Dräktig guppy?

#1 - 23 juni 2008 12:36
Hur ser man ett en guppy är dräktig? Får dom en dräktighetsfläck som platys?
#2 - 23 juni 2008 12:38
Jepp. Och sedan går det nog inte att undvika att de blir ganska tjocka med;).
#3 - 23 juni 2008 14:46
mm men jag köpte min för typ en vecka sen och båda har fläckarmen dom är inte tjocka ännu :)
#4 - 23 juni 2008 14:54
De har alltid dessa fläckar, men fläckarna växer allt eftersom dräktigheten fortgår. När de är nära födseln kan man skymta ögonen i den svarta dräktighetsfläcken, och jag tror det var Vic här på forumet som hade en rikigt bra bild på det: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119782
#5 - 23 juni 2008 18:50
Jag ser det lättast på att de har större mage än normalt. Så, studera fiskarna så ser du snart hur det ligger till. Det kan ju vara så att dina inte har åldern inne ännu.
#6 - 23 juni 2008 19:09
hur länge tar det för guppys att från yngel till att bli könsmogna då??
#7 - 23 juni 2008 20:13
Ska ta efter en sak som Tummen sa för några veckor sedan till mig. Ska se om jag kommer ihåg det mesta. :)

Det kan variera från 2 månader till 4 månader. I fångenskap ligger väl genomsnittet på 3 månader för hanar och honor tidigare än så.

Allt beror egentligen på behovet att föröka sig. I vilt tillstånd där det finns mycket större konkurrens blir guppys och de flesta fiskar könsmogna tidigare. Detta är för att öka chansen att behålla sin kvot.

Tror jag fick några rätt iallafall :)
#8 - 23 juni 2008 20:16
Ett par månader, men det är olika för olika stammar.
#9 - 23 juni 2008 20:16
XenOn skrev:
Ska ta efter en sak som Tummen sa för några veckor sedan till mig. Ska se om jag kommer ihåg det mesta. :)

Det kan variera från 2 månader till 4 månader. I fångenskap ligger väl genomsnittet på 3 månader för hanar och honor tidigare än så.

Allt beror egentligen på behovet att föröka sig. I vilt tillstånd där det finns mycket större konkurrens blir guppys och de flesta fiskar könsmogna tidigare. Detta är för att öka chansen att behålla sin kvot.

Tror jag fick några rätt iallafall :)

Visst lär man sig mycket här på forumet :D. Tummen sätter sina spår :p.
#10 - 23 juni 2008 20:32
tänk att denna lilla, vanliga och nästan töntförklarad, av vanligt dödliga, fisk kan vara så fantastiskt intressant och roande.. underbar tråd!! :D
#11 - 23 juni 2008 20:38
Ibanez skrev:
tänk att denna lilla, vanliga och nästan töntförklarad, av vanligt dödliga, fisk kan vara så fantastiskt intressant och roande.. underbar tråd!! :D

Om du menar guppies så är dom riktigt roliga och sitta och titta på i akvariet när dom leker!:)

Ni ska se min mamma när hon kommer till mitt rum och tittar på fiskarna, hon fnittrar helt förtjust!:p[:o]
#12 - 23 juni 2008 20:43
Guppie skrev:
Om du menar guppies så är dom riktigt roliga och sitta och titta på i akvariet när dom leker!:)

Ni ska se min mamma när hon kommer till mitt rum och tittar på fiskarna, hon fnittrar helt förtjust!:p[:o]

jo det menar ja [:-92] hur stort kar har du te dem??
#13 - 23 juni 2008 20:45
testar om de vill föröka sig i min 25Litare men funderar på att skicka över dem te 54 literen så kanske de blir produktivare och ha ynglen i 25an ist.. går de ihop med fjärilsciklider tro???
#14 - 23 juni 2008 20:45
Ibanez skrev:
jo det menar ja [:-92] hur stort kar har du te dem??

Hihi:) Det är ett 60 liters, men ska nog öka till 150l när jag har lite mer plats!:p:D
#15 - 23 juni 2008 20:59
Ibanez skrev:
testar om de vill föröka sig i min 25Litare men funderar på att skicka över dem te 54 literen så kanske de blir produktivare och ha ynglen i 25an ist.. går de ihop med fjärilsciklider tro???

är det någon som har ett svar på det som står ovan??
#16 - 23 juni 2008 21:01
Ibanez skrev:

Tro inte för mkt på vad jag säger (;):p) men vad jag har läst på flera trådar så verkar inte guppiesar alls gå ihop med fjärilsciklider, men det är vad jag har läst. Vad jag vet är en annan sak, nu fick du ju ett litet svar iallafall:):p
#17 - 23 juni 2008 21:18
Nina82 skrev:
Visst lär man sig mycket här på forumet :D. Tummen sätter sina spår :p.

Så sant så :)
#18 - 23 juni 2008 21:23
Guppie skrev:
Tro inte för mkt på vad jag säger (;):p) men vad jag har läst på flera trådar så verkar inte guppiesar alls gå ihop med fjärilsciklider, men det är vad jag har läst. Vad jag vet är en annan sak, nu fick du ju ett litet svar iallafall:):p

hmm.. nä ja har en liten oro för detta med.. var tusan skall ja göra av fjärilscikliderna då??? blir te o skaffa ett kar te då.. skulle ju inte skaffa fler kar [:-5] hahaha [:-100]
#19 - 24 juni 2008 11:23
det e inte sant.. haha.. trodde det skulle vara omöjligt att få yngel i en 25l burk men ser att en av honorna visar alla tendenser till graviditet :D skall lägga den i en yngelburk snart.. någon algätare som inte rör yngel och som passar 25L??
#20 - 24 juni 2008 14:24
Ibanez skrev:
det e inte sant.. haha.. trodde det skulle vara omöjligt att få yngel i en 25l burk men ser att en av honorna visar alla tendenser till graviditet :D skall lägga den i en yngelburk snart.. någon algätare som inte rör yngel och som passar 25L??

Otocinclus kanske skulle kunna funka.
#21 - 24 juni 2008 14:29
Otocinclus kanske skulle kunna funka.

skaffade mig en vanlig liten pleco + en yngelkasse tills vidare men Otocinclus har du faktiskt rätt i är en passande krabat..
#22 - 24 juni 2008 15:11
Ett stim Otocinclus blir nog lite för mycket i ett 25L, tyvärr. Men jag funderar på två äppelsnäckor i mitt 45L. Det funkar nog hos dig oxå :)
#23 - 24 juni 2008 15:13
Nina82 skrev:
Ett stim Otocinclus blir nog lite för mycket i ett 25L, tyvärr. Men jag funderar på två äppelsnäckor i mitt 45L. Det funkar nog hos dig oxå :)

men finns inte risken att snäckorna rymmer?? jamenar.. har inget täckglas.. går räkor kanske eller blir de mat??
#24 - 24 juni 2008 15:20
Ibanez skrev:
men finns inte risken att snäckorna rymmer?? jamenar.. har inget täckglas.. går räkor kanske eller blir de mat??

Jo täckglas måste du ha förståss men räkor funkar oxå. Däremot kan du inte lita på att de inte äter ett och annat yngel.
#25 - 24 juni 2008 15:22
Nina82 skrev:
Jo täckglas måste du ha förståss men räkor funkar oxå. Däremot kan du inte lita på att de inte äter ett och annat yngel.

lite offer får det vara :) men du tror inte det blir tvärt om då?? guppy käka räka..
#26 - 24 juni 2008 15:26
Ibanez skrev:
lite offer får det vara :) men du tror inte det blir tvärt om då?? guppy käka räka..

Nej det tror jag inte. Kanske en och annan räkling som hämd :p, men inte vuxna räkor. Ha en del växter typ javamossa, vattenpest eller javaormbunke så har alla större chans :).
Bilagor:
#27 - 24 juni 2008 15:29
Nina82 skrev:
Nej det tror jag inte. Kanske en och annan räkling som hämd :p, men inte vuxna räkor. Ha en del växter typ javamossa, vattenpest eller javaormbunke så har alla större chans :).

ojojoj.. det kommer inte bli mycket plats kvar i den lilla 25litaren.. haha
#28 - 24 juni 2008 15:30
Hej måste man ha en gravid platy hona i en burk eller?.
#29 - 24 juni 2008 15:30
Ibanez skrev:
ojojoj.. det kommer inte bli mycket plats kvar i den lilla 25litaren.. haha

Nej, det är sant :). Lika bra du skaffar större med en gång då :D..
#30 - 24 juni 2008 15:36
Nina82 skrev:
Nej, det är sant :). Lika bra du skaffar större med en gång då :D..

haha.. detta gick inte som ja räknade med.. eller det håller på o gå som det brukar :D

nä ja har den lilla burken under mitt 160L för det e det enda som får plats hehe..
#31 - 24 juni 2008 15:41
Nejdå :D. Ser att du har MASSOR med plats kvar till fler akvarier ;). Hur mycket golvyta som helst ju, och en stor bokhylla bredvid datorn :D. Har du inga fler rum? Sovrum, kök eller toa? Är säker på att du kan knö in ett 54L någon stans :)
#32 - 24 juni 2008 15:42
Fin bild Ibanez.
#33 - 24 juni 2008 15:43
Nina82 skrev:
Nejdå :D. Ser att du har MASSOR med plats kvar till fler akvarier ;). Hur mycket golvyta som helst ju, och en stor bokhylla bredvid datorn :D. Har du inga fler rum? Sovrum, kök eller toa? Är säker på att du kan knö in ett 54L någon stans :)

just nu står 600L o tar säker 4kvm, 160L +25L bredvid soffan och 54L bredvid mig på databordet.. funderar på ett saltkar ute på balkongen :D
#34 - 24 juni 2008 15:45
Ibanez skrev:
just nu står 600L o tar säker 4kvm, 160L +25L bredvid soffan och 54L bredvid mig på databordet.. funderar på ett saltkar ute på balkongen :D

Nej.. saltkar kan du ju inte fylla med Guppy :D.

Ja, just det. Balkongen glömde jag :D
#35 - 24 juni 2008 15:45
Hur många akvarier har du och hur många fiskar har du.
#36 - 24 juni 2008 15:49
Nina82 skrev:
Nej.. saltkar kan du ju inte fylla med Guppy :D.

Ja, just det. Balkongen glömde jag :D

hehe.. nä om man nu inte muterar dem eller klär ut clownfiskar med större sjärtfena :D

undra om det ens e möjligt med utomhussaltakvarium?? killen som köpte mitt 1000L akvarium använder det nu som hem till sin enorma hummer ståendes på utsidan.. gäller att inte få in regnvatten.. :)

Annons