Drakmal -Ancistrus ranunculus

#1 - 23 januari 2005 00:16
Hej!
Jag har som princip att inte köpa viltfångade fiskar och i största mån inte importerade så jag undrar: är Drakmal -Ancistrus ranunculus lättodlade? Berätta gärna andra erfarenheter ni har om arten.

Mvh Egalia

"Felet med vår värld är att dom dumma är så säkra på sin sak
och de goda så fulla av tvivel" /B Russel
#2 - 23 januari 2005 01:46
A. ranunculus (L34) är bra mycket skyggare och känsligare än andra Ancistrusar. Har ett par L255, A. cf. ranunculus (som den vanliga fast vitprickiga), sedan ett halvår, och de har aldrig visat sig. Jag lyfter på roten en gång i månaden för att se om de lever.
Tror att ranunculus inte ska bo med lite tuffare fiskar. Hade ett par L34 som jag misstänker stressades ihjäl av ett par Aequidens tetramerus.
Vad jag märkt är de inte heller lättodlade. Har aldrig sett odlade fiskar i någon affär.
Men de ser helt fantastiska ut!
mvh Daniel
#3 - 23 januari 2005 02:09
Okej då vet jag. Läste dessutom att dom trivs bäst i mycket rörligt vatten (antar att det gäller även dom på: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=21060&q=drak ) vilket jag inte har så får det nog vara.
Ja, dom är verkligen skitcoola! :)

Tack för svaret!
#4 - 25 januari 2005 16:19
Kan bara instämma med Daniel, jag har själv en L034 och jag ser den nästan aldrig... Nu är det säkert en månad sen jag såg den. Ibland tittar den ut ur en stor rot jag har men så fort man närmar sig akvariet gömmer den sig.

Annars är det helt klart en av mina favoritmalar :) Önskar den vore lite mer som de andra dock, de är framme hela tiden.

Annons