring.se/swep_home.php

Fördelen med den här tjänsten är att den bara gör backup på de filer som är ändrade eller nya. Alla filer finns i de tre senaste utgåvorna. Backuppen går förvånansvärt snabbt.

Tack Maths jag ska titta lite närmare på möjligheter att vara på den säkrare sida i framtiden vad gäller Backuppen.
Det är bra investering tycker jag :):):).
#334 - 22 februari 2009 04:08
jarecki68 skrev:
Tack Maths jag ska titta lite närmare på möjligheter att vara på den säkrare sida i framtiden vad gäller Backuppen.

Det är bra investering tycker jag :):):).

Ett annat tips är Diino.
Billigare än nämnda Safepoint då ett års abbonemang kostar 490kr och då får du 100gb lagringsutrymme.
Där finns även en funktion för automatisk backup, vet ej om den är lika sofistikerad som Safepoint dock.
#335 - 22 februari 2009 09:28
flocki skrev:
Ett annat tips är Diino.

Billigare än nämnda Safepoint då ett års abbonemang kostar 490kr och då får du 100gb lagringsutrymme.

Där finns även en funktion för automatisk backup, vet ej om den är lika sofistikerad som Safepoint dock.

Tack flocki jag ska kolla det här tipset också :)
#336 - 22 februari 2009 11:50
flocki skrev:
Ett annat tips är Diino.

Varför inte skaffa en webserver för 10 Dollar/mån o ch få 3 Gig utrymme?
+ funktionerna servern ger dig, Ifs 3 Gb är inte 100 Gb ;) men man får andra tjänster
#337 - 22 februari 2009 16:03
Nu tror jag att jag löste problemet med backuppen köpte från min bekant en Maxtor 300 GB USB 200 kr !!!
Borde räcka för tillfelet men så klart så kommer jag även titta närmare på alla dom tips som jag fick från er. :)
#338 - 22 februari 2009 16:29
säkraste sättet att säkerhetskopiera är en extern hårdisk med 2 inbygda raidhårdiskar i spegel. Då har man alltid 3 ex av de filer man kopierar.. Sen kan man ju ta ställning till hur långt man måste gå men den ovanstående disken lär väl räcka för de de flesta datoranvändarna i detta land i alladall.
#339 - 22 februari 2009 16:46
rick skrev:
säkraste sättet att säkerhetskopiera är en extern hårdisk med 2 inbygda raidhårdiskar i spegel. Då har man alltid 3 ex av de filer man kopierar.. Sen kan man ju ta ställning till hur långt man måste gå men den ovanstående disken lär väl räcka för de de flesta datoranvändarna i detta land i alladall.

Sorry Rick.
Menar du att ,om den ena delen av hårdisken krashar så kan du återställa information fortfarande från den andra delen.
Innebär det inte att man har högre säkerthet fast på bekostnad av mindre kapacitet eller ???
Vet ej om jag hänger med :)
#340 - 23 februari 2009 20:54
Nix det är 2 hårdiskar i en extern kabinett som alltid kopierar av varandra så dom är identiska.
Guest
#341 - 23 februari 2009 21:10
Gäller dock att ha ett lite kraftigare nätagg för sånt.
#342 - 25 februari 2009 16:42
Har pillat lite med mitt kommande projekt tanken är att ha bygga in HQI + T5+ lED in i själva skåpet.
Enkelt bild visar på ett ungefär hur skåpet kommer att se ut .
Allt så länge är på pappret och i huvudet, försöker hitta på bra lösningar, det ska vara lättåtkomligt vid dagliga arbete som matning och vatten byte ,men även vid större ingrep om det skulle behövas.
Testade även olika träbets färg (bara på bilden) mest tycker jag om amerikans valnöt eller merbau :)
#343 - 26 februari 2009 13:33
Alla bra tips eller sidor med liknande projekt , om nu stöter på är välkomna.:)
#344 - 8 mars 2009 07:06
hur går det med karet????
#345 - 14 mars 2009 17:26
ankan94 skrev:
hur går det med karet????

Händer faktiskt inte så mycket :
För en vecka sedan fick jag mina 3st HQI armatur(bara armatur)
Nu har jag bästeld elektroniska ballaster:
http://www.aqva-light.pl/shop.php?UID_c=d8a283a0ff12&UID_p=f171c851479a&UID=bd9e9f71b499
Även:
http://www.swedish-growsystems.se/webshop/shop.asp?groupname=Belart nr 10174 / 10175

Det sista som jag kommer behöva bli det härdat glas så bli jag färdigt med belysningen.

Köpte även Tunze ph Kontroller och lite diverse saker bland annat ganska stort rot
Sist när jag var hos Kent i Nol blev det några sort apistogramma:) (blev smittad) väldigt fina och trevliga fiskar.
Snart kommer jag börja med själva ombyggnad av akvarium:) sorry inte akvarium jag menar skåp och översta delen .
#346 - 14 mars 2009 17:43
jarecki68 skrev:
Har pillat lite med mitt kommande projekt tanken är att ha bygga in HQI + T5+ lED in i själva skåpet.

Enkelt bild visar på ett ungefär hur skåpet kommer att se ut .

Allt så länge är på pappret och i huvudet, försöker hitta på bra lösningar, det ska vara lättåtkomligt vid dagliga arbete som matning och vatten byte ,men även vid större ingrep om det skulle behövas.

Testade även olika träbets färg (bara på bilden) mest tycker jag om amerikans valnöt eller merbau :)

Jag tycker det verkar skitsnyggt att ha alla 4 träslagen, precis som det ser ut som på bilden... Vet inte hur det hade varit i verkligheten dock...
#347 - 14 mars 2009 17:50
Big_Sal skrev:
Jag tycker det verkar skitsnyggt att ha alla 4 träslagen, precis som det ser ut som på bilden... Vet inte hur det hade varit i verkligheten dock...

Jag tror att jag kommer satsa på:
#348 - 14 mars 2009 17:59
Valnöt?
#349 - 14 mars 2009 18:22
ansjo skrev:
Valnöt?

Merbau liknar nästan Valnöt
#350 - 14 mars 2009 20:25
Snyggt var det iaf:)!
#351 - 15 mars 2009 14:21
Har lite funderingar kring HQI kan inte bestämma mig om jag ska ha 2 eller 3 Mh över karet.:confused:
Jag ska också ha 4x54W T5 och kväll belysning (Led) bifogar några bilder på grejerna,så det kommer vara ganska bra med ljuset i karet och fördelen - man kan skifta både mellan Hqi och T5 .
Kanske förmycket ljus för SA akvarium?
Men jag tycker att det kan ge flera möjligheter i framtiden om man ju skulle bestämma sig för nåt annat.
Vad tycker ni?
3x150w eller 2x150W ?
I bada fallet tillkommer t5or.
Till sist några bilder på fiskar och karet:
#352 - 8 maj 2009 21:11
ENDRADE PLANER.
Livet är som det är inte alltid går det som man planerar akvaskåpet har jag lagt på is.
Efter många diskussion med min sambo har vi kommit fram till att flytta till ett större lägenhet.
Egentligen så har vi väntat redan längre tid på att flytta varan problemet var att vi ville bo i samma område.
Äntligen så har det kommit den dagen som vi väntade på.
En stor fyran har blivit ledigt.
Vi har tackat ja direkt och allt gick som planerat.
Efter visningen fick vi veta att vi fick den.
Vilket glädje varan lägenhet var också redan utlånat.
1 juli skulle vi flyta
Jag tänkte lite på akvariet har redan planerat var jag skulle gärna placera
den, så klart efter klarttecken från höresvärden.
(Bifogar bilder )
Det handlade mest om att flyta på
en av gipsväggar och bygga in akvariet in i garderoben storleken var inte bestämd.
Lägenheter är inte så gamla från 92 betonggolv fast ingen aning vad är tillåtet att belasta golvet per kvm om man inte bor på bottenvåningen
Det var väldigt fina planer tills.......
Det ska jag bäretta fast inte idag just nu är det ganska sent.
#353 - 8 maj 2009 21:17
Jag hejar på dig kompis!!! :)
#354 - 8 maj 2009 21:17
Faaan vilka fina altum du har!!!!!!!!!!!
#355 - 11 maj 2009 19:56
Som jag skrivit sist så började jag planera lite smått på det med inbyggt akvarium i garderoben .
Det var måndagen jag hade sista pass på jobbet kollade mobilen tänkte fasen vad konstigt fem missade samtal ????
Jag har blivit lite oroligt att det hände något hemma så ringde
jag för att kolla.
Innan jag ens hunnit fråga vad var det som hände fick jag höra .
Jarek du kommer inte att tro vad som har händ:confused::confused::confused:
Jag frågade vad?:confused::confused::confused:
VI FICK INTE LEGENHETEN :(:(:(
Jag var helt tyst efter en stund så frågade jag varför?
Det verkade att allt var ju färdigt ?
Då svarade min tjej att den personen har ändrad sig och kommer inte att flytta:confused::confused::(
och att kvinnan som jobbar i höresvärden var väldigt ledsen men kunde inte gjort något åt det.:(:(:(
Snacka om överraskning
Så det enda som vi kan göra just nu är att vänta ,vänta....frågan är bara hur länge.........

Föresten så har jag kompletterat mina HQI alla delar har redan kommit
så nu börjar jag med hqi rampen .
kommer lite bilder på själva bygget och resultatet inom kort;)

Först var jag tvungen att bygga om lite (fiksat nya feste elle hur man en kallar det ,kommer några bilder:)
#356 - 11 maj 2009 20:16
Surt sa räven:(

Bara att bita ihop och vänta! Förhoppningsvis på något ännu bättre:)
#357 - 12 maj 2009 21:25
c90368 skrev:
Surt sa räven:(

Bara att bita ihop och vänta! Förhoppningsvis på något ännu bättre:)

Det sant Maths det är bara att bita ihop och vänta visa saker kan man tyvärr inte ändra på .:(
Föresten så fina filmsnuttar Maths man bli verkligen avundsjuk

Nu när mina HQI är nästan färdiga så började jag bygga om akvariet (igen)
Ja jag vet att det låter helt galet jag har pratat med Lasse.F
Han sa att jag njuter inte av fiskar och akvariet utan av att bygga om den.
Min sambo tycker att om mina fiskar var som människor så skulle dom behöva psykolog hjälp .;)
Det finns lite sanning i det hela men Jag kan visa några bilder som bevisar att trotts alla flit och ommöbleringar i karet så verkar det att dom trivs.
Det är det som är lite tråkigt med så stort akvarium att om man vill ändra på något så måste man tömma den på allt annars är det omöjligt att komma åt.
Från andra sida så är jag sådant person som kommer inte att sluta innan jag bli helt nöjd[:o]
Bifogar några bilder:

Dom första :
fiskar som värkar att trivas i karet trots alla ommöbleringar
Sista bild på karet innan Hqi ramp.
Några bilder på påbörjat ombyggnad eller tillbyggnad för Hqi .
#358 - 14 maj 2009 19:06
Några nya bilder på bygget man är rätt tröt efter jobbet så det går ganska sakta,
vill vara färdigt nästa vecka om orken räcker.
#359 - 14 maj 2009 19:45
Kanonfina apistrogramma!!
Är det kakaduor??

jarecki68 skrev:
Har lite funderingar kring HQI kan inte bestämma mig om jag ska ha 2 eller 3 Mh över karet.:confused:

Jag ska också ha 4x54W T5 och kväll belysning (Led) bifogar några bilder på grejerna,så det kommer vara ganska bra med ljuset i karet och fördelen - man kan skifta både mellan Hqi och T5 .

Kanske förmycket ljus för SA akvarium?

Men jag tycker att det kan ge flera möjligheter i framtiden om man ju skulle bestämma sig för nåt annat.

Vad tycker ni?

3x150w eller 2x150W ?

I bada fallet tillkommer t5or.

Till sist några bilder på fiskar och karet:
#360 - 14 maj 2009 20:01
Nubi skrev:
Kanonfina apistrogramma!!

Är det kakaduor??

Tack
Det stämmer det är kakaduer:)
#361 - 16 maj 2009 21:30
Arbete fortsätter fick bara en vecka till på mig tjejen är inte så glad att ha massa prylar i vardagsrummet.:(
Och även jag börjar tröttna men har man börjat måste man avsluta.
Bifogar några nya bilder .
#362 - 17 maj 2009 16:31
Ser ut att kunna bli kanon fint det där [:-106]
#363 - 17 maj 2009 18:29
Jemmba skrev:
Ser ut att kunna bli kanon fint det där [:-106]

Tack Jemmba hoppas att det kommer att fungera som jag tänkt mig
vill ha öppet kar med HQI fast som inte belyser halva vardagsrum sen så
har jag aldrig testat elektroniska balaster det är första gång som jag ska ge mig på sådant eller så kanske ber jag min granne Lasse.F :) om hjälp med själva installation vi få se.
Det som är kvar är att klarlacka på tisdag sedan ska börja med det tekniska.
Målet är vara klar fram till nästa helg.
Idag tänkte jag att rengöra filtret och råkade knäcka snabbkoppling :( hoppas att jag få tag på en ny under denna vecka.
Det är första gång som jag blev lite besviken på,Eheims kvalitet [:(!].
Måste påpeka att jag var ganska försöktik medan jag försökte ta av
slangen och ändå gick snabbkopplingen bara av.
Bifogar några bilder:
#364 - 18 maj 2009 07:35
jarecki68 skrev:

Idag tänkte jag att rengöra filtret och råkade knäcka snabbkoppling :( hoppas att jag få tag på en ny under denna vecka.

Det är första gång som jag blev lite besviken på,Eheims kvalitet [:(!].

Måste påpeka att jag var ganska försöktik medan jag försökte ta av

slangen och ändå gick snabbkopplingen bara av.

Bifogar några bilder:

Tyvärr verkar det vara en svag punkt hos Eheim Proffesional, du är inte den första som drabbas.
Bilagor:
#365 - 18 maj 2009 14:56
Heu skrev:
Tyvärr verkar det vara en svag punkt hos Eheim Proffesional, du är inte den första som drabbas.

Nu efteråt så tänker jag att det var tur att det inte har hänt när filtret varit igång, vilket mardröm skulle det vara :(
Hoppas att ingen här på Zoopet har
blivit drabbat av sådant haveri.
Har idag bästeld en ny snabbkoppling hos Kent i Nol.
#366 - 21 maj 2009 18:17
Dags att installera belysning.

Det går ganska sakta men jag tror att jag bli färdigt idag med belysningen
Just nu så väntar jag faktiskt på Lasse F.
Jag är inte så bra på elinstallation och så
kom fram ett litet problem med el kablar,dom kablar som kom från USA är vit ,svart ,grön
dom kablar som jag köpte här är gul-grön ,brun,blå så nu blev jag ganska osäkert vilka ska jag koppla med vilka .:confused::confused::confused:
Bifogar några nya bilder :)
#367 - 21 maj 2009 20:12
jarecki68 skrev:
Dags att installera belysning.

Det går ganska sakta men jag tror att jag bli färdigt idag med belysningen

Just nu så väntar jag faktiskt på Lasse F.

Jag är inte så bra på elinstallation och så

kom fram ett litet problem med el kablar,dom kablar som kom från USA är vit ,svart ,grön

dom kablar som jag köpte här är gul-grön ,brun,blå så nu blev jag ganska osäkert vilka ska jag koppla med vilka .:confused::confused::confused:

Bifogar några nya bilder :)

Det ska väl inte vara några problem:p

Skillnad när jag ska koppla grön till röd:confused: Vadå röd och grön de är ju bruna bägge två! Färgblindhet och elinstalltioner är ingen bra kombination:D
#368 - 21 maj 2009 21:35
c90368 skrev:
Det ska väl inte vara några problem:p

Skillnad när jag ska koppla grön till röd:confused: Vadå röd och grön de är ju bruna bägge två! Färgblindhet och elinstalltioner är ingen bra kombination:D

Det sant det sant c90368 men jag är en av dom som har tur att ha så bra granne som Lasse F .
Kan bara säga att det var ingen större match för honom att koppla dom förbaskade kablar utan honom vem vet hur alt detta skulle sluta kanske med stora fyrverkeriet och strömavbrott i hela huset hehehe:D:D:D
Men nu är det gjort allt funkar som det ska ,bara lite små justeringar
först ska man kunna sitta i soffan och bli inte bländ av ljuset:)
det andra komma på något bra med dom öppna sidorna ,jag vill ha lätt och bra åtkomlighet till modulen på vänster sida.
Som vanligt bifogar några bilder:
#369 - 21 maj 2009 22:18
jarecki68 skrev:
Det sant det sant c90368 men jag är en av dom som har tur att ha så bra granne som Lasse F .

Kan bara säga att det var ingen större match för honom att koppla dom förbaskade kablar utan honom vem vet hur alt detta skulle sluta kanske med stora fyrverkeriet och strömavbrott i hela huset hehehe:D:D:D

Men nu är det gjort allt funkar som det ska ,bara lite små justeringar

först ska man kunna sitta i soffan och bli inte bländ av ljuset:)

det andra komma på något bra med dom öppna sidorna ,jag vill ha lätt och bra åtkomlighet till modulen på vänster sida.

Som vanligt bifogar några bilder:

Jo med en granne som Lasse finns det inga problem, tror jag:)

Hälsa honom från mig, han vet vilken filur jag är!
#370 - 21 maj 2009 22:25
:)
c90368 skrev:
Jo med en granne som Lasse finns det inga problem, tror jag:)

Hälsa honom från mig, han vet vilken filur jag är!

Det ska jag göra :)
#371 - 22 maj 2009 07:53
LED belysning test
Bra att man är ledigt från jobbet:)
#372 - 23 maj 2009 14:57
jarecki68 skrev:
LED belysning test

Bra att man är ledigt från jobbet:)

Du menade LEDig från jobbet va? :)

MVH Lasse
#373 - 29 maj 2009 07:27
Lasse skrev:
Du menade LEDig från jobbet va? :)

MVH Lasse

Ja Lasse det stämmer:)

Tänkte visa första bilder på akvariet växterna är inte i det bästa kondition
och invånarna väntar på att vatten bli lite vänligare ,
Jag kommer troligen att flytta dom till helgen till akvariet efter jag kollat hur står det med nitrit.
Jag är ganska nöjd med ljuset lampurna köpte jag från MagicFingers evän
växter Vallisneria bra kille är han utan hans stöd med växter skulle det vara ganska tomt i akvariet .
Vad ska man med 3x150w HQI utan växter då:)
Nu ska jag tänka hur ska jag fixa skälva frånten av rampen tanken är att det ska vara öppet akvarium som jag kan stänga om jag vill i så fall min sambo tröttnar på det starka ljuset.
Bilderna visar akvarium från dag 1till dag 4.
#374 - 31 maj 2009 08:23
Nu gick det en vecka och så var det dags att flytta invånarna till karet.
Det var första gång jag startade akvariet utan inkörd filtret .
Under den väcka som gick så fyllde jag akvariet med den gammala vattnet från fiskarna (cirka 50l varannan dag)
En så länge så verkar det fungera . :)
Och som alltid några bilder:
#375 - 31 maj 2009 10:03
Idag efter lyset tänds i akvariet fick jag ganska obehaglig syn .
Vita pricksjukan !!!!!!!!
Ska försöka skaffa medicin fick veta att EXIT , FAUNAMOR eller PROTOZIN ska fungera.
Har aldrig haft vita pricksjukan i akvariet :(:(:(
Jag ska starta ett nytt inlägg under sjukdomar
Kommer dokumentera sjukdomens förlopp .:(:(:(
#376 - 31 maj 2009 16:00
Tråkigt tråkigt. är säkert stressen med flytten. Men det verkar rätt lugnt än. Bara två prickar :)
#377 - 31 maj 2009 20:33
Faltaren skrev:
Tråkigt tråkigt. är säkert stressen med flytten. Men det verkar rätt lugnt än. Bara två prickar :)

Jag håller med dig Faltaren.
Nu fick dom [COLOR=red]Faunamor[/COLOR] efter rekommendation från Lasse
Jag hoppas verkligen att dom kommer att återhämta sig och bli av med skiten :mad:.
Jag har lovat mig själv att jag kommer inte att ändra på någonting i akvariet på minst ett år.!!!!!!!!!!!
Jag är 100% säkert att det är jag som har orsakat detta :(:(:(
#378 - 1 juni 2009 21:29
Från igår fick fiskarna behandling med Faunamor.160 droppar(140 rekommenderad)
160 varför det?
Detta Med tanke på att jag stängde inte av filtrar.
Idag andra dag, alla altum har blivit av med vita prickar utan en som hade en vit prick nära ögat det ser ut att han har det kämpigt men det har inte blivit värre.
Samma gäller diskusar bara en som hade några små prickar kvar.
Så idag har jag doserad 200 droppar mot 140 som är rekommenderat fiskarna äter på som vanligt och är ganska pigga ,det betyder att medicinen värkar vara ganska snällt mot dom.
Och så några bilder:
vatten har blivit blå färgat fast det är lite svart att visa på bilden.
#379 - 3 juni 2009 18:53
I tisdag fick dom 60 droppar fotfarande några vita prickar .
Alla fiskar värkar må ganska bra trots sjukdom och medicinering äter dom ganska bra(måttar dom verkligen ganska sparsamt)med tanke att akvariet kan man säga är nystartat.
Växter är ny planterat
filtrar var tarlagda så dom var utslagna var det lite nyttiga bakterier i dom så är dom borta på grund av medicinen
Altumen som hade problem med ögat har blivit lite,liteeee bättre.
Det gick tre dagar från påbörjat behandling och en så länge inga fiskförluster eller försämringar.
#380 - 3 juni 2009 20:17
Tänkte på en sak. Är dina altum aldrig utfärgade? Tycker alltid att när man ser bilder på altum så är de bleka. Mina vanliga scalarer brukar färga :).

Hoppas det löser sig med pricken :(
#381 - 3 juni 2009 20:50
Faltaren skrev:
Tänkte på en sak. Är dina altum aldrig utfärgade? Tycker alltid att när man ser bilder på altum så är de bleka. Mina vanliga scalarer brukar färga :).

Hoppas det löser sig med pricken :(

Kanske att blixten ställer till det.. ?
#382 - 3 juni 2009 22:14
NIC skrev:
Kanske att blixten ställer till det.. ?

Tyvärr så blixten ställer till det annars så brukar dom vara ganska fint utfärgade för det mesta :) inte alltid kan man visa det på bilden.;)
#383 - 3 juni 2009 22:43
Ta en bild utan blixt när du har alla tre MH:n tända - då behövs inte blixten.

MVH Lasse
#384 - 4 juni 2009 07:13
Haha ok, jag tror dig :)
#385 - 6 juni 2009 08:30
Idag har vi fredag det är den femte dagen som jag medicinerar mot vitpricksjuka
Fiskarna värkar vara helt prick fria :)
Ska förtsetta med medicinering fram till söndag eller några dagar till.
#386 - 6 juni 2009 08:40
Hoppas det blir bra! :D Ser riktigt snyggt ut också! :D
#387 - 6 juni 2009 09:08
osis skrev:
Hoppas det blir bra! :D Ser riktigt snyggt ut också! :D

Tack osis det hoppas jag med att dom bli friska och att sjukdomen kommer inte tillbaka.
Jag verkligen tycker om dom fiskar .[:o]
#388 - 6 juni 2009 13:35
Vad har du för värden i karet och hur ofta och hur mycket vatten bytar du? Lite sugen på discus :)
#389 - 6 juni 2009 13:40
Vad har du för temp i karet, jarecki?
#390 - 7 juni 2009 15:45
Faltaren skrev:
Vad har du för värden i karet och hur ofta och hur mycket vatten bytar du? Lite sugen på discus :)

ansjo skrev:
Vad har du för temp i karet, jarecki?

Det som jag lärde mig om Diskus är att dom är inte så känsliga fiskar som man brukar säga.
Jag håller mina i 28 grader vatten
PH 7,2-7,5
KH 3(kran vatten) höjer med bikarbonat till 4

BIKARBONAT
En tesked rymmer ca 5mg
2mg/100l 1 grad kh upp.

Vatten byte en gång i veckan 50% (kallt vatten direkt från kranen)
Kör jag med co2 ligger Ph på 6,8 +pmdd+ mikro+ enligt rekommendation.

Ska man odla på dom är det annat som gäller.
Jag tycker:
Ska man skaffa diskus så ska man inhandla 6st eller flera på samma gång helst 10 cm i storleken att skaffa diskus från olika handlare i omgångar kan sluta med katastrof(egen erfarenhet)
Man ska inte mixtra förmycket med vatten det funkar bättre att låta diskusar anpassa sig till den vatten som man kan erbjuda från kranen
med vissa undantåg .
Med Göteborgs vatten är det inga problem att skaffa diskus tycker jag.
Mina diskusar är alltid nyfikna när jag sätter handen i vatten så simmar dom
mellan mina fingrar kan klappas på pannan och leka med dom nästan som med hundar.
Är det svårt att tro på detta, så är Lasse F ögon vittne trots många åskådare framför akvariet så kom alla diskusar fram och så kunde jag visa att även fiskar kan vara väldigt sociala hus djur.:D
#391 - 7 juni 2009 16:34
Sorry nu märker jag att dom bilder har jag redan visat tidigare klantigt av mig [:o][:o][:o]
#392 - 7 juni 2009 16:42
Men det är snyggt ändå! :D
#393 - 7 juni 2009 16:50
28 grader och 50% vattenbyte med kallvatten.

Det mådde inte mina Diskus bra av, de blev mörka och "fällde" slem från sidorna.

Övergick till att byta med 22-23 gradigt vatten och upplever det som betydligt bättre.
#394 - 7 juni 2009 19:06
c90368 skrev:
28 grader och 50% vattenbyte med kallvatten.

Det mådde inte mina Diskus bra av, de blev mörka och "fällde" slem från sidorna.

Övergick till att byta med 22-23 gradigt vatten och upplever det som betydligt bättre.

Är dom svenskodlad eller importerat ?
#395 - 7 juni 2009 19:31
jarecki68 skrev:
Är dom svenskodlad eller importerat ?

Ojojoj ber om ursäkt det är ju dina Brown Discus Santarem som jag brukar beundra men ,men detta är konstigt för att det är inga problem med mina om man inte räknar vitpricksjuka som dom åkte på , fast då tror jag inte att det var vatten temp.som var orsaken.
Ps
Värkligen fina platisar c90368 :)
#396 - 8 juni 2009 06:12
OK, annars är det ganska ovanligt att diskus får vita prick då vattentempen ofta är lite högre. Iofs körde jag tidigare med runt 30 grader i karet och dessa graders skillnad kan nog göra stor skillnad...
#397 - 8 juni 2009 06:45
ansjo skrev:
OK, annars är det ganska ovanligt att diskus får vita prick då vattentempen ofta är lite högre. Iofs körde jag tidigare med runt 30 grader i karet och dessa graders skillnad kan nog göra stor skillnad...

Vad kör du för temp nudå? Jag tänkte bara på att vi har likadana Discusar du och jag. Jag har straxt under 30°.

Sedan vill jag instämma med Jarecki att de blir väldigt "personliga" och jag kan också ta på mina - inte för att man gör det, men till exempel nu när jag skulle rensa bort lite Valisneria så fick jag försiktigt mota undan ett par stycken som var väldigt intresserade av vad "mathanden" höll på med.
Jag tror faktiskt att de känner igen en också - när jag närmar mig karet kommer de alla fram och är nyfikna, men kan få Tuppjucks-Yoda om exempelvis grannen med barnen kommer in för att titta lite.

Fint kar och fina fiskar du har Jarecki!:)
#398 - 8 juni 2009 06:51
Jag har runt 28 grader i det karet, lite beroende på min sammanslagning som snart är förestående:).
#399 - 8 juni 2009 06:55
ansjo skrev:
Jag har runt 28 grader i det karet, lite beroende på min sammanslagning som snart är förestående:).

Ah, jag skall förstå, mannen!:)
#400 - 12 juni 2009 18:01
Från onsdag ingen medicinering .
Som det ser ut nu så :
Alla fiskar mår bra och är prickfria.:)
Några bilder från idag (fredag).:D
#401 - 12 juni 2009 18:09
Skalarerna ser för j*kla fina ut!

Synd bara att man inte kan få dem till lek i normala burkar:(
#402 - 12 juni 2009 18:41
c90368 skrev:
Skalarerna ser för j*kla fina ut!

Synd bara att man inte kan få dem till lek i normala burkar:(

Jag är inte säkert men jag tror att det har med PH att göra dom vill ha
ganska låg PH vid leken.
Har tyvärr inte tid och plats för flera akvarium annars skulle det vara roligt att försöka :)
Kanske i framtiden vem vet :D
#403 - 14 juni 2009 13:52
Få altum till lek? Ni snackar som att någon lyckats ;)
Bilagor:
#404 - 14 juni 2009 15:44
Faltaren skrev:

Ja, det finns väl en 2-3 stycken i världen som har lyckats.. :)
#405 - 14 juni 2009 16:04
Faltaren skrev:

Dessutom en svensk
#406 - 14 juni 2009 16:12
Ofan, tell me how :)
#407 - 14 juni 2009 16:59
Faltaren skrev:
Ofan, tell me how :)

Jag har läst nånstans på nätet en utförlig beskrivning med ph och allt vad det var men jag hittar inte tillbaka till den...
#408 - 14 juni 2009 17:13
NIC skrev:
Jag har läst nånstans på nätet en utförlig beskrivning med ph och allt vad det var men jag hittar inte tillbaka till den...

Illa :P
#410 - 14 juni 2009 18:41

Tack rick det var ganska intressant PH 5 då gäller det ett separat akva som jag sagt tidigare .
Bara för altum :)
Ingenting är omöjligt kanske i framtiden kommer jag att starta en nytt ämne:
SÅ FICK JAG MINA VF ALTUM TILL LEK :D:D:D
En så länge så kunde jag observera att vissa av dom spänner fänorna mot varandra och skakar på ett konstigt sätt oftast efter vatten byte
eller på kvällen vid ganska svagt belysning jag vet inte riktigt varför dom
beter sig så det kanske har att göra med att dom vill visa vem av dom som bestämmer , samma som discus nåt sort hierarki.
Aldrig har jag märkt att dom försökte bilda par , för det mesta så simmar dom alla tillsammans :( .
Inte häller att det förekommit mobbning.
#411 - 15 juni 2009 07:38
rick skrev:

Den har jag inte sett innan, kanske är samma snubbe som jag läst en annan artikel av.
#412 - 30 juni 2009 09:44
Lite dött i tråden nu och kanske lite bilder kan fixa det, och hur gick det med växterna Lasse hade med sig? Andmaten fick du på köpet;).
#413 - 30 juni 2009 09:51
jarecki68 skrev:
Äntligen köpte jag mitt dröm akvariet 200*70*60 det tog lite tid att övertala min sambo men till slut fick jag grön ljus.

Nu kan jag börja med mitt projekt .Jag lovar att beskriva hur det går och uppdatera med bilder ,men först en snabbt fråga till alla kunniga här på zoopet(väldigt nöjd att vara medlem)köpte några btn moduler en av dem ska dölja in suget till fluval FX5 3500liter/h filter modull A. Fixade 4 st raster 60mm i diameter :confused:frågan är tycker ni att det räcker kanske några tips ?[:o]

hej hur många liter har du i ditt akvarium?:)
#414 - 30 juni 2009 09:56
200x70x60 cm= 840 liter:).
#415 - 30 juni 2009 12:54
ansjo skrev:
200x70x60 cm= 840 liter:).

Det stämmer 840l minus moduler = cirka 750l
#416 - 4 juli 2009 00:53
äckligt snyggt bygge!!!
#417 - 12 juli 2009 19:16
Big_Sal skrev:
äckligt snyggt bygge!!!

ansjo skrev:
Lite dött i tråden nu och kanske lite bilder kan fixa det, och hur gick det med växterna Lasse hade med sig? Andmaten fick du på köpet;).

Sorry ,sorry missade helt och hållet eran inlägg .
Tack Big_Sal nu ska det vara två veckor semester i Polen efter vi kommer tillbaka så ska jag påbörja bygge av (framsida) att dölja HQI lampor.
Om det finns lite pengar kvar.:D

Ansjo jag vet att det är lite dött i tråden men det händer inte så mycket
[COLOR=red]Vill så klart tacka alla för växterna jag fick en riktigt påse med grönsaker[/COLOR]:) jag älskar är.:D
Som jag har skrivit tidigare så kommer jag inte pila så mycket med akvariet bara små omplaceringar av växter tills jag fick dom där dom trivs och växer bra .
Som sagt , imorgon åker vi, just nu är det lite stressigt men jag slänger några bilder ändå ,jag gjorde dom igår vid vatten byte så kvalitet på dom är kanske inte den bästa men man har liten uppfattning hur det ser ut just nu i karet :)
#418 - 12 juli 2009 19:51
Kör lugnt jarek och låt Tom-Tom göra jobbet

MVH Lasse
#419 - 12 juli 2009 20:51
Lasse skrev:
Kör lugnt jarek och låt Tom-Tom göra jobbet

MVH Lasse

Det ska vi göra Lasse :D "SEMESTER" !!!!!!:):):D:D:):)!!!!!!
#420 - 12 juli 2009 23:21
Ser skönt ut att fiskarna tar det så lugnt vid vattenbytena, det är nästan som om de är ivägen:p.
Ha det så bra på semestern och ta det nu lugnt med rödbetssoppan:D!
#421 - 21 september 2009 08:22
Hur har det gått i sommar med dom snygga fiskarna ? Hur många diskus hade du i karet ?
#422 - 22 september 2009 17:43
ansjo skrev:
Ser skönt ut att fiskarna tar det så lugnt vid vattenbytena, det är nästan som om de är ivägen:p.

Ha det så bra på semestern och ta det nu lugnt med rödbetssoppan:D!

drd skrev:
Hur har det gått i sommar med dom snygga fiskarna ? Hur många diskus hade du i karet ?

Ja fiskarna tar det ganska lugnt vid vatten bytte :)

Det gick ganska bra med alla fiskar , jag har 5st diskus i karet och bodde altum och diskus är nu till salu ;)
Bilagor:
#423 - 22 september 2009 21:49
Till salu, vad har hänt? Jag dömer dig absolut inte då jag precis gjort mig av med mina diskus med;). Synd bara ifall de blir borta innan det blir hembesök hos Lasse, och kanske en liten kik hos dig...
#424 - 23 september 2009 05:32
Tja - han har drabbats av en plötslig önskan om ett litet saltare liv (jag är oskyldig - jag har aldrig avrått någon så mycket sen jag avrådde Kjell att starta akvarieaffär i slutet på 1979 - och det vet ju alla hur det gick :(). Synd - för det är ett väldigt vackert kar - vi får hoppas att de inte är sålda innan ni kommer och tittar.

MVH Lasse
#425 - 23 september 2009 06:40
Ajdå, salt....;)
#426 - 23 september 2009 07:02
Vad är det för lampor du har Jarecki68? Gissar det är HQI men de ser lite billigare ut och det är ju inte fel :)
#427 - 26 september 2009 17:34
ansjo skrev:
Till salu, vad har hänt? Jag dömer dig absolut inte då jag precis gjort mig av med mina diskus med. Synd bara ifall de blir borta innan det blir hembesök hos Lasse, och kanske en liten kik hos dig...

Lasse skrev:
Tja - han har drabbats av en plötslig önskan om ett litet saltare liv (jag är oskyldig - jag har aldrig avrått någon så mycket sen jag avrådde Kjell att starta akvarieaffär i slutet på 1979 - och det vet ju alla hur det gick ). Synd - för det är ett väldigt vackert kar - vi får hoppas att de inte är sålda innan ni kommer och tittar.

MVH Lasse

ansjo skrev:
Ajdå, salt....

Faltaren skrev:
Vad är det för lampor du har Jarecki68? Gissar det är HQI men de ser lite billigare ut och det är ju inte fel

Tyvärr mina Altum fick byta ägare idag
Numera ska de simma någonstans i Kungsbacka
med några andra altum kompisar.
Killen är inriktat bara på altum och försöker att ha dom till lek.
Jag hoppas verkligen att han kommer att lyckas vore roligt även för mig.
Det med saltis stämmer ganska bra men det kommer ta lite tid innan jag kommit dit .
Från vem kommer inspiration behöver jag inte nämna eller....
Så klart är ni hos Lasse så kan ni kika hos mig med fast vet ej om karet fotfarande kommer vara igång.
Försöker bli av med allt som jag inte kommer ha nytta av , btn moduler , grus , stora xxl rötter ,växter , fiskar...........
Jag har inte slutat med sötvatten än men det är på G.
Vad gäller HQI så kan ni läsa lite mer på sid. 18 inlägg 343.
Tog några sista bilder på altum.
Jag kommer att lägga de efter jag har betalad för goldmedlem missade det :(
#428 - 30 januari 2010 15:33
Hejsan alla.
Det var länge sen jag var aktiv här på Zoopet .
Vi har precis flyttat till ett hus och jag kan bara säga ,det är sista gång jag flyttar hoppas jag.
Det är så fruktansvärt jobbigt och det är så mycket att göra.
Just nu så är akvariet inte igång mina planer är att gå från sötvatten till salt vatten
Efter fliten har vi bestämd att vi ska avvakta det med saltvatten
det är plötslig så mycket annat som måste prioriteras.
Jag kommer att samla alla nödvändiga saker till saltvatten men detta kommer att vara
låååångtvårigt projektet under tiden ska jag nöja mig med sötvatten.
Jag skulle behöva lite hjälp.

Vi har torpargrund och därför måste jag förstärka golvet under huset
det är redan på gång men min fråga är om det räcker sickar några bilder på elände
akvariet är 840l .
Jag tror att allt kommer väga över 1000kg.
#429 - 31 januari 2010 09:51
Lycka till, ska bli kul att följa!
#430 - 1 februari 2010 22:53
Under helgen har jag förstärkt golvet .
Jag är inte 100% säkert det förekommer små vibrationer (våg effekten på vattenutan)när man passerar förhastigt framför akvariet.
Vet ej varför ?
Funderar lite på att kanske felet ligger i att jag förstärkte med längre brädor än det behövdes och ingen förstärkning i slutet av brädorna (markerat på bilden)det kanske det som är orsaken till dom vibrationer(studseffekt)
Testade med 50% vatten ,galvet håller men det är nåt som inte stämmer???
#431 - 1 februari 2010 23:08
Min gissning på effekten du beskriver är att förstärkningen är för stum. D.v.s. att det fanns lite fjädring innan. Svårt att säga hur det skulle gå att lösa detta om så vore fallet men ett material som fjädrar mer än betong, trä och stål kanske skulle funka. Inte gärna kan du mecka dit bilfjädrar under :P

Hoppas det löser sig.
#432 - 2 februari 2010 12:39
Hej!

Förstärkningen du gjort antar jag är ganska precis under akvariet. Bjälklaget i övrigt kommer att röra sig som tidigare. Dessa rörelser fortplantar sig i bjälklaget in under akvariet. För att minska vibrationerna när man snabbt passerar skulle man kunna förstärka lika som du gjort men i ett större område. Testa med ett upplag längst ut på de balkar du har upp mot bjälklaget.

Vet sedan inte hur bjälklaget är konstruerat. Vad för övergolv? Spånskivor/trägolv? Det kanske är detta som svajar och då kan inte alla förstärkningar i värden här under avhjälpa detta. Om det nu är så att det är där instabiliteten ligger.Jag har själv detta problem med en för tunn spånskiva under plastmattan. Jag la en skiva under akvariebänken för att födela vikten och minska svajningarna. De är fortfarande kvar men mindre.

Att förstärkningen skulle vara för stum förstår jag inte riktigt. Du vill uppnå en stum konstruktion för att minimera vibrationer.

//Jonas
#433 - 2 februari 2010 23:00
lindjonas skrev:
Hej!

Förstärkningen du gjort antar jag är ganska precis under akvariet. Bjälklaget i övrigt kommer att röra sig som tidigare. Dessa rörelser fortplantar sig i bjälklaget in under akvariet. För att minska vibrationerna när man snabbt passerar skulle man kunna förstärka lika som du gjort men i ett större område. Testa med ett upplag längst ut på de balkar du har upp mot bjälklaget.

Vet sedan inte hur bjälklaget är konstruerat. Vad för övergolv? Spånskivor/trägolv? Det kanske är detta som svajar och då kan inte alla förstärkningar i värden här under avhjälpa detta. Om det nu är så att det är där instabiliteten ligger.Jag har själv detta problem med en för tunn spånskiva under plastmattan. Jag la en skiva under akvariebänken för att födela vikten och minska svajningarna. De är fortfarande kvar men mindre.

Att förstärkningen skulle vara för stum förstår jag inte riktigt. Du vill uppnå en stum konstruktion för att minimera vibrationer.

//Jonas

Nu har jag förstärk uteliggare längst ute som jag ser det sa vibrationer är kvar men inte lika starka :) men dom försvann inte helt :mad:

Just nu så har jag sådana ek brädor under skåpet (bild)och faktiskt funderar starkt att köpa en ek skiva till under hela skåpet .

Det som jag ser som problem hos mig det är inte övergolv utan isoleringen under huset som är mot bjälklaget den är ganska mjuk och det är inte spånskiva som jag trodde.

Jag har nu förstärkt under golvet för att fördela lite bättre vikten och förhindra alt förstora svajningarna .

Nu ska jag förstärka under själva skåpet massiv ek skiva 200cm x80x3 eller 4cm.
Jag kan inte komma på något mer jag kan förbättra:confused:
Hoppas bara att akvariet kommer inte att spricka 800 l vatten på golvet
ojojojojoj.:)
#434 - 3 februari 2010 20:16
Ja, det ligger nog en del i att boarden som sitter på undersidan är mjuk.

Får hoppas att en skiva under gör susen för 800l vatten vill man ju som sagt inte ha ut på golvet.

Lycka till!

//Jonas
#435 - 7 februari 2010 16:31
70% med vatten

Akvariet är nu fylld med vatten upp till 70% allt värkar vara ok.
Vattenpass visar inga som helst förändringar.
Idag kommer jag upp till 90% och då kan jag starta Fx5 filter.
Slänger några bilder.

Så klart så fick jag väldigt mycket hjälp av min son :)
Som man brukar säga äpple faller inte lång från trädet.
#436 - 7 februari 2010 17:15
fiskarna kommer att må så himla bra i dedär akvariumet! synd bara att jag har en guppytank på 60 liter och en yngeltank på 10....
#437 - 9 februari 2010 16:31
fiskarna kommer att må så himla bra i dedär akvariumet! synd bara att jag har en guppytank på 60 liter och en yngeltank på 10....

Man kan säkert ha mycket glädje även av 60 och 10 l akvarium :)
och med tiden kan man uppgradera till lite större och större.....:D
#438 - 9 februari 2010 16:51
100% med vatten (hjärtklappningar)

I söndags blev det dags för vattenpåfyllning till 100 %
Än så länge allt ser bra ut.
Vatten på måndag blivit så grumligt att man kunde inte ens se vad finns inne i akvariet.;)
Tisdag än aning bättre.
Sista bilden är från idag (tisdag)
#439 - 9 februari 2010 19:05
Wow! Det är verkligen ett rätt underbart kar.
Jag är rädd att jag inte riktigt följt med i tråden... men jag antar att det inte blev något saltvatten? ^^
Vem/vad ska få bo i baljan?
#440 - 10 februari 2010 18:25
Pickles skrev:
Wow! Det är verkligen ett rätt underbart kar.

Jag är rädd att jag inte riktigt följt med i tråden... men jag antar att det inte blev något saltvatten? ^^

Vem/vad ska få bo i baljan?

Vi har precis flyttat till ett hus och vill avvakta lite med saltvatten andra prioriteringar men vist har jag börjat samla lite grejer, har köpt skummare och lite döda stenkoraler.
Under tiden kan jag glädja mig med sötvatten
tills jag har allt som behövs till saltis :) .
Jag har inte direkt bråttom det med saltvatten kommer att vara ganska
långvarig projekt.
Vilka fiskar ska jag ha i sötvatten har jag inte bestämd mig än.
L'Malar,räkor och kanske jordätare eller stimfiskar.
#441 - 10 februari 2010 20:00
Det var förbaskat snyggt! Lycka till med ditt nya projekt! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#442 - 10 februari 2010 20:17
Vem sköter Lasses akvarium nu då när han är i Thailand och du har flyttat?
Lycka till med sötvattensakvariet - det är nog som sagt bättre för dig att just nu spendera pengarna på annat än ett salt
#443 - 14 februari 2010 08:49
Vem sköter Lasses akvarium nu då när han är i Thailand och du har flyttat?

Lycka till med sötvattensakvariet - det är nog som sagt bättre för dig att just nu spendera pengarna på annat än ett salt

Lasses akvariet sköter hans son Emil som har flyttat in under tiden Lasse är bortrest.
Det kommer säkert att gå bra.
Han fick instruktioner på flera A4 papper :d.
Bli det problem ändå ,så kan han alltid ringa .

Det är som du säger Kjell , just nu så känns det faktiskt bättre att vänta med salt .
Ska man starta salt så måste man vara 100 % säkert på vad man sysslar med.
Att skaffa utrustning är inte den billigaste biten.
Ännu viktigare är att man klarar att underhålla akvariet under flera år.
#444 - 16 februari 2010 21:01
Nya fiskar

I söndags hälsade jag på Kent i Nol .
Köpte 8 st Vf Geophagus altifrons Tapajos .:)
Jag ska komplettera med några L- malar .
L-200 tycker jag väldigt mycket om kanske några sådana .
Killfiskar är väldigt intressanta med , (Aplochellus panchax):)
#445 - 16 februari 2010 21:51
Vackert :)

Annons