Drag ger vitaprick sjukan??????????????????

#1 - 30 december 2010 11:02
Har länge funderat på detta för när jag varit i min akvarieaffär och dom har haft vita prick i något kar(ibland kar längst inne i butiken) så brukar dom säga att det är för att det blir sånt kalldrag från dörren när folk går ut och in, jag har lite svårt att tro på detta men om jag har fel eller rätt så säg gärna det så jag slipper fundera på om det är min eller deras tänkande eller kunskap det är fel på.:confused::confused::confused:
#2 - 30 december 2010 11:17
Det tycker jag låter otroligt då vatten ä rejält trögt att ändra temperaturen på och en doppvärmare borde lätt ta hand om ett eventuellt fall. Nu står även jag frågande?!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 30 december 2010 11:24
Visst kyls akvarierna ner om det är drag och vissa arter är känsligare för kallare vatten och får då lätt vita prick.
Har man också akvarierna i system så kan det bli jäkligt dyrt att värma upp alla akvarier - men som sagt det är ju vinter och då får man räkna med högre elkostnader. Blir det kallare hemma hos oss så skruvar vi ju upp värmen för att vi skall må bra (även om det kostar) och samma borde väl gälla för en akvarieaffär
#4 - 30 december 2010 11:32
Självklart är det relativt till inomhusmiljön, jag tänkte mera på om det var varmt i resten av lokalen och endast en vindpust kom när man öppnade dörren.
#5 - 30 december 2010 13:00
Tänkte det samma som vd, dom menade på när folk kom och gick, då hinner det ju inte kyla ned lokalen något nämnvärt, den ena sorten jag kommer ihåg som hade det var silverhajar men det var i sommras.
Det andra karet var i vintras men står väldigt långt in i lokalen mitt bland alla karen och förbi en hörna så det karet stod ganska skyddat.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 december 2010 13:11
Men självklart blir det kallare i en lokal där dörren öppnas och stängs hela tiden - testa själv genom att öppna hemma under en hel dag med några minuters mellanrum.
De flesta arter tål utan någar som helst probelm att temperaturen sänks några grader, medan andra är mycket känsliga så det kan mycket väl vara så att bara någon viss art drabbas om tempen sänks generellt.

Dock som jag skrev så får man väl i så fall se till att kompensera temperatursänkningen genom att dra på ytterliggare med värme
#7 - 30 december 2010 13:30
Jag har faktiskt inte stött på någon akvariebutik som drabbats av några större problem att hålla uppe temperaturen och undvika svängningar. Tror inte alla de går så dåligt at dörren aldrig öppnas. :p
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 30 december 2010 13:46
Jag har faktiskt inte stött på någon akvariebutik som drabbats av några större problem att hålla uppe temperaturen och undvika svängningar. Tror inte alla de går så dåligt at dörren aldrig öppnas. :p

Uppriktigt sagt så tror jag att de flesta akvariebutiker förbrukar bra mycket mer ström när det är kallt än när det är varmt.
På den tiden jag hade affär så var säkert elförbrukningen minst 3-dubbel på vintern.
#9 - 30 december 2010 13:49
Det tror jag också, men att inte kompensera för utetempen och åka på vitaprick tycker jag låter konstigt. Om jag vore dem skulle jag köra tåliga kallvattenlevande närmast dörren om det var ett problem. Men du är betydligt kunnigare än mig i ämnet Kjell. ;)
#10 - 30 december 2010 13:53
...eller använda en doppvärmare i de drabbade karen...skylla på drag från dörren låter lite lustigt i mina öron iaf;).
#11 - 30 december 2010 13:58
Om jag sätter det lilla draget i relation till temperaturförändringen här hemma lär det inte vara farligt. Om ingen är hemma på en dag eller två så går det ner till kanske 17-18grader (kan bli lägre i mitt rum med stängd dörr) och om vi eldar i kaminen drar det upp mot kanske 23grader för stunden, med karen är stabila.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 30 december 2010 14:06
ansjo skrev:
...eller använda en doppvärmare i de drabbade karen...skylla på drag från dörren låter lite lustigt i mina öron iaf;).

Doppvärmare är svindyrt att köra i en affär med många akvarier (speciellt i ett seriekopplat system) så det är helt ohållbart i längden. Akut kan det självklart funka men inte i längden. Just nu kostar t.ex. mitt stora akvarium ca. 1.500 kr i månaden i uppvärmning och då står det ändå inte på ett ställe där dörren öppnas stup i kvarten - i så fall hade det kostat mycket mer.

Har man kontinuerliga problem med kylan i en affär måste man åtgärda det mer långsiktigt med sådant som bättre isolering av lokalen, ny entré med sluss, bygga in akvarierna etc. etc.

Så jag håller som sagt med om att man generellt kan skylla på att kylan släpps in - utan har man problem med detta så måste man ju åtgärda det. Annars blir ju affärens budskap - handla inte hos oss vintertid för då går våra fiskar i för kallt vatten och löper stor risk att bli sjuka.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 30 december 2010 14:10
Om jag sätter det lilla draget i relation till temperaturförändringen här hemma lär det inte vara farligt. Om ingen är hemma på en dag eller två så går det ner till kanske 17-18grader (kan bli lägre i mitt rum med stängd dörr) och om vi eldar i kaminen drar det upp mot kanske 23grader för stunden, med karen är stabila.

Jo men, hemma hos dig och går det inte folk ut och in genom dörrarna hela tiden.
Hemma hos mig så trycker katterna upp dörren till mitt kontor/akvarierum när de har varit ute och vill in det märks direkt att det är mycket kallare när de har knuffat upp dörren.
#14 - 30 december 2010 14:11
Jag håller med till alla procent i hela världen;), vad jag syftade på med doppvärmare är ifall bara ett par av karen behöver värmas upp under de kallaste dagarna, så är drag från ytterdörren ett dåligt alternativ att skylla på.
Vitaprickmedicin kostar några kronor det med, och inte minst att en affär med vita prick kan förlora kunder i långa loppet, gör att det blir troligen bra mycket dyrare...
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 30 december 2010 14:21
ansjo skrev:
Jag håller med till alla procent i hela världen;), vad jag syftade på med doppvärmare är ifall bara ett par av karen behöver värmas upp under de kallaste dagarna, så är drag från ytterdörren ett dåligt alternativ att skylla på.

Vitaprickmedicin kostar några kronor det med, och inte minst att en affär med vita prick kan förlora kunder i långa loppet, gör att det blir troligen bra mycket dyrare...

Jag håller med om att det inte duger att skylla på (även om det inte räcker med doppvärmare i ett par akvarium om det är ett centralsystem).
Vad jag reagerade mot var inställningen att

en ytterdörr som öppnas titt som tätt inte skulle sänka temperaturen.
samt att det var konstigt att bara vissa av fiskarna blev sjuka.

Detta är helt naturligt - men om en affär har upprepade problem med detta så måste de naturligtvis åtgärda det
#16 - 30 december 2010 14:23
Men doppvärmare lär ju inte vara någon oeffektiv energikälla då hela värmaren ofta täcks, sedan att det är ohållbart att ha så oeffektiv uppvärming av själva lokalen är en annan fråga.
#17 - 30 december 2010 14:30
Vi kan nog vara överens om att det är troligt att karen närmast dörren blir för kalla vintertid om det blir mycket drag, och många fiskar får lättare vitaprick pga detta.
Vad som sedan ska göras åt saken är sedan upp till den som är drabbad.

Men detta kan vara något för alla att tänka på, det är inget ovanligt att man har ett akvarium som står lite kallare tex för att det blir för varmt på sommaren, och det kan bli tvärtom nu på vintern...
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 30 december 2010 14:33
Men doppvärmare lär ju inte vara någon oeffektiv energikälla då hela värmaren ofta täcks.

Ha, ha - i min gamla affär så hade vi en 63 ampere säkring som small direkt när vi kopplade i doppvärmare i akvarierna. Inte nog med det - elsladden (som var rejält grov (ca. 20 mm om jag minns rätt) blev så varm att den smälte och det tog eld i proppskåpet.
Nåväl det blev i alla fall varmt i proppskåpet;)

Doppvärmare är Ok om man har några få akvarier - men värdelöst om man har många. Då måste man lösa uppvärmningen på annat sätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 30 december 2010 14:34
ansjo skrev:
Vi kan nog vara överens om att det är troligt att karen närmast dörren blir för kalla vintertid om det blir mycket drag, och många fiskar får lättare vitaprick pga detta.

Vad som sedan ska göras åt saken är sedan upp till den som är drabbad.

Men detta kan vara något för alla att tänka på, det är inget ovanligt att man har ett akvarium som står lite kallare tex för att det blir för varmt på sommaren, och det kan bli tvärtom nu på vintern...

Dessutom så stiger värme och därför skall man alltid ha kallvattensfiskarna längst ner och de som behöver mest värme överst
Bilagor:
#20 - 30 december 2010 14:48
Ha, ha - i min gamla affär så hade vi en 63 ampere säkring som small direkt när vi kopplade i doppvärmare i akvarierna. Inte nog med det - elsladden (som var rejält grov (ca. 20 mm om jag minns rätt) blev så varm att den smälte och det tog eld i proppskåpet.

Nåväl det blev i alla fall varmt i proppskåpet;)

Doppvärmare är Ok om man har några få akvarier - men värdelöst om man har många. Då måste man lösa uppvärmningen på annat sätt.

Jadu, i teorin är de bra i alla fall! ;)
#21 - 30 december 2010 14:50
Tack för alla svar och tankar här då har jag lite mer kunnskap och mer att bita i.

Det som var i dessa fallen var att i sommras då var säkert dörren öppen för det mesta för det var så varmt och silverhajarna gick i ett kar ca 15 meter från dörren som hade vita prick, det som var för några veckor sen var ett kar som står ca 30 meter från dörren med flera karställningar och hyllor ivägen för dörren+ att detta är runt en hörna och karet står i mitten av den akvariedelen med kar runt om.
Varför jag frågar är för att dom ger lite konstiga anledningar och konstiga namn på fiskar i den butiken och vill veta lite om hur kunniga dom egentligen är.
Dom har ofta sjuka fiskar i denna butiken med och dom flesta jag känner vill inte handla där längre.
Många har klagat på detta stället också.
Men då vet jag ivarjefall att det kan ge vitaprick av drag.
#22 - 30 december 2010 14:54
Men det är knappast det som är anledningen till vita prick om karet står 15 eller 30 meter från dörren, då får man nog leta anledningen någon annanstans...
#23 - 30 december 2010 16:54
Kan vara 10 och 20 med lite svårt att säga hur fågelvägen

Annons