Dra upp artemia

#1 - 18 januari 2012 09:27
Hej på er

Nu är jag igång igen, hade tänkt att kläcka lite artemia för utfodring av fisken här hemma. Skulle ta fram luftpumpen, (som jag hade lagt undan, men varför?) upptäcker att det inte går att "fästa" luftslangen skruvar isär och ser 2 ytor som spruckit. Jaha här kommer man inte långt... :mad:

Plockar fram min gamla utgångna akvariesilikon, ska öppna pipen som är helt igensatt av härdad silikon, så nu har jag en avgjutning av pipen och skruvgängorna i den av just silikon... Haha, jaha, lite "färsk" silikon fanns dock kvar, så jag "limmade" ihop den el som ska ska föra luften ut i luftslangen, får se i eftermiddag (efter dagens etapp 2 i limningen) om den funkar, gör den det så ska första artemia kläckningen testas.

Går det bra att kläcka så kanske, ev. att anm blir lite nyfiken på att dra upp några småttingar av just artemian, bara för nyfikenhetens skull, hitta en foder som passar de små nykläckta liven...

Vi får se hur det går...

EDIT: De artemiaägg jag har fick jag köpa lite billigt av en polare som odlar fisk, han ahde de i en frys, men klantig som man är så glömde jag ju att slänga in de i frysen när jag kom hem, de står dock i en försluten burk, mörkt och torrt, kan jag nu frysa de på nytt för att hålla lite längre livslängd eller blir det sämre nu då de har "tinat"?
#2 - 18 januari 2012 11:36
nej in med det i frysen. Man kan ha de i rumstemp men hållbarheten blir längre lufttätt o kallt.
#3 - 18 januari 2012 12:24
Liquifry eller något riktigt riktigt fint yngelfoder. Har dragit upp på t o m bara rågmjöl för att testa förr.
#4 - 18 januari 2012 15:40
[QUOTE=squamata;1568897]nej in med det i frysen. Man kan ha de i rumstemp men hållbarheten blir längre lufttätt o kallt.[/QUOTE]

Kanon, inne i frysen igen nu, första "testsatsen" igång.

[QUOTE=eriahl;1568907]Liquifry eller något riktigt riktigt fint yngelfoder. Har dragit upp på t o m bara rågmjöl för att testa förr.[/QUOTE]

För att dra upp artemian menar du? Jag tänkte på följande: Artemiofluid

Nicke
#5 - 18 januari 2012 15:47
Den här guiden kanske kan vara av intresse: http://www.fishlice.f9.co.uk/house/Brine%20Shrimps/Brine%20Shrimps.htm
#6 - 18 januari 2012 16:25
[QUOTE=oaken;1568958]Den här guiden kanske kan vara av intresse: http://www.fishlice.f9.co.uk/house/Brine Shrimps/Brine Shrimps.htm[/QUOTE]

Ja det verkar intressant men Brine Shrimp är väll inte artemia?
#7 - 18 januari 2012 16:32
yes it is
#8 - 18 januari 2012 16:36
[QUOTE=erikthur;1568974]yes it is[/QUOTE]

Haha okej där der man, tyckte de såg lite för avlånga ut :p ;)
#9 - 18 januari 2012 18:32
[QUOTE=ApeviaX;1568880]Hej på er

Nu är jag igång igen, hade tänkt att kläcka lite artemia för utfodring av fisken här hemma. Skulle ta fram luftpumpen, (som jag hade lagt undan, men varför?) upptäcker att det inte går att "fästa" luftslangen skruvar isär och ser 2 ytor som spruckit. Jaha här kommer man inte långt... :mad:

Plockar fram min gamla utgångna akvariesilikon, ska öppna pipen som är helt igensatt av härdad silikon, så nu har jag en avgjutning av pipen och skruvgängorna i den av just silikon... Haha, jaha, lite "färsk" silikon fanns dock kvar, så jag "limmade" ihop den el som ska ska föra luften ut i luftslangen, får se i eftermiddag (efter dagens etapp 2 i limningen) om den funkar, gör den det så ska första artemia kläckningen testas.

Går det bra att kläcka så kanske, ev. att anm blir lite nyfiken på att dra upp några småttingar av just artemian, bara för nyfikenhetens skull, hitta en foder som passar de små nykläckta liven...

Vi får se hur det går...

EDIT: De artemiaägg jag har fick jag köpa lite billigt av en polare som odlar fisk, han ahde de i en frys, men klantig som man är så glömde jag ju att slänga in de i frysen när jag kom hem, de står dock i en försluten burk, mörkt och torrt, kan jag nu frysa de på nytt för att hålla lite längre livslängd eller blir det sämre nu då de har "tinat"?[/QUOTE]

Det gick ju inte bra för 5 öre, haha. Alltså när jag skulle skruva tillbaka själva "reglerbiten" för "trycket" med bubblor så lossnade ju hela skiten igen, men jag testade att bara dra slangen direkt på den nu korta stump som återstår och visst fan bubblar det bra ändå, tillräckligt till dess att den nya Eheim luftpumpen kommer iaf ;).

Så första satsen står och gottar sig, ska bli spännande att se om det funkar...

Nicke
#10 - 18 januari 2012 21:43
Hur salt ska vattnet vara när man föder upp artemia? Hur mycket salt tillsätter man till 10 liter?
#11 - 19 januari 2012 14:56
#4 Jo t ex men blir ju lite dyrare än att ta annat som går lika bra
#12 - 19 januari 2012 16:12
Kanske dags att slänga in den här länken som innehåller ganska mycket och bra information:
http://www.angelfire.com/wa/AquariaWeb/artemia.html#Artemia
#13 - 19 januari 2012 16:57
[QUOTE=erikthur;1569217]Kanske dags att slänga in den här länken som innehåller ganska mycket och bra information:
http://www.angelfire.com/wa/AquariaWeb/artemia.html#Artemia[/QUOTE]

Tack
#14 - 20 januari 2012 08:58
[QUOTE=eriahl;1569187]#4 Jo t ex men blir ju lite dyrare än att ta annat som går lika bra[/QUOTE]

Ja visst tusan är det så, men klumpar inte mjölet?

[QUOTE=erikthur;1569217]Kanske dags att slänga in den här länken som innehåller ganska mycket och bra information:
http://www.angelfire.com/wa/AquariaWeb/artemia.html#Artemia[/QUOTE]

Tackar :D
#15 - 20 januari 2012 08:59
Första testsatsen kläckt igår kväll, blev dock halvdant då ena katten givetvis lyckades välta kläckaren igår förmiddag och tömma ut hälften av vattnet, men jag lyckades i alla fall, så nu ska jag göra en lite mer permanent lösning ;)
#16 - 20 januari 2012 12:42
Mjölet vispade jag runt bara. Men nyttiga som foder kan dom knappast bli på bara det om man får för sig att mata med sen.
#17 - 20 januari 2012 22:21
Nej det kanske är sant
#18 - 28 januari 2012 11:53
Titta :D Paket från PWSS, delvis innehållande lite prylar inför artemiauppdragningen :)

[ATTACH=CONFIG]51076[/ATTACH]

Annons