Dorsigerciklid

#1 - 16 januari 2003 19:14
Hejsan!

Någon som vet något om denna mkt vackra ciklid?
Laetacara Dorsiger (även läst Aequidens Dorsiger).

hur stor blir den? Temprament?
hade den gått tillsammans med nyckelhål och nån apistogramma i ett 144L kar?

/Viktor
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 januari 2003 07:45
Hej,
Blir ca. 8 cm. Det räcker med ett 75 cm långt akvarium. Fredlig och något tillbakadragen. pH ca. 7.
Den går säkert att hålla ihop med både Apisto och nyckelhål.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 17 januari 2003 08:34
Skulle vilja säga att den är normalt fredlig.Vid lek eller yngelvård har den en mycket stark beskyddarinstinkt. Hade två honor med en hane i ett 110 liters kar. Och då dessa lekte fick den överblivna honan så mycket stryk att jag fick avliva henne. De attakerar även handen vid rengöring samt även håven som de normalt skyr som pesten.
Har ett par nu som går med ett femtiotal snart en cm stora yngel, och deras beskyddarinstinkt har inte minskat ett dugg trots åtta veckors barnbevakning. Tycker dock inte man skall skrämmas av detta
det är en mycket charmig ciklid som blir otroligt vacker i utfärgad lekdräkt. Tror inte heller att du får några problem tillsammans med nyckelhål och nån apistogramma, förutom då vid ev. lek.

kaj.p
#4 - 17 januari 2003 09:12
Skulle det fungear att ha ett par av denna fisk tillsammans med mitt palettciklid par i ett 100 liters kar_

Pontus
#5 - 17 januari 2003 09:28
Hej
Med rätt inredning, Mycket trärötter och andra avdelare (Växter) så att fiskarna kan bilda revir utan att alltid se varandra så kommer det nog att fungera. Paletterna leker i sin grotta och dorsigererna bland växterna. Några små revirstrider kommer det säkert att bli men jag tror inte att de kommer att skada varandra.

Guy

Annons