Drag i kuben

#1 - 27 januari 2010 13:45
Nu har jag satt mitt begagnade Tetratec X700 på min nanocube 30 från Dennerle, tröttnade på det trötta hörnfiltret som var med... Finns det något jag bör se upp med (förutom att jag inte hittar mina 3 minirasboar. Kan de försvinna ner genom gallret? men springerna är ju ändå 1 mm eller mindre.. nylonstrumpa i fortsättningen eller? ..Lite oroliga att jag kanske svavelvätade ihjäl dom när jag drog i gång filtret. Det är just detta jag är lite orolig för för filtret är ju ganska stort om det skulle bli strömavbrott.

Är det för mycket med 700 L/h (vilket jag tvivlar på att den ger iofs)?
#2 - 27 januari 2010 13:52
hur många liter är kuben på?
#3 - 27 januari 2010 14:02
30 som namnet antyder :)
#4 - 27 januari 2010 14:09
a då var det ju ett farligt överdimmat filter du har! den är ju till för akvarium upp till 250L!

stryp ner så gott du kan om du inte vill ha storm!
jag har en ex 1200 till mitt 350L SA o jag tycker nästan det är för mycket drag i den för det!
#5 - 27 januari 2010 14:11
Det är kanske i mesta laget skulle jag vilja påstå ;)
Beroende på vad du har i den och vill se fisken nåt så ska du nog skippe den pumpen och se om du inte kan ha nåt annat.
Förutom att det gamla filtret var lite trött vad hade du mer för anledning till att uppgradera flåset i karet med sisådär 25 ggr karets volym ?
#6 - 27 januari 2010 14:47
Tyvärr tycker jag nog inte att flåset är så överdrivet. Förvisso har jag fyllt en korg som skulle varit fylld med keramiska rashigringar (makaroner) med eheims keramiska små porösa bollar så det kanske bromsar lite mer än original och så har jag ett platt strilrör lätt på diagonalen istället för "hål röret" hål röret gav lite väl bra flås.

Varför frågade någon? Jo jag hade den att tillgå och en fluval 3a+ hade nog varit ännu värre (innerfilter har ett enormt drag när de är rena som snabbt sjunket tycker jag) och tagit för mycket plats i tanken..

Men jag stryper lite på trycksidan på filtret i alla fall till och börja med

PS

Fiskarna kom tillbaka efter strypningen, draget är dock fortfarande ganska bra men jag tror det är halvstrypt nu och vill inte strypa mer. Ett X400 hade nog varit perfekt.

Annons