dosering PMDD

#1 - 9 maj 2007 13:40
ja har idag fått hem beställningen på växtnäring som man ska blanda ut med vatten. läste nånstans att man ska ha med destillerat vatten och citronsyra för att det ska hålla längre. jag ska alltså blanda varje påse (3st) i var sin halvliterflaska, men hur mycke destillerat vatten och citronsyra ska jag ha i varje då?:confused:
#2 - 9 maj 2007 13:45
Lill_Lena skrev:
ja har idag fått hem beställningen på växtnäring som man ska blanda ut med vatten. läste nånstans att man ska ha med destillerat vatten och citronsyra för att det ska hålla längre. jag ska alltså blanda varje påse (3st) i var sin halvliterflaska, men hur mycke destillerat vatten och citronsyra ska jag ha i varje då?:confused:

Du behöver endast Destilerat vatten och citron syra till flaskan med Nutrisi, dom andra 2 påsarna kan du blanda med vanligt kranvatten.

Till en 1/2 liter Nutrisiblandning kan du ta ca en 1 tesked citronsyra.
#3 - 9 maj 2007 13:56
tack så hemskt mycket. då har jag nå att göra ikväll! =)
#4 - 9 maj 2007 14:01
jasså måste man ha destilerat vatten och citron syra,vart få man tag i citron syra? Vad kan hända om man inte ha citron syra då?
#5 - 9 maj 2007 14:06
jag läste nånstans att det blir längre hållbarhet om man blandar i de med destillerat vatten och citronsyra. citronsyra köper du i matbutiken bland kryddorna. jag ska bara ha a 9ml per 60 liter i mitt akvarie alltså över 1 år. så då måste jag ha i det. vet inte om man måste, men jag tycker det är lika bra så behöver det inte bli sämre i onödane
#6 - 9 maj 2007 14:10
nä. nu ljög jag. bara 6 ml
#7 - 9 maj 2007 18:37
Citronsyran har inte med hållbarheten att göra, men jag är inte riktigt rätt man att förklara varför man använder det men kolla i tråden jag bifogat så kanske ni hittar svar på era frågor.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=84585&highlight=NutriSI+Citronsyra
#8 - 9 maj 2007 19:20
hmmm..förstod inte ricktigt allt med det som stod...jag har knappast ph 5,5 eller nått, då skulle mina fiskar må as kasst...men citonsya används inom matlagning och annat för konserveringsmedel, tex när man gör sylt. nåja. jag får väl se hur pass växterna tar sig.
#9 - 9 maj 2007 19:36
Lill_Lena skrev:
hmmm..förstod inte ricktigt allt med det som stod...jag har knappast ph 5,5 eller nått, då skulle mina fiskar må as kasst...men citonsya används inom matlagning och annat för konserveringsmedel, tex när man gör sylt. nåja. jag får väl se hur pass växterna tar sig.

du häller först i vattnet och citronsyra skaka sedan så det blandar sig då har du fått ner pht i ca 5. det är för att nutrisin ska blanda sig rätt
det är inte i akvariet du ska ha 5.5
MVH
Mange
#10 - 9 maj 2007 19:42
ok..nu råkade jag först blanda citronsyran och pulvret och sedan tillsätta vattnet...är det förstört nu tro?????
#11 - 9 maj 2007 19:57
mange993 skrev:
du häller först i vattnet och citronsyra skaka sedan så det blandar sig då har du fått ner pht i ca 5. det är för att nutrisin ska blanda sig rätt

det är inte i akvariet du ska ha 5.5

MVH

Mange

jo förresten såg dina fina växtakvarier. undrar om du nångång gjort egen mäskning. funderar på att testa, men jag vet inte vad mer som behövs för att driva in det co2 i akvariet. behövs slangar och luftpump eller räcker det med slang in direkt. har inte hittat så mycket om det. och så undrar jag hur fort jäsningen kommer igång om det måste hållas varmt helatiden. om du eller någon annan vet?
#12 - 9 maj 2007 20:33
Lill_Lena skrev:
ok..nu råkade jag först blanda citronsyran och pulvret och sedan tillsätta vattnet...är det förstört nu tro?????

Det funkar nog ändå.
#13 - 9 maj 2007 20:44
Lill_Lena skrev:
jag läste nånstans att det blir längre hållbarhet om man blandar i de med destillerat vatten och citronsyra. citronsyra köper du i matbutiken bland kryddorna. jag ska bara ha a 9ml per 60 liter i mitt akvarie alltså över 1 år. så då måste jag ha i det. vet inte om man måste, men jag tycker det är lika bra så behöver det inte bli sämre i onödane

Har du mycket växter kan det gå åt att hälla i denna mängd flera gånger i veckan. I vårt växtakvarium tippar jag ner 3 gånger fulldospuls (10ml/100liter) i veckan. det r 90ml i veckan på 310 liters kar. Men i mitt jobbakvarium på 84liter häller jag ändast 10ml i veckan.
#14 - 9 maj 2007 20:52
Lill_Lena skrev:
Undrar om du nångång gjort egen mäskning. funderar på att testa, men jag vet inte vad mer som behövs för att driva in det co2 i akvariet. behövs slangar och luftpump eller räcker det med slang in direkt. har inte hittat så mycket om det.

Jag har testat lite med att skapa Co2 med mäsk och det funkar ganska bra, men det är svårt att få en jämn nivå.
Har du ett innerfilter eller på något annat sätt kan utnyttja flödet från filtret, jag testade att göra en reaktor med petflaska för att lösa upp bubblorna. Du bygger dig en mäsk apparat, finns lite bilder under galleri på min hemsida hur jag gjorde. Där finner du också bilder på reaktorn som jag förde in slangen från mäskapparaten i.

Det är gara att testa. Jag tror att jag har något recept på mäsk med gelatin på sidan.
#15 - 10 maj 2007 13:29
tack du! vad är det i den andra flaska då? bara vatten?
#16 - 10 maj 2007 16:02
Lill_Lena skrev:
tack du! vad är det i den andra flaska då? bara vatten?

ja det är en reningsflask såom extra säkerhet för att inte få mäsk i karet
glöm inte backventil
MVH
Mange
#17 - 10 maj 2007 17:46
[quote=Lill_Lena]tack du! vad är det i den andra flaska då? bara vatten?[/quote]
[quote=mange993]
ja det är en reningsflask såom extra säkerhet för att inte få mäsk i karet
glöm inte backventil.[/quote]

Ja och så kan du använda den som bubbelräknare så att du inte släpper in för mycket CO2. 1-3 bubblor i sekunden har jag kört. När det inte blir 1 bubbla i sekunden längre så byter man ut mäsken, ca var 7:e dag.

Backventilen sätter du mellan "reningsflaskan" och akvariet, har du inte den och får baksug så fylls flaskorna med ditt akvarievatten. (Du skall ha flödesriktiningen mot akvariet.)
#18 - 10 maj 2007 18:16
hmm ok. tror jag förstår. men börjar mäsken jäsa direkt eller måste jag låta det stå några dygn före?
#19 - 10 maj 2007 19:06
Lill_Lena skrev:
hmm ok. tror jag förstår. men börjar mäsken jäsa direkt eller måste jag låta det stå några dygn före?

det börjar jäsa efter några timmar så det är bara att koppla in det direkt
MVH
Mange
#20 - 10 maj 2007 20:12
Det finns också dom som kör backventil mellan mäsk och renarflaskan. Då kan man ha flera mäskflaskor till en renare, för den slutar inte att bilda CO2 på direkten, har man typ 3 flaskor startar man med flaska 1 dag 1, flaska 2 dag 4 och flaska 3 dag 8. När du kommer till dag 12 så blandar du nytt i flaska 1 osv. Tror att man får lite stabiare flöde då. Annars hardu bra flöde till dag 4 och sämre flöde i 3 dagar. Sen klämmer man på med bra flöe igen i 4 dagar och lite sämre i 3 dagar.

Hänger du med vad jag menar.

Backventilen gör i det fallet att man inte tappar trycket i flaskorna 2 och 3 när du skruvar bort flaska 1.

Annons