dorsigerus lek

#1 - 2 juni 2011 22:10
Eftersom de är mina pärlor så brukar jag studera dem hårt. Vackra som få även när de är i det blekaste laget.
Men idag så märkte jag att dom blev nästintill kolsvarta med ill-lila och väldigt gula mönster. Galet vackert.
Och nu när jag på kvällen studerar akvariet så ser jag att dom lagt ägg mitt i stenröset vid akvariets mitt. Backåtvolter av lycka? i think so.

så, hur hanterar man detta? kommer tetror etc att äta upp äggen eller fortsätter dorsigerusparet att envist mota bort och attackera alla inkräktare på samma sätt de gjort nu under kvällen?
#2 - 2 juni 2011 22:13
Ja, så länge de är ägg, och icke frisimmande yngel, så är det nog inga problem. Men när de blir frisimmande så blir de ju svårare att hålla reda på, och hur bra det går för dem då beror på hur stort akvariet är, hur mycket annan fisk du har, och hur akvariet är inrett.
#3 - 2 juni 2011 22:17
ett 222 liters, inrett på ett sätt som jag verkligen tror kan gynna yngel.
de går med lite tetror, albinoancistrus, sae och lite corys. det är cory och tetror som är på äggen. siameser och ancistrus verkar inte bry sig det minsta.
#4 - 3 juni 2011 21:49
Ett tips för att dra upp yngel i akvarium med tetror som alltid funkat för mig är att ha rätt typ av växtskog till rätt typ av fiskar.

Hade Dorsigerus med massa yngel för ett tag sen (2009?). De överlevde ett pass veckor iaf. Nu har jag apistogrammahonor som drar upp kullar i välbefolkat akvarium.

Hur som helst.
Har man tex en tät skog av nån ganska lågväxande Cryptocoryne så får de ofta gå ifred för tetrorna där då de inte törs simma ner under bladtäcket. Framför allt inte där de blir attakerade om de råkar testa nån gång. Så hade jag åt mina Dorsigerus. Samma skog skyddar en del av apistogrammakullarna. För apistogrammahonorna funkar även ännu lägre växter. Vet inte namnet på mina bottentäckare men de syns på mina zoonen-bilder. Tidigare var det blyxa japonica men nu nån typ av dvärgsvärdplanta

Vill tillägga att ancistrus är djävulen när de fattar att ägg är mat. Käkade 10-tal scalare-kullar (rom) och såg nästan till att en agasizzii-hona dödade sig själv när den envist var på krukan med rom. Nej ta bort fort fort!!

Annons