Dra ner på flödet (eheim)

#1 - 24 april 2012 18:43
Tjena, jag har en eheim pump som pumpar ut runt 1700 l/h. jag har eldbukar och har på gång ett gäng satanoperca leucosticta, vad jag läst mig fram till vill dem gärna ha lugnt vatten, jag kör strilrör och har just nu på full fart, borde jag sänka kanske? men då blir också insugskraften påverkad. och hela cirkulationen kass?
#2 - 24 april 2012 18:48
Hur stort är akvariet? Allting är ju relativt som en klok gubbe sa en gång.
#3 - 24 april 2012 18:58
150,60,60 540 liter. pumpen eheim 2080 1700l/h
#4 - 24 april 2012 19:14
Vrid strilröret mot rutan detta sitter mot, om du vill ha lugnare fart på vattnet. Eller borra upp hålen på strilröret:).
#5 - 24 april 2012 19:16
Ja ok,litet project där ja :P
Får tänka på det.
Sen tänkte jag om ni skulle tro att mata satanopercas med d50+ granulat tillsammans med spirulina granulat och mysis och kanske frystorkade mysis då och då. alltså ha granulaten som bas
#6 - 24 april 2012 20:00
fredde85 skrev:
Tjena, jag har en eheim pump som pumpar ut runt 1700 l/h. jag har eldbukar och har på gång ett gäng satanoperca leucosticta, vad jag läst mig fram till vill dem gärna ha lugnt vatten, jag kör strilrör och har just nu på full fart, borde jag sänka kanske? men då blir också insugskraften påverkad. och hela cirkulationen kass?
Ta och skaffa 2 utblås så blir det perfekt! http://www.pwss.se/product.php?productid=8045&cat=843&page=6
#7 - 25 april 2012 10:47
Det blir inte perfekt, det blir ju mer, jag har strilrör nu med 10 hål? och det är för bra blås, om jag då har en sådan fx5 blir det 2 större utblås kommer ju badabombadabanga hela akvariet :D

är inte så sugen på att borra i mitt eheimstrilrör ala topnocha.

jag funderar på det Ansjo sa att vrida det mot bakrutan, det vill säga att sätta ner det till ungefär hälften i höjd med akvariets höjd vriden mot bakrutan, då hade det kanske behövts ett insug på den sidan för det blir jävligt slött vatten under utblåset. just nu har jag insugen på långsidan av akvariet, mitten och vänster hörn.
vad säger du Ansjo?
#8 - 25 april 2012 10:54
Du kan även sätta en bit slang i änden på ditt nuvarande strilrör, och koppla på ytterligare ett strilrör så får du ner farten betydligt. Då kan du vrida dessa åt varsitt håll, och på så vis få strömmen dit du vill.
Var du har insugen spelar inte så stor roll, med det flödet bör nog det bli rörelse på de flesta ställena i karet.
I mina kar är jag ganska noga med att inte se någon teknik, och Eheims skrikgröna slangar och rör gör att det kan bli ganska svårt:p...
#9 - 25 april 2012 10:59
inte så svårt att borra upp ett strilrör. gjorde jag till mitt asien kar. har hål som går neråt o bak med nu. samt att hålen är större. inte svårt alls. o blev kanon bra.

annars kan du ju sätta en ventil på slangen o strypa flödet på det sättet.
#10 - 25 april 2012 11:04
Ja det låter ju bra, men jag är inte så sugen på att pynta mer nu på inredning och utrustning. ska testa det du sa med att vrida det mot bakrutan. funkar inte det får jag nog kanske borra baowta hål i strilen. jaja nöjd får man ju vara med pumpen iaf :D

ja dem är ganska oblyga med sina färger men på ett sätt tycker jag det är snyggare med grönt än tx svart alla färger syns ju i karet men grönt neutraliseras lite, också med hjälp av gröna växter bakrund osv.
Man kanske skulle testa rulla 2-3 varv med samma bakrundsbild runt rören och hoppas på att dem sjunker in någerlunda i 3d :D
Christer5
#11 - 25 april 2012 11:06
Jag har två strilrör och det blir stor skillnad samt att du även vinkla det ena som du vill.

Fungerar bra för mig.
#12 - 25 april 2012 11:09
fett hannesc, hoppas att jag hittar annat än betongborrar ;P
#13 - 25 april 2012 11:09
behvöer inte vara bautohål. räcker med nån milimeter större. eller att du borrar några neråt ellet bakot. flödet ändras markant vid liten påverkan faktiskt. testa dig fram med små steg. svårt att få ogjort sen ju
#14 - 25 april 2012 11:11
haha. a jag tog nog stålborr eller träborr. kommer inte ihåg. satte i nått i skruvdragaren o borrade lite. blev skitbra. har 70% flöde framåt.20% neråt o 10% bakåt nu. typ. ungefär. kanske
#15 - 25 april 2012 11:16
jag får ta fram burrajävlen o burra lide
#16 - 25 april 2012 11:23
de tycke jae väkligen!
#17 - 25 april 2012 14:26
fredde85 skrev:
Det blir inte perfekt, det blir ju mer, jag har strilrör nu med 10 hål? och det är för bra blås, om jag då har en sådan fx5 blir det 2 större utblås kommer ju badabombadabanga hela akvariet :Där inte så sugen på att borra i mitt eheimstrilrör ala topnocha.jag funderar på det Ansjo sa att vrida det mot bakrutan, det vill säga att sätta ner det till ungefär hälften i höjd med akvariets höjd vriden mot bakrutan, då hade det kanske behövts ett insug på den sidan för det blir jävligt slött vatten under utblåset. just nu har jag insugen på långsidan av akvariet, mitten och vänster hörn. vad säger du Ansjo?
Det blir väldigt bra med fluvals dubbla utblås, de är vida och sprider strålen och det blir ju bara ca 800L/tim vardera! Strilrör har små hål och ger hårda strålar som skapar mycket rörelse, bra om man vill ha det men inte om du vill ha ett lugn vatten!
#18 - 25 april 2012 17:11
Ok, jag ska tänka på det, som sagt ville inte lägga ut mer pengar på utrustning. men ska beställa foder från tyskland, dem kanske har sådana eller liknande
#19 - 28 april 2012 15:34
Kidnappar tråden med en liten fråga..

Sliter det mycket på eheimpumpen om man ca. 1gång per dag drar ner flödet till nästan 0. och sedan 5minuter senare ökar upp det igen?
(Matar nämligen med oxhjärta 1 gång per dag, och ifall jag inte drar ner flödet åker endel oxhjärna ner i filtret innan fiskarna äter upp allt)
#20 - 28 april 2012 16:14
bengtarne: varför inte bara sätta en brytare på pumpen och helt enkelt stänga av den medan du matar? Kanske inte helt optimalt för bakterie kulturen men det rör sig ju om väldigt korta stunder i sammanhanget så länge du inte glömmer att slå på den igen.
#21 - 29 april 2012 11:45
KristianE skrev:
bengtarne: varför inte bara sätta en brytare på pumpen och helt enkelt stänga av den medan du matar? Kanske inte helt optimalt för bakterie kulturen men det rör sig ju om väldigt korta stunder i sammanhanget så länge du inte glömmer att slå på den igen.

Jag tänkte att det slet mer på den ifall man stängde av den kontra dra ner på flödet, men ifall det inte gör det så är det helt klart att föredra!
#22 - 29 april 2012 17:54
Av säkerhetsskäl ska du inte sätta en strömbrytare på sladden, rinner det vatten utefter sladden, vilket det alltid gör någon gång, så blir det kortis..
#23 - 30 april 2012 09:17
Har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska göra, just nu kör pumpen på halva sin kapacitet. den ska klara upp till 1000 liter akvarium men jag vill ha maximal insugsförmåga
Christer5
#24 - 9 maj 2012 11:20
Nu har jag följd dom råd som ni givit,hade från början 21 hål framåt i original med två strilrör vilket var ok men kanske för strömt.

Har idag borrat 21 nya hål bakåt och det blev perfekt,så var inte rädd för att borra.

Nu kan jag köra mitt Eheim 2028 för fullt.

Tack skall ni ha för ett bra råd.

/Christer

Annons