Jo, det vore nog ändå bäst om ni som inte är så hemma i att söka i forumet tränade lite på det annars lär ni er ju aldrig, eller hur?:D
Vissa dagar orkar jag svara lite mer, men andra dagar orkar jag inte riktigt lika mycket, och då blir det (tyvärr?) ett "sök i forumet svar" istället...Men testa själv vad du får för svar på dels "dräktig" eller "gravid" så får vi se om det är så svårt att hitta en bra länk till ett tidigare ämne......OBS! du skall bara söka i det här forumet, inte i hela Zoopet......
Jo, jag vet att träning ger färdighet. Men det är två stora problem för en nybörjar. 1. Man har inte varit inne i detta forum tidigare och har således ingen aning om HUR man ska göra sin sökning för att få optimalt med träffar på det man undrar över. 2. Träning är bra, men om man är ny så är det inte alldeles lätt att veta vad man ska träna på. Med det menar jag att eftersom jag inte har svaret på det jag undrar så är det inte alldeles lätt att formulera sin sökning. Att läsa igenom 50+ trådar av träffar gör att man ganska så omgående ger upp att läsa vidare och därmed ställer en fråga som förhoppningsvis ger ett snabbare svar. Eftersom den då gäller
mitt specifika problem.
Självklart förstår jag att man inte alltid orkar ge uttömmande svar varje gång, men istället för att då svara med ett intetsägande svar så kan man låta bli att svara och låta någon som orkar svara.
Oftast så kommer samma frågor om och om igen från nybörjare, vilket är förståeligt med tanke på det jag skrivit ovan. Om man tycker det är jobbigt så kan man väldigt enkelt strunta i att läsa tråden och gå vidare till nästa där man förhoppningsvis finner mer intresse av att läsa.
Jag gör själv så, bla med räk- och skaldjusrtrådarna som för mig inte är det minsta intressant.
När man skriver ett inlägg här på forumet, oavsett om man är ny eller veteran så har man ju en förhoppning av få någon form av respons på det man skriver, oftast ett svar på en fråga. Om jag anser att jag inte kan/orkar/vill ge något svar så låter jag helt enkelt bara bli att svara.
JAG tror att risken är att de nya som kommer in och gör dom här "felen" blir "bortskrämda" från forumet och kanske till och med från viljan att skaffa mer information om det som vi som hänger här gillar mest, akvaristiken.
Det kan ju tom vara så att dom sen inte
vågar fråga för att man är rädd att skriva i fel tråd, löjlig fråga, svaret finns men man inte hittat det etc...
Jag hoppas ju att så inte är fallet utan att alla som kommer hit hittar svar på sina frågor oavsett om det är nybörjarfrågor eller avancerade frågor om sällsynta fiskarter..