Doseringspump till växtgödning

#1 - 14 mars 2005 17:45
Hej!
Är ute efter en doseringspump till mitt växtakvarium. Har hitta en men den var så dyr 770kr :( Undrar om någon vet någon billig och bra doseringspump? Även alla förslag på hemmabyggda doseringspump till växtgödning är välkomna.
#2 - 14 mars 2005 18:11
[QUOTE=Duty]Hej!
Är ute efter en doseringspump till mitt växtakvarium. Har hitta en men den var så dyr 770kr :( Undrar om någon vet någon billig och bar doseringspump? Även alla förslag på hemmabyggda doseringspump till växtgödning är välkomna.[/QUOTE]

Kul !! Jag beställde en alldeles nyss, för ca 770 kr :)

Jag fick en ifrån nått sjukvårdsprojekt men den var tyvärr trasig :(
#3 - 14 mars 2005 20:11
Oveb: Sorry att jag inte hört av mig.

Jag har funderat på att göra en konstruktion med typ en spolarpump till en bil och droppmunstycke över akvariet.

Pumpen borde klara strypningen (droppmunstycket) bra och strypningen borde göra att man får en bra reglerad mängd / tid.
#4 - 14 mars 2005 20:20
Låter intressant! Men går inte en spolarpump på 12v.
#5 - 14 mars 2005 20:46
[QUOTE=Duty]Låter intressant! Men går inte en spolarpump på 12v.
[/QUOTE]
Helt rätt, den jag beställt går på 12V ! Man kan göra nästan vad som helst med en sådan utan att begå någon brott... med elavbrott som följd...

** Sorry för den Hägerforsaren ***

[QUOTE=NE]
Oveb: Sorry att jag inte hört av mig.
[/QUOTE]
Trodde bollen låg hos mig :)

** Nästa Hägerforsare ?? **
#6 - 14 mars 2005 20:48
Det bros på om det är till lastbil eller bil!? Men även om den är på 12 eller 24 volt så är det inget större problem. Det finns billiga nättransformatorer som ger 12 alt. 24 V. Tänk på att vissa sånna pumpar kan ge ett högt tryck och om det går till en droppslang som bokstavligt droppar kan trycket bli för högt och pumpen skära ihop. En annan sak är att pumpen vet inte hur mkt den ska dosera =) Så ska det vara automatisk eller manuell dosering?

Tyckte för övrigt att det var en bra idé, får väl testa!
#7 - 14 mars 2005 21:00
Hej!

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438

Välj Arkiv/ doseringspump

Jag har för övrigt en till i huvudet som jag inte har fått på pränt än som jag tror är oslagbar. Jag har slutat att utveckla för det räcker att göda en gång i veckan i samband med vattenbyte tycker jag.
Jag kan slänga ihop en skiss till den sista iden om du vill.

Urban
#8 - 15 mars 2005 06:57
Tänk på att vissa sånna pumpar kan ge ett högt tryck och om det går till en droppslang som bokstavligt droppar kan trycket bli för högt och pumpen skära ihop. En annan sak är att pumpen vet inte hur mkt den ska dosera =) Så ska det vara automatisk eller manuell dosering?

Att strypa en sådan pump (OBS! ska ju inte vara typ Fords högtrycksvariant, utan "vanlig") är inget problem den ger mycket flöde men klarar inte att skapa något större mottryck.
Eftersom det inte är en självsugande pump kommer rotorn att snurra trots att den stryps helt och därmed finns det mycket liten risk för att den bränner.
Automatik: minuttimer till en vanlig 12V-adapter, att sedan mäta upp det är en baggis.
#9 - 15 mars 2005 07:38
[color=black][font=Times New Roman][size=3]Jag tycker det låter som en mycket bra ide att använda en spolarpump! Ska inhandla material i veckan, och provbygga en doseringspump. Återkommer med hur det gick.[/size][/font][/color]
#10 - 15 mars 2005 07:46
[QUOTE=Duty]Även alla förslag på hemmabyggda doseringspump till växtgödning är välkomna.[/QUOTE]
Jag har en helt annan lösning än den ovan.

Mina förutsättningar var att jag ville ha en rätt stor behållare under akvariet och en pump med hög lyfthöjd (mitt akvarie är jättehögt!). De flesta doseringspumpar har inte så stor lyfthöjd så jag valde en vanlig pump kopplad till en digital timer.

Tar man en riktigt stor behållare för gödningen så kan denna vara rejält utspädd. På så sätt minskar man kravet på exakthet hos pumpen och man borde även minska risken för fällningar i gödningen då denna inte är lika koncentrerad.

Min lösning går ut på att jag kör med en Aquabee-pump kopplad till digitaltimer som går på en minut varje kväll. Under denna tid pumpas ca 1 liter utspädd gödning från en 25 litersdunk (gömd i möbeln) upp i akvariet genom en slang som är rejält strypt vid mynningen. (Avdunstningen är betydligt större än detta så det är ingen risk för översvämning och slangen mynnar ut ovanför vattenytan för att förhindra baksug pga häverteffekten.
#11 - 15 mars 2005 08:30
Tar man en riktigt stor behållare för gödningen så kan denna vara rejält utspädd. På så sätt minskar man kravet på exakthet hos pumpen

Ungefär samma grundtanke jag haft med mitt förslag.
#12 - 16 mars 2005 22:47
Hej.
Köp en riktig pump som är avsed för ändamålet,Aqua Medic 3000 min. 50ml/min.
MVH Mats
#13 - 17 mars 2005 06:57
[QUOTE=mats m]Hej.
Köp en riktig pump som är avsed för ändamålet,Aqua Medic 3000 min. 50ml/min.
MVH Mats[/QUOTE]
Ja det är klart man kan, det finns hur många som helst (Carmen Schwemmer har från 22 Euro), men varför döda DIY andan.
#14 - 21 mars 2005 17:51
Då var doseringspumpen klar!

Bygget består av 2st sugande spolar pumpar från Biltema ett nätagg från en gammal dator, 5 meter slang, 2st 5 liters dunkar och 2st skruvnipplar

2 st Spolarpumpar 120kr
2 st Skruvnipplar 20kr
5m slang 20kr
Nätagg gratis
2 st 5l dunkar gratis
Digitaltimer hade jag redan

Bygget slutade på 160kr :)
spolar pumparna går att strypa utan några problem (30ml/min eller mindre om man vill)

Annons