Dräktig molly

#1 - 14 maj 2006 22:22
Har en molly som nu varit dräktig i drygt två veckor. Hannen är fortfarande väldigt "aktiv" på henne och försöker komma åt hela tiden. Idag upptäckte jag att hon till och med fått någon lättare skada eller märkning på den sida hannen hela tiden försöker bita sig fast när han försöker komma till. Har säkrat henne i yngelburen för närvarande.

Är detta ett normalt beteende? Hur länge kan man hålla honan i yngelburen?

Yngelburen är den "vanliga" sorten gjord i genomskinlig hårdplast med små avlånga öppningar på kortsidorna och dubbel botten för ynglen att söka skydd i.
#2 - 15 maj 2006 13:56
håll den inte för länge där
kommer inte in tillräckligt med syre för längre vistelser men 1-2 dagar är inge problem.

Hannen kommer vara på henne konstant han kommer nog även äta upp en hel del av ynglena när dom föds också
#3 - 15 maj 2006 20:47
[quote=mayday]håll den inte för länge där
kommer inte in tillräckligt med syre för längre vistelser men 1-2 dagar är inge problem.

Hannen kommer vara på henne konstant han kommer nog även äta upp en hel del av ynglena när dom föds också[/quote]

Jag släppte ut henne idag igen, såg så synd ut om henne. Känns som om hon varit dräktig extremt länge nu...

Jäkla hanne, det är kanske han man ska bura in. Han skadar ju hennes fjäll på ena sidan med allt pucklande.
#4 - 15 maj 2006 20:52
Du skulle kunna ha fler honor så fördelas det lite.
#5 - 15 maj 2006 20:54
[quote=svea]Du skulle kunna ha fler honor så fördelas det lite.[/quote]

Det finns en hona till i karet. Hon är dock köpt vid annat tillfälle från annan plats, och hannen är inte alls lika intresserad av henne.
#6 - 15 maj 2006 21:07
[quote=mayday]håll den inte för länge där

Hannen kommer vara på henne konstant han kommer nog även äta upp en hel del av ynglena när dom föds också[/quote]

Hmm vad dillar du om??:confused:

Jag har haft 2 mollyhoner i samma yngelbur i upp till 9dar i väntan på födsel.
Jag har haft 1 större hona i yngelbur på grund av mobbing i 3 veckor.....
Senaste var nu i förra veckan två guppyhonor i samma bur 7dar. följden blev ca 60 nya yngel och två friska guppyhonor
1 blackmolly hona i yngelbur 6dar 40 nya yngel.

Jag matar sparsamt till dem i bur.

Ibland kommer det saker här inne som är så skrämmande att höra så man ibland bara vill sluta läsa...:mad:

Så jag säger sätt in henne igen för risken är större att hon dör av stress av hannen om han får fortsätta än att hon dör i yngelburen... när hon varit i buren e tag och känner sig säker där inne så släpper hon ynglena...
#7 - 15 maj 2006 21:25
[quote=peterhaack]Så jag säger sätt in henne igen för risken är större att hon dör av stress av hannen om han får fortsätta än att hon dör i yngelburen... när hon varit i buren e tag och känner sig säker där inne så släpper hon ynglena...[/quote]

Åh... du kanske har rätt. Äter modern sina yngel om de inte kan söka skydd?
#8 - 16 maj 2006 01:57
det ärdålig genomströmning i en plastlåda med 0,5m springer i
kommer inte in specielt mycket syre direkt.

fins flera som dödat sina yngel så för dom låter dom gå för länge i plastbyttan.

burar med nät är bättre i det syftet mina yngel fick gå max 1dag innan dom flyttades till yngelkar
#9 - 16 maj 2006 10:18
[quote=jonjac]Åh... du kanske har rätt. Äter modern sina yngel om de inte kan söka skydd?[/quote]

Ngra kommer att gå åt men det är inte mycket.
#10 - 16 maj 2006 10:39
[quote=mayday]det ärdålig genomströmning i en plastlåda med 0,5m springer i
kommer inte in specielt mycket syre direkt.

fins flera som dödat sina yngel så för dom låter dom gå för länge i plastbyttan.

burar med nät är bättre i det syftet mina yngel fick gå max 1dag innan dom flyttades till yngelkar[/quote]

När mina yngel är födda befinner de sig i yngel buren ytterligare 1-2 har aldrig haft dödsfall pågrund av "syre" brist.

Odlat(hobby odlat intre proffs) levandefödare i snart 15år har användt samma yngelburar med jag har köpt en ny sedan dess...
#11 - 16 maj 2006 12:30
Om man har i lite växter (vattenpest eller liknande) i yngelburen får fiskarna mer syre... Sen brukar jag (kanske bara jag) ibland blåsa försiktigt på vattenytan i yngelburen för att få i lite syre och lite rörelse på vattnet. Det gör jag kanske 2-4 ggr/dag.

Jag har också haft en guppyhona i buren i 3 veckor för att hon bet på fenorna på alla andra fiskar. Det resulterade i 3 yngel (visste inte att hon var gravid, det syntes inte) och dom växte upp i samma bur som mamman levde i innan hon dog.
#12 - 16 maj 2006 14:51
[quote=PlatyYngel]Om man har i lite växter (vattenpest eller liknande) i yngelburen får fiskarna mer syre... Sen brukar jag (kanske bara jag) ibland blåsa försiktigt på vattenytan i yngelburen för att få i lite syre och lite rörelse på vattnet. Det gör jag kanske 2-4 ggr/dag.

Jag har också haft en guppyhona i buren i 3 veckor för att hon bet på fenorna på alla andra fiskar. Det resulterade i 3 yngel (visste inte att hon var gravid, det syntes inte) och dom växte upp i samma bur som mamman levde i innan hon dog.[/quote]

Att stoppa i växter e nog ingen bra ide, och att blåsa på ytan du vet att din utandnings luft innhåller CO2 =O))
Om nu e osäker så ta ett glas vatten och ta från stora karet och slå i yngelburen ""vattenbyte"" =O))
Bilagor:

Annons