Dr Bassleer biofish food - vilken storlek?

#1 - 6 maj 2013 20:22
Är det någon som provat detta foder? Jag har hört att det ska vara mycket bra så jag tänkte beställa lite. Dock är jag osäker på storleken på pelletsen. Det ska passa mina A. viejitta och mina L-134 malar som söker av bottnen. Jag står och väger mellan mellan storleken M och L men vet inte vad som blir bäst. Ni som använder detta foder, vad säger ni om storleken på det?
#2 - 6 maj 2013 20:46
Det är ett i min mening fantastiskt foder!! Jag använder storlek M till räkor och småmalar, de går så bra på botten och plockar rester. Tycker det blir ett mer naturligt födosök på det sättet.
Det är ungefär som malt kaffe i storlek.
#3 - 6 maj 2013 20:55
[QUOTE=Mumin;1647874]Det är ett i min mening fantastiskt foder!! Jag använder storlek M till räkor och småmalar, de går så bra på botten och plockar rester. Tycker det blir ett mer naturligt födosök på det sättet.
Det är ungefär som malt kaffe i storlek.[/QUOTE]

Ok, tack för infon! Då ser jag till att lägga en beställning nu på direkten!
#4 - 7 maj 2013 06:11
hej! vad glad man blir när fler vill börja använda detta foder det är faktiskt det bästa som finns på marknaden i dag du kommer nästan
aldrig få nån fisk död mer att ge malar det här fodret är lite svårt att göra men pröva ge dem största storleken och blöt fodret och se om det sjunker vad är det för märke på fodret du använt innan ?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 11 maj 2013 10:00
Jag skall hälsa Gerald Bassleer när jag träffar honom om några få veckor att hans foder verkar vara uppskattat här i Sverige :D
#6 - 11 maj 2013 10:18
Stämmer in i hyllningskören, det är ett mycket bra foder. Jag har använt det som huvudfoder i ett par år, i början fick jag beställa från Tyskland.

Jag använder mest den finkornigaste sorten, det är lagom för småfisk som guppies och mindre tetror, och jag har mest sånt.

(Ett annat bra foder jag kan tipsa om är Tetra Cichlid Shrimp Sticks. Tetra har ofta i min mening rätt tveksam kvalitet på sina grejer, men detta var en positiv överraskning: det är värmebehandlat (ungefär "sintrat") foder i ganska stora bitar som dels är så pass mjukt att även småfisk kan äta det, dels först flyter i några minuter och sen sjunker långsamt.)
#7 - 11 maj 2013 16:31
Det är dessutom ett ofärgat foder, ser ut som ljusa torkade löv. Har aldrig förstått varför fiskfoder ska vara färgat alls.
Shrimpsticksen har jag också prövat, och varit mycket nöjd med.
#8 - 11 maj 2013 17:09
Vilka återförsäljare finns de i sverige?

MVH RIkard
#9 - 11 maj 2013 17:17
[QUOTE=Ryskbompa;1648503]Vilka återförsäljare finns de i sverige?

MVH RIkard[/QUOTE]

PWSS!

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 11 maj 2013 17:21
[QUOTE=Ryskbompa;1648503]Vilka återförsäljare finns de i sverige?

MVH RIkard[/QUOTE]
Akvarieteknik och Imazo är grossisterna i Sverige och eftersom de levererar till drygt 90% av sveriges akvarieaffärer så även om inte alla dessa affärer har fodret på lager så kan de ta hem det
#11 - 12 maj 2013 07:42
Själv har jag 6 olika sorter foder utav dr bassleer biofish fodd och då har jag regular forte garlic acai chlorella och sist så har jag
cavar sen har några andra sorter foder utav aquatic nature och tropical. och jag vill ha ytterligare ett till foder jag vill då ha dr bassleer biofish foodd proffesional care fast den finns inte i sverige.
#12 - 8 juli 2018 18:41
Väcker den här tråden till liv igen då jag inte tycker de va jättetydligt vilken storlek man ska välja.

Vilken storlek bör man välja om man ska mata zebrafiskar och neonregnbågar? På Cyberzoo säger Medium mindre än 1cm, Large säger 1cm. Dessa fiskar är 3-5cm ska jag verkligen välja XL då?

Fråga 2. Om jag köper Chlorella, behöver jag då komplettera denna med Regular eller innehåller Chlorella allt fiskarna behöver?
#13 - 8 juli 2018 19:07
Jag kör med dr. bassleer och M är perfekt för fisk 1-10cm. Stor fisk kan ta litet foder också men liten fisk har svårt med för stort foder och L är hårda kulor och svårt för mindre fisk! Chlorella är komplett foder, men det är alltid bra att ha lite olika foder och variera
#14 - 8 juli 2018 19:14
Tack :)

Då kör jag med M också sen börjar jag med Chlorella om den är komplett och så kan ja köpa in flera sen ifall de gillar det. :)
#15 - 25 juli 2018 08:40
Tänkte jag återanvänder denna tråd för ytterligare en fråga om Dr Bassleer biofish granulat.

Funkar detta foder bra i en foderautomat? Jag har nämligen hört att granulat kan vara svårt att fördela med en sådan. Eller finns det vissa foderautomater som är extra lämpade för detta foder?
#16 - 25 juli 2018 12:43
Granulat fungerar i regel bra i foderautomat medan flingor fungerar sämre
#17 - 25 juli 2018 13:38
Jaså? Jag kan ha svurit på jag läste någonstans att granulat va svårt att dosera i automat, antingen blev de för mycket eller så blev de för lite. Men de är ingen allmän uppfattning då? :)
#18 - 25 juli 2018 14:45
Du har nog fått det om bakfoten. Det är lättare för granulat att trilla ur ett fack än för flingor. Flingor blir också lätt lite fuktiga och klibbar ihop.
#19 - 22 november 2018 07:55
Hej,
jag har neontetror, platys och en ancistrus. Är ny på det här och har för nån månad sen startat upp ett akvarium tillsammans med min dotter. Försökt läsa på lite om mat, vill ha det bästa till fiskarna och Dr Bassleer nämns ofta. Är deras regular strl m ett bra och komplett foder för fiskarna jag har? Eller ska jag välja chlorella? Har en tablett från JBL (Novefect) som jag ger en 1/2 varannan dag till ancistrusen. Sen har jag även spirulinaflakes från JBL som jag tänkte varva lite med. Så frågan är alltså om jag ska ta regular eller chlorella;-)? Låter upplägget bra annars?
#20 - 23 november 2018 21:58
Köp flera olika mindre förpackningar av olika foder och variera dessa är mitt råd.
#21 - 24 november 2018 12:54
Tack för svar! Vad bra, beställde regular, chlorella och forte. Forte står det att man ska köra en vecka i månaden för att det ska bidra till ett starkare immunförsvar. Men det är väl ett komplett foder då så man kan köra enbart det under den veckan då hoppas jag?
#22 - 27 november 2018 13:46
Hej,
fasen vad maten sjönk fort, tog inte mkt alls men de kändes inte som att tetrorna han äta så mkt innan det sjönk. Hur gör ni med detta foder? Ger ni väldigt lite i flera omgångar så att de ginner äta upp det innan det sjunker?
#23 - 2 december 2018 19:33
Ja lite i taget och ibland smular jag det lite.

Annons