Dra upp blåciklidyngel

#1 - 12 juni 2011 18:46
Jag har ett blåciklidlekpar som leker som klockan. Oftast har det varit svårt att göra nått åt saken då dom går i ett sällskapsakvarium men nu har dom de senaste gångerna haft smakfullheten att lägga sina ägg på en 5x5 cm stor skifferplatta vilket ger andra möjligheter. Ny lek idag och den här gången tänkte jag försöka mig på att dra upp dessa yngel vilket blir första gången aktivt för mig någonsin.

Planen är att lägga skifferbiten i en yngelkasse innan äggen kläckts, eftersom dom alltid flyttat ynglen direkt efter kläckning till en grävd grop, och sen låta naturen ha sin gång så långt det går. Tidigare kullar har innan dom fallit offer för tetrorna simmat runt i sin lilla grupp och betat av bottnen men det kommer inte funka nu så jag behöver tips om hur jag ska göra dom närmaste veckorna tills dom tar fryst artemia. Jag har gått om gröna trådalger på allehanda växter om det kan vara till nån hjälp [:)]
#2 - 12 juni 2011 20:29
Ge dem nykläckt artemia eller skalade artemia ägg så snart de simmar. Skalade artemiaägg kan du köpa på ex. Akvarielagret.

Våra blåsciklider, som iofs går själva, föder upp sina yngel och det är fint att se dem gå med hela kullen runt akvariet. Eller se när ynglena nu själva (och ibland går med föräldrarna).
YNgelkassen måste förresten ha rätt små hål - ynglena är ju pytte när de är som minst. Du bör nog även anordna en syresten som "fläktar" rommen om du tar rommen innan de blir yngel. Tar du ynglena när de är frisimmande så är det ju en annan femma.

Lycka till.
#3 - 13 juni 2011 05:37
fisheye skrev:

Våra blåsciklider, som iofs går själva, föder upp sina yngel och det är fint att se dem gå med hela kullen runt akvariet. Eller se när ynglena nu själva (och ibland går med föräldrarna).

Jo, det vore ju det bästa. Våra har sitt rekord på en vecka innan sista ynglet har åkt i magen på en tetra.

fisheye skrev:

YNgelkassen måste förresten ha rätt små hål - ynglena är ju pytte när de är som minst. Du bör nog även anordna en syresten som "fläktar" rommen om du tar rommen innan de blir yngel.

Jag tänkte att hänga kassen i strömmen från pumpen borde ge en liknande effekt?
#4 - 13 juni 2011 19:46
puffer skrev:
Jag tänkte att hänga kassen i strömmen från pumpen borde ge en liknande effekt?
det kan nog funka fast det får inte vara för stark ström
#5 - 13 juni 2011 20:24
Jag tog det säkra för det osäkra och la ner skifferbiten med äggen i yngelkassen som fick hänga på ett mittstag mitt i akvariet med en syresten i. Om ett par dagar borde jag ha nått resultat :)
#6 - 14 juni 2011 14:10
Nu har dom kläckts :D Så... när ska man börja mata? Om jag förstått rätt så väntar jag ett par dagar tills dom är frisimmande. Har skaffat sera micron som jag tänker varva med nykläckt artemia så ofta jag har tid att fippla med min bigpack låda. Har ingen aning om hur bra sera fodret är men det var det jag hade att välja på på kort varsel. Hur mycket ska man ge? Kan jag ta bort syrestenen nu?
#7 - 14 juni 2011 17:10
Kolla också denna tråd som nära nog är en kopia:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=64140
#8 - 15 juni 2011 20:20
Ja det här sket sig, dom ännu ej frisimmande ynglena trillade genom botten på yngelkassen och där stod dom stolta föräldrarna med dukat bord. Får vänta tills dom är frisimmande nästa gång och jaga med håv eller hävert antar jag.
#9 - 26 juni 2011 17:10
Försök två, att håva in dom frisimmande och flytta dom till yngelkassen verkade lovande men på morgonen efter så var yngelkassen tom. Tyckte inte det verkade som om dom kunde simma genom nätet men alla andra fiskar var intresserade och högg mot nätets sidor och botten. Jag lägger nog ner det här tills jag har plats för fler kar. Yngelkassen får mycket väl underkänt :)

Annons