Dörrlister i akvariet?

#1 - 23 februari 2008 09:30
Om man har små akvarier med sådana där heltäckande svarta plastlock/lysramper, så låter det ju gärna en del av resonansen i locket. Utan lock går pumpen helt tyst men med lock så låter det.
Jag funderar på om man kan sätta sådana där gummilister man har i dörrkarmar på plastlocket. Så det blir gummi mot själva akvariekanten.

Någon som provat? Eller har teoretiska tankar om ifall det kan fungera som ljuddämpare eller inte?

Kan det vara farligt. Alltså att limmet på gummilisten är giftigt. Blir ju kondens i locket som sen rinner ner i akvariet....:confused:
#2 - 23 februari 2008 09:53
De är i allmänhet porösa så att de kan ta upp vatten. Rädd för att det kan bli lukt av det.
Skulle kunna tänka mej att man satte ett par mindre duttar av gummi (av tätt slag) som distanser. Då använda ett lim som torkar och inte upplöses i vatten. Typen av lim beroende på vilken typ av gummi.
#3 - 23 februari 2008 10:50
Jag skulle personligen ha satt små kluttar av akvariesilikon, eller en "rand" längs kortsidorna på burken, så att rampen vilar på silikonet istället. Det borde dämpa... Tänk bara på att göra "randen" hög, inte bred å platt, för då får du nog sämre effekt...
#4 - 23 februari 2008 16:55
smältlim funkar fint för mig... limpistol dvs... stelnar mkt snabbare än silikon och fäster bättre på plast...
#5 - 23 februari 2008 20:54
Vandal skrev:
smältlim funkar fint för mig... limpistol dvs... stelnar mkt snabbare än silikon och fäster bättre på plast...

Kan du tom tipsa om något märke? ;)

Annons