VisualDarkness skrev:Jag har faktiskt inte stött på någon akvariebutik som drabbats av några större problem att hålla uppe temperaturen och undvika svängningar. Tror inte alla de går så dåligt at dörren aldrig öppnas. :p
ansjo skrev:...eller använda en doppvärmare i de drabbade karen...skylla på drag från dörren låter lite lustigt i mina öron iaf;).
VisualDarkness skrev:Om jag sätter det lilla draget i relation till temperaturförändringen här hemma lär det inte vara farligt. Om ingen är hemma på en dag eller två så går det ner till kanske 17-18grader (kan bli lägre i mitt rum med stängd dörr) och om vi eldar i kaminen drar det upp mot kanske 23grader för stunden, med karen är stabila.
ansjo skrev:Jag håller med till alla procent i hela världen;), vad jag syftade på med doppvärmare är ifall bara ett par av karen behöver värmas upp under de kallaste dagarna, så är drag från ytterdörren ett dåligt alternativ att skylla på.
Vitaprickmedicin kostar några kronor det med, och inte minst att en affär med vita prick kan förlora kunder i långa loppet, gör att det blir troligen bra mycket dyrare...
VisualDarkness skrev:Men doppvärmare lär ju inte vara någon oeffektiv energikälla då hela värmaren ofta täcks.
ansjo skrev:Vi kan nog vara överens om att det är troligt att karen närmast dörren blir för kalla vintertid om det blir mycket drag, och många fiskar får lättare vitaprick pga detta.
Vad som sedan ska göras åt saken är sedan upp till den som är drabbad.
Men detta kan vara något för alla att tänka på, det är inget ovanligt att man har ett akvarium som står lite kallare tex för att det blir för varmt på sommaren, och det kan bli tvärtom nu på vintern...
Kjell Fohrman skrev:Ha, ha - i min gamla affär så hade vi en 63 ampere säkring som small direkt när vi kopplade i doppvärmare i akvarierna. Inte nog med det - elsladden (som var rejält grov (ca. 20 mm om jag minns rätt) blev så varm att den smälte och det tog eld i proppskåpet.
Nåväl det blev i alla fall varmt i proppskåpet;)
Doppvärmare är Ok om man har några få akvarier - men värdelöst om man har många. Då måste man lösa uppvärmningen på annat sätt.