Dra ur sladden vid åska?

#1 - 7 juli 2005 16:17
Här har dragit förbi ett rejält åskväder idag. Ska man dra ur sladden till doppvärmaren och pumpen då? Jag gör det men vet andra som inte drar ur. Hur gör ni?
#2 - 7 juli 2005 16:48
Jag gör ofta närmast tvärtemot. :D
Går till datorn och kollar upp situationen med t ex Vänertracker:
http://www.artech.se/~bpark54/trackerindex.htm
Om man skall skydda något är det väl viktigare med dyrbarare utrustning som TV och datorer.
#3 - 7 juli 2005 18:42
Tror knappast att din pump eller doppvärmare är i någon som helst fara vid åska. Åskan kan orsaka strömspikar som kan skada elektronik men jag tror inte att något i ett normalt akvarium kan ta skada av det (möjligen undantaget datorer till co2 reglering).
#4 - 7 juli 2005 18:50
[QUOTE=erikthur]Jag gör ofta närmast tvärtemot. :D
Går till datorn och kollar upp situationen med t ex Vänertracker:
http://www.artech.se/~bpark54/trackerindex.htm
Om man skall skydda något är det väl viktigare med dyrbarare utrustning som TV och datorer.[/QUOTE]

Jag satt inte vid datorn när åskan slog till här ;)
Min nya tv slogs sönder av åskan för nåt år sen så det vill jag inte vara med om igen. Så nu är jag jättenoga med att allt ska vara utdraget.... Även akvariet (men det kanske jag kan sluta med nu då).
#5 - 7 juli 2005 20:26
om det blir en direkt träff så förstörs ju allt i närheten även akvarieutrustning.
men risken för en direktträff är väldigt liten är nog större ute på landet där dom har luftledningar.
#6 - 7 juli 2005 20:56
Om du drar ur sladden för länge riskerar du att bakterierna i filtret dör. Om du sedan sätter igång filtret utan att göra rent det kan det förgifta karet.
#7 - 6 januari 2006 22:40
Det går att köpa överspännings skydd på jag tror www.komplett.se dom ska skydda mot åska.
#8 - 6 januari 2006 23:03
ups/överspänning längst ner till vänster.

skyddar inte direkträffar.
#9 - 7 januari 2006 13:50
Ja det vet jag men en blixt träffar inte så ofta dierekt på. Men om man kopplar ihop några då måste det väl funka.

Annons