Dra alla prinsessor över en kam?

#1 - 26 december 2010 20:19
Hej!

Har ett hörkakvarium på ca 180L där jag tänkte inreda som ett enda stort stenröse där jag kommer fylla ut rätt bra med sten inte bara ut åt sidorna utan även på höjden (klassisk inredning i hörnakvarier med malawi och tanganyika). Hur som helst blir det troligtvis nån "prinsessa" och kanske nån mer ciklid och då lämpligtvis en liten grupp med snäckciklider av nått slag i förgrunden men det har jag inte bestämt än...

Jo jag tänkte på det, har nämligen suttit å läst en hel del på artbeskrivningar (på zoopet, ciklid och ciklider) om ffa N. crassus, facifula, gracilis, marunguensis och splendens (vill inte ha brichardi eller pulcher då jag haft dessa arter tidigare å vill prova nån annan "snyggare" prinsessa som dessutom inte är riktigt lika vanlig som dessa två).

Som vanligt skiljer det sig en del på "faktan" om de olika arterna på olika forumen och inte så men mina erfarenheter och många andras oxå verkar det som är att man ofta får ta det som står under artbeskrivningarna med "en nypa salt" å snarare se dem som "guidelines" snarare än absolut sanning, aja så långt är de flesta nog överens...

Så nu till mina frågor! Vad är era erfarenheter av dessa arter (N. crassus, facifula, gracilis, marunguensis och splendens) angående ungfiskar om de tillåts finnas inom reviret? (brichardin och pulchern gör ju det, men de är ju typ utpräglade kolonifiskar), vissa "prinsessor" verkar inte vara lika förtjusta i att låta ungfisk dvs sina egna yngel gå kvar så länge då de har annan beteendebiologi, typ att de tex. mest går i par eller till och med ensamma!

Alltså jag fattar att det kan bli lite knepigt med "överblivna" individer efter att man köpt sin grupp djur även om karet ändå är halvstort och dessutom en halvmeter högt. Jag vill alltså helt enkelt bara ha ett schyst tanganyika-kar som "sköter sig självt" alltså en liten prinsess-koloni som består av föräldraparet (och kanske nån mer individ) och deras avkommor i olika storlekar! "Faktan" skiljer sig som sagt åt lite när det gäller de olika arterna och hos vissa står det tex. inget bra, alltså varken att man behöver avlägsna 2,5cm fiskar eller att äldre syskon hjälper till typ, så tack för ingenting kan man tycka!:mad:

Alltså jag misstänker att alla dessa prinsessor eg. går bra att köra precis som tex. brichardin eller? Var är era erfarenheter kring detta med olika prinsessa-arter och deras förmåga att "samsas" både med sina ungar och andra ind. av samma art? Jo jag kan tillägga att så som jag tänkte inreda så finns det nog en "risk" att det dominanta paret/dominanta fisken ser hela bottnen som sitt revir (alltså att hela stenröset mer eller mindre blir reviret) (har kört malawimix tidigare med samma inredningsupplägg och det gick ändå bra tyckte jag, men prinsessor har ju en tendens att ta över hela akvarier typ...)

Mycket tacksam om folk vill dela med sig vad de har för erfarenheter av detta. :)
MVH Peter
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 december 2010 20:48
Oavsett art så borde det väl funka hyfsat att hålla flera prinsesspar i ett 180 liters akvarium, men mycket beror ju på akvariets längd och det skriver du inget om.
#3 - 26 december 2010 21:00
Jag skulle vilja passa på att slå ett slag för gracilis - en mycket vacker prinsessa! Bildar enorma kolonier - vill du ha ett T-kar som "sköter sig självt" - släng i några sådana här, luta dig tillbaka - och njut!:)
#4 - 26 december 2010 23:14
Oavsett art så borde det väl funka hyfsat att hålla flera prinsesspar i ett 180 liters akvarium, men mycket beror ju på akvariets längd och det skriver du inget om.

Yttermått: Längd= 103cm Bredd/Djup= 71,5cm Höjd= 50cm
Men eftersom det är ett hörnakvarium så minskar ju karets längd väldigt drastiskt i djupled så att säga... Plus att så som jag tänkte inreda blir det ingen bra avgränsning som skulle kunna utgöra två separata revir, men det är inte så viktigt för mig att kunna ha flera prinsesspar utan det viktiga är som sagt att det funkar att ha en fungerande prinsesskoloni så att säga.
Bilagor:
#5 - 26 december 2010 23:17
Jag skulle vilja passa på att slå ett slag för gracilis - en mycket vacker prinsessa! Bildar enorma kolonier - vill du ha ett T-kar som "sköter sig självt" - släng i några sådana här, luta dig tillbaka - och njut!:)

Aha precis vad jag är ute efter! ;)
Ja den är faktiskt kanske den jag är mest sugen på dessutom. Ja det ser ju kanon ut med blandad storlek på djuren å allt! Vad snällt att du tog dig besväret att lägga upp fina och beskrivande bilder Mats! :)
MVH Peter

OT: Kanske inte kollar din "wall" så ofta (skickade ett besökarmedelande för ett tag sen) men vad är det för fisk du har som avatar förresten? Skitsnygg hur som helst!
Bilagor:
#6 - 27 december 2010 00:42
Rooster skrev:
Aha precis vad jag är ute efter! ;)

Ja den är faktiskt kanske den jag är mest sugen på dessutom. Ja det ser ju kanon ut med blandad storlek på djuren å allt! Vad snällt att du tog dig besväret att lägga upp fina och beskrivande bilder Mats! :)

MVH Peter

OT: Kanske inte kollar din "wall" så ofta (skickade ett besökarmedelande för ett tag sen) men vad är det för fisk du har som avatar förresten? Skitsnygg hur som helst!

Jag svarade där i "besöksrutan" - men, avatarbilden är en SA-ciklid - en Ivanacara adoketa, det är hanen i det par jag har.:)
Om du kollar "stugtråden" så kan du se hur det går för Discusarna - och vill du se gracilis så kolla den gamla 960-Tanganyikatråden - där finns massor av bilder och (tyvär dåliga - gamla kameran) filmsnuttar på dom och mycket annat!

Om du bygger ett stenröse som går från vattenytan, längst bak i hörnet och ner mot frontrutan - och sprider ut röset så att det täcker, i stort sett, hela gavlarna på ditt hörnkar, så blir det perfekt att hålla en grupp sessor i ett sådant kar. Du kan säkert köpa ett par - jag köpte mitt gracilispar på Nol - och Kent plockade ut en hane och en hona på ren talang!:)
Efter en tid blir det en fenomenal koloni med massor av yngel i olika storlekar som alla hjälper till att passa de mindre ynglen.
I mitt kar bildade även en del yngel par och lekte - dessa yngel blandades med ur-föräldrarnas och det enda som egentligen hände var att de "första" föräldrarna höll lite koll på de yngre paren - men det blev aldrig några direkta slagsmål.
Nu hade jag i och för sig ett 960, så där fanns massor av plats men de levde ganska tätt inpå varandra, och det gick väldigt bra!:)

Det skall bli kul att följa din T-tråd här på zoopet - det var ett tag sedan och jag måste säga att det börjar suga i Tanganyikatarmen!:)
#7 - 27 december 2010 01:26
Följ Mats råd om att bygga upp mot "bakre hörnet" Du kan bygga in all teknik där så du slipper se det.
Som du ser på Mats bilder så är det massor med flata stenar typ skiffer. Detta är idealiskt. Jag brukade köra med ölandssten men det är en smak sak. Bara det är ”mer sten än vatten” så blir det bra och det kommer att gå fint.
Du kommer att ha ett kar som kommer att utvecklas med tiden och åtminstone jag tröttnar aldrig på att studera ett Princess samhälle.

Lycka till!
#8 - 27 december 2010 01:28
Mats vem blir först att slira tillbaks i T-träsket?
Jag måste skaffa ny kåk och troligtvis importera.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 27 december 2010 10:00
Tror nog ändå att alla prinsessvarianter skulle funka rätt hyfsat i ditt akvarium. Den tuffaste av dem alla är nog N. pulcher (daffodil-varianten) hade jag i ett hörnakvarium med ungefär den storleken och det funkade utmärkt. Och om den funkade så bör de andra också funka.
#10 - 27 december 2010 10:13
Skrev lite om gracilis på ciklid.org, den har funkat bra för mig. Tom bildat en viss koloni i en 125-liters kub utan stenröse (fast det hade blivit fler yngel/generationer med stenröse, det är jag övertygad om). Svårt det där med vilken som är snyggast, just nu rular gracilis hos mig. En verkligt fin färgmorph på brichardin är dock grym, men de är svårt att hitta verkligt fina. Slår till direkt om jag hittar sådana.

Mats,
trevliga bilder - blir sugen på att bygga stenröse!!

Hilsen,

/P
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 27 december 2010 10:24
Snyggast tyckar jag att den s.k. cygnusen är (N. falcicula) men den bildar ju inte lekkolonier så den är nog inte aktuell.
#12 - 27 december 2010 10:52
Snyggast tyckar jag att den s.k. cygnusen är (N. falcicula) men den bildar ju inte lekkolonier så den är nog inte aktuell.

Har gått och suktat efter den till och från, finns en kille här i Malmö som kör dem. Klart grann fisk...
#13 - 27 december 2010 21:36
Hur funkar "Prinsessor" med malar...har varit sugen på dessa ett tag....:confused:jag menar prinsessor...
Förlåt att jag lägger en fråga här men tyckte att den passade in...[:o]..tack på förhand. A.
#14 - 27 december 2010 21:38
Jag svarade där i "besöksrutan" - men, avatarbilden är en SA-ciklid - en Ivanacara adoketa, det är hanen i det par jag har.:)

Om du kollar "stugtråden" så kan du se hur det går för Discusarna - och vill du se gracilis så kolla den gamla 960-Tanganyikatråden - där finns massor av bilder och (tyvär dåliga - gamla kameran) filmsnuttar på dom och mycket annat!

Om du bygger ett stenröse som går från vattenytan, längst bak i hörnet och ner mot frontrutan - och sprider ut röset så att det täcker, i stort sett, hela gavlarna på ditt hörnkar, så blir det perfekt att hålla en grupp sessor i ett sådant kar. Du kan säkert köpa ett par - jag köpte mitt gracilispar på Nol - och Kent plockade ut en hane och en hona på ren talang!:)

Efter en tid blir det en fenomenal koloni med massor av yngel i olika storlekar som alla hjälper till att passa de mindre ynglen.

I mitt kar bildade även en del yngel par och lekte - dessa yngel blandades med ur-föräldrarnas och det enda som egentligen hände var att de "första" föräldrarna höll lite koll på de yngre paren - men det blev aldrig några direkta slagsmål.

Nu hade jag i och för sig ett 960, så där fanns massor av plats men de levde ganska tätt inpå varandra, och det gick väldigt bra!:)

Det skall bli kul att följa din T-tråd här på zoopet - det var ett tag sedan och jag måste säga att det börjar suga i Tanganyikatarmen!:)

Aha jag måste ha missat det på nått sätt...
Ok kollade upp den på ciklid... aldrig hört talats om men snygg som fasen var den! :) Rätt ovanlig i handeln, införskaffades i Tyskland dock misstänker jag? :)
Har suttit en bra stund i stugtråden nu å kollat på både dina snygga diskusar och tanganyika-setups. Vad kul att du fått lek och yngel på de fina och dyra discusarna! Ja man blir ju inte direkt mindre sugen på prinsesskoloni igen när man ser dina filmklipp. Hade inte vart fel med lite storlek på karen så man kan se fler beteende/interaktioner mellan olika arter å så... aja man tager väl vad man haver antar jag...

Ja precis det är så jag har byggt tidigare och så blir det nu igen, ja det blir ju alltid lite småhålor där jag hoppas att ungfiskar skall kunna uppehålla sig sen är mitt kar en halvmeter högt som sagt så det finns oxå plats för lite svagare individer att hålla till längre upp i vattenpelaren.
Jasså ja jag får se om det blir ett "par" eller om jag verkligen vågar chansa (kan ju vara av samma kön eller att en av dem dör pga fighter eller så...) så kanske det blir en liten grupp istället... Ja det verkar som att nyckeln lite grann öht är att ha stora och väl inredda kar typ (kanske med undantag för tropheus och vissa CA-ciklider, dessa fiskar verkar slåss oavsett vad man gör).
Ja de levde bra tätt inpå varandra (har som sagt själv haft prinsesskolonier för men man vet ju aldrig när man prövar på en ny art, om än närbesläktad... hur det skall gå lixsom, men det ser ju kanon ut på dina klipp.

Ja jag får väl för en gångs skull se till att lägga upp lite bilder å så då. ;) Hehe ja det förstår jag, det suger allt i min tarm oxå särskilt efter att man kollat på dina gamla tanganyika-klipp! ;)
Tack för som vanligt utförliga och bra svar från din sida!
#15 - 27 december 2010 21:42
bossep skrev:
Följ Mats råd om att bygga upp mot "bakre hörnet" Du kan bygga in all teknik där så du slipper se det.

Som du ser på Mats bilder så är det massor med flata stenar typ skiffer. Detta är idealiskt. Jag brukade köra med ölandssten men det är en smak sak. Bara det är ”mer sten än vatten” så blir det bra och det kommer att gå fint.

Du kommer att ha ett kar som kommer att utvecklas med tiden och åtminstone jag tröttnar aldrig på att studera ett Princess samhälle.

Lycka till!

Ja precis vi kör på den set-upen så blir det nog bra. Nä jag håller med man kan verkligen bara sitta å titta på en prinsesskoloni, har dock bara haft sådana i 50 och 100 L tidigare, hade vart kul å ha ett riktigt stort kar med dessa fiskar... Men karet i fråga är åtminstone 180L så förhoppningsvis finns det plats för lite fler ungfisk och yngel än vad jag har haft tidigare...
Tack!
#16 - 27 december 2010 21:44
Tror nog ändå att alla prinsessvarianter skulle funka rätt hyfsat i ditt akvarium. Den tuffaste av dem alla är nog N. pulcher (daffodil-varianten) hade jag i ett hörnakvarium med ungefär den storleken och det funkade utmärkt. Och om den funkade så bör de andra också funka.

Ok det låter bra! Inte för jag testat så många men jag upplevde oxå att pulchern var tämligen aggressiv, jag hade dem i 100L och det fanns tillslut bara plats för föräldraparet och lite ungfisk typ men visst det karet var kanske i minsta laget eg.
#17 - 27 december 2010 21:56
Skrev lite om gracilis på ciklid.org, den har funkat bra för mig. Tom bildat en viss koloni i en 125-liters kub utan stenröse (fast det hade blivit fler yngel/generationer med stenröse, det är jag övertygad om). Svårt det där med vilken som är snyggast, just nu rular gracilis hos mig. En verkligt fin färgmorph på brichardin är dock grym, men de är svårt att hitta verkligt fina. Slår till direkt om jag hittar sådana.

Mats,

trevliga bilder - blir sugen på att bygga stenröse!!

Hilsen,

/P

Haha ja jag såg det. :)
Jasså det var värst då låter det inte som att det skulle vara några problem med kolonibildning i mitt kar då. Ja det är ju det, ja asså de flesta brichardi-varianter är väldigt snygga tycker jag, men vill gärna ha nån annan art bara för att du vet... :)
Hehe verkar som att min funderingar kring detta har fått igång stenröse/tanganyika-intresset "på nytt" för folk. :)
#18 - 27 december 2010 22:00

Ja jag fastnade verkligen för de olika varianterna av denna art ffa Neolamprologus facicula, Magara (fisken på bilden här på zoopet är trots sina blygsamma färgprakt en av de snyggaste fiskar jag sett faktiskt!). Men nä den är inte aktuell för mig nu i detta karet men om det blir ett annat T-kar framöver skull jag gärna vilja få tag på den arten/varianten!
Bilagor:
#19 - 27 december 2010 22:02
Har gått och suktat efter den till och från, finns en kille här i Malmö som kör dem. Klart grann fisk...

*Gilla-knappen* :)

Annons