Dräktig hur länge?

#1 - 19 januari 2008 15:05
Hur länge är en Platy dräktig?
#2 - 19 januari 2008 15:08
Ca en månad.
#3 - 20 januari 2008 12:08
hur länge är segelfensmolly hona dräktig
#4 - 20 januari 2008 12:56
Ungefär lika länge.
#5 - 20 januari 2008 14:20
Lånar tråden lite ;) Hur är det med guppy då?
#6 - 20 januari 2008 14:35
Ungefär det samma där med;).
#7 - 20 januari 2008 14:38
Okeii , tack :D Visst är det så att guppyna typ sparar sperman så att den kan bli dräktig igen fast än den inte träffar några hanar ?
#8 - 20 januari 2008 14:52
Jepp!
#9 - 20 januari 2008 16:02
tack för svaren Anders
#10 - 20 januari 2008 17:56
Det är lugnt, men denna tråden hamnar nog ganska långt ner i resultatslistan på SM i långa meningar:p!
#11 - 21 januari 2008 09:20
...och om ni alla hade sökt i forumet så hade ni hittat svaren på aldeles egen hand.....eller hur Ansjo? Du och jag har ju svarat förr på detta.....
#12 - 21 januari 2008 09:33
tummen skrev:
...och om ni alla hade sökt i forumet så hade ni hittat svaren på aldeles egen hand.....eller hur Ansjo? Du och jag har ju svarat förr på detta.....

Men är det ett forum eller en databas?
Ingen tvingar någon att svara på inläggen här inne, det är av helt frivillig basis. Tycker att sådana här svar är väldigt onödiga, speciellt när någon (i detta fallet ansjo) har svarat på frågorna.
Vill man inte svara eller läsa så kan man hoppa över de inläggen som man anser ointressanta eller redan besvarade.
#13 - 21 januari 2008 09:34
Äh, det känns inte som någon större uppoffring om någon vill ha ett svar på en fråga.
#14 - 21 januari 2008 09:59
ansjo skrev:
Äh, det känns inte som någon större uppoffring om någon vill ha ett svar på en fråga.

Inte jag heller egentligen, men ibland blir det liiite tjatigt när exakt samma frågor dyker upp som "nya" i en ny tråd dagarna i ända, DÅ kan det vara bra attman kan söka först innan man postar ett nytt ämne....vilket för övrigt står när man försöker skriva en ny tråd.....
#15 - 21 januari 2008 10:19
tummen skrev:
Inte jag heller egentligen, men ibland blir det liiite tjatigt när exakt samma frågor dyker upp som "nya" i en ny tråd dagarna i ända, DÅ kan det vara bra attman kan söka först innan man postar ett nytt ämne....vilket för övrigt står när man försöker skriva en ny tråd.....

Jag har nämnt det här förrut med att man får svar om att man ska söka i forumet. Visst jag håller med om att det kan bli många frågor om samma sak och det lätt blir tjatigt att svara samma sak. Men eftersom det ändå ägnas ett par sekunder åt att svara, så istället för att ge ett svar om att man ska söka så kanske man kan lägga in den länk som är aktuell för frågan?
Ni som varit här länge och sitter med en massa kunskap om forumet har ju betydligt lättare att söka på just rätta sätt för att få upp det ni vill veta, men för dom/oss som är ganska nya kan det vara svårt för att inte säga omöjligt att få upp ett begränsat antal svar. Ibland får man upp 100-tals träffar och det är hopplöst att leta igenom alla dessa. Om ni som kan/vet svaren hjälper till så underlättar det massor. :)

Jag vill också tacka alla dessa som, trots att samma fråga återkommer, orkar och vill ge ett svar! :)

Men å andra sidan så är det inte så stor idé att svara med "sök i forumet" för det hjälper inte det minsta, låt då hellre bli att svara.
#16 - 21 januari 2008 11:03
Koksalt skrev:
Jag har nämnt det här förrut med att man får svar om att man ska söka i forumet. Visst jag håller med om att det kan bli många frågor om samma sak och det lätt blir tjatigt att svara samma sak. Men eftersom det ändå ägnas ett par sekunder åt att svara, så istället för att ge ett svar om att man ska söka så kanske man kan lägga in den länk som är aktuell för frågan?

Ni som varit här länge och sitter med en massa kunskap om forumet har ju betydligt lättare att söka på just rätta sätt för att få upp det ni vill veta, men för dom/oss som är ganska nya kan det vara svårt för att inte säga omöjligt att få upp ett begränsat antal svar. Ibland får man upp 100-tals träffar och det är hopplöst att leta igenom alla dessa. Om ni som kan/vet svaren hjälper till så underlättar det massor. :)

Jag vill också tacka alla dessa som, trots att samma fråga återkommer, orkar och vill ge ett svar! :)

Men å andra sidan så är det inte så stor idé att svara med "sök i forumet" för det hjälper inte det minsta, låt då hellre bli att svara.

Jo, det vore nog ändå bäst om ni som inte är så hemma i att söka i forumet tränade lite på det annars lär ni er ju aldrig, eller hur?:D
Vissa dagar orkar jag svara lite mer, men andra dagar orkar jag inte riktigt lika mycket, och då blir det (tyvärr?) ett "sök i forumet svar" istället...Men testa själv vad du får för svar på dels "dräktig" eller "gravid" så får vi se om det är så svårt att hitta en bra länk till ett tidigare ämne......OBS! du skall bara söka i det här forumet, inte i hela Zoopet......
#17 - 21 januari 2008 11:23
tummen skrev:
Jo, det vore nog ändå bäst om ni som inte är så hemma i att söka i forumet tränade lite på det annars lär ni er ju aldrig, eller hur?:D

Vissa dagar orkar jag svara lite mer, men andra dagar orkar jag inte riktigt lika mycket, och då blir det (tyvärr?) ett "sök i forumet svar" istället...Men testa själv vad du får för svar på dels "dräktig" eller "gravid" så får vi se om det är så svårt att hitta en bra länk till ett tidigare ämne......OBS! du skall bara söka i det här forumet, inte i hela Zoopet......

Handlar inte om att "träna" på att söka i forumet. Dels är sökfunktionen undermålig och dels är det fortfarande ett forum.
Om man inte "orkar" svara, varför då svara "sök i forumet"? När det finns andra som kan och VILL svara? Varför inte bara hoppa över att svara de dagar du inte "orkar"?
Måste frågorna "klassificeras" innan man har rätt att ställa dem?
Är det frågeställaren som ska fundera på om inlägget ger alla andra något? Eller räcker det med att de har en fråga som de vill ha svar på?

I detta fallet har frågorna besvarats och ändå skriver du "sök i forumet". I mitt tycke är sådana inlägg enbart stämningssänkande och tillför inte diskussionen något.
#18 - 21 januari 2008 11:37
lili76 skrev:
Handlar inte om att "träna" på att söka i forumet. Dels är sökfunktionen undermålig och dels är det fortfarande ett forum.

Om man inte "orkar" svara, varför då svara "sök i forumet"? När det finns andra som kan och VILL svara? Varför inte bara hoppa över att svara de dagar du inte "orkar"?

Måste frågorna "klassificeras" innan man har rätt att ställa dem?

Är det frågeställaren som ska fundera på om inlägget ger alla andra något? Eller räcker det med att de har en fråga som de vill ha svar på?

I detta fallet har frågorna besvarats och ändå skriver du "sök i forumet". I mitt tycke är sådana inlägg enbart stämningssänkande och tillför inte diskussionen något.

Det var värst vad du blev upprörd då, det var verkligen inte meningen!:D

Klassificering av frågorna? ja i den mån att sjukdomsfrågor hamnar i sjukdomsforumet och frågor om olika fiskgrupper hamnar i rätt kategori.....

Visst kan jag låta bli att svara, men samtidigt så GER jag ju ett svar när jag skriver "sök i forumet". Jag upplyser ju faktiskt om att det finns svar där redan eller hur? Nåväl jag får väl länka istället då....OK?:)
#19 - 21 januari 2008 11:44
tummen skrev:

Jo, jag vet att träning ger färdighet. Men det är två stora problem för en nybörjar. 1. Man har inte varit inne i detta forum tidigare och har således ingen aning om HUR man ska göra sin sökning för att få optimalt med träffar på det man undrar över. 2. Träning är bra, men om man är ny så är det inte alldeles lätt att veta vad man ska träna på. Med det menar jag att eftersom jag inte har svaret på det jag undrar så är det inte alldeles lätt att formulera sin sökning. Att läsa igenom 50+ trådar av träffar gör att man ganska så omgående ger upp att läsa vidare och därmed ställer en fråga som förhoppningsvis ger ett snabbare svar. Eftersom den då gäller mitt specifika problem.

Självklart förstår jag att man inte alltid orkar ge uttömmande svar varje gång, men istället för att då svara med ett intetsägande svar så kan man låta bli att svara och låta någon som orkar svara.
Oftast så kommer samma frågor om och om igen från nybörjare, vilket är förståeligt med tanke på det jag skrivit ovan. Om man tycker det är jobbigt så kan man väldigt enkelt strunta i att läsa tråden och gå vidare till nästa där man förhoppningsvis finner mer intresse av att läsa.
Jag gör själv så, bla med räk- och skaldjusrtrådarna som för mig inte är det minsta intressant.
När man skriver ett inlägg här på forumet, oavsett om man är ny eller veteran så har man ju en förhoppning av få någon form av respons på det man skriver, oftast ett svar på en fråga. Om jag anser att jag inte kan/orkar/vill ge något svar så låter jag helt enkelt bara bli att svara.
JAG tror att risken är att de nya som kommer in och gör dom här "felen" blir "bortskrämda" från forumet och kanske till och med från viljan att skaffa mer information om det som vi som hänger här gillar mest, akvaristiken.
Det kan ju tom vara så att dom sen inte vågar fråga för att man är rädd att skriva i fel tråd, löjlig fråga, svaret finns men man inte hittat det etc...
Jag hoppas ju att så inte är fallet utan att alla som kommer hit hittar svar på sina frågor oavsett om det är nybörjarfrågor eller avancerade frågor om sällsynta fiskarter..
#20 - 21 januari 2008 11:57
tummen skrev:
Det var värst vad du blev upprörd då, det var verkligen inte meningen!:D

Klassificering av frågorna? ja i den mån att sjukdomsfrågor hamnar i sjukdomsforumet och frågor om olika fiskgrupper hamnar i rätt kategori.....

Visst kan jag låta bli att svara, men samtidigt så GER jag ju ett svar när jag skriver "sök i forumet". Jag upplyser ju faktiskt om att det finns svar där redan eller hur? Nåväl jag får väl länka istället då....OK?:)

Ja, när jag läst alla inlägg "sök i forumet" under ämnet "levandefödare" så blir jag less på hur nya "välkomnas".
Tycker att A och O i forum är just netikett. Zoopet är för övrigt ett så otroligt trevligt forum att jag reagerar extra just när svaren blir (i mina ögon)otrevliga. Vi ska vara rädda om de nya medlemmarna så att siten fortsätter vara som den är. Nytt friskt blod!

Med "klassificering" menade jag om det ska vara så att någon sitter och bedömmer om inlägget får skrivas eller ej. Inte vilket ämne det berör. I detta fallet handlade det om levandefödare som skrevs just i ämnet levandefödare. Så kommentaren ovan var ganska oväsentlig.

Du ger svar, ja. I detta fallet så ger du svar att de ska söka efter sina svar. Fast de redan fått svar. Tillför vad?

Varför inte skriva ett övergripande svar, med kommentaren "söker du i forumet kan du fördjupa dig"? Som i detta fallet; "en guppy är dräktig i ungefär en månad. Vill du veta om mer om detta, så sök i forumet så kommer du få mycket information".
Lite ödmjukhet i all sin kunskap gör att man ser upp till de som verkligen kan. Och kunskap finns det massor av, varför inte dela med sig av den. Även om det skulle råka bli i 100 inlägg på samma fråga?

Så, nu har jag nog varit upprörd färdigt. Iaf för denna gång.. :p
#21 - 21 januari 2008 12:09
lili76 skrev:
Ja, när jag läst alla inlägg "sök i forumet" under ämnet "levandefödare" så blir jag less på hur nya "välkomnas".

Tycker att A och O i forum är just netikett. Zoopet är för övrigt ett så otroligt trevligt forum att jag reagerar extra just när svaren blir (i mina ögon)otrevliga. Vi ska vara rädda om de nya medlemmarna så att siten fortsätter vara som den är. Nytt friskt blod!

Med "klassificering" menade jag om det ska vara så att någon sitter och bedömmer om inlägget får skrivas eller ej. Inte vilket ämne det berör. I detta fallet handlade det om levandefödare som skrevs just i ämnet levandefödare. Så kommentaren ovan var ganska oväsentlig.

Du ger svar, ja. I detta fallet så ger du svar att de ska söka efter sina svar. Fast de redan fått svar. Tillför vad?

Varför inte skriva ett övergripande svar, med kommentaren "söker du i forumet kan du fördjupa dig"? Som i detta fallet; "en guppy är dräktig i ungefär en månad. Vill du veta om mer om detta, så sök i forumet så kommer du få mycket information".

Lite ödmjukhet i all sin kunskap gör att man ser upp till de som verkligen kan. Och kunskap finns det massor av, varför inte dela med sig av den. Även om det skulle råka bli i 100 inlägg på samma fråga?

Så, nu har jag nog varit upprörd färdigt. Iaf för denna gång.. :p

Bra att du är glad igen! Det var aldrig min mening att göra dig eller någon annan upprörd......
jag brukar var noga med en god netikett, men du blev tydligen upprörd över något som jag själv tyckte var ok. Smaken är olika uppenbarligen.

När man uppmanar att söka i forumet så får man upplysningen att det man vill veta finns där, och samtidigt kan man få veta andra saker än det man först undrade, för man får ju läsa igenom flera inlägg innan man får reda på EXAKT det man ville veta, även om det är i samma tråd. Men för att inte ytterligare irritera min omgivning så skall jag istället börja skriva mer utförligt samt länka till trådar jag tror kan vara intressanta.;):D
#22 - 21 januari 2008 15:00
hur länge är en botia dräktig
#23 - 21 januari 2008 15:33
De har mig veterligen inte fötts upp i fångenskap så där har du något att bita i;).
#24 - 21 januari 2008 17:22
hej hur länge är en svärdbärare dräktig
#25 - 21 januari 2008 17:32
jag fatar men de är en hane och hona är de nån lek heller bara som dom gör för hanen jagar honan
#26 - 21 januari 2008 20:24
Simon H skrev:
hur länge är en botia dräktig

Botiafrågor hör inte hemma här, med all respekt alltså....det är en GRÖNLING.....men dvärgbotia kan man föda upp i fångenskap har jag hört.....
#27 - 21 januari 2008 20:25
Simon H skrev:
hej hur länge är en svärdbärare dräktig

Jag tror det stog i början av denna tråden, men det är c:a 30 dagar där med....för mer frågor om uppfödning, könsmognad, foder till yngel mm. så kan du söka i detta forumet för mer info.
#28 - 22 januari 2008 18:33
tack för svaret tummen
#29 - 1 februari 2008 08:58
Gyppy är väl 72 dagar eller är jag helt ute o snurrar?

Annons