Dräktig platy??

#1 - 29 maj 2004 13:58
Hur ser man att en platy är med yngel? Förutom att hon är väldigt rund om magen? Min hona ser ut som om hon hade något svart i sig där magen slutar, som en kant ungefär. Om man tittar snett bakifrån. Revbenen syns lite också trots att hon är ganska så klotrund. Dräktig eller bara tjock?
#2 - 29 maj 2004 15:23
Svårt att veta. Men de brukar vara lite mörkare än på resten av kroppen vid analöppningen och när man ser små svarta prickar där så brukar det vara dags.
#3 - 29 maj 2004 23:14
3 av mina platy har varit dräktiga i sex veckor. Har flera gånger flyttat ut dom i yngelburen, men tyckt synd om dom efter två dagar eller så när det aldrig händer något. Nu simmar dom fritt.

Mina blev gravida fast jag köpte 4 honor. Hörde att de kan byta kön, så den som fortfarande är platt och ej svart på magen måste ha ombildats till en dam!!! Mycket märkligt i djurvärlden är det...

Väntar fortfarande på att se om det svart i magen ska bli yngel eller om dom fått någon konstig sjukdom...

Anno
#4 - 30 maj 2004 06:42
Det där svarta tycker jag lika gärna kan vara bajs. Mina honor för ett mörkare parti precis där magen slutar och strax innan det är dags att föda så brukar de få en vit prick/plupp vid genitalöppningen. Tycker det verkar stämma med din beskrivning kevlargirl. När de är riktigt tjocka så brukar jag hålla span på den vita pricken för ett, tu, tre när jag tror att hon bajsar så trycker hon ut en liten bebis istället. Mitt i farten. Bebisen brukar åka ned mot botten och brukar börja simma strax innan den landar. Första gången jag såg det så trodde jag hon hade fått mask [:-75]. Det tog en stund innan jag fattade att jag just hade bevittnat en födsel.

Svarta prickar som scooob pratar om har jag aldrig sett. Vad menar du scooob?

Jag köpte också bara honor från början. Två av dem bytte kön och blev hanar. Å sen blev det yngel. Hade de i yngelbur de två första gångerna men sen upptäckte jag att det kom nya yngel på utsidan av yngelkassen och att de växte dubbelt så fort som de i kassen. Då spolade jag kassen. Lika bra att låta naturen ha sin gång.

Jenny

Annons